Kirjoittaja Aihe: kromin poisto alumiinilohkoista?  (Luettu 2544 kertaa)

Helmikuu 15, 2019, 23:45:30 ip
Luettu 2544 kertaa

reijo järviluoma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 21
Tervehdys!
Kuka tietää mikä olis paras keino saada lohkeillut kromi pois kromatuista trumpan sivuposkista? Onko ainut keino vain  käyttää mattoveittiä ja vähää kerralla vääntää pois kromia? käykö mikään happokylpy? tai muita konstia? Öljyäsaaneet käytetyt lohkot on joskus aikaisemmin kromattu ja nyt niistä kromi lohkeilee aika pahoin!

050-3510260

Helmikuu 16, 2019, 10:40:09 ap
Vastaus #1

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1321
Oikeastaan ainoa konsti on antaa ammattilaisen hoitaa homma,mihinkään happoihin niitä ei kannata upottaa,hiominen on tietty toinen vaihtoehto,mutta varmaan järjettömän työläs.Mikä tahansa niklaamo ei tähän hommaan välttämättä käy,ota yhteyttä Moilasen Hannekseen Amoila Oy Espoo.

Helmikuu 17, 2019, 15:09:48 ip
Vastaus #2

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 249
Kromihan kyllä lähtee vaikka väkevällä akkuhapolla. Alla oleva nikkeli ei sitten kotikonstein lähde kuin hiomalla. Ilmavinkuun pieni karhunkielilaikka, niin se on aika kätevä vehje. Työlästä hommaa se tosin on.

Helmikuu 17, 2019, 15:51:55 ip
Vastaus #3

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5225
  • MC Debit
Hapon ja sähkökylpyjen kanssa on vaarana se että paljas alumiini häipyy pikavauhtia, eli jos jostain puuttuu kromia, niin siinä onkin kylvyn jälkeen kraateri. Kannattaa konsultoida ammattilaista, tai ainakin edetä tosi varoen.
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Helmikuu 17, 2019, 23:14:58 ip
Vastaus #4

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1321
Alumiinia ei missään tapauksessa sähkökylpyyn,happona ainostaan typpihappo. EI KANNATA ITSE LEIKKIÄ!! Ammattimies hoitaa homman luotettavasti,eikä maksa maltaita. Mutta kuten sanottu,tähän ei ihan joka niklaamolla ole taitoa.

Helmikuu 18, 2019, 19:54:50 ip
Vastaus #5

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2138
  • Museoajoneuvotarkastaja
Hiomalla se vasta pilaan menee alumiini osa.

Helmikuu 19, 2019, 15:40:19 ip
Vastaus #6

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 249
Se on Tero vähä siitäkin kiinni mitä hioo. Jos kysymyksessä on vaikkapa joku 80-luvun Yamaha Viragon moottorin kromiposki josta on kromi leippoina irtoamassa ja valkoinen paksu hapettuma alla, ei ole paljoa muita mahdollisuuksia. Syvälle hapettunut poski voi olla korjauskelvoton muutenkin.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 19, 2019, 23:40:00 ip kirjoittanut Rauno Perämäki »

Helmikuu 20, 2019, 07:50:41 ap
Vastaus #7

Kai Vuori

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 155
Minulla oli ensiövetokotelo josta lähti kromi lastuina irti, edellinen omistaja oli peittänyt onkelman maalilla. Koitin poistaa loppuja kromeja mut lähti pala sieltä toinen täältä, terävistä kulmista kun irrottaa niin kulmat lohkee helposti. Ei irronnut hiekalla, ei teräsraepuhalluksella. Maalautin uudestaan pulverilla, vaihtui myöhemmin kromittomaan koteloon.

 Hiominen ei tullut edes pieneen mieleen, järjetön savotta, mielestäni.

Helmikuu 20, 2019, 10:28:47 ap
Vastaus #8

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 814
Joskus olen kokeillut hiomalla, mutta todennut myös aika mahdottomaksi.
Kiinni oleva kromi on niin kovaa ja lujasti, että se pitäisi ensin irroittaa jollakin vingun tai rälläkän moisella työstökoneella.
Sitten vasta hiomalla perunapeltoa sileäksi. Ainevahvuus vaan ei taida joka kohdassa riittää.


Helmikuu 20, 2019, 21:53:30 ip
Vastaus #9

Tero Kivimäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2138
  • Museoajoneuvotarkastaja
Hiomalla kun saa kromin puhki niin sitten kuluu pehmyt alumiini enemmän kuin kromi,ei siitä ainakaan kunnollista tule.

Helmikuu 20, 2019, 22:54:59 ip
Vastaus #10

Ipi Laaksonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1321
Hiomalla kun saa kromin puhki niin sitten kuluu pehmyt alumiini enemmän kuin kromi,ei siitä ainakaan kunnollista tule.
Juuri näin,oikeastaan ainoa tapa on "hioa" villasukalla niinkauan että nikkeli on pois.Voi mennä hieman aikaa ;D ;D

Helmikuu 21, 2019, 16:55:42 ip
Vastaus #11

Rauno Perämäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 249
Minulla oli jokunen vuosi sitten Suzuki Savage, jossa oli ihan hirveän näköiset kromatut moottorin sivuposket. Niin kuin merestä olisi posket nostettu. Poistin kromit akkuhapolla, jonka jälkeen hioin posket ilmavingun karhunkielilaikalla (Biltema nro 20-991). Työläshän tuo homma oli ja nenästä sai kauan kaivaa mustaa, mutta poskista tuli erittäin siistit. Ainahan muotoihin tulee laikalla hiodessa muutoksia, mutta ei tuo mikään museopyörä ollutkaan, enkä minä mikään pussihousumies. Oksaalihapolla en uskaltanut tuossa tapauksessa valkoista hapettumakarstaa poistaa, kun siitä on huonoja kokemuksia moottorin poskien putsauksessa. Joskus on poski ollut oksaalihapon jäljiltä kuin madon syömä ja täysin pilalla.
Enkä minä nyt tosiaankaan tarkoita, että karhunkielilaikalla tehtäisiin loppuhionta. Ehei. Sillä tehdään vain yksi työvaihe. Museopyöriin en sitä taitamattomiin käsiin suosittele ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 22, 2019, 00:16:50 ap kirjoittanut Rauno Perämäki »