Kirjoittaja Aihe: Tunturi city  (Luettu 966 kertaa)

Helmikuu 10, 2019, 17:37:25 ip
Luettu 966 kertaa

Harri Mantila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
Antakaa ohjeita kun city Tunturi ei käy!! Morinin kone. Olen tehnyt mopoon erilaisia korjauksia kuten; petilaakerit +tiivisteet uudet, kone porattu, puola uusittu ( PV:n uusi puola) kondensaattori uusittu. Kipinä tulee niin hyvä kuin se on mahdollista. Kone on käynyt kaksi kertaa noin minuutin ajan,kierroksia ei sietänyt sitten sammui. koneessahan on Ducatin virtavehkeet. Alkaa järki ja hermot loppua.

Helmikuu 10, 2019, 19:40:04 ip
Vastaus #1

Hannu Harjulahti

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1787
Minulla oli samanlainen vika, en löytänyt siihen mitään syytä. En jaksanut tapella noiden Morini koneiden kanssa, joten panin kiertoon. Yhdellä kaverilla oli kanssa vikoja Morinin koneessa ja siihen löytyi kyllä syy. Magneeton pohjassa ei sähkölevy mennyt tarpeeksi syvälle pohjaan kiinni. Sen kun viilasi ja pani pohjaan asti, niin sitten pelasi.

Helmikuu 10, 2019, 19:51:12 ip
Vastaus #2

Akseli Zitting

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 86
Onko kaasutin putsattu kunnolla, eikä imuvuotoja, oikean kokoinen suutin ja ilmanputsari oikeanlainen.  Kyllä vanhempi puchin koneinen city on sekä ulkonäön että tekniikan puolelta paljon onnistuneempi laite.
"Idiootin ja rautakangen ero on se, että rautakankikin taipuu joskus"

Helmikuu 11, 2019, 18:28:07 ip
Vastaus #3

Harri Mantila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
Joo kyllä suutin on uusittu ja neula sun muut liikkuu niinkuin pitääkin. Ilmanputsaria ei ole mutta se ei ole este käyntiinlähtemiselle.
Kyllä italialainen osaa yllättää. harmi koska mopo olisi varmaan hyvä ajettava. Alkaa tässä järki loppua mutta vielä on yritettävä sitä virtapuoliasiaa tutkia.

Helmikuu 11, 2019, 19:07:42 ip
Vastaus #4

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 439
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Jaahas...jos kerta perusasia on tutkittu pariin kolmeenkin kertaan nekin vielä varmisten eli tulppa,kärjet,johtojen liitokset jne sähköpuolelta ja bensapuolelta sen jatkuva saanti,roskat kaasarissa+suuttimissa ja tavarakin tuoretta eikä hurjasti liikaa öljyä seattuna siihen niin
onko siinä mahdollisesti ryyppy ja jos on niin miten se siihen reagoi?
Mahdollistahan on jotta se saa ilmaa kampuran tiivisteestä uudesta tiivisteestä huolimatta jolloin epämääräisiä oireita piisaa eikä se ota kierroksia eikä myöskään tykkää häävisti käynnistyä ja vaatii mieluusti ryyppyä edes jotenkuten käydäkseen,imukaulan ilmavuodot myös hyvä tutkia?
Uusi mäntä ja porattu kone kuulostaa heti mahdolliselta vikakohteelta eli onko esim sylinterin ala ja kannentiiviste ok,männänrenkaat ehjät ja senmyötä löytyy myös puristuksetkin?


Kyllähän ilmansuodattimenkin puute,väärä tyyppi tai tukkeutuminen kovasti vaikuttaa käyntiin+tehoonkin,se on monesti pienestä kiinni eli ensin tarvii kaikki olla niinkuin pitääkin ja sitten vasta voi järjestelmällisesti miettiä,tutkia&eliminoida vikakohteita eli pistä orkkissuodatin kiinni jos löytyy.


Tokko Morini nyt sen huonompi kone kuin muutkaan,valmistaja on hyvin tunnettu ja pitkään alalla ollut 2 pyöräisten ja moottoreiden parissa mutta jokaisessahan omat niksinsä&heikkoutensa on ja monesti italiaanot ovat herkkiä laitteita pidellä jo uusina ja pikkasen erikoisempia rakenteellisesti saati mitä vanhoina ja remonttikaan ei automaattisesti toimivuutta paranna,kaiken on onnituttava nappiin mutta hei,nyt kumminkin puhutaan ihan vaan 1 sylinterisestä 2t moottorista ilmajäähdytyksellä eikä sen eksoottisemmasta tekniikasta ;) eli eiköhän tuo toimimaan saada mutta toki kaukoparannus ilman kuvayhteyttäkään vaikeuttaa kovasti täälläpäässä ollen enempi arvailua ja toisessa päässä ne tutkivat taikasormet.
Moista Morini moottoria en ole avannut tai tutustunut muutenkaan lähemmin onko siinä jotain erikoispiirteitä verrattuna Puch&Sach tms yleiskoneisiin mutta  varmaan täällä taitajia on joille tuo kone tuttu lähemminkin jopa jossain muussakin rungossa kuin Cityssä,myös murheineen.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 11, 2019, 20:01:11 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Helmikuu 11, 2019, 19:31:41 ip
Vastaus #5

Akseli Zitting

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 86
Ilmanputsaria ei ole mutta se ei ole este käyntiinlähtemiselle.
Ei ehkä käyntiinlähtemiselle mutta kyllä se voi olla tuohon että ei kestä kierroksia kun menee liian laihalle. Oma City on puchin koneella ja sekään ei toiminut kierroksilla ollenkaan ennenkuin laitoin alkuperäistä vastaavan suodattimen. Kun oli vaan metalliverkko ja tyhjä kotelo niin ei vetänyt pari numeroa isommallakaan suuttimella ainoastaan säätösuuttimella pelasi. Onkos tässä se 8mm bingi vai dellorton sha, jos on sha niin voisi kokeilla jollain toisellakin kaasarilla ::)
Jos se on tyhjäkäyntiä pyörinyt mutta kierroksia ei kestä niin kyllä se ennenmmin tuntuisi kaasaripuolen vialta kun sähkövialta.
"Idiootin ja rautakangen ero on se, että rautakankikin taipuu joskus"

Helmikuu 11, 2019, 19:33:31 ip
Vastaus #6

Jussi Kumpu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 853
  • S Vileenin sukulais-sielu.
Joo kyllä suutin on uusittu ja neula sun muut liikkuu niinkuin pitääkin. Ilmanputsaria ei ole mutta se ei ole este käyntiinlähtemiselle.
Kyllä italialainen osaa yllättää. harmi koska mopo olisi varmaan hyvä ajettava. Alkaa tässä järki loppua mutta vielä on yritettävä sitä virtapuoliasiaa tutkia.
Mulla oli hercules merkkinen mopo sachin motilla, oli pirun tarkka putsarista, ilman ei lähtenny käyntiin ollenkaan, ei ees yrittänyt.
Jussi 044 7212497

Helmikuu 12, 2019, 11:06:14 ap
Vastaus #7

Harri Mantila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
Kiitoksia neuvoista. Kaikki on ennestään tuttua tietoa enkä ole ainoa joka ihmettelee mopon toimimattomuutta. H.H kertoi virtapuolen levyn asiasta joka pitää tutkia. kampiakselin tiivisteet ovat tosiaan uudet ja huolellisesti asennettu,joten en oikein usko sen johtuvan siitä. Mutta ihmeellinen arvoitus kumminkin. Se käyntiinlähtö kun ei lähde joka kerta vaikka yrittäisi kuinka mairitella. Tulpan kastelee joten epäilen sitä virtapuolen vikaa edelleen mutta en vielä luovuta koska kesään on matkaa

Helmikuu 13, 2019, 12:44:41 ip
Vastaus #8

Akseli Zitting

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 86
Onko tässä jo kärjetön sytkä vai kärjillä? ja varmaan eri tulpilla kokeiltu kanssa, yleensähän viallinen tulppa antaa irrallaan kipinän mutta sylinterissä paineen alla ei, varsinkin kun on muutaman kerran kastunut. Ainakin ngk tulpat on  itsellä ollut kulutustavaraa. Tulpan johto ja hattu kait myös uusittu.
"Idiootin ja rautakangen ero on se, että rautakankikin taipuu joskus"

Helmikuu 13, 2019, 13:35:47 ip
Vastaus #9

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 284
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
On se kumma moottori tuo morini franco. Niitä on käyttänyt myös ,,,muistaakseni jokin Crescentin malli ja kun niitä on Ruotsin blockissa myytävänä niin aina  on moottori hajallaan !!!

Helmikuu 14, 2019, 10:21:01 ap
Vastaus #10

Harri Mantila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
Tulppia on kokeiltu monia ja nyt siinä on uusi sellainen -tulos on sama -kipinä on hyvä.Tuli mieleen sellainen juttu että mitenkähän ne ilmavuodot olisi mahdollista testata? imukaulan tiiveys varmistetttu uudella tiivisteellä sekä lakalla. Sylinterin tiivisteet myös uudet. katkojan kärjet ovat silmämääräisesti hyväkuntoiset. Kaasutin on munabing 8mm/56.

Helmikuu 14, 2019, 11:02:34 ap
Vastaus #11

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 951
Lohkosaumakin voi vuotaa, jos sen saa käymään niin eikös kun starttispraytä tai crc:ä kun suihkii sopiin paikkoihin ja jos  ryntää jos vuotoa on

Helmikuu 14, 2019, 12:36:54 ip
Vastaus #12

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 570
Präkleeniä putsariin ja käyntiin. Jos ei sillä käy, voi epäillä sähkövikaa.
Ei tietysti kannata käyttää niin kauan, että leikkaa öljynpuutteesta kiinni.


Onko siinä äänenvaimennin paikallaan?
Jos on, olisiko tukossa?

Helmikuu 14, 2019, 16:05:03 ip
Vastaus #13

Harri Mantila

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 54
äänenvaimennin on irti. Koko mopo vaikuttaa siistiltä eli sillä ei näyttäisi olleen ajeltu paljoakaan( liekö käyntihäiriössä syy) pakoputkistokin on hyvässä kromissa. On tähän astisista mopoista haastavin mutta kyllä se vika vielä löytyy

Helmikuu 14, 2019, 16:45:54 ip
Vastaus #14

Hannu Boman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 626
  • Ihan itse :-)
Ilmanputsari irti ja sormi kaasarin imuilman aukoon ja kaveri polkemaan. Pitäisi tuntua imu... sormessa.
jos ei tunnu imua niin jostain vuotaa ja pahasti.
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000