Kirjoittaja Aihe: Mopon museotarkastus  (Luettu 625 kertaa)

Marraskuu 08, 2018, 08:06:32 ap
Luettu 625 kertaa

Antti Rakkolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 48
  • Miksi Tunturin kanssa tulee aina hiki?
Saako mopon tarkastaa henkilö, joka on rakentanut kyseisen mopon?

Marraskuu 08, 2018, 08:17:49 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7128
Hmmm...

Luultavasti mopo en erittäin hyvä,jos museotarkastaja
sen bygannut on-vaan jos on autopuolen tarkastaja...no-
on aika huimia kaksipyöräisiä joskus heiltä läpi mennyt.

Ko. henkilöä en ala edes arvailemaan-enkä siis tiedä taidoista rakennella-mutta kyllähän tuossa ollaan
hämärän rajamailla. Virallisista säännöistä tosin en tiiä mittään.

Viisaampi olisi ottaa ihan asiaan sekaantumattomat tahot hommaa tekemään.

t. Markku

Marraskuu 08, 2018, 08:38:38 ap
Vastaus #2

Heikki Salmén

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 190
  • Återfallsgubbe
En minäkään virallisista säännöistä tiedä, onko niitä olemassakaan.

Museotarkastuksen tekee aina kaksi tarkastajaa. Minun mielestäni kumpikaan niistä ei voi olla tarkastettavan ajoneuvon rakentaja. Sanoohan sen jo maalaisjärki.

Museoajoneuvostatuksella on liikkeellä jo nyt sellaisia kötöstyksiä, että yhtään enempää ei kaivata. Eikä museoajoneuvohommaa yleensäkään kannata ihan tahallaan alkaa kyseenalaistamaan.

Tällainen oman ajokin tarkastus on kyllä aika kyseenalaista. Miten on edes tullut mieleen...jos ajokki on ok?

Marraskuu 08, 2018, 08:49:08 ap
Vastaus #3

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 647
  • Kawasaki A 1 R
   Yksinkertaistetaan saako pontikankeittäjä myydä keittämänsä pontikan ??????

Marraskuu 08, 2018, 08:54:42 ap
Vastaus #4

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 425

Marraskuu 08, 2018, 09:26:51 ap
Vastaus #5

Olli Salonen

  • **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
  • Viestejä: 495
  • VMPK # 1916
Lainaus Trafin ohjeesta Katsatajille:

"Museoajoneuvotarkastuksen suorittavan ja museoajoneuvolausunnon laativan
museoajoneuvotarkastajan tulee olla ammattitaitoinen ja pätevä
henkilö arvioimaan kyseisen museoajoneuvomallin museoajoneuvokelpoisuutta.
Henkilön tulee olla nimetty asianomaisen museoajoneuvoyhdistyksen
museoajoneuvotarkastajaksi. Tarkastajalla tulee olla riittävät ja pätevät
tiedot siitä, millainen ajoneuvo on ollut sen valmistuttua ja miten ajoneuvoa
tulee tarvittaessa entistää, jotta se voidaan hyväksyä Ajoneuvolain
24 § mukaiseksi museoajoneuvoksi. Trafin näkemyksen mukaan pelkästään
tietyn ajoneuvotyypin asiantuntemus ei suoraan oikeuta tarkastajaa
toimimaan toista tyyppiä olevan ajoneuvon museoajoneuvotarkastajana,
jos välttämätön ajoneuvotyyppikohtainen asiantuntemus puuttuu.
Trafi katsoo, että esteellisyyssyistä johtuen museoajoneuvotarkastaja ei
voi itse toimia omistamansa ajoneuvon tarkastajana ja lausunnon allekirjoittajana.

Katsastuksessa voidaan hyväksyä valtakunnallisen museoajoneuvojärjestön
antama lausunto, joka on annettu enintään kuusi kuukautta aikaisemmin."

Marraskuu 08, 2018, 09:39:57 ap
Vastaus #6

Antti Rakkolainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 48
  • Miksi Tunturin kanssa tulee aina hiki?
Aivan. Pointti onkin siinä, että trafin ohjeessa mainitaan tarkastaja omistajana. Entä jos ei olekaan mopon omistaja? Kysymys heräsi siksi, että jossain yhteydessä museomopon omistaja kehui tarkastusta helpoksi koska "tarkastaja on rakentanut mopon".

Marraskuu 08, 2018, 14:08:06 ip
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7128
Heh...Tuohan on ihan sama homma jos
keittäjä myy pontikkansa-jos ei kiinni jää,niin eipä
kukaan perään huutele. 8)

t. Markku

Marraskuu 08, 2018, 23:42:41 ip
Vastaus #8

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4908
  • MC Debit
   Yksinkertaistetaan saako pontikankeittäjä myydä keittämänsä pontikan ??????

Varmempi käyttää välimiestä ettei mene tuotantolaitos valtiolle jos sattuu kaupittelemaan väärille tahoille.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”