Kirjoittaja Aihe: ASE Capri -62 Remontinkorjuuta  (Luettu 2437 kertaa)

Helmikuu 02, 2019, 23:56:46 ip
Luettu 2437 kertaa

Tommi Sivunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Projektina ASE Capri -62






Näistä juttua foorumilla onkin mutta päätin silti tehdä oman viestiketjun tälle projektille kun tuntuu että välillä olisi aina jostain asioista kysyttävää.
Yrityksenä siis kunnostaa kyseinen peltiskootteri kesäkäyttöön. Entisöinti kuulostaa liian vakavalta mutta jonkinlainen käyttökunnostus kuitenkin olisi tarkoitus suorittaa.


Tällä hetkellä koko kapistus aika lailla purettu ja moottoria olen jo niputtamassa. Tiivistesarjaa ja yhtä stefaa vielä odottelen.
Runko ja jotain muita osia kävi puhalluksessa ja nyt ovat pohjamaalissa.


Kuvia projektista lisää > https://tommis.galleria.fi/kuvat/Cars/ASE+Capri+-62/


Vastaan tulleita ongelmia...


- Haljennut etuhaarukan alalaakerikuppi  :(   Onko kellään Capri miehillä mulle varaosaa ?



- Etunavan nopeusmittari hilut ovat hukkuneet kokonaan ja mittarin perässä oli 10cm pätkä katkennutta vaijeria  :(  Mitähän tuohon kannattaisi alkaa soveltamaan ?





Myös peltiosat ovat kauttaaltaan rujossa kunnossa mutta en jännitä niitä vielä.


Lisäilen kuvia kun projekti etenee  :)

Helmikuu 03, 2019, 11:14:43 ap
Vastaus #1

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3409
  • Mamu
Polkupyöräverstailla on kaikenkokoisia laakerikuppeja.Nopeusmittariksi voisi laittaa nykyaikaisen tarvikemittarin,joka mittaa etuvanteeseen liimattavasta magneetista.Vaan rumahan se tietysti on!

Helmikuu 03, 2019, 21:52:38 ip
Vastaus #2

Tommi Sivunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Polkupyöräverstailla on kaikenkokoisia laakerikuppeja.Nopeusmittariksi voisi laittaa nykyaikaisen tarvikemittarin,joka mittaa etuvanteeseen liimattavasta magneetista.Vaan rumahan se tietysti on!


Totta laakerikuppi voisi löytyä noin. Tarvikemittariin en kyllä lähde kuin ihan viimeisessä hädässä. Alkuperäinen mittari nimittäin toimii ja pyörii hienosti mutta koneisto sen pyörittämiseen täytyy rakennella jotenkin  :)

Helmikuu 04, 2019, 08:25:43 ap
Vastaus #3

rainer backman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 24
terve
vähämäen jukalta varmaan löytyy osat eli samat
mitkä kuuluu solifer capriin jukka osti
Jyväskylästä
eli pyöritin ratas mittarin vaijerille
t
rainer

Helmikuu 04, 2019, 17:50:16 ip
Vastaus #4

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 233
Onnittelut Tommi. Hienoa, että näitä Capreja saadaan kunnostettua. Mullakin tossa taas yksi aika hyvä orggispatinoitonut työn alla. Ja sitten ostin myös hyvin patinoituneen serkkupojan, eli ASE Garelli 70 kevarin. Onhan noita kevariprojekteja ennestään jo kaksi. Mutta on niitä hyvä olla. Katon huomenna, tuo kuppi voi löytyä, niissä kylläkin usein
 laakeripinta aika ruosteessa. Edit Just muistin, saattaa olla ehjä mittarinpyöritin myös, katon huomenna..
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 04, 2019, 17:57:27 ip kirjoittanut sakari vesa »

Helmikuu 04, 2019, 21:36:43 ip
Vastaus #5

Tommi Sivunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
terve
vähämäen jukalta varmaan löytyy osat eli samat
mitkä kuuluu solifer capriin jukka osti
Jyväskylästä
eli pyöritin ratas mittarin vaijerille
t
rainer


Voi vitsi en tiennytkään että Solifer Caprissa on jotain samaa tämän Caprin kanssa. Täytyy perehtyä asiaan.


Onnittelut Tommi. Hienoa, että näitä Capreja saadaan kunnostettua. Mullakin tossa taas yksi aika hyvä orggispatinoitonut työn alla. Ja sitten ostin myös hyvin patinoituneen serkkupojan, eli ASE Garelli 70 kevarin. Onhan noita kevariprojekteja ennestään jo kaksi. Mutta on niitä hyvä olla. Katon huomenna, tuo kuppi voi löytyä, niissä kylläkin usein
 laakeripinta aika ruosteessa. Edit Just muistin, saattaa olla ehjä mittarinpyöritin myös, katon huomenna..


Kiitos vaan yritän parhaani että tämä tulisi kunnostettua edes jollain tasolla. JKL rompepäivillä taisin tuijottaa tuollaista Garelli kevaria mutta en tiennyt että sekin oli ASE lanseerauksella. Tuon kupin pystyisi varmasti jollain sorvaajalla teettämään mutta parempi jos löytyisi valmiina orkkis. Mittarinpyöritin olisi aivan mahtava homma, tai kun löytäisi edes kuvan mitä kaikkea tuosta puuttuu. Ebaystä löytyy tällaisia settejä lambrettaan ja ajattelin että josko noista pystyisi soveltamaan.



Niin ja edellisen omistajan ratkaisu oli ollut ilmeisesti tinalla valaa umpeen tuo vaijerin reikä kun jotain oli varmasti mennyt rikki eikä viitsitty korjata



Helmikuu 05, 2019, 06:36:42 ap
Vastaus #6

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8041
Moro!

Tuo ohjauksen laakerikuppi saattaa olla
sama kuin missä tahansa mopossa-tai polkupyörässä.

Mittaa tuo etuputkeen menevän osan halkaisija-ja
halkaisija laakerikoolinkin suhteen. Myös koko laakerijutun
korkeus olisi ainakin suuntaa-antavan tietona...

Mullakin on noita juttuja
irrallaan-käytettyjä,mutta toimivia.

Jos vaan mitat täsmää...

t. Markku

Helmikuu 05, 2019, 14:10:28 ip
Vastaus #7

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 233
Löytyi jonkin verran syöpynyt laakerikuppi ja pyörittimen ehjä kansi missä matopyörä.

Helmikuu 05, 2019, 21:25:45 ip
Vastaus #8

Tommi Sivunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Löytyi jonkin verran syöpynyt laakerikuppi ja pyörittimen ehjä kansi missä matopyörä.


Kuulostaa lupaavalta  :)  Laitan sulle yksityisviestiä.

Helmikuu 06, 2019, 00:28:39 ap
Vastaus #9

Simo Salmi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 379
  • Romujen tonkiminen on parasta ajankulua
Tuo haarukan alapäässä oleva laakerointi taitaa olla kyseisen vehkeen heikoin kohta. Ei tarvi paljoa kopsahtaa etupyörä johonkiin niin napsahtaa halki tuo pesä. Miulla noita vehkeitä ollu enempi ja vähempi ja tullut vastaan sama ongelma. En muista oliko helkaman tekemissä mopoissa samanlaiset, mutta kannattaa tarkistaa... helkamat ja aset kuitenkii saman maan osista kasailtu. Ehdottoman tärkeää on myös olla varma ettei etuhaarukassa ole minkäänlaista vääntymää sillä se on oikeasti heikkoa tekoa. Nimimerkillä yhdet laakerit rikkonut kierolla haarukanputkella.

Helmikuu 06, 2019, 16:16:31 ip
Vastaus #10

Juha Sarvi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Minulta löytyy irrallaan olevat pyörät, mutta niissä on hiukan erilainen mittaripyörittäjäsysteemi. Oma on vm 62 90 kuutioinen, johon tarvisin moottorin tiivistesarjan. Ajelin viime kesänä, mutta alkoi savuttamaan ihan tolkuttomasti. Vetää ilmeiseti öljyä vaihteiston puoleisesta kampiakselin stefasta.

Helmikuu 06, 2019, 16:33:55 ip
Vastaus #11

sakari vesa

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 233
https://www.kugelmoped.de/ Tuolla tarinaa Capreista. Sivut on yli kymmenen vuotta vanhat, ja esim noita etupyörän uustuotanto kumeja ei ole saatavana. Tekivät 50 kpl sarjan, eikä muoteistakaan ole tietoa, missä ne ovat.

Helmikuu 06, 2019, 22:38:46 ip
Vastaus #12

Tommi Sivunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Mulle on tiivistesarja justiin tulossa kun olin niin laiska että en viitsinyt itse leikkoa. Stefat ja melkein kaikki laakerit löytyi ihan laakerikaupasta. Mulla kuuluis varmaan olla myös tuo kromattu torven "suojakoriste" mikä on Juhan kuvissa mutta kyllä se varmaan ilman sitäkin ihan hyvä on  ::)


Noi etupään jousituskumit on mullakin vielä vähän auki että miten toteutan ne. Löytyy yhdet missä on kumit vielä kiinni niissä irtopelleissä ja yhdet joista on irronnut. Tarvii tehdä patentti  :-X

Helmikuu 10, 2019, 20:24:47 ip
Vastaus #13

Tommi Sivunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Kyllä on aika mennyt lumitöitä tehdessä mutta jotain sentään tallissakin. Uudet jarrukengät ja ketju tuli finmoposta, torvi jostain indokiinasta ja vanteet on nyt viimeisessä värissään.
Iskareissa ainakin alkuun säästän ja mennään maalatuilla vanhoilla, en tiedä löytyisikö tähän uusia mistään.





Semmonen kysymys tuli mieleen kun olisi tarjoitus nuo navat kasata vanteisiin lähiaikoina niin mitenkä se mahtaa noi pronssi/messinki??? mutterit käyttäytyä jos laittais väliin ruostumattoman jousialuslevyn ? Onko kellään kokemuksia ?



Maaliskuu 17, 2019, 17:37:38 ip
Vastaus #14

Tommi Sivunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 10
Taas on vähän näppäilty capria eteenpäin. Välillä ei kerkiä ja välillä ei kiinnosta mennä talliin mutta pikkuhiljaa.
Moottori antoi terveen näköistä kipinää ja avaimenperä on nyt entisöity  ;D  Seuraavaksi tavoitteena koota etuhaarukka renkaineen paikoilleen ja koekäyttää moottoria.