Kirjoittaja Aihe: 18 tuuman vanne  (Luettu 659 kertaa)

Joulukuu 02, 2018, 22:33:01 ip
Luettu 659 kertaa

Tapani Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Löytyyköhän mistään 18" mopon kromivannetta. Pinnanreikiä on 36 kappaletta.  19" tuumaisesta ajattelin pienentää, mutta pinnajako ei käy.
t. Tapani

Joulukuu 03, 2018, 12:49:06 ip
Vastaus #1

aleksihyttinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 113
  • ZEF
50-veteraani 60-vanha 70-vanhahko 80-uudehko 90-uusi

Joulukuu 04, 2018, 09:30:04 ap
Vastaus #2

Antero Vuokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 23
Kiinalaisissa enduromopoissa esim. Soliferissa on on 18 tuumainen ja 36-puolainen takavanne. Ne kun eivät ole vielä mitään Vincenttejä tai Brougheja saattaa tuo hintapuolikin pinnoineen ja napoineen olla aika edullinen.

Joulukuu 04, 2018, 09:56:26 ap
Vastaus #3

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4934
  • MC Debit
70-luvun alun Honda CB125- ja CB350K4-malleissa on myös 18" vanne, piikkisessä se etuvanne jopa aika kapeakin. Laadukas DID tuote, tosin pinnat (ja reiät) tukevampaa tekoa kuin mopoissa, eli varmaan saa navan reikiä suurentaa?
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 04, 2018, 17:18:27 ip
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2288
Jos vanteessa on jonniin verran ainepaksuutta, ja nippelit laittaa suunnilleen sen kokoset mitkä alunperinkin on vanteeseen tarkotettu, pitäs miun mielestä sen nippelin suunnan sattua aika hyvin kohilleen.  Eli jos vanne on tehty isolle rumpujarrulle, jossa sisemmän pinnakehän halkaisija on aikamoinen, ja sen laittaa levyjarrulliseen, missä taas tuo kehä ei oo moinenkaan, lähtee pinna väärään suuntaan, ja se painuu kaarelle, ja tullee huonosti rihtauksessaan kestävä tai jopa pinnoja katkova siitä.  Luulen.  Tai on näistä jotain kokemuksiakin, vuosien takaa ja rotomossipyöristä...

Isäukko teki miulle sellasen lastenpyörän kokosen mopon, kun olin seittemän vanha.  Renkaiksi lasten polkupyörän renkaat, mitä jo silloin sai kaupasta.  Se teki vanteet sellasista mopon vanteista, missä ei ollut noita kupin tapaisia ollenkaan nippeliä varten, sellasia oli ennen polkupyörien ja joidenkin mopojen vanteina.  Katkas sopivan mittaseks, taivutti kehän pyöreeks, hitsas kaasulla ne vanhat pinnanreijät umpeen ja poras uudet reijät oikeisiin kohtiin... ja tais vielä niihin pillillä kuumentaen painaa pienet kupitkin.  Pinnat tehhään niin, että kierrepää säilytetään, sehän on mankelikierre, koukkupää tehhään uus.  Sillon ei vaan ollu tietokonetta ja siinä ohjelmaa, mistä saa pinnille pituudet, kun antaa vanteen ja rummun mitat ja toivotun monenko yli tiijon.  Koukkupään tatin taontaan oli sellanen sapluuna, eli reikä, missä jyrkän kartion mallinen pesä toisella puolella, siihen taottiin tatti päähän, ja sitten taivutettiin se mutka sillosiin pinneihin.

Eipä tainnu poikansa oikein osata arvostaa sitä tekemistä, ja sitteko alko ymmärtää, ei ollu ennää ketä kiittäs... no oli se jo samoilla metodeilla tehny kolkytluvulla lasten polkupyörät miun vanhemmille sisarille.  Ison pyörän rungosta sai valmiit ohjauslaakerin paikat ja keskiön paikat, putkia sopivasti lyhentel ja taivuttel.  Polkupyörän rungosta oli se miulle tehty mopokin väännelty.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 04, 2018, 17:21:53 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 05, 2018, 16:37:13 ip
Vastaus #5

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1384
  • Jäsennumero 2573
Jotta ei tule turhaa kasvatettua hiilijalanjällkeä, kysyn tässä samassa ketjussa mistä löytäsin 15 tuumasia (leveys lienee 1,5") teräsvanteita Cresent Compact mopooni?

Joulukuu 08, 2018, 22:19:14 ip
Vastaus #6

Tapani Virtanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
Kiitos linkkivinkistä. Säästyi iso raha, kun ei tarvii kromauttaa vanhoja, ruosteenpuremia vanteita. Pinnojakin on noilla hyvä valikoima.
t. Tapani