Kirjoittaja Aihe: Tunturi Super Sport -81 toimii huonosti  (Luettu 3139 kertaa)

Joulukuu 08, 2018, 13:46:53 ip
Luettu 3139 kertaa

Esa Myllylä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Moro.


Ostin tuollaisen -81 vm museorekisteröidyn super sportin, ja edellinen omistaja kehui uusineensa kaiken. Kyllä siinä silti jotain vikaa on, ainakin kun nyt talvella olen ajanut.


Ensinnäkin mopo on vaikea saada käyntiin. Olen täyttänyt kohokammion kohonpainikkeella ja ryypyttänyt. Aina yhtä hankalaa.


Aikansa tapeltua mopo kuitenkin käynnistyy, mutta se ei kulje kuin kolmeakymppiä hitaasti mutta varmasti. Jos pysäyttää, mopo sammuu eikä käynnisty sen päivän aikana.


Se on tehnyt myös pari kertaa sen että lähtee liikkeelle kuin unelma ja kulkee jotain neljääkymppiä kunnes hyytyy aina sammumiseen asti.


Edellinen omistaja sanoi, että pitää vaihtaa pääsuutin eri kokoiseen, koska talven kylmyys muuttaa seossuhteita kaasarissa. Kesäkeleillä edellinen omistaja oli uusimisen jälkeen ajanutkin noin 30km.


Ostin pienemmän suuttimen (46) kun omistaja sanoi että vakiosuuttimella kone käy talvisäällä liian rikkaalla. Tällä pienemmällä suuttimella mopo ei pysy ollenkaan käynnissä. Eikös vakiosuutin ole jotain kokoa 50? Mitäköhän nyt pitäisi tehdä.


Itse ajattelin että koska talven kylmä ilma on tiheämpää niin seokset muuttuisivat laihemmiksi ja pitäisi vaihtaa isompi suutin. Sellaista en ole vielä kokeillut. Vai onko vika jossain muualla kuin kaasarissa. Sytytys ainakin pelaa sen olen myös kokeillut.

Joulukuu 08, 2018, 14:32:29 ip
Vastaus #1

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3378
  • Mamu
Kyllä sen pitäisi saada talvella rikkaampi seos,kokeileppas isommalla suuttimella.

Joulukuu 09, 2018, 01:01:49 ap
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 706
Ei ehjään mopoon ainakaan ennen tarvinnut suuttimia vaihdella kelien mukaan.
Tuollainen moottori käy vaikka siperian olosuhteissa, tai ainakin silloin kävi kun itse samanmoisella ajelin ympäri vuoden.
Koita ottaa äänenvaimennin pois, jos olisi vaikka tukossa. Peltorit päähän ja koeajolle.

Joulukuu 09, 2018, 11:08:01 ap
Vastaus #3

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1281
ota ilmanputsarista paperisuodatin pois, ja laita 52-54 suutin sitte kulkee.

Joulukuu 09, 2018, 14:25:45 ip
Vastaus #4

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Kuten tuossa edellä jo sanottiinkin, niin suuttimia ei tarvitse kyllä talvikäyttöä varten vaihdella. Kolme vuotta ajelin kesät talvet Tunturilla ja kertaakaan en suuttimia vaihtanut. Täältä kanssa ääni sille, että olisko pakoputki tai ilmanputsari tukossa.
FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 09, 2018, 15:17:16 ip
Vastaus #5

Jarkko Sjölund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 464
Putki tukossa jos on vanhan ajan 4% seoksilla ajeltu kuten vanhoilla parroilla tahtoo olla tapana, nykyöljyt on kehittyneet niin että 2.5% seos riittää.
Tai jos on forten tarvikeosilla syttyosat uusittu niin kipinäpuolella häikkää.

Tunturi pappa automat -70 museossa.
Tunturi ss -80 matching numbers.
Tunturi tiger S -87 x3 matching numbers.
Solifer-Suzuki S -85 & 89.
Solifer-Suzuki pv -88.
Honda px 50 x2.

Joulukuu 11, 2018, 07:00:34 ap
Vastaus #6

harri ojala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1281
mikähän noissa forten osissa kaikkia ahistaa, ei mulla ole ollut ikänä ongelmia.

Joulukuu 11, 2018, 13:21:07 ip
Vastaus #7

Niko Lindström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 220
Sama vika, ei noi Forten osat aiheuttaneet koskaan mitään ongelmia mullakaan. Ja itse tuli ajettua oikeasti paljon, riippumatta siitä oliko hieno hellepäivä, kova pakkanen, loskakeli jne. Eli ei kai ne nyt ihan niin huonoja voi olla.
FHRA Stock Eliminator Driver.
http://www.youtube.com/watch?v=UCacR4N92Ug
Ajokortin saamisen myötä tallissa lakanan alla eläkepäiviään viettää Tunturi Trial.

Joulukuu 12, 2018, 18:14:50 ip
Vastaus #8

Kari Viitanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 55
Liian pieni suutin, vakio on 50, mutta nykybensalla mulla toimii parhaiten 54 suuttimella.

Joulukuu 13, 2018, 14:04:57 ip
Vastaus #9

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3378
  • Mamu
Niinhän minä sanoin,isompi suutin.

Joulukuu 13, 2018, 17:28:06 ip
Vastaus #10

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Vakio-osat ovat nynnyille,valmistajan ohjeet Suomen markkinoille puolitettu,hiljaiset mopot tytöille  ja tosihemmo siis poraa,avartaa,ratastaa(13 edessä ja 13v papereissa oli hyvät luvut) ja keventää varsinkin pakopuolen villatukkeumat jolloin me monet muistamme että kun kone kävi kipurimaisen
epätasaisesti ja karmean metelin säestämänä nykimiset ja oudot temput vaikkapa käynnistyvyyden osalta kuului tähän ns kireään luonteeseen ,siis sellainen joka nyt kyrsii  kun moinen tekele häiritsee yöunta ja poraa suoraan hermoon.
Parhaaksi kompromissiksi kulkuun,kestävyyteen kuin naapurisopuun osoittautui kumminkin vähentää melua ja ettei säätösuutinta kera pienten ratashommien voittanut mikään 8) ja ajon aikana säätäminen se vasta antoikin vauhtia&vaarallisia tilanteita apinamaisen notkeuden kera ,eikös vaan?

Joulukuu 22, 2018, 12:30:50 ip
Vastaus #11

Esa Myllylä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Jahas. Enpä ole pakoputkeen sen enempää koskenut. Mitenköhän saan tukot pois, löytyisikö jostain tarkempaa ohjetta?

Joulukuu 22, 2018, 16:46:32 ip
Vastaus #12

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 456
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Kolistelua,rassaamista ja kuumentamista lyhesti ja ytimekkäästi.

Kertonevat vanhat viisaat miehet lisäohjeet tarkemmin kohta mutta mp kuin mopotouhuissa itse olen irrottanut putken kokonaan ja jotkut laittaa polttoöljyä/dieseliä,joku bensaakin ,jotain liotinpesuainetta tai kehittäneet omia coctaileja näistä jne ja sekaan muttereita,
kiviä,kuulia tai mitä rautaista sisälle sopiikin niin että ne saa sieltä poiskin.
Tulppaat molemmat päät vaikka puutapein tai kumitulpilla tms ettei litkut vuoda pois.
Annat liueta muutaman päivän tai viikon kaksi ulkosalla tai missä haju tai mahd vuotaminen ei häiritse ,miten vaan ja välillä helisytät niitä irtotavaroita jotta karstat irtoaisi paremmin.
Toki sen litkun voi vaihtaakkin välillä,saattaa olla aika mustaa mönjää hetikohta se ensimmäinen satsi.


Sen ulostulevan mustan tökötin voi polttaa uudenvuoden kunniaksi tai muuten järkevästi mutta ei maahan kumminkaan...

Tämä käsittely irrottaa jo pahimmat karstat ja puuastelun tehoa voi lisätä rassaamalla välillä vaikka viemärirassilla tms "isolla pulloharjalla"ja mieluusti tietty tyhjäät ne liemet pois rassaamisen ajaksi koska touhu on varsinaista sotkemista vaatteille+ympäristölle puolikuivanakin saati liemet vaimentimessa...ja se ei lähde kamppeista edes surffilla ???


En tiedä onko tunskassa jotain villoja tai huiluja vaimentimessa mutta jos niin toki ne irrotat pois ennen operaatiota ja pistät uudet villat kun homma on hoidossa.



Jotkut ei liottele vaan kuumentaa vaimenninta niin kuumaksi että karsta palaisi sisuksista mutta tämä vaatii pikkasen taitoa ja hitsivehkeitä+kaasupilliä ellei nyt ihan avotulella sitten mutta vaarana tässä on polttaa itsensä,tilukset tai itse vaimentimeen pahojakin värivirheitä kun kromit kuumenee liikaa tai maalit palaa eikä liian heppoinen kuumentelu taasen auta yhtään mitään.


Voi niitä liotushoitoja ja polttamista toki yhdistelläkkin ellei toinen tunnu tepsivän MUTTA mikäli olet ensin liotellut palavalla nesteellä ja senjälkeen annat sille tulta tai muuten kuumuutta tuuletuksen jälkeenkin se on mahdollisesti POMMI eli
kovasti varovaisuutta tai en oikein edes suosittele näinpäin,mieluummin kuumennus ja vasta sitten liotus jos niikseen.


Onnea ja menestystä kuin varovaisuuttakin!
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 22, 2018, 17:15:47 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Joulukuu 22, 2018, 20:21:24 ip
Vastaus #13

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 706
Kyllä aika huoletta polttaa voi. Putki pystyyn johonkin tellinkiin ja kosaanitoholla kylkeen. Aika pian syttyy rauhallisesti palamaan ja alapäästä valuu nestemäistä paskaa. Niin kauan palaa, kun öljyä on putkessa. Lopuksi voi kolistella kummivasaralla karstoja pois ja sitten putsaus ja uusi maali päälle.


Polttoa ei voi tehdä kuin maalatulle putkelle, kromiputki menee pilalle...pitää putsata liottamalla.

Joulukuu 22, 2018, 22:10:14 ip
Vastaus #14

Esa Myllylä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Itselläni on kromiputki joten pitänee liottaa. Kiitoksia neuvoista!