Kirjoittaja Aihe: Syyshuolto...  (Luettu 679 kertaa)

Tammikuu 12, 2019, 14:09:30 ip
Luettu 679 kertaa

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2807
 No ei se mitään, tee se nyt, jos unohtu.
 Öljyt kannattaa vaihtaa ajokauden jälkeen, ei ennen niitä.
 Rikkiä yms. syövyttävää imeytyy öljyyn ja kun se talven saa muhia, on se kuin kokista hampaille.
 Etenkin liukulaakerit tykkää, pääsevät nopeammin lepoon.
 Puhtailla öljyillä kannattaa vielä käyttää sen verran, että kiertää läpi koneen.

 Omat tuli suunnilleen huollettua, vaikkakin vikoilla ajettiin vielä marraskuussa ja kun 2tahtisia ovat niin pärjäävät paremmin. Tänään otin kuitenkin urakaksi ajolenkin pihassa kolmella laitteella ja ison pyörän käytin tallissa lämpimäksi. Jääpähän ainakin venttiilit eri asentoihin ja rasitus toisille vietäreille. Nykybensa myös sellasta, että hyvä käyttää ainakin kaasarillinen pois.
 Vielä se vahaus ja akun irroitus ja sitten takaisin nurkkaan kevättä odottelemaan.
 Sieltä se toivon mukaan taas herää, kuin palmun alta.

Tammikuu 12, 2019, 14:50:58 ip
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2359
Aivan väärä toimintamalli. Oikea on, että toukokuussa, kun joku kaveri soittaa, että lähetään iltapäivällä ajeleen, aletaan ettiä öljyä, suodatinta, ketjurasvaa, bensaa...
jv

Tammikuu 12, 2019, 15:32:19 ip
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 534
Aivan väärä toimintamalli. Oikea on, että toukokuussa, kun joku kaveri soittaa, että lähetään iltapäivällä ajeleen, aletaan ettiä öljyä, suodatinta, ketjurasvaa, bensaa...
jv
Ja kun ei heti löydy, käyntiin ja ajeleen....

Tammikuu 12, 2019, 15:36:03 ip
Vastaus #3

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2718
Moro

Mikä se huolto on?
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Tammikuu 12, 2019, 15:53:57 ip
Vastaus #4

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 624
  • Ihan itse :-)
kovaa ajoo ja huonoo huoltoo.... siitä ne vehkeet tykkää.... kyttyrää!
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Tammikuu 12, 2019, 18:47:34 ip
Vastaus #5

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
Sanokaas viisaammat kun mulla on ollut toi Honda 750 K7 jo 30-vuotta ja ajot on nykyään mitä on. Viime keväänä vaihdoin öljyt ja kesän ajomäärä oli 170km. Pyörä seisoo talvet lämpimässä tallissa joten kysymys kuuluu:  Onko tarpeellista vaihtaa uudet öljyt tulevaa ajokautta varten tuollaisen ajomäärän jälkeen? Tähän asti olen joka vuosi öljyt vaihtanut.

Tammikuu 12, 2019, 19:30:48 ip
Vastaus #6

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1497
En tiijä onko tarpeellista, mutta miula saattaa olla prätkässa samat oljyt kaksi vuotta jos ei tule paljon ajoa.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Tammikuu 12, 2019, 19:45:28 ip
Vastaus #7

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2359
Jopas.  Miulla nimittäin tuon leikki-enduro Kawan - KLX250S - kanssa ihan sama homma; kesän kilometritkin taitaa olla melko tarkasti samat ko Esko P:n Hondassa.  Jossain vaiheessa vielä haaveilin, että jos tulis nastakumit väännetyiks vanteille ja vaikka jäällä muutama kerta ajelemassa, ni sitte jo passais vaihtaa ne öljyt.  Mutta kun ei taija tulla tänä talvena sellasia jäitä... olin jo päättävinäin, että en vaiha ees öljyjä.  Saa nähä, pittääkö päätös...  Ilmanputsarin joutuu melkein laittamaan, kun tuossa on sellanen rossipyöristä tuttu öljyttävä foami suodin.  Ei niissäkää nuo nykyajan oikeat putsariöljyt mihinkään alareunaan valu, on ne melko sitkeetä tavaraa, mutta niiko sanoin, sen laitan pesuun ja öljyän uudestaan.  Siinä heti puolilta päivin sinä päivänä, kun sen kaverin kanssa iltapäivällä lähetään kesän ensimmäiselle ajoreissulle...  tai on niitä putsareita siihen kaks olemassa, että jos oikein ois noheva, ni pesis ja öljyäis sen toisen minigrippipussiin valmiiks, ni jo vain kävis vaihto nopiasti.  Ei tarviais kaverin kauvaa ootella pihassa.

Miten se joskus rossipyörien kanssa onnistu, kun joka ajokertaa varten piti putsari laittaa, ja kisoissa erien välissäkin?  Ja yleensä oli hiukka muutakin huoltoa.  Vielä viiskymppisenä, kun sen trialin löysin harrastukseks, ensin laitoin siitäkin putsarin joka treeneihin, ja vaihdoin laatikon öljyt monta kertaa kesässä.  Kohta keksin, että se putsari ei kallioilla itekseen ajaessa likkaannu ihan yhtä paljon ko rossipyörällä hiekkamontulla muitten perässä ajellessa... ja silloin rossilla saatto yhessä reenissä mennä kaks tankillista pensaa, ko trialilla ukko kypsy ennenko oli ees kaks litraa menny.  Eli kyllä sen rossin putsarin läpi ilmaakin vähän enemmän kulki yhen reenikerran aikana.

Mutta maailma muuttuu.  Maa pakenee eikä kengännauhoihin yllä, housuissa pittää olla henkselit, just yli sattaa kilsaa ei pääse autolla ko alkaa nukuttamaan.  Ja eilen illalla suosiolla istuin Musiikkitalon parvella toskaa - eiku RSO:n konserttia kuuntelemassa, mikä ties sitä, että Jyväskylän romppeet jäi välliin.  No oli siellä kuunneltavana kotimaisen säveltäjän kantaesitys, ja soolosoittajana tuttu mies, melkein sukulainen.  Eli kulttuuripersoona, kulttuuripersoona on meikä... pasuunan töräykset piti hereilläkin, muissa kappaleissa joutu muija muutaman kerran pökkäämään kylkeen.

- kesti jaakkovaakko aluksi ihan aiheessa -
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 12, 2019, 22:39:34 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Tammikuu 13, 2019, 10:38:04 ap
Vastaus #8

jussi koskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 283
  • PJ
...  Onko tarpeellista vaihtaa uudet öljyt tulevaa ajokautta varten tuollaisen ajomäärän jälkeen? Tähän asti olen joka vuosi öljyt vaihtanut.
Ei ole tarpeellista vaihtaa, öljy on vielä melko puhdasta. Tärkeää sen sijaan on, minkälainen viimeinen käyntirupeama oli, oliko matka lyhyt, esim. alle 10 km, moottoriin kylmäkäynnistyksessä  muodostunut kosteus ei ole ehtinyt poistua, vaan jää muhimaan metallipinnoille ja  öljyn sekaan.  Öljyn pitää olla yli 100 asteessa jonkin aikaa, että vesi ehtii höyrystyä pois.
Pyörä aina pitempiaikaiseen  seisontaan reilun ajorupeaman jälkeen, jolloin moottori jää ”kuivaksi” .  Siis  älä tyhjäkäyttele moottoria seisonnan aikana.
Vedessä oleva vapaa happi ja hiilidioksidi syövyttävät metalleja.  :-[
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 13, 2019, 10:40:07 ap kirjoittanut jussi koskinen »
MOTO GUZZI Galletto 192 cc, 1958
MOTO GUZZI V50, 1977