Kirjoittaja Aihe: Mistä R35-kaasari?  (Luettu 2565 kertaa)

Huhtikuu 08, 2019, 22:23:53 ip
Luettu 2565 kertaa

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1422
  • Pystykierreasentaja
Onko kellään kokemusta näistä EMW R35:n uustuotanto-kaasareista?

Hinta 119,90 ei ainakaan tunnu pahalta (alkuperäinen murtunut ja vääntynyt ja ties mitä). Tulisi patinapyörään, ei entisöityyn.

https://ddr-motorrad.de/epages/es177658.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/es177658/Products/320276-EMW

Toisesta paikasta 99 e.

https://www.motorradmeistermilz.de/Vergaser-SUM-fuer-BMW-R35-EMW-R35


Sitten on ihan näitä halpisversioita, alle 50 e...  (kuva alla)

https://www.aliexpress.com/item/new-carb-carby-vergaser-Carburettor-for-Simson-AWO-tours-EMW-R35-fit-for-BMW-R35-R3/32791282938.html

Vai onko muita vinkkejä?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2019, 22:26:59 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Huhtikuu 08, 2019, 22:28:48 ip
Vastaus #1

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2713
Tietääkseni Wauhtikoneella Sastamalassa on kaasareita myynissä.
Joku vuosi sitten ne oli suomalaista valmistetta, mutta nykyistä valmistusmaata en tiedä.
http://www.wauhtikone.fi/

Huhtikuu 08, 2019, 22:39:21 ip
Vastaus #2

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1422
  • Pystykierreasentaja
Lainaus
Tietääkseni Wauhtikoneella Sastamalassa on kaasareita myynissä.

Kiitos, pistänpä viestiä!

Tämä pitää herättää pitkästä horroksesta...



« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 08, 2019, 22:45:12 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Huhtikuu 09, 2019, 08:29:31 ap
Vastaus #3

Seppo Ylhäinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 218

Kysäisepä Ismo Hautalalta: rtv.ih@veteli.fi 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 09, 2019, 08:31:37 ap kirjoittanut Seppo Ylhäinen »

Huhtikuu 13, 2019, 06:59:15 ap
Vastaus #4

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8696
Joskus oli tuollainen R35...Meni multa muistaakseni jonnekin
Kotkan seutuville. Ei kai tuo sun pyöräsi vaan se ole?

Oli tuo kaasari aika vempula-niiden suutinputkien kanssa tuli
ährättyä kun kukaan ei siinä maailmassa enää muistanut,miten
ne kuuluisi olla. Ja se kaasarin siinkkivalu alkoi murentua kouraan-jo
kymmeniä vuosia sitten olivat siinä kunnossa.

Joten luultavasti mikä vaan uustuotantokaasari pelaa paremmin kuin
se lahonnut alkuperäinen. Semmoinen tuntuma on.

t Markku

Huhtikuu 15, 2019, 11:33:03 ap
Vastaus #5

Stefan Holmström

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1422
  • Pystykierreasentaja
Eipä taida olla. Tämän hain aikoinaan Pohjanmaalta, alunperin Kuopion läänistä.

No, kaasari on nyt korjattu (varsin rumasti), mutta sen verran että voisi kokeilla, yskähtääkö edes.


EDIT: no ei yskähtänyt... ja kaasarin kansi murtui... kovaa kuin keksipaketin kartonki  ::)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 15, 2019, 18:56:22 ip kirjoittanut Stefan Holmström »

Huhtikuu 16, 2019, 10:06:55 ap
Vastaus #6

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 841
Ne EMW:n kaasarit ovat aivan eri ainetta kuin BMW:n.
Järjestään kemiallisella metallilla korjailtuja, tosi haperoa valua.
Varmaan uustuotanto sata kertaa parempaa.

Huhtikuu 17, 2019, 12:27:42 ip
Vastaus #7

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2713
Ne EMW:n kaasarit ovat aivan eri ainetta kuin BMW:n.
Järjestään kemiallisella metallilla korjailtuja, tosi haperoa valua.
Varmaan uustuotanto sata kertaa parempaa.
Ei taida ne alkupään sarjankaan kaasarit kestää ikuisesti. Ainakin vaakatasossa oleva luisti ja sen kotelo (?) kuluu soikioksi.
Joten parempi ”tyytyä” uustuotantoon.
Miksiköhän se on suunniteltu vaakasuunnassa liikkuvaksi?  8)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2019, 12:30:47 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »

Huhtikuu 17, 2019, 17:10:07 ip
Vastaus #8

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 613
Tilan puutteen takia luistikammio pitää olla vaakasuorassa.
Ei se ainutkertainen rakenne ole, brittipyöriä löytyy samalla rakenteella.
Amal-kaasuttimien sinkkivalu harvoin hapertuu, tosin olen sellaisenkin nähnyt - oli vielä käyttämätön runko.
BMW:n kaasuttimien valuseos on erityisen herkkä, eli seos on epäonnistunut.

Huhtikuu 18, 2019, 20:47:20 ip
Vastaus #9

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2713
Tilan puutteen takia luistikammio pitää olla vaakasuorassa.
Ei se ainutkertainen rakenne ole, brittipyöriä löytyy samalla rakenteella.
Amal-kaasuttimien sinkkivalu harvoin hapertuu, tosin olen sellaisenkin nähnyt - oli vielä käyttämätön runko.
BMW:n kaasuttimien valuseos on erityisen herkkä, eli seos on epäonnistunut.
Totta R35:ssa  rungon ja tankin toteutus on sellainen, ettei siihen sovi kuin vaakamallinen.
Mutta mietin alkuperäistä suunnittelufilosofiaa; alussahan oli vain tyhjä paperi, jolloin tilaa olisi ollut pystymallsellekin kaasuttimelle.
Eli mietin oliskohan tuo vaakamallinen kaasutin perua jo vanhemmista BMW:n pyöristä? Siis 30- luvun alkupäästä?

Huhtikuu 19, 2019, 08:39:32 ap
Vastaus #10

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8696
Tässä yksi versio vaakaluistikaasarista-Albin Monark 1942..

t. Markku

Huhtikuu 20, 2019, 16:59:55 ip
Vastaus #11

Tatu Keränen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3199
Tilan puutteen takia luistikammio pitää olla vaakasuorassa.
Ei se ainutkertainen rakenne ole, brittipyöriä löytyy samalla rakenteella.
Amal-kaasuttimien sinkkivalu harvoin hapertuu, tosin olen sellaisenkin nähnyt - oli vielä käyttämätön runko.
BMW:n kaasuttimien valuseos on erityisen herkkä, eli seos on epäonnistunut.

Onkohan tuota valun koostumusta muutettu sotien jälkeen? Löysin  nääs metsästä sammalen alta SUM kaasari rungon, joka täällä tunnistettiin "kolmannen valtakunnan"  BMW:n osaksi. Se on rungoltaan vielä ensiluokkaisessa kunnossa, vaikka on taatusti ollut monenlaisessa kelissä.

Huhtikuu 20, 2019, 17:16:55 ip
Vastaus #12

Matti Kivistö

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 613
DDR:ssä oli puutetta kaikesta.

Huhtikuu 20, 2019, 21:06:09 ip
Vastaus #13

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2713
Tilan puutteen takia luistikammio pitää olla vaakasuorassa.
Ei se ainutkertainen rakenne ole, brittipyöriä löytyy samalla rakenteella.
Amal-kaasuttimien sinkkivalu harvoin hapertuu, tosin olen sellaisenkin nähnyt - oli vielä käyttämätön runko.
BMW:n kaasuttimien valuseos on erityisen herkkä, eli seos on epäonnistunut.

Onkohan tuota valun koostumusta muutettu sotien jälkeen? Löysin  nääs metsästä sammalen alta SUM kaasari rungon, joka täällä tunnistettiin "kolmannen valtakunnan"  BMW:n osaksi. Se on rungoltaan vielä ensiluokkaisessa kunnossa, vaikka on taatusti ollut monenlaisessa kelissä.

Minulla on käsitys, että sodan loputtua Eisenachissa aloitettiin R-35:n kokoonpano sotaa ennen valmistetuista varastossa olevista osista. Sitten pikkuhiljaa osien loppuessa aloitettiin osavalmistus, mutta halvemmilla materiaaleilla. Kustannusten säästämiseksi käytettiin edullisempia materiaaleja, mm pronssiosat muutettiin alumiiniosiksi. En osaa sanoa miten kaasuttimen materilasliseosta on muutettu, mutta en epäile etteikö olisi. Tämä tietenkin merkitsi, että laatu muuttui siperialaiseksi.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2019, 21:08:27 ip kirjoittanut Jouko Kuisma »