Kirjoittaja Aihe: Ledivalot mopoon?  (Luettu 13974 kertaa)

Joulukuu 25, 2018, 09:42:24 ap
Vastaus #30

Juha Kirveslahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 26

Moi


Kyllä maa on ruuvattu runkoon/näkyy kaaviossa niin kuin magneetonkin maadoitus.
Akun maadoitus on viety pitkälle (tankin alle). Kun ei ole sähköstartin vaatimaa tukevampaa maajohdon tarvetta akulla ja
on tankin alla suojassa oletan syyksi.
Malleja on varmaan monia ja osaan voi olla lisätty vilkut jälkikäteen. Jukan Hondassakin lienee etuvalohässäkkä kumien varassa.
Ja oletan ettei maadoitus mikä etuvilkkupolttimoissa menee ensin vilkun tappeihin ja sitten pitäisi päätyä lamppuhässäkän maajohtoon (vihreä?) ja edelleen tankin alle yhdyspisteeseen ole riittävä. Ja voi olla että vilkkutappien maadoitus johdot puuttuu
kokonaan.
Sitten kun pitäisi ajaa ajovalot päällä latausteho ei ainakaan minulla riitä kunnolla akun lataukseen ja vilkkujen kirkkauteen.
Parkit päällä ajaen vilkutkin toimii ok. Ehkä senkin korjaamiseen joskus inspiraatio löytyy.
Jos tämä ei ole factaa korjatkoon joku.

Joulukuu 25, 2018, 10:13:46 ap
Vastaus #31

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2902
Moro

Joo tarkoitinkin lähinnä sitä että esim. polttimosta se maa ei mene suoraan runkoon kuten tavallisesti,kai.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Joulukuu 25, 2018, 10:19:17 ap
Vastaus #32

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 729
Vilkkujen pitäisi toimia vaikka moottori ei käy. Jos ei, niin akulta on yhteys poikki.
Koneen käydessä saattaa toimia juuri edellä kuvatulla tavalla, kun latausjännite ei riitä ilman akkua.


Jotta led-vilkuista on apua sähkön säästäjinä, pitää vaihtaa sellainen elektroninen vilkkurele, ettei rinnakkaisvastuksia tarvitse laittaa.
Vastuksilla tehdään se normireleen tarvitsema sähkön kulutus, jote ei ledeillä tule.

Joulukuu 25, 2018, 10:53:23 ap
Vastaus #33

Juha Kirveslahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 26

Kyllä


Jos akussa rittävästi virtaa ja tuo ajovalon käyttö sitä kuluttaa tuottoon nähden liikaa ajossa. Vilkkujen virrankulutuksella ei liene suurta merkitystä käytännössä.


Markun ensimmäinen linkki sopiva Jukalle  varsinkin se jpn versio 8) 
Se 2. linkki nopeesti katsoen kuulunee ihan eri pyörään oletan latauspiirin osalta .

Joulukuu 26, 2018, 13:09:33 ip
Vastaus #34

Jukka Pellinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 149
Joo, johdot eivät ole kaikin osin hyvät eli aika on haurastuttanut eristeitä ja joissain kohdissa olen joutunut teippaamaan johtoja oikosulkujen välttämiseksi. Mittailin eilen vastuksia eri miinusjohdoista runkoon (johon olen erikseen laittanut maajohdon). Vastukset olivat oman mittarini mukaan hyvin pieniä eli alle 1 ohmi eli kaikki maajohdot ovat maassa. Mutta onko virhe maadoittaa runko? Nähtävästi pitää alkaa mittailla myös plusjohtoja, josko niistä joku vuotaisi maahan, mutta en vielä tiedä, miten se parhaiten tehtäisiin. Tuota Markun kytkentäkaaviota katsoessani huomasin yhden uuden asian. Virtalukon vieressä on valkoinen (w) johto, joka menee 3,6 ohmin vastuksen kautta runkoon. Tällaista vastusta minulla ei ole enkä oivalla, mikä sen tehtävä on. Se kuitenkin näyttää liittyvän ajovaloon. Minulla ei valitettavasti ole myöskään virtalukkoa, vaan sen paikalla on toistaiseksi vain yksinkertainen kytkin. Sytytysvirralle ei ole kytkintä ollenkaan, mutta sehän vain oikosulkee virran, jotta kone sammuu. Tappokytkin tekee saman. Jos jollain on sopiva virtalukko myytävänä, voisin sen ostaa.
--
Honda XL250 Motosport -75, Honda CB750 K7 -77, Honda XL650V Transalp -2001

Joulukuu 26, 2018, 23:41:27 ip
Vastaus #35

Juha Kirveslahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 26

Moi


En tiedä kuuluko tämä enää mopo osastolle, mutta vastaan Jukalle tässä.
Kyllä mulla ja kytkentäkaavion mukaankin maadoitus runkoon on tankin alla ja en näe siinä mitään ongelmaa.
Jokaisen polttimon maasta tuohon pisteeseen vastuksen pitäisi olla käytännössä ~0 samoin akun miinuksesta/ moottorin kyljestä.
Vilkun polttimon maasta voi yhteys olla suoralla johdolla tai vilkun tapin ja johdon välityksellä ajovalon sisällä olevaan
maajohtojen (kaikki vihreät) yhteyspisteeseen ja niitä on aika monta. Sieltä 1 llä vihreällä johdolla etupään moninapaliittimen
kautta sinne tankin alle yhdyspisteeseen.
Plussan vois tarkistaa kytkemällä akku ja vaikka siihen vielä 6 v laturi. Polttimoilta pitäisi löytyä akkujännite ja laittamalla polttimo paikalleen mahdollinen huono liitos tms. räpsäyttää yhteyden poikki.
Ehkä käyttäisin hätätilassa nuppineulaa apuna mittauksissa ongelma kohdan haarukointiin.
Toivottavasti ymmärrettävissä oleva keino tämä ei ainoa eikä välttämättä paras.
Se vastus pudottanee puolivalon tehoa ja jos sitä ei ole puolivalo pitkän kanssa saman tehoinen oletan.
Ylimääräistä virtalukkoa ei muistaakseni ole mutta siihen saattaisi käydä muunkin mallin lukko, tarkistan.