Mie oon muutaman vuoden (kohta viis?) ajellu pelkästään tuolla 250 KLX Kawalla. Siis leikkienduro, ykspyttynen nelari, 23 hevosvoimaa. 138 kiloa ilmotettu massaks. Muutaman kerran kokkeillu, että saap sen itekseen takas jaloilleen kyleltään... Reittisuunnitelmat aina niin, että asfaltti on myrkkyä, ja isommat hiekkatietkin on myrkkyä. Toissakesänä reissu Anttolasta Taivalkoskelle ja takasin, Haminan ja Punkaharjun veteraaniralleissa vierailin, jälkimmäisestä Kolin kautta kurvaten kotiin. Sillon ko vielä oli TDM Yamaha toisena, piti muistaa jos sattu vielä hitaampi menijä eteen isommilla teillä, että ohittaminen ei oo ihan yhtä kivuton juttu KLX:llä ko TDM:llä.
Mutta kaiken kaikkiaan tuo teho on asennekysymys. Sopivat reitit ja oikea asenne, niin matkailusta tai jopa ajamisesta on mahollista nauttia monenlaisella pelillä. Mopokin vois olla sellanen vehjes, minkä kanssa reissussa näkis asioita, mitä ei isommalla liikkuissa tiijä olevankaan. Nyt tuntus, että jos ois tarjolla tuon leikkienduron tapanen, yhtä värinätön ja huoleton, mutta joku 35-40 hevosvoimanen kulkija, ni jo vain maistuis? Painoa ei tarviais yhtään enempää... nuo endurot, jopa leikkisellaiset, omaavat taipumuksen etsiä suonsilmiä, mihin upota. Noihin isoihin matkaenduroihin ei oo ollu minkäänlaista hinkua. Toki mukavia ajoasennoltaan, mutta miun 170-senttisen varren kanssa hankalia käsiteltäviä heti ko vauhti menee alle kävelyvauhin. Eikä niillä missään maastossa mihinkään kuitenkaan pääse. Oikeissa kisaenskoissa taas tullee värinöitä, vielä pienempi paino ois joskus tosin etu, mutta huolto-ohjelmat taas melko hankalan työläitä. Kisaenskat on ja melko korkeita vakioina, mutta kevyellä pyörällä pärjää korkeemmaltakin. Toisaalta niistä kisamittasista joustoista ei oo ennää hyötyä, kun maisemien katteluun sopivaa vauhtia ajelee. Kawaakin oon vähän puottanu matalammaks pidemmillä linkun koiranluilla.
Tää oli miun omaa pohdintaa juurille paluusta. Piikin GS-MZ:llä oon kortin ajanu 16-vuotiaana, ja rekisteripyöriä ei aikuisiällä ollu enneko lähes viiskymppisenä museo-jawa ja sen jälkeen muutama katupyörä, eli juuret on noissa enempi tai vähempi maastomallisissa. Niiko taitaa olla Nikkasellakii, vaikka se nyt on tuollaseen ihme-härpäkkeeseen sotkeentunu?
kirjoitti muistiin tajunnanvirtaa jaakkovaakko