Kirjoittaja Aihe: Paluu juurille.  (Luettu 6923 kertaa)

Tammikuu 01, 2019, 19:30:41 ip
Luettu 6923 kertaa

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Paluu juurille ja siirtyminen 3- 4-numeroisille teille.
 Ikä painaa ja ajovuodet vähenee, joten aion nauttia pikkuteiden tuoksuista ja näkymistä heti kun kevät kohdakkoin antaa myöden.
 Piikkejä mulla ei montaa ole ollutkaan, joten otetaanpa ajoon AVK;lta lunastettu, kevyesti lipattu ja naarmutettu, syksyn mittaan entrattu yyberi jammu.
 1400 suzukin jälkeen tämä 7 kw saattaa aiheuttaa komplikaatioita, mutta niihin tottunee.

Vikaahan tuossa oli kieron keulaputken verran, mittariteline vinkkeli ja hauska korjattava, -irronnut kiekkamittarin neula- tais teettää eniten töitä. Mittari ei ole ehjänä purettavissa, tai ainakaan en konstia siihen keksinyt.
 Porasin siis lasiin 8 mm reiän ja parilla rautalankakoukulla pyydystin neulan ja painoin rihloihinsa.
 Reiän päälle pyöreä musta tarra. Tuntus toimivankin.
 Keulan ja vilkun löysin nettimotosta ja vääntynyt jalkatappi piti hehkuttaa ja oikaista.
 Kaasarin putsailin ja seosruuvia ruuvailin ja sain kohtuudella käymään. Aika näyttää.
 Oikea peili ja sivujalka vielä löydettävä, katsastettava ja kevättä kuumeisesti odottelemaan...

Taitaa ne piikkeistä kiinnostuneet olla vähissä näillä sivuilla ?

Tammikuu 01, 2019, 20:51:53 ip
Vastaus #1

Juha Ojanperä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pikkupyörät on hienoja, kevyitä, helppoja ajettavia keppanan hakuun lähikaupasta tai muuten vaan nurkilla pyörimiseen...

Mulla on 200cc F-B Falcon, sillä pääsee melkein 70km/h alamäkeen ja sauhu on jäävuoria sulattavaa, ajelen sillä talvellakin(nastarenkain).

jussi

Tammikuu 01, 2019, 21:11:32 ip
Vastaus #2

Anssi Tötterström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mopetilla mennää... jäsen 5030
Tässä meikä lähdössä veteraaniralliin Jämsään.

Tammikuu 02, 2019, 10:09:34 ap
Vastaus #3

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuo Twinihän onkin raketti noihin edellisiin verrattuna

Tammikuu 02, 2019, 12:07:56 ip
Vastaus #4

jussi koskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • PJ
Nyt seitsemän astetta pakkasta ja jäätävä pohjoistuuli piiskaa, on mukava sisällä lämpimässä muistella kesän ajeluita.  :)
https://youtu.be/66LzOLHswWE
MOTO GUZZI Galletto 192 cc, 1958
MOTO GUZZI V50, 1977

Tammikuu 03, 2019, 10:41:47 ap
Vastaus #5

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Piikki on liian pieni, mutta miula on tämmönen.

Paino 160kg ja tehoa 34hv.
https://www.motorcyclespecs.co.za/model/cagiva/cagiva_500_river%2000.htm
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 03, 2019, 21:42:18 ip
Vastaus #6

Timo Salonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro,

tuohon piikki on liian pieni sen verran kommenttia, että YBR oli meidän kalustosta ainoa jolla pystyin ajamaan ilman fyysisiä tuskia viimeisen ajoauden aikana ennen alapalloremonttia. Ajoasento on siis hyvin varttuneemmalle sopiva ja kyllä sillä 80 km/h ehtii jos sielu sietää antaa koneen kiertää.

Tammikuu 03, 2019, 22:22:13 ip
Vastaus #7

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Piikki on liian pieni
Laitetaan sen verran tarkennusta, että ajattelin vain moottorin kokoa, mutta en kirjoittanut sitä ;)
Nykypiikit on fyysiseltä kooltaan riittäviä.

Olen ajanut nykyisen ajokorttilain mukaisilla "piikeillä", niin kaksi- kuin nelitahti ja häiritsevä tekijä on se moottorin asettama rajoite.
Ajaminen maantienopeuksissa oli semmoista väkisin puristamista ja se vei liikaa huomiota muusta ajamisesta, kun nopeuden ylläpito muistutti kaahaamista ilman vauhtia.
Ehkä huonoin moottoripyörä mitä olen ajanut oli muutaman kuukauden ikäinen joku Husqvarnan  supermoto. Olihan se rungolta ja alustaltaan hieno, mutta se kuristettu 2T-kone vei ilon koko hommasta.

Tuommoinen reilu 30 heppanen on miun mielestä oikein näppärä ja kuitenkin koneestä löytyy sen verran paukkua, ettei tarvitse koko aikaa vinguttaa.

Kerran oli ulkomailla vuokralla Honda CBF250 jossa on 20 hevosvoimaa (130kg) ja se oli oikein oiva peli pikkuteille. Niin oiva, ettei isompaa edes toivonut.

Tammikuu 04, 2019, 17:12:00 ip
Vastaus #8

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vielä ovat piikeistä kiinnostuneet vähissä, mutta tilanteet muuttuu. Saas nähdä, millä ajetaan ensi vuosikymmenellä, ja mihin hintaan. Tollasen YBR:n päästöt ovat pienimmästä päästä.

Tammikuu 04, 2019, 17:49:57 ip
Vastaus #9

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Vielä ovat piikeistä kiinnostuneet vähissä, mutta tilanteet muuttuu. Saas nähdä, millä ajetaan ensi vuosikymmenellä, ja mihin hintaan. Tollasen YBR:n päästöt ovat pienimmästä päästä.

Jos viittaatte mahdollisesti tulevaan ajoneuvoverotukseen moottoripyörien kohdalla, niin tällä hetkellä autovero määräytyy ajoneuvon moottorin iskutilavuuden tai käyttövoiman perusteella.
Joten prätkissä ei ole vielä otettu käyttään CO2-pohjaista autoveroa.
Kun se CO2-päästöpohjainen verotus joskus tulee, niin vanha kalusto lasketaan edellä mainitulla kaavalla ja silloin kuutiotilavuus (ei teho) on määrävä tekijä, eli 35 heppainen 90-luvun kaks'tahtipiikki on verottajan silmissä sama kuin 10 heppainen nelari...   
Autoveroprosentti
enintään 130 cm3            9,8 %
             131–255 cm3    12,2 %
             256–355 cm3    15,9 %
             356–505 cm3    19,5 %
             506–755 cm3    22,0 %
vähintään 756 cm3            24,4 %
sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo    9,8 %

Tammikuu 04, 2019, 21:59:43 ip
Vastaus #10

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos vero onkin piikillä pienempi, niin vakuutusyhtiö kyllä rankaiseen :police:

Tammikuu 04, 2019, 22:26:39 ip
Vastaus #11

Anssi Tötterström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tämmösellä ollaan käyty useassa veteraanirallissa nelinumeroisia teitä ajellen ja nauttien. En oikein ymmärrä tota Petrin kommenttia väkisin puristamisesta, ei oo mun kohdalle sattunu. Jammulla huiput tällä elopainolla 80 km/h, matkanopeus siinä viidenkympin tienoilla.

Tammikuu 04, 2019, 22:33:18 ip
Vastaus #12

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
En oikein ymmärrä tota Petrin kommenttia väkisin puristamisesta, ei oo mun kohdalle sattunu.

Me olemme erilaisia ja kiinnitämme huomiota eri ominaisuuksiin.

Tammikuu 04, 2019, 22:38:04 ip
Vastaus #13

Anssi Tötterström

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu ja ollaan eri ikäisiä.

Tammikuu 06, 2019, 19:17:42 ip
Vastaus #14

Ismo Hakamäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 :-[
http://paddockhill.suntuubi.com/?cat=8

Höpinää Hämäläisittäin....,eli harvakseltaan.