Kirjoittaja Aihe: Staattorin mittaaminen yleismittarilla?  (Luettu 887 kertaa)

Joulukuu 03, 2018, 09:34:34 ap
Luettu 887 kertaa

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 840
Moro!


Onkos tavallisella yleismittarilla edes mahdollista todeta irrallisen staattorin 'eheys', vai vaatiiko sen mittaaminen jonkun oskilloskoopin tai vastaavan?


Jos se on yleismittarilla mitattavissa, niin minkälaisia vastusarvoja tai 'oikosulkuja' sieltä pitäisi löytyä?
Kyseessä on 750-Suzukin staattori...
Suzuki T-250; 2-t ja 4-t

Joulukuu 06, 2018, 07:39:29 ap
Vastaus #1

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 345
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150
Tuolla jotain ohjetta

https://www.youtube.com/watch?v=f8MmrXsEpjQ

On siis mahdollista mitata yleismittarilla.Eristysresistanssimittarilla näkee jos käämitys yms. vuotaa runkoon..sitä ei välttämättä yleismittari näytä.


Joulukuu 06, 2018, 09:14:08 ap
Vastaus #2

Pentti Vaherkoski

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 433
Ai 750 Suzuki... ongelmatapaus. Helpoin tapa testata yleismittarilla on, että paljonko tulee vaihtojännitettä kunkin kolmen laturilta tulevan johdon väliltä. Pitäisi tulla jokaisen kahden johdon väliltä vähintään 60V. Siis kolme erillistä mittausta. Tämä siis tietty vaatii sen, että staattori on kiinni pyörässä.
Apuja löytyy https://www.thegsresources.com/ ja sieltä Technical ->The Stator Papers.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 06, 2018, 09:16:58 ap kirjoittanut Pentti Vaherkoski »

Joulukuu 06, 2018, 09:29:51 ap
Vastaus #3

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 555
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Muistini mukaan (n. 30 vuotta aikaa) autosähkökorjaamossa tehtiin näin: akulla 12v johdoilla ja hauenleuoilla maa penkin runkoon ja staattorin liukurenkasseen vuorotellen kumpaankin sitten plus. Sitte pyöritellää siinä penkin päällä ja jos kipinät lentää ni vuosi muuten ehjä. Onhan niihin arvojakin mittaukseen mutta oppi isäni oli kymmeniä vuosia tehny noin.

Joulukuu 06, 2018, 11:02:40 ap
Vastaus #4

Taito Nuutinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 345
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150
Staattori=seisoja
Roottori=pyörijä

30 vuotta on pitkä aika..

Joulukuu 06, 2018, 11:20:16 ap
Vastaus #5

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 555
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Uups, kädet toimii itekseen ja pää ajattelee ihan muuta. Juu, kyllä ne taattorit ja roottorit on jotenkin vielä muistissa jos nuo edellä mainitut toimis synkassa. Taidettiin silloin mitata yleismittarilla ne kentät ja silmämääräisesti tarkistaa eristevaurioita.

Hyvä kun joku on hereillä.




Joulukuu 06, 2018, 12:17:05 ip
Vastaus #6

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2147
  • Moukka
Nyrkkisääntö on että kaikkien johtojen ja rungon välinen resistanssi on ääretön. Johtojen välinen resistanssi vaihtelee hieman käämilankojen paksuuden ja pituuden mukaan, mutta suurin piirtein arvot on jotain tätä.

https://www.youtube.com/watch?v=pk9Ni-rj4dg

Joulukuu 06, 2018, 14:52:24 ip
Vastaus #7

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 840
Kiitos tiedosta ja ohjeista!
Vaikuttaa suht' helpolta, osa on tosiaan kaukana pyörästä, joten jännitteiden mittaaminen ei onnistu.
Kehtaan sitten laittaa ehjänä myyntiin, jos saan oikeat arvot!
Suzuki T-250; 2-t ja 4-t