Kirjoittaja Aihe: Triumphin kampiakselin kasaus  (Luettu 943 kertaa)

Maaliskuu 29, 2019, 12:35:14 ip
Luettu 943 kertaa

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 217

Kuvassa on Triumph TRW:n kampiakseli. Samaa akselia on tietääkseni käytetty esim. 3T -mallissa.
Kun kampiakseli kasataan kuten kuvassa näkyy, ja kuten se on ilmeisesti alun perin ollutkin, akselikokoonpano ei ole tasapainossa. Pitkät mutterit ovat painavammat kuin pulttien kannat. Tämä on selvästi todettavissa rullien päällä. Akseli ei asetu kampi pystysuoraan, niin kuin ymmärtääkseni pitäisi tapahtua jos akseli olisi symmetrinen massojen suhteen.


Oletteko kyseisen mallista kampiakselia käyttävän Triumphin omistajat pohtineet tätä? Ja miten olette akselin kasanneet?


t. Seppo Y.

Maaliskuu 29, 2019, 13:24:48 ip
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 227
Varaosakirjan räjäytyskuvan mukaan pultit laitetaan paikoilleen vastakkaisista suunnista.

Vetopuolella pultti laitetaan paikalleen reikään edestä taaksepäin jolloin mutteri on akselin takapuolella.

Jakopään puolella pultti reikään takaa jolloin mutteri on akselin etupuolella.

Näin akseli on staattisesti tasapainossa. Dynaaminen tasapaino on hieman pielessä, mutta ilmeisesti niin vähän, ettei sillä ole käytännön merkitystä.

Instruction Manualissa kerrotaan akselin kasaaminen, mutta pulteista sanotaan vain "tighten the pinch bolts".
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2019, 13:29:43 ip kirjoittanut Osmo Leikko »
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Maaliskuu 29, 2019, 14:34:35 ip
Vastaus #2

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 217
Kiitos, Osmo.
Noin ajattelinkin asian ratkaista. Dynaaminen epätasapaino ei siinä tapauksessa liene tosiaankaan merkittävä.
TRW:n varaosakirjassa on kuvattu vain toinen pulteista, niin siitä ei ollut apua.
- sy

Maaliskuu 29, 2019, 19:02:07 ip
Vastaus #3

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 217

No niin, laitoin pultit yllä mainitun mukaisesti vastakkaisista suunnista. Ja hyvin on tasapainossa.
Eihän tuo sivuventtiilikone pahasti täristänyt ennenkään, mutta luultavasti tämän jälkeen vielä vähemmän.


- sy

Maaliskuu 30, 2019, 10:12:36 ap
Vastaus #4

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 227
Kiitos, Osmo.
Noin ajattelinkin asian ratkaista. Dynaaminen epätasapaino ei siinä tapauksessa liene tosiaankaan merkittävä.
TRW:n varaosakirjassa on kuvattu vain toinen pulteista, niin siitä ei ollut apua.
- sy


Minä katselin 3T:n manuaaleja. Niissä oli esitettynä molemmat pultit.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.