Kirjoittaja Aihe: Norton single sytytys.  (Luettu 1509 kertaa)

Lokakuu 21, 2018, 16:53:23 ip
Luettu 1509 kertaa

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 26
Tervehdys.
On aika suunnitella talven kunnostuksia Norton 500h 1942 pyörään jotta se olisi madollisimman luotettava.
Ensimmäinen kysymys.
Voiko sytytystä tarkastaa strobo lampulla.
Pyörässähän on magneetto ja muu sähkö 6v.
Toinen kysymys.
Vaihdelaatikossa ei ole akseleissa lainkaan stefoja vaan holkit joissa on ura joiden tarkoitus lienee ohjata öljy takaisin laatikkoon.
Voisiko laakereiksi laittaa ns.suljetut laakerit jolloin laakerin laipat estää öljyvuodot.
Matti

Lokakuu 21, 2018, 18:54:23 ip
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 814
Strobon saa vilkkumaan erillisellä 12V akulla.
Tarvitsee pyörästä vain pulssin tulpanjohdosta.

Lokakuu 21, 2018, 19:09:43 ip
Vastaus #2

Magnus Hytönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 191
Moi Matti,

Ainakaan minulle ei ole koskaan tullut 6:lle voltille tarkoitettua stroboa vastaan. Peräprutkun syttyn ajoituksessa olen käyttänyt irrallista 12V:n akkua virtalähteenä. Hyvin pyyhkii magneettosytyksellä.

1942 Nortin loota on pystymallinen rasvaloota. Sivuakselin vasen pää on umpipää, joten ei vuoda. Kiksipää on potentialinen vuodon lähde, se kun on öljy- (rasva-?) pinnan alapuolella. Akseli on shimmattava siten, että kiksiakseli on päittäin pienessä jännityksessä korkkitiivistettä vasten. Pääakseli on vierintälaakeroitu, ei mikään estä käyttämästä suljettuja laakereita, varsinkaan kun pyörä oletettavasti ei ole ns. jokapäiväisessä käytössä. Pieni vuoto saattaa ilmestyä vetopuolen holkkilaakerin/pääakselin kautta kytkinkoppaan mutta so what.
Näin siis jos haluaa käyttää öljyä. Loota on rasvalla kutakuinkin tiivis.

T: manne
Manne

Lokakuu 22, 2018, 13:51:43 ip
Vastaus #3

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3505
  • Mamu
Lainasin autosta 12 volttia kun strobomittailin japsin magneettoa.Toimii :D

Lokakuu 23, 2018, 13:16:49 ip
Vastaus #4

matti vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 26
Kiitos vastauksista jotka auttavat taas eteenpäin.
Kokeilin käytössäni olevalla "strobolla" sytytstä.Laite ei kuitenkaan toiminut.12v erillisakku oli käytössä.Ilmeisesti laite on viallinen.
Miten laitteen lamppua voisi koestaa.Ei kai se vaurioidu jos antaa 12v suoraan lampulle.


Magnus kertoi mielenkiintoisia asioita vaihdelaatikosta joista vähän kyselen yksityiskohtia.
Minkäläista korkkia on käynn.akselin tiiviste?
Käynnistysakselissa on ura mutta tuskin o-rengasta varten?
Minkälaista rasvaa laatikkoon voi laittaa?
Sekoitetaanko mukaan öljyä?
Ei ihme jos pyörä merkkaa sijaintinsa.Tosin olen saanut moottorin vuodot aikahyvin hallintaan.
Viimeksi käytin venttiilikoneiston kannen asennukssa tiivistemassaa ja rullalankaa jota ilmeisesti USAn lentokoneteollisuus käyttää.
Matti

Lokakuu 23, 2018, 13:33:39 ip
Vastaus #5

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3100
Moro

Laita keskusvoitelu vaseliinia ja vaikka vähän öljyä sekaan,vassua saat purkkiin joltain koneurakoitsijalta.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Lokakuu 23, 2018, 18:18:14 ip
Vastaus #6

Magnus Hytönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 191
Tuo Markun ehdottama cocktaili on varmaan paras mahdollinen, kannatan.

Jos strobosi on paljon elämää nähnyt sinun kannattaa ehkä katsoa että anturin magnettipiiri todella sulkeutuu tulppajohdon ympärille, ts. liikkuva ferrittipala koskettaa kiinteää "alasinta" kunnolla. Anturilla on lisäksi suunta, kuinka päin sen laittaa johtoon.

Kiksiakselin tiiviste on kiksiakselin laajennuksen (missä 1-rattaan räikän säppi sijaitsee) ja lootan kannessa sijaitsevan pitkän teräspuslan laipan välissä. Mikäli on. Loppuun kuluneena saattaa puuttuakin. Olemukseltaan se on ohut rinkula korkkigranulaattia jonkun elastomeerin seassa.
Tänä päivänä voisi teflon- tai nitriililevystä leikattu osa toimia paremmin.
 Kiksiakselissa olevaan uraan ei ilman muuta sovi oikeastaan mikään O-rengas. Voihan sen tietysti sorvata sopivaksi kunnon vehkeillä. Akseli on karkaistu. Uran tarkoitus lienee yksinkertaisen labyrinttitiivisteen tavoin toimia vuodon hillitsijänä. Näin voisi päätellä koska seuraavan sukupolven lootassa (ns. sämpylälaatikko) tismalleen samassa osassa onkin kaksi uraa. Ja suositellaan käytettäväksi öljyä SAE 50 (ja vuotaa käytännössä).

Onhan sinulla muuten holkkiakselin laakerina Z-versio? Siis ulkopuolen teräslevysuoja? Muuten kyllä tuppaa tulemaan sekä öljyt että rasvatkin pihalle.

Siitä pääakselin laakereiden vaihtamisesta vielä sen verran että oikeanpuoleinen laakeri (on metrinen!) löytyy suojattuna melkein mistä laakerilafkasta tahansa mutta holkkiakselin laakeri onkin huomattavasti hankalampi tapaus, varsinkin suojattuna.

T:manne       
Manne

Lokakuu 24, 2018, 10:42:01 ap
Vastaus #7

Hannu Lepistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65
Minkälaista tuo keskusvoiteluvaseliini on - eroaako tavallisista vaseliineista, ts. mahdollisesti juoksevampaa tavaraa ja jotenkin eri lisäaineita kuin ns. tavallisessa?

Saksalaisilla sivuilla vanhaan rasvalootaan kehotetaan laittamaan ns.tavallista vassua ja SAE 50 öljyä 50:50 suhteessa sekaisin (sekoittuu ihmeen hyvin kylmänäkin, mutta lämmittämällä vielä paremmin).Sen saa puristettua lootaan esim.käytetyllä silikoni-tuubilla.
Omissa Nasun lootissa olen käyttänyt ko.sekoitusta ja vaihteet pelaavat tosi hyvin, eikä suurempia vuotoja ole, vaikka kaikissa ei ole stefoja akseleilla.
Hannu Lepistö

Lokakuu 24, 2018, 12:46:33 ip
Vastaus #8

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 609
Raivaussahojen kulmavaihderasva on myös hyvää, juoksevampaa kuin vaseliini ja valmiina tuubipakkauksessa.

Lokakuu 24, 2018, 12:59:38 ip
Vastaus #9

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3100
Moro

Itse kun mietin mitä niihin vanhoihin rasvavaihteistoihin panisin niin ajattelin että jos sellaset toimi lähes 100 vuotta vanhoilla rasvoilla niin takuu varmasti toimii tämänpäivän huipputuotteillakin eli sinne vaan jotain seosta niin kyllä toimii.Sitä muuten on kahta mallia 0 tai 00 sitä keskusvoiteluvassua mutta ei kai ole väljä kumpaa laitat jos sekoitat öljyä sekaan,olisko peräöljy sellanen 80W-90 passelia.Toi perämoottorin peräöljy vois myös olla sopivaa sekaan ja sillä tuubilla olis helppo ruiskauttaa mälli reiästä sisään.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13