Kirjoittaja Aihe: Nokka-akseli kysymys  (Luettu 1075 kertaa)

Helmikuu 20, 2019, 07:02:19 ap
Luettu 1075 kertaa

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1182
Onkohan kukaan tutkinut Z250 Kawasakin nokka-akselia,siis semmoisen 80-lukuisen.
Maailmalla on uusia nokka-akseleita myytävänä suht. paljon,niissä on ketjun puolella jonkin sortin jatke,onko se sytkälaitteisiin vai kierroslukuun liittyvä tynkä,sitä en tiedä.
Kysymys onkin onko akseli muuten samanlainen nostoiltaan ja ajoituksiltaan kuin KL/KLX akseli, josta tämä jatke puuttuu.
Olisi huomattavasti halvempi kuin KLX akseli ja paremmin saatavilla,sen tyngän pois sorvaaminen ei pitäisi olla temppu eikä mikään.

Hienointa olisi jos jostain saisin lainaksi Z250 akselin,niin voisi mittailla ja verrata.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2019, 07:40:03 ap kirjoittanut Martti Törmä »

Helmikuu 20, 2019, 11:11:49 ap
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 633

Löytyi tuollainen kuva, jossa näkyy kansi. Sytkävehkeitä sen alla voisi olla.
Kierroslukuvaijeri näyttäisi ainakin menevän keskelle.


Edit...näitä Z250 keksintöjä on siis 1-pyttyisenäkin, tämä siis väärä 80-lukuinen Z
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2019, 12:59:26 ip kirjoittanut Pertti Rintamaki »

Helmikuu 20, 2019, 11:41:15 ap
Vastaus #2

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 119
 
Ajoin yli 70 donaa Z 250 C mallilla . Sen akseli voi hyvinkin käydä KL tai KlX malleihin . Se tappi on keskipakosäätimen kiinnityskohta kärjellisessä mallissa , kärjettömässä sitä ei tarvita . Kirjani näyttää nokka-akselin ns. hylkyrajoiksi laakeripinnoilla 43,9 ja 21,92 mm , nokan korkeus 40,55 .       EDIT  Niin , ja Pertin kuvassa on väärä pyörä ( 2-pyttyinen ) .
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 20, 2019, 11:46:11 ap kirjoittanut Harri Valtari »

Helmikuu 21, 2019, 06:25:59 ap
Vastaus #3

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1182
Kiitokset vastanneille,nykyinen akseli menee todennäköisesti hiottavaksi,on sen verran kraateria.
Edelleen jos joltain löytyisi KL/KLX akseli tai Z250C akseli vertailtavaksi.

Helmikuu 21, 2019, 12:12:00 ip
Vastaus #4

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 119
Kuten kuvasta näkyy , Martti ei juuri polttoainetta säästele . Voin kuvitella , kuinka kylän ikääntyneet ihmiset saavat taas syyn paheksua nuorison ajotapaa .  :)

Helmikuu 21, 2019, 20:08:57 ip
Vastaus #5

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1182
Ennen kuin purin pyörän p..lun päreiksi,kävin koeajolla,siinä ei ollut vauhtia kuin nimeksi.
Kymmenen minuuttia potkin käyntiin,kiinalaisella polkimella joka hakkasi jalkatapin kiinnikkeen poikki.
Kun sain pyörän käyntiin niin kierroksia pyörä ei juurikaan ottanut saati vauhdilla kulkenut.
Pääsin pyörällä hyvin hitaasti n.500 metriä kunnes jalkatappi hiluineen putosi.
Yritin pitää pyörän käynnissä ja ulettua maahan noukkimaan jalkatapin osia,mutta pakko oli irrottaa ote ohjaustangosta.
Pyörähän sammui koska ohjaustanko kääntyi vasemmalle ja yhdisti irtonaisen sammutusjohdon maihin.
Koitin potkaista käyntiin jolloin poljin meni yli niskojen koska jalkatappi ei sitä ollut enää pysäyttämässä.
Nyt minulla oli pyörä puolen kilometrin päässä kotoa käynnistinpoljin jumissa alhaalla ääriasennossaan,niin päätin yrittää työntämällä käyntiin.
Eipä onnistunut työntäminenkään koska kytkin ei irroittanut,eikä vaihdettakaan saanut enää vaihdettua koska vaihdeakselin poorit lopettivat yhteistyön samanaikaisesti.
Tässä kohdin aloin jo ajattelemaan että mitähän v.ttua sitä tuli ostettua.
Ei auttanut muu kuin purkaa koko paskaläjä ja aloittaa kokonaan nollasta.
Moottori on nyt reeraamossa,runko kokonaan uusittu ja katsastettu vanhalle runkonumerolle,pyörät pinnattu uudelleen,esim takapyörässä oli 13 ehjää pinnaa eikä yhtään sopivaa,ihme kun oli niinkin pyöreä.

Että ei taida Harrin kuva vastata todellisuutta,todellisuus on tarua ihmeellisempää ja joskus hemmetin karua.

Ohessa surkea kuva surkeasta pyörästä ostohetkellä.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2019, 20:34:57 ip kirjoittanut Martti Törmä »

Helmikuu 25, 2019, 07:04:17 ap
Vastaus #6

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1182
Nyt on nokka-akseli hionnassa Virtasella,en kyllä tilannut lisää paukkua vaikka sieltä sitä yleensä on pruukannut tulla,kuten ralliukot hyvin tietävät.
Jos olisin tilannut,niin Harrin kuva saattaisi olla teoriassa mahdollinen.