Kirjoittaja Aihe: Göran Schildt, Daphne ja Lambretta skootteri  (Luettu 2072 kertaa)

Joulukuu 31, 2018, 16:21:46 ip
Luettu 2072 kertaa

teukka alarotu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 633
Olisiko kenelläkään tietoa mikä Lambretta Göranilla oli veneessään ja miten sitä kuljetettiin.
Yhtään kuvaa en ole siitä nähnyt, pelkkiä mainintoja useissa Göranin kirjoissa. Vene, kirjailija ja skootteri on suomalainen Graalin malja.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Joulukuu 31, 2018, 17:14:25 ip
Vastaus #1

Michael Djupsjöbacka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 20

Lambretta Model A  1947.


Kuvia löytyy kunhan googlat;  Göran Schildt Lambretta.


Kuvassa Lambretta on Daphnen kannella.

Joulukuu 31, 2018, 19:11:44 ip
Vastaus #2

Pekka Alonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 225
 Luin vuosikymmeniä sitten Göranin kirjasta; Vespan ja Lambrettan jonotusaika oli pari vuotta, mutta hän sai suhteillaan ostettua armeijamallisen uuden Lambrettan ja se sopi johonkin Daphnen komeroon. Muistinkohan oikein?

Joulukuu 31, 2018, 21:28:08 ip
Vastaus #3

teukka alarotu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 633
Hän osti sen Venetsiasta. En vielekään ole löytänyt kuvaa Lambrettasta.


TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Joulukuu 31, 2018, 21:54:03 ip
Vastaus #4

Frank Nylund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 722

Moi,


Onko se tämä?


//Frank

Joulukuu 31, 2018, 22:04:06 ip
Vastaus #5

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1540
https://www.ebay.fr/itm/Goran-Schildt-DANS-LE-SILLAGE-DULYSSE-1954-Croisiere-Mediterranee-/400824849049                                                                                                                     
juu saman just löysin,kirjan kansi?
https://sailhorse-and-friends.eu/de/2017/12/besser-lesen-mit-ralf-tipp-zu-weihnachten/                       
olisko tuossa tekstissä että tyyppi B
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2018, 22:10:34 ip kirjoittanut juha p salonen »

Tammikuu 01, 2019, 16:23:57 ip
Vastaus #6

Michael Djupsjöbacka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 20

 Lambretta B mallin valmistus alkoi vasta marraskussa 1948 mutta Göran kävi jo keväällä 1948 tehtaalla hakemassa omansa suoraan tehtaalta ja matka tehtaalta Rapalloon hän on kuvannut erittäin jännittäväksi. Malli on siis A.


Ps.
Nyt kun Daphne on museolaivana peruskorjattu niin minusta olisi asiaan sopivaa että sinne myös saatais Lambreta A malli viereen koska Göranin matkat Italiassa eivät olisi onnistuneet ilman Lambrettaa.


Hänen kirjastaan opin lauseen ; ""Per un signore e sembre apperta" jaa siitä on ollut hyötyä italianmatkoilla.

Tammikuu 01, 2019, 17:08:12 ip
Vastaus #7

pete viitala

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 209
Onko selvinnyt tarkemmin mallia ?
Tuossa mv kuvassa on lambretta Model C, minulla on pari B mallia itellä.

Tammikuu 03, 2019, 18:30:20 ip
Vastaus #8

Michael Djupsjöbacka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 20



Vuonna 1952 Daphne päätti matkans Venetsian satamaan. Tuskin sieltä silloin olisivat ostaneet Lambrettan vm. 1948 matkan päätyttyä. Muilla matkoilla Daphne ei käynyt Venetsiassa mutta vuoden 1954 matka alkoi sieltä.


Lambrettan tehdas oli siihen aikaan Milaanossa josta Göran Schildt sen haki keväällä 1948.

Tammikuu 03, 2019, 19:02:58 ip
Vastaus #9

pete viitala

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 209
Pikku nettihaulla löytyi tuo kirjan kuvan maininta Kesäkuulta 1950 Amalfissa. Lambretta Malli C:n
Valmistus alkoi Helmikuussa 1950.
Minulla oli samanlainen minkä voin jäljittää jos jouten vielä mutta Alosen pekallahan on/oli kärkölässä C malli projekti 😃

Tammikuu 03, 2019, 22:19:14 ip
Vastaus #10

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1422
  • Pystykierreasentaja

Ei ihme että on eri versioita, kun kerran Ylelläkin on kaksi eri käsitystä siitä, miten asiat menivät:


"Siksi Schildt hankki 50-luvun alussa Daphnen lisävarustukseksi pienen italialaisen skootterin Lambrettan. Elettiin säännöstelyn aikaa, joten asioihin mutkattomasti suhtautuva Göran Schildt järjesti moottoripyörän ilman jonotusta hyvän ystävänsä avustuksella suoraan tehtaalta.
Schildt kirjoittaa, ettei ollut koskaan aiemmin ajanut muulla kuin polkupyörällä ja hevosella. Matka Lambrettan tehtaalta läpi ruuhka-ajan Milanon katujen oli täynnä kauhunhetkiä niin tempoilevan ajokin alta syöksyneille milanolaisille kuin Schildtille itselleen."

Ja sitten toisessa Ylen jutussa näin, matkasta vuosina 1953-1954.
"Kolmas tärkeä ja maissa kätevä kanssamatkustaja oli Venetsiasta ostettu Lambretta-skootteri."

Tammikuu 03, 2019, 22:26:05 ip
Vastaus #11

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1422
  • Pystykierreasentaja
Kirjassaan Schildt kertoo, miten keväällä 1950 näki Lambrettan Lavagnassa, ja vei sen ja omistajan satamaan ja mittaaman miten skootteri mahtuisi purjeveneen sisälle.

"Then came the spring of 1950. Soon after our arrival in Lavagna we were sitting at a street café in the town's little market place when a young man and his girl friend parked a Lambretta right beside us to drink an espresso as we were doing. It was then that it suddenly struck me: "Good Lord, how small it is! Just think, it might even ..." I tried to project the hatch down to Daphne's cabin optically onto the beige-colored wonder that stood there, its nickel sparkling. But the price? We started talking to the young couple and got all the information we wanted plus a stream of praise for the vehicle. The price was only 125,000 lire, but Lambrettas are in such demand that you have to put your name down on a waiting list three or four months in advance. The young couple was very interested and came with us to the yard, where we took careful measurements. It turned out that a kindly Providence had checked the Lambretta designer's pencil a quarter of an inch below the maximum dimensions of the sliding top of Daphne's hatchway, and that the bunks in the saloon were one inch longer than the motorcycle."


Ja Milanosta sitten haki sen Lavagnan satamaan.
"There we stood, the Lambretta, Roberto and I, outside the front of the half-mile-long factory in one of Milan's suburbs. "


Ja hyvin sopi veneen sisälle :)


"The very next day we tried out the best way of getting the Lambretta on board. We found that by fixing tackle onto the boom, this can be swung out like the arm of a winch. The Lambretta can then be lowered into the saloon and made fast to the starboard bunk so that she cannot move about in a heavy sea. We manage the whole operation between the two of us and we do not think the Lambretta spoils the interior at all."
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 03, 2019, 22:31:34 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Tammikuu 03, 2019, 23:01:42 ip
Vastaus #12

pete viitala

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 209
Hienoa tarinaa !
Tarvii toi kirja lukea .
(Kuvassa minun sveitsistä
tuomani model C.)

Helmikuu 19, 2019, 01:47:12 ap
Vastaus #13

teukka alarotu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 633
Hienoa tarinaa. Pakko lähteä Turkuun katsomaan Daphnea.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83

Helmikuu 20, 2019, 20:47:53 ip
Vastaus #14

teukka alarotu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 633
Tänään sitten hyppäsin junaan ja matkustin Tampereelta Turkuun katsomaan Daphnea. Pääsin sisälle veneeseen ja väittäisin ettei Lambrettaa ole voinut säilyttää muualla kuin peräkajuutassa. Sitlooda olisi ollut turhan ahdas manöövereihin. Peräkajuuttakin oli melko pieni säilytystilaksi mutta sinne Lambo kyllä mahtui joskin tuskin siellä silloin yövyttiin. On se hieno vene edelleen ja hyvin entisöity. Hyviä olivat ravintola Göranin tarjoamat silakkapihvitkin.

TA
Nsu Quickly -58
MGA 1600 -61
Bmw Z3 1,9 -98
Finn Flyer 27 -83