Kirjoittaja Aihe: DHL tullaus  (Luettu 4238 kertaa)

Elokuu 03, 2019, 18:22:48 ip
Vastaus #30

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2963
Moro

Jos ostaa yksityishenkilöltä niin kannattaa pyytää laittamaan lähetystietoihin että lahja niin välttyy valtion kerämiltä maksuilta,ainakin minulla on toiminut,tavara ei tietystikkään saa olla alkuperäis paketissa eli jos ostaa uutta tavaraa on viisainta pyytää ottamaan pois alkuperäispaketista.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Elokuu 03, 2019, 18:51:27 ip
Vastaus #31

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 925
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Tuota tuota, jotain on vissiin muuttunut kun viimeeksi meinasin tilata Sveitsistä mopon osia. Jaakko on oikeassa, sopimus on näköjään olemassa eu:n kanssa, jos luin pyhiä kirjoituksia oikein. Ilmeisesti joku IE344 sähköinen lomake pitää täyttää mutta oliko yksityisille vai vaan yrityksille vaiko molemmille, se ei minulle selvinnyt. Tietysti alkuperämaan ollessa Ranska ei tartte mitään saletisti hoidella mutta millä todistat? Luulen että menee kuitenkin ok. Tulee suoraan kotijo riippuen valitusta tavasta tai tulli kyselee jos mitä ovat vailla.

Elokuu 03, 2019, 19:56:04 ip
Vastaus #32

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5235
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kaveri halusi ostaa jenkeistä aseen lippaita, no ise käy. Pyysi purkamaan lippaat ja hups ne olikin metalliromua ja perille tuli.

Elokuu 04, 2019, 07:51:19 ap
Vastaus #33

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8046
Joo-katellaan.

Lähetystunnuksella saan ehkä seurattua missä
se kikale seilaa-ja kyseessä on liki
100-vuotias motukan keulamerkki jossa
lukee aika selvästi,mistä se on peräisin: Rue 140  Lafayette  Paris.

Joten alkuperämaa on aika selvä.

Noh-katellaan ja annetaan kehittyä.

t. Markku

Elokuu 04, 2019, 08:01:26 ap
Vastaus #34

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 671
Ite tilasin yrityksestä Sveitsistä Mira seetientekovärkin ja venttiilihiomakoneen muutamia vuosia sitten. DHL-rahtina tulivat ja ainoa alv., jonka jouduin maksamaan oli rahdissa. Pienen opiskelun jälkeen sekin olisi ollut huomattavasti pienempi, kuten myös rahti itsessään. DHL-halusi tietää voiko lähetyksen päälle lastata muuta rahtia. Tästä en saanut muuten ystävälliseltä firmalta omasta mielestäni luotettavaa selvitystä, joten ilmoitin, että eipä voi. Tästä johtuen rahtitilan hinta oli W x L x H kattoon asti...
No kun tavara oli pihassa, en ole koskaan saanut niin hyvin pakattua lavaa. Oli lavakaulukset ja laudoista tehty umpikansi kiinnitettynä vanteilla, niinettä olisi voinut....
Edelleen myytävästä tavarasta, kuten esmes mp-osista, jotka tulevat Swisserosta, San Marinosta, Norjasta tms. joutuu maksamaan alvin tullille JO ETUKÄTEEN, ei vasta nikaletta jälleen myytäessä jälkitilityksenä...muualta ETA alueelta ne tulee kotiin asti ilman alvia.
http://paddockhill.suntuubi.com/?cat=8

Höpinää Hämäläisittäin....,eli harvakseltaan.

Elokuu 04, 2019, 08:27:41 ap
Vastaus #35

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8046
Ööö...? Mitä meinaat tuolla etukäteen tullille maksamisella?

Enhän tavaraa ostaessani Ebaysta edes tiennyt,jääkö osa käsiin ja mihin
rahaan-joten melko mahdotontahan se tullille oli maksaa.

Mutta tarkoit ehkä ostoa,joka tapahtuu osakaupasta?

t. Markku

Elokuu 04, 2019, 08:37:40 ap
Vastaus #36

Ismo Hakamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 671
Tehtaasta tai osakaupasta, siis omalla alv. tunnuksella tilattua tavaraa.

Edit: Eu/ETA-alueelta tuleva tavara saa olla hyllyssäni alv. 0% kunnes kirjoitan siitä laskun. Verottajan kanssa "sopimani" käytännön mukaan kerään ja tilitän heidän osuutensa 12. pvä kuukausittain jälkikäteen. Nyt on kuitenkin uutta kuiskuttelua, että laskun kirjoituksen sijaan tilitys määräytyisi asiakkaan maksupvän perusteella, eli kun olen saanut suorituksen ja rahan hallintaani, koskapa joskus pitkistä maksuajoista johtuen joutuu luotottamaan sekä tavaran, että alvin asiakkaansa puolesta...
« Viimeksi muokattu: Elokuu 04, 2019, 08:56:45 ap kirjoittanut Ismo Hakamäki »
http://paddockhill.suntuubi.com/?cat=8

Höpinää Hämäläisittäin....,eli harvakseltaan.

Elokuu 04, 2019, 08:42:46 ap
Vastaus #37

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8046
Jou!

t. Markku

Elokuu 04, 2019, 11:06:49 ap
Vastaus #38

Mika Komulainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 946
Komemusta on, Sveitsistä tulevista tavaroista on maksettava tulli. Eri asia on jos tavara on tuotu sieltä johonkin EU-maahan ja siinä vaiheessa on maksettu tulli ja kilkkeet tulee sitten Suomeen. Esimerkkinä vaikka nämä Condorit joita lienee täällä muutama sata.

Elokuu 04, 2019, 17:58:05 ip
Vastaus #39

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2676
Soppiiko eppäillä tuota Mikan juttua?  Ko oisin sitä mieltä, että Sveitsistä tuotavista tavaroista ei mene mitään tullia, Sveitsillä ja EU:lla on vapaakauppasopimus.  Ettei nyt sotkeentuis verot ja tullit?  Nimittäin rekisteröitävästä ajoneuvosta peritään ajoneuvoveroa Suomessa, tuli se vaikka Neuvostoliitosta.  Arvonlisävero oli se, mistä en selväsanaista tietoa mistään löytänyt; olen kuvitellut tilanteen olevan Sveitsin kanssa sama kuin EU-valtioiden välillä, että alvi maksetaan vain kerran ja yhteen maahan, ostajan ja myyjän statuksesta - alv-velvollinen vai ei - riippuen kumpaan.

En vetoa lyö, voin olla tyystin hakoteillä.  Se taisi Markullekin selvitä, että Ismon kirjoituksessa puhuttiin tapauksesta, jossa sekä myyjä Sveitsissä että ostaja Suomessa ovat arvonlisäverovelvollisia.  Kun myy vientiin, ei arvonlisäveroa peritä myyjän maassa; niinhän se on suomalaisenkin viejän kohdalla.  Ostaja ei silloin ole maksanut arvonlisäveroa ostaessaan, ja joutuu myydessään tilittämään koko hinnasta alvin omassa maassaan.  Mutta se tapaus ei koske ostajaa, joka ei ole alv-velvollinen.

Jos nyt yhtään ymmärrän.  Edelleen toivoisin tänne jonkun oikeasti tämän asian tietävän selvitystä?

jaakkovaakko

Elokuu 04, 2019, 18:41:52 ip
Vastaus #40

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2186
  • Kukkahattusetä
Tuostahan nuo selviävät.
https://tulli.fi/tietoa-tullista/tullin-toiminta/eu-n-tulli-ja-veroalue

Sveitsi ei kuulu EU:n tulli- ja veroalueeseen, eikä sillä ole tulliliittoa EU:n kanssa, joten kaikki tullit ja alvit on maksettava.
Kahden pytyn loukussa.

Elokuu 04, 2019, 21:55:49 ip
Vastaus #41

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 925
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Edelleen pysyn kannassani johon päädyin tutkittuani tullin sivuja josta Jaakko alunalkaen esitti näkemyksensä.

”Tullietuus alkuperän perusteella

Kannettava tulli voi olla täysimääräistä tullia alhaisempi tai 0 %, jos tavara tuodaan suoraan esimerkiksi maasta, jonka kanssa EU:lla on voimassa oleva tullietuussopimus, kuten Norja, Sveitsi, Marokko tai Peru. Edellytyksenä on, että tuotteet luokitellaan alkuperätuotteiksi. Alkuperä täytyy todentaa alkuperätodistuksella tai -selvityksellä, joka täytyy esittää Tullille.”

Alkuperä todentunee tavarassa olleessa valmistajan merkinnästä joka Markun mukaan on Ranska. Jos valmistusmaa on eu-maa ja se on todennettavissa niin tulleja ja alveja ei kanneta non. Ajoneuvoissa asia erikseen kuten eu-maista niitä tuoneet tietää.

Elokuu 04, 2019, 22:14:29 ip
Vastaus #42

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 743
Siviili-ilmailun osat tulee tullitta Suomeen.
Siis selvitykseen pienlentokoneen osa....
Alvit tietysti pitää aina maksaa

Elokuu 04, 2019, 22:29:35 ip
Vastaus #43

Ossi Viita-aho

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2186
  • Kukkahattusetä
Juu, tullin määrä riippuu tullattavasta tavarasta. Esim. rannekellon tulli on 80 senttiä riippumatta kellon arvosta. Alvi pitää tietysti maksaa, jos tavara tulee EU:n veroalueen ulkopuolelta.

Markulle on odotettavissa moottoripyörän osien 3,7 %:n tullimaksu + alv, jotka lasketaan osan ja rahdin yhteishinnasta.
Kahden pytyn loukussa.

Elokuu 04, 2019, 23:04:57 ip
Vastaus #44

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 925
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Tämäpä mielenkiintoinen juttu. Sveitsi ei kuulu eu eikä eta-maihin vaan efta-maihin joista taas Suomi erosi 1995. Vahva ehkä että Markku muuten maksaa tullia ja alvia. Tullin sivuilla kerrotaan että ”Tilauksesi toimitetaan EU:n tulli- ja veroalueelta, ja tavara on siellä valmistettu tai sinne tullattu.” Jolloin ei tullia eikä alvia. Elikä uusi vahva käsitykseni on nyt: jos tuote siirtyisi Ranskasta Markulle niin ei maksuja mutta Sveitsistä Markulle sama tuote niin on maksettava. Vähän sama kuin verollisessa käytössä veroton paku muuttuu myydessä taas alvilliseksi vaikkei sitä ollut alunalkaen. Pysykö kukaan kärryillä. Sama periaate.