Kirjoittaja Aihe: Uutiset jotka eivät ansaitse omaa topikkia.  (Luettu 120446 kertaa)

Joulukuu 12, 2018, 12:00:27 ip
Vastaus #60

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eli tunnus sinällään on satoja, jos ei tuhansia vuosia, ennen natsisymboliksi joutumistaan monessa yhteydessä käytetty.  Monessa aivan hyväksyttävässä yhteydessä, tai sellaisessa yhteydessä, jonka hyväksyttävyyttä ei enää tunneta tai ei olla edes kiinnostuneita siitä.  Tunnuksen käyttö siis pitäisi kieltää vain silloin, jos sen käyttäjä ilmaisee kuulumistaan tai ihailuaan yhtä kyseistä tunnusta käyttänyttä aatesuuntaa kohtaan?  Eli ei rajoiteta tunnuksen käyttöä, vaan estetään ilmaisemasta omaa ajatusmaailmaa ulkoisella tunnuksella?  Vai halutaanko rajoittaa yksilön ajattelua?  Tai ajattelu on sallittua, kunhan ei ajattele toisin?

Vaikeita asioita, täällä ajassa...

Natsiaate ja sen symboli liitetään totalitääriseen vallankäyttöön.  Kuten liitetään sirppi ja vasarakin.  Vallankäyttöön, jossa nimenomaan ajattelu oli kielletty, ajattelun hoitivat valitut rahvaan puolesta.  Siis mihin suuntaan on eurooppalainen demokratia silloin kulkemassa, kun ajattelua rajoitetaan?  Uutisointia seuraamallahan selviää esimerkiksi se, että eurooppalaisten pitäisi saada päättää, ketkä amerikassa saavat äänestää presidentin vaaleissa, tai mitä asioita voidaan britanniassa laskea kansanäänestykseen.  Eli demokratia toimisi, kun kansa ei äänestäisi väärin?

Demokratian kannattaisi kieltämisen sijasta keskittyä hoitamaan asiat sellaiselle mallille, että aisan yli potkijat - joita varmasti aina on - muodostaisivat vain pienen vähemmistön, ja yleinen paheksunta tappaisi ääriliikkeet ennen kuin ne pääsevät vauhtiin.

jaakkovaakko

PS.  Selvennän vielä.  En kannata natsitunnuksia kantavaa ryhmää, ja minun puolestani voivat kieltää sekä ryhmän että tunnuksen.  Aika varma olen, että en itse niitä kantele - sen enempää kuin sirppiä ja vasaraakaan - olkoon se sallittua tai kiellettyä.  Ihan muuten vain pohdin ääneen.  Enkä kannata myöskään ranskalaisia keltaliivejä, huliganismia demokratian nimissä.  Eli ääneen pohtimalla selvitin itselleni, että vaikeita asioita, ei ollenkaan yksinkertaisia tai yksiselitteisiä.  Yleensä ottaen aika harvassa asiassa on edes olemassa ns. absoluuttista totuutta.

PS2.  Meidän rouva läks illalla lenkille, ja puki huomioliivin.  Kysyin, että Pariisiinko oot lähössä.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2018, 12:17:07 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Joulukuu 12, 2018, 12:07:16 ip
Vastaus #61

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Ajattelin saman suuntaista Jaakon kanssa. Ainakin ennen ku se muokkas sitä kirjoitusta.

Se Petrin sirppi ja vasara viittaus on Kimmo Sasin jossain kirjoituksessa mainittu. Kommunistisia tunnuksia on harkittu myös kiellettäviksi.

Seuraavaksi kielletään kai mustanaamion  paha merkki.

https://blogi.egmontkustannus.fi/wp-content/uploads/2015/02/Mustanaamio1972.png

« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2018, 12:53:29 ip kirjoittanut Mika Malinen »

Joulukuu 12, 2018, 12:32:13 ip
Vastaus #62

Urpo Laine

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mites tämä Spede-vainaan Musta Käsi järjestö? Sen merkkihän kiellettiin jo vuosikymmeniä sitten.Siinä kahdeksankulmaisessa liikennemerkissäkin.

Joulukuu 12, 2018, 12:37:29 ip
Vastaus #63

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei Spede näköjään ihan kaikkea itse keksinyt.

Musta käsi (serb. Црна рука, kroatiaksi Crna ruka), virallisesti Yhdistyminen tai kuolema (Уједињење или смрт, Ujedinjenje ili smrt), oli Serbiassa vuonna 1911 perustettu oikeistolainen salaseura.
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 12, 2018, 12:40:15 ip kirjoittanut Mika Malinen »

Joulukuu 12, 2018, 13:05:12 ip
Vastaus #64

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minusta on ihan sama kulkeeko kadulla ketä tahansa ja missä tunnuksissa. Näillä ihmisillä on tarve käyttäytymisellään saada huomiota. Huomion tarkoitus on lisätä kannatusta joka on jokaisen aatteen kantava voima. Kun ei huomioi, ei kannatusta eikä medianäkyvyyttä. Vastapuoli toiminnallaan lisää medianäkyvyyttä näille provosoijille. Riitaan tarvitaan aina kaksi. Yksinään kukaan ei kauan jaksa, ehkä.

Joulukuu 12, 2018, 14:12:25 ip
Vastaus #65

Johan Kosunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Spede uhkaili toimittajia tuolla musta käsi järjestöllä aina välillä. Repi myös filmin paparazzin kamerasta, kun kuvasivat Speden seuralaista. Oli raiveleissakin kiinni silloin tällöin ja ärisi, että jos kuvaaminen ei lopu niin hampaat lähtee. Minä maksan kyllä korvaukset, mutta hampaat lähtee... Voi rähmä.
tää on kyllä viimenen itäpyörä jonka mä ostan...

Joulukuu 12, 2018, 15:24:31 ip
Vastaus #66

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Tiedä noista sitten muuten, mutta natsit laittoivat hakaristin 45 asteen kulmaan, "hyviksillä" se yleensä on vaaterissa. Eikös se riitä eroksi jo?

Muuten olen sitä mieltä että "vapautta" huutava natsilippua kantava on niin kuutamolla että kannattaako mokomaan filmiä ja palstamillejä (tai niiden digivastineita) edes tuhlata.

Paitövei, se Mustiksen "hyvä merkki" on myös hakaristin yksi versio.

Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Joulukuu 12, 2018, 15:36:36 ip
Vastaus #67

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
”Paitövei, se Mustiksen "hyvä merkki" on myös hakaristin yksi versio.”

Niinhän minä totesin jo hieman aiemmin. Tämä lienee ollutkin Lee Falkilla mielessä, luulen ma.

Joulukuu 12, 2018, 15:42:04 ip
Vastaus #68

Jani Kaasalainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jotenkin muistelen, että jossain Fingerporissa selitettiin miksi Nastamuumio lisäsi hakaristiin nuo pallukat päihin. Koitin etsiä sitä googlettamalla, mutta ei tärpännyt...
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi

Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Joulukuu 12, 2018, 15:48:16 ip
Vastaus #69

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jotenkin muistelen, että jossain Fingerporissa selitettiin miksi Nastamuumio lisäsi hakaristiin nuo pallukat päihin. Koitin etsiä sitä googlettamalla, mutta ei tärpännyt...
Wikipediassa selitettiin neljäksi P-kirjaimeksi, tai neljäksi ristikkäin asetetuksi miekaksi. Hakarististä ei mainittu mitään.

Joulukuu 12, 2018, 17:04:37 ip
Vastaus #70

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Käytin eukon autoa katsastuksessa, ja menin semmoiselle konttorille missä en ole ennen asioinut. Ja tulipas siellä hyvin nostalginen olo. Tiskillä oleva nais immeinen oli hyvin ystävällinen ja pyysi ottamaan siinä odotellessa kahvia ja keksejä. No minä tietty pistelin keksejä ja kahvia käkättimeen ja koitin hymyillä tiskin takana olevalle neitokaiselle, kohteliaana.

No lopultakin auto sitten sisälle, ja sitten alkoi se nostalgia pläjäys. Inssi oli kuin suoraan 80-luvulta kaikkine palveluineen. Ensin epäilin että onkohan nämä kaikki neuvostoliiton vanhoja tullimiehiä vai mitähän liekään, mutta murinan ja örähtelyn välistä paljastui perisuomalaisia sanoja. Luulis että yksityisellä sektorilla alettaisiin jo pikku hiljaa pääsemään tuosta eroon, jopa katsastustoiminnassakin?
 Ei ansaitse omaa ja uutta topiikkia. Ja enpä tiiä ylittääkö tuo edes pienuutiskynnystä?.

Joulukuu 12, 2018, 17:11:22 ip
Vastaus #71

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No-heruiko leima?  :laugh:

t. markku

Joulukuu 12, 2018, 17:17:22 ip
Vastaus #72

Henry Eklund

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kävin vanhan Mazdan katsastamassa, netti taas poikki etten löytänyt paikkaa josta aika tilattaisiin. Konttori oli tyhjä eikä ketään jonossa niin katsastettiin samoin teiin, no proplem. Kyllä se sujuu mutta 94 ekee on liikaa.

Joulukuu 12, 2018, 18:32:34 ip
Vastaus #73

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
No-heruiko leima?  :laugh:

t. markku
No eipä menny. Mutta takapäässä menee yksi pusla uusiksi.
 Eihän se pusla tai leimatta jääminen, vaan se nostalginen tapahtuma. Väljä mikä väljä, ja uusittavahan se silloin on.

Joulukuu 13, 2018, 14:53:45 ip
Vastaus #74

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Trafi-uutisia.

Liikenne- ja viestintäministeriön mukaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin pääjohtaja Mia Nykopp on irtisanoutunut torstaina.
– Trafin julkiset kuljettajatiedot -palvelun toiminnasta syntyneen tilanteen rauhoittamiseksi ja luottamuksen palauttamiseksi olen päättänyt siirtyä sivuun Trafin pääjohtajan tehtävästä, Nykopp sanoo ministeriön tiedotteessa.

https://yle.fi/uutiset/3-10552661

Ihan hienosti tehty, mutta Nykoppin tehtävä oli määräaikainen 1.1.2019 saakka...
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.