Kirjoittaja Aihe: Jupiterin hylsymutteri  (Luettu 828 kertaa)

Joulukuu 23, 2018, 22:29:11 ip
Luettu 828 kertaa

Eino-Pekka kanto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Moi
Kumpaan suuntaan mahtaa aueta teleskooppikeulaisen Jupiterin etuakselin vasen (jarrukilven puoleinen) hylsymutteri? Pyörii jonkun matkaa mutta pysähtyy, enkä viitsi käyttää liikaa voimaa ellen ole varma kierteiden kätisyydestä. Onko kellään mitään vinkkiä miten kyseinen mutteri kannattaisi irroittaa? Pitkiä jatkovarsia, pulttipyssy, kosaani ja voimaa kyllä löytyy mutta tarvitsisi vielä tietoa.
-Eino-Pekka

Joulukuu 24, 2018, 09:03:10 ap
Vastaus #1

tapiovuorenmaa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 202
Kyllä tuossa on ihan normaali oikeankätinen kierre.Tapauksessasi kierre on varmaan vaurioitunut , siksi "jumittaa".Voihan se hiukan helpottaa , jos lämmität mutteria esim kuumailmapuhaltimella , ennen aukaisua. Myös ruosteenirroitusöljy  , jonka antaa vaikuttaa jonkin aikaa , voi auttaa. Jospa olisi ruosteen jumittama. Epäilen kyllä , että kierteet on rikki.

Helmikuu 10, 2019, 21:00:52 ip
Vastaus #2

pekka.keisala@outlook.com

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Moi
Joko hylsymutteri aukesi, minulta löytyy pari hyväkuntoista, jos on tarvetta

Helmikuu 10, 2019, 21:19:35 ip
Vastaus #3

Mikko Kortelainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
  • Harvinaisten mopojen sekä koneiden harrastaja :)
Itel oli saman lainen tapaus nii annoin ihan toholla lämpöä ja tarvetta voisi aina hylsymuttereillakin olla :)
Raha Ei Katoa Raudasta koskaan

Omistan vaikka mitä muutakin Vanhoja Koneita mopedien lisäksi

Helmikuu 10, 2019, 23:16:27 ip
Vastaus #4

pekka.keisala@outlook.com

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Ne löytyy huuto.netistä, hakusanalla "hylsymutteri"

Helmikuu 13, 2019, 17:04:07 ip
Vastaus #5

Eino-Pekka kanto

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Ei ole vielä hylsymutteri auennut ja tuskin tulee aukeamaankaan, mutta oikealla tekniikalla sain siitä huolimatta renkaan vaihdettua. Seuraavaksi kun täytyy etupäätä purkaa niin laikkaan mutterin pois ja ostan joko toisen etuakselin tai sorvaan uuden akselin ja pistän suljetut laakerit.
Navan muuttaminen suljetulle laakerille olisi hyvä koska käytännössä 6201-laakereita tulee saamaan varmasti pitkälle tulevaisuuteen asti, toisin kuin nykyiset kartiokuppilaakerit joiden saatavuus on vähintäänkin kyseenalainen. Kaksijousisen navan muuttaminen olisi melko helppoa koska siinä on 30,5mm reiät laakereille jotka voi sorvata 32mm mittaan, toisin kuin vanhemmassa navassa jossa on 32,5mm reiät ja laakeria joutuisi shimmaamaan tai napaa täyttämään hitsaamalla. Jarrukilvelle riittäisi pelkkä reiän poraus 12mm mittaan.

Helmikuu 13, 2019, 21:29:44 ip
Vastaus #6

pekka.keisala@outlook.com

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Minusta tuon JQS navan saa kuntoon, kun hommaa uudet kuularenkaat tai 1/4" uudet laakerikuulat ja 140mm etuakselin hylsymuttereineen, pesee hyvin vanhat möhnät pois ja voitelee hyvällä vaseliinilla laakerit, tällä "virityksellä" ajaa yhden omistajan eliniän. Pari asiaa kannattaa huomioida, hylsymuttereiden on oltava riittävän tiukalla napaa vasten, jos ovat löysällä käy kuten tässä kuvailtiin eli tärinä hakkaa kierteet akselista ja holkkimuttereista toisekseen pitää silloin tällöin varmistaa, ettei atuakseli ole vääntynyt.
Kestää näin isältä pojalle !