Kirjoittaja Aihe: Tunturi Super Sport -81 toimii huonosti  (Luettu 1027 kertaa)

Joulukuu 08, 2018, 13:46:53 ip
Luettu 1027 kertaa

Esa Myllylä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro.

Ostin tuollaisen -81 vm museorekisteröidyn super sportin, ja edellinen omistaja kehui uusineensa kaiken. Kyllä siinä silti jotain vikaa on, ainakin kun nyt talvella olen ajanut.

Ensinnäkin mopo on vaikea saada käyntiin. Olen täyttänyt kohokammion kohonpainikkeella ja ryypyttänyt. Aina yhtä hankalaa.

Aikansa tapeltua mopo kuitenkin käynnistyy, mutta se ei kulje kuin kolmeakymppiä hitaasti mutta varmasti. Jos pysäyttää, mopo sammuu eikä käynnisty sen päivän aikana.

Se on tehnyt myös pari kertaa sen että lähtee liikkeelle kuin unelma ja kulkee jotain neljääkymppiä kunnes hyytyy aina sammumiseen asti.

Edellinen omistaja sanoi, että pitää vaihtaa pääsuutin eri kokoiseen, koska talven kylmyys muuttaa seossuhteita kaasarissa. Kesäkeleillä edellinen omistaja oli uusimisen jälkeen ajanutkin noin 30km.

Ostin pienemmän suuttimen (46) kun omistaja sanoi että vakiosuuttimella kone käy talvisäällä liian rikkaalla. Tällä pienemmällä suuttimella mopo ei pysy ollenkaan käynnissä. Eikös vakiosuutin ole jotain kokoa 50? Mitäköhän nyt pitäisi tehdä.

Itse ajattelin että koska talven kylmä ilma on tiheämpää niin seokset muuttuisivat laihemmiksi ja pitäisi vaihtaa isompi suutin. Sellaista en ole vielä kokeillut. Vai onko vika jossain muualla kuin kaasarissa. Sytytys ainakin pelaa sen olen myös kokeillut.

Joulukuu 08, 2018, 14:32:29 ip
Vastaus #1

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Kyllä sen pitäisi saada talvella rikkaampi seos,kokeileppas isommalla suuttimella.

Joulukuu 09, 2018, 01:01:49 ap
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Ei ehjään mopoon ainakaan ennen tarvinnut suuttimia vaihdella kelien mukaan.
Tuollainen moottori käy vaikka siperian olosuhteissa, tai ainakin silloin kävi kun itse samanmoisella ajelin ympäri vuoden.
Koita ottaa äänenvaimennin pois, jos olisi vaikka tukossa. Peltorit päähän ja koeajolle.

Joulukuu 09, 2018, 11:08:01 ap
Vastaus #3

harri ojala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
ota ilmanputsarista paperisuodatin pois, ja laita 52-54 suutin sitte kulkee.

Joulukuu 09, 2018, 14:25:45 ip
Vastaus #4

Niko Lindström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kuten tuossa edellä jo sanottiinkin, niin suuttimia ei tarvitse kyllä talvikäyttöä varten vaihdella. Kolme vuotta ajelin kesät talvet Tunturilla ja kertaakaan en suuttimia vaihtanut. Täältä kanssa ääni sille, että olisko pakoputki tai ilmanputsari tukossa.
FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 09, 2018, 15:17:16 ip
Vastaus #5

Jarkko Sjölund

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Putki tukossa jos on vanhan ajan 4% seoksilla ajeltu kuten vanhoilla parroilla tahtoo olla tapana, nykyöljyt on kehittyneet niin että 2.5% seos riittää.
Tai jos on forten tarvikeosilla syttyosat uusittu niin kipinäpuolella häikkää.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 & -84 & -87 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 86.
Solifer-Suzuki pv -88 & -89.
Solifer sm -79.
Honda px 50 x2.

Joulukuu 10, 2018, 22:41:51 ip
Vastaus #6

Aki Siiskonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Super Sport
Pakoputki tukossa veikkaan. Sikäli kun edellinen omistaja on laittanut Forten osia, voi koho kaivata säätöä ja luistin neulan saattaa tarvita laittaa jopa ylimpään pykälään.
Tunturi Super Sport -79 1st owner
Tunturi Sport -73 matching numbers
Tunturi Super Sport -77 rojekti

Joulukuu 11, 2018, 07:00:34 ap
Vastaus #7

harri ojala

• *
  • Jäsentiedot Poissa
mikähän noissa forten osissa kaikkia ahistaa, ei mulla ole ollut ikänä ongelmia.

Joulukuu 11, 2018, 13:21:07 ip
Vastaus #8

Niko Lindström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sama vika, ei noi Forten osat aiheuttaneet koskaan mitään ongelmia mullakaan. Ja itse tuli ajettua oikeasti paljon, riippumatta siitä oliko hieno hellepäivä, kova pakkanen, loskakeli jne. Eli ei kai ne nyt ihan niin huonoja voi olla.
FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 12, 2018, 18:14:50 ip
Vastaus #9

Kari Viitanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Liian pieni suutin, vakio on 50, mutta nykybensalla mulla toimii parhaiten 54 suuttimella.

eilen kello 14:04:57
Vastaus #10

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Niinhän minä sanoin,isompi suutin.

eilen kello 17:28:06
Vastaus #11

Petri J Kokko

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Vakio-osat ovat nynnyille,valmistajan ohjeet Suomen markkinoille puolitettu,hiljaiset mopot tytöille  ja tosihemmo siis poraa,avartaa,ratastaa(13 edessä ja 13v papereissa oli hyvät luvut) ja keventää varsinkin pakopuolen villatukkeumat jolloin me monet muistamme että kun kone kävi kipurimaisen
epätasaisesti ja karmean metelin säestämänä nykimiset ja oudot temput vaikkapa käynnistyvyyden osalta kuului tähän ns kireään luonteeseen ,siis sellainen joka nyt kyrsii  kun moinen tekele häiritsee yöunta ja poraa suoraan hermoon.
Parhaaksi kompromissiksi kulkuun,kestävyyteen kuin naapurisopuun osoittautui kumminkin vähentää melua ja ettei säätösuutinta kera pienten ratashommien voittanut mikään 8) ja ajon aikana säätäminen se vasta antoikin vauhtia&vaarallisia tilanteita apinamaisen notkeuden kera ,eikös vaan?