Kirjoittaja Aihe: BMW R25/3 laturi  (Luettu 2482 kertaa)

Helmikuu 18, 2019, 13:33:54 ip
Luettu 2482 kertaa

Hans Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
  • AWO 425T -52,BMW R25/3 -55, R100RT -81, R1200RT
Asennutin pari vuotta sitten R25/3:n laturiin elektronisen säätimen. Pyörä käynnistyi, mutta laturista alkoi tulla savua. Irroitin laturin pyörästä viime viikonloppuna. En löytänyt silmämääräisessä tarkastuksessa savun lähdettä. Asensin laturin pyörään. Ei ladannut ja sammui hetken päästä. En saanut enää käyntiin. Vaikutti siltä, että ei antanut kipinää. Löytyisikö korjaamoa johon voisin toimittaa laturin tai koko pyörän?

Helmikuu 20, 2019, 00:43:19 ap
Vastaus #1

Simo Puikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 575

Terve
Senverran googletin, että On 6 volttinen / 60 wattinen Noris laturi. Hyvin yleinen tuonaikaisissa Saksalaisissa pyörissä. Joskus tuli noitten kanssa paljonkin värkättyä. Käviköhän niin, että uusi säädin ei säätänyt, ja jännite (ja siitä johtuen virta) ryöstäytyi ja ankkuri lämpeni. Voisiko olla väärin kytketty? Tuollainen latausjärjestelmä pitäisi olla aivan selvää pässinlihaa perinteiselle autosähkömiehelle, joka ymmärtää tasasähkövehkeitä. Mutta onko sellaisia enää missään.?  Vaikka lataus ei pelaisikaan, pitäisi pyörän käynnistyä täydella akulla, ja käydäkin aika pitkään, jos ei muuta sähkönkulutusta ole päällä. Jos se tyhjensi hyväkuntoisen akun samantien, voi laturissa tai säätimessä olla oikosulku. Jos ankkuri on käynyt kuumana, se yleensä haiskahtaa sille, ja saattaa näyttääkin. Sinun pitäisi nyt löytää joku tarkastamaan tuo asennus. (Se, joka sen asensi?) Tuliko se uusi säädin sinne laturin kopan sisälle, niinkuin alkuperäinen. ? Yhdessä omassa pyörässäni on kuplavolkkarin säädin, ja olen tehnyt muutaman elektronisen säätimen. Nekin tuntuu pelaavan hyvin. Nykyään tuohon saa kokonaisen paketin, jossa on kärjetön sytytyskin. (Tsekkiläinen Vape jatkaa näköjään ent. PowerDynamon palikoiden tekemistä ja markkinointia). Kannattaa järkeillä sitäkin, kuinka paljon aikaa ja vaivaa kannattaa vianetsintään ja kunnostamiseen laittaa. Omien romujeni kanssa olen pärjännyt kun on varaosia ja aikaa ja jonkinverran kokemusta nuista.
Tällä foorumilla ei taida oikein muita juttuja aiheesta olla olla. Tuossa jotain:https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=107990.msg532872#msg532872




























« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2019, 00:49:06 ap kirjoittanut Simo Puikko »

Helmikuu 20, 2019, 08:39:19 ap
Vastaus #2

Hans Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
  • AWO 425T -52,BMW R25/3 -55, R100RT -81, R1200RT
Terve!
Kiitos vastauksesta. Laturi voi olla väärin kytketty. Laturin kaikki osat olivat irrallaan, kun aikoinaan kasasin sen. Esim. staattorikäämipalat olivat irrallaan. Voiko ne olla esim. väärässä järjestyksessä? Uusi säädin on kopan sisällä. En huomannut ankkurissa vikaa, mutta on mahdollista, että se on viallinen. En viitsisi lähettää laturia säätimen asentaneelle, koska minulle jäi sellainen mielikuva, että hän ei pysty testaamaan sen toimintaa.

Helmikuu 20, 2019, 08:50:37 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8523
Onko se hiukkasen tämän näköinen?

Jos on- ihan Jawankin säädin tuonne sopisi.

t. Markku

Helmikuu 20, 2019, 09:18:09 ap
Vastaus #4

Ismo Hautala

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 685
Huomenta

Akku on oltava kunnossa jos käytössä on elektroninen säädin.
Säädin saattaa kärähtää aika äkisti jos akun lataus on pahasti vajaa.
Ismo Hautala

Helmikuu 20, 2019, 09:42:17 ap
Vastaus #5

Hans Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
  • AWO 425T -52,BMW R25/3 -55, R100RT -81, R1200RT
Akku on kunnossa. Ohessa kuva laturista.

Helmikuu 20, 2019, 09:57:21 ap
Vastaus #6

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8523
Kyllä tuossa sukunäköä on-vaikka tuo
laittamani virtahäsä on Noris.

Jos saa kunnossa olevan perinteisen tolppasäätimen-se toimii kyllä
kun junan vessa-ei tuolla elektroniikkasäätimellä yhtään
sen enempää sähköä saa-jos muut kikkeet kunnossa kerran
ovat.

Se savun esiintulo kertoo,että jotain siellä kärähti...

t. Markku

Helmikuu 20, 2019, 13:33:22 ip
Vastaus #7

Hans Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
  • AWO 425T -52,BMW R25/3 -55, R100RT -81, R1200RT
Löytyy pari kappaletta tolppasäätimiä, mutta molemmat ilmeisesti rikki.

Helmikuu 20, 2019, 14:58:56 ip
Vastaus #8

Hannu Lepistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 65
Itse asensin omaan pyörääni (,jossa noris-laturi) AEV 0429 100W elektronisen säätimen, joita asennetaan Jawoihin, mutta sen verran ovat ottaneet "mallia" noriksen releestä, että ruuvin paikatkin osuu kohdilleen. Hyvin toimii, vaan ei aluksi kun asensin säätimen (eri merkkinen), jonka oli jo joku muu kyrväyttänyt ja siinä meni akulta heti virta laturiin takaperin ja yritti pyörittää sitä ja kuumeni- onneksi huomasin heti tilanteen, ettei käyny huonommin. Ilmeisesti takavirta diodi poltettu.
Jawa- shop tsekeissä myy näitä alle 30€/kpl.
Hannu Lepistö

Helmikuu 20, 2019, 15:29:20 ip
Vastaus #9

Hans Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
  • AWO 425T -52,BMW R25/3 -55, R100RT -81, R1200RT
Kiitos tiedosta. Täytyy ensin selvittää onko vika säätimessä, vai jossain muualla.

Helmikuu 23, 2019, 21:16:05 ip
Vastaus #10

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2652
Minä ostin joskus 10 vuotta sitten R25/3, johon edellinen omistaja oli vaihtanut elektronisen säätimen ja heittänyt samantien sähkömekaanisen roskikseen.
Sitten huomasi, ettei lataus pelittänytkään. :'(
Sitä ei kuulemma kukaan ollut saanut kuntoon.
Siksipä ostinkin sen.
Pari päivää ihmettelin sitä, kunnes huomasin, että kenttäkäämistä osa oli kytketty runkoon.
Mekaaninen säädin vaihtoi kenttäkäämiä täyden ja vajaan käämityksen välillä.
Kun irroitin sen väliulosoton, alkoi lataus pelata.
Enpä tiedä, onko tuossa uudemmassa sama Boschin laturi. EDIT: Kun katselin koneellani nouta tietoja, niin huomasin, että mulla oli myös  R25/3.
Nykyään pyörä on ajossa Taitsalla Kouvolan seudulla ja tietääkseni lataus pelaa hyvin.

Nuo elektroniset säätimet ovat siitä harmillisia, että ne eivät kestä virhekytkentöjä, niin laturin kuin akunkaan päässä. Ne kärähtävät ennemmin kuin käämit.
Sähkömekaaniset säätimet sietävät paremmin ”amatöörikytkentöjä”.
Edit.
Kuvassa on vastaava Boschion latausjärjestelmä. Kuvassa oleva "Regelwinderstand" oli kentän lisäkäämi. Sen toisen pään irroittaminen rungosta riitti "korjaamaan" laturin.
Säädin on Ulis Motorradladen:n tyyppiä 6030. https://www.ulismotorradladen.de/article-list/Electrics.aspx?BildNummer=E039
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 25, 2019, 18:12:38 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Helmikuu 24, 2019, 13:49:36 ip
Vastaus #11

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2652
Haeskelin netistä kytkentäkaavioita ja niiden mukaan siellä kenttäkäämissä on vastus, ei siis lisäkäämiä. Muistaakseni kenttäkäämiin menee yksi ylimääräinen johto, joten oliskos tuo vastus käämin sisällä?
Jokatapauksessa irroitin tuon käämistä maihin menevän johdon ja lataus alkoi toimimaan.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 24, 2019, 14:24:23 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Helmikuu 25, 2019, 08:30:49 ap
Vastaus #12

Pekka Hakkarainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 538
  • BMW R26, K100LT, Zündapp 428 Combinette
Joukon ohjeilla laitoin vuosia sitten omaan R26:een latauksen ja toimii edelleen kuin junan vessa - sen jälkeen kun vaihdoin kokeiluissa hajonneen latausreleen uuteen.
- a rebel without a clue -

Helmikuu 25, 2019, 11:06:46 ap
Vastaus #13

Hans Aaltonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 11
  • AWO 425T -52,BMW R25/3 -55, R100RT -81, R1200RT
Kiitos vastauksista. Sain lisäintoa tutkia laite uudestaan.

Helmikuu 26, 2019, 07:03:06 ap
Vastaus #14

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2652
Tutki myös tarkkaan johdotukset, ettei missään ole hankautumia.
Myös nuo säätimen liittimet on ongelmallisia, kun ovat niin pienelle johdolle, että paksumpi irtoaa helposti moottorin tärinästä.
Kun kaikki näyttää olevan ok, kokeile ensin vanhalla säätimellä ja jos ei pelitä, vaihda uusi.
Mutta nuo ovat arkoja väärälle napaisuudelle ja muillekin virhekytkenmöille.
Mutta eihän tuossa montaa johtoa ole, joten helppo tarkistaa.
Tee aina kuten jenkit sanoo: double check.