Kirjoittaja Aihe: RD125LC sammuu ja posauttelee putkeen  (Luettu 3066 kertaa)

Toukokuu 02, 2019, 15:46:03 ip
Luettu 3066 kertaa

Iiro Ärmänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 405
  • Ironman
Rd125Lc Ypvs -85
Käynnistettäessä välillä posauttaa putkeen ja sammuttaa koneen. Välillä pelaa ihan hyvin, tehot tallella ja kiertää ilosesti 9500rpm mutta kaasun siitä laskiessa sammuu siitä suoraan, ei kuitenkaan aina.
Kaasari purettu ja putsattu, ei sanottavaa likaa, vähän kohokammiossa töhnää. Staattori ja vauhtipyörä vaihdettu toisesta koneesta, ei vaikutusta. Läpät ehjät läppäventtiilissä, näytti alkuperäiseltä, pelti läpät.
Edellinen omistaja sanoi myös vaihtaneensa CDI yksikön, ei vaikutusta (sain sen toisen CDI yksikön mukaan, itse en ole sitä vaihtanut, vielä)
Kone saattaa tyhjäkäynnilläkin nopeasti sammahtaa mutta jatkaa tyhjäkäyntiä kuitenkin sen jälkeen kunnes sitten posahtaa tai sammuu ilman posahdusta.
Löytyiskö neuvoja tai kokemusta tähän ongelmaan ??

Toukokuu 02, 2019, 17:57:22 ip
Vastaus #1

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 493
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Tämähän mielenkiintoista ja jotenkin niin kovin 2tahtista oireilua kaikilla mausteilla jossa yhden syyn sijaan voikin olla miksaus useampaa ja lopputulos tuo.
Mitä minä vajaatahtisten kanssa puuhaillut mp puolella on Kawan AR125 joka mökkimopona ja sitten tuo triple Gt Suzuki joka MR pyöränä mutta kun tämmöisiä kaikenmoisia murheita on eteen tullut ja peukku mennyt jo nenäänkin niin
posahdukset on liittyneet yleensä seokseen ja sytytykseen jotka kannattaa tarkistaa eikä tämä neuvo varmaan kovin nerokas oma oivallus ole kuten että ilmavuodot  tsekattava ja eliminoitava.
Jos kaasutinjutut on ok ja ilmansuodatinkin löytyy kuten pitääkin niin noissahan ei kärkiä enää löytyne vaan kärjetön systeemi joka yleensä toimii tai ei(siis yleensä ,ei aina..)
 
Usein tämmöisten oireilujen takana voi olla....puola!

Kuuluu henkimaailman touhuihin mutta niin Kawassa kuin Suzukissakin huono puola aiheutti huonoa käynnistyvyyttä,poksahtelua ja välillä toimi jotenkin kun taasen yhtäkkiä rupesi pätkimään+paukuttamaan....oireita varmaan yhtä montaa kuin pyörääkin.
Kipinää tuli mutta jotain vikaa kumminkin selvästi oli ja kokeilemalla edettiin jolloin uusi puola kirkasti murheet+kipinänkin ,saattaahan vika olla myös siinä puolan johdossakin joka ei kunnolla yhdistä/poikki tai jopa liittimissäkin hapettumaa tms.
Suzukin kanssa tuli eteen huono maakontakti,heppoinen johto ram-air kanteen, jonka ratkaisin lisäämällä pari maajohtoa lisää ja paikkoihin joissa ei ollut maali tai lakkakerrosta toisin kuin tuossa orkkisideassa joka vähän epävarma toimivuudeltaan varsinkin parin käyttäjäsukupolven jälkeen uudesta ja montako seppää lie ollut välissä ::) 
Huono maadoitus vaikuttaa myös puolan kipinään jolloin ehjäkin puola voi vaikuttaa rikkinäiseltä vaan huonon maadoituksen vuoksi.


Vaihtoehtoja piisaa kuten huomaat.


YVPS oireilusta ja voisiko olla siinä vikaa,en osaa sanoa oireileeko näin?


Jos tutkit jotain tämmöisiä yleisjuttuja ensin ellet toki jo tutkinutkin,toki tulpat kunnossa ja erittäin tärkeä juttu:akku ja sen varaustila!!
Vajaa varaus aiheuttaa juurikin tuommoisia oireita myös.
Toivottavasti näistä jotain apua ja mestarithan odottaa vasta vastausvuoroaan joten väistyn kuuntelemaan mielenkiinnolla mitä he kommentoivat.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 03, 2019, 15:01:48 ip kirjoittanut Petri J Kokko »

Toukokuu 02, 2019, 18:06:35 ip
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 843
http://www.motot.net/wiki/Yamaha_DTx_125


Tuossa jotakin YPVS:n toiminnasta ja kokeilemisesta.
Enduro kyseessä, mutta samat palikat.

Toukokuu 02, 2019, 22:46:39 ip
Vastaus #3

Henri Riekki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 757
Eikös näissä CDI ollut tyyppivika, ja alkuperäislaatuinen aika vaikea löytää? Muistelen täällä jonkun vanhan keskustelun olleen, että tarvikemallin CDI:t ei toimineet kauaa. Mutta luulisi niidenkin edes vähän aikaa pelaavan. Puola toki myös tekee tuollaista oiretta, jos alkaa olla ehtoopuolella. Monesti sammuu silloin lämmetessään. Eipä siinä juuri muita vaihtoehtoja jää, jos staattoriakin on vaihdeltu. Bensapuolen viat ei yleensä ihan hetkessä ja oireilematta sammuta konetta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 02, 2019, 22:48:43 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Toukokuu 02, 2019, 22:51:17 ip
Vastaus #4

Iiro Ärmänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 405
  • Ironman
Kiitokset vastauksista.
 Vaihdoin purkupyörästä tarvikepuolan ja paransin maadotusta niin näyttäis että vika katosi  :) Veikkaan että puola oli viallinen, oli orig. Yamahan puola.CDI yksiköitä löytyy kaikkiaan 3 kpl joten niitäkin voi vaihtaa tarvittaessa  ;)

Toukokuu 03, 2019, 15:06:05 ip
Vastaus #5

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 493
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Hyvä että ratkesi pikaisesti ja ei jäänyt mysteeriksi tai vaatinut isompaa remppaa.

Toukokuu 03, 2019, 19:29:58 ip
Vastaus #6

mika korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 606
ja tuollaiset cdit alkaa olemaan aika tiukassa. Eli niitä on hyvä olla tallessa. . .
RG250FG GJ21C, RGV250 VJ22,TZR125 2RH, TZR250 1KT and one barrel of RG500 and. . .
You can follow my swap tours and others happenings pics at #korppusahateam

Toukokuu 03, 2019, 20:56:57 ip
Vastaus #7

Iiro Ärmänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 405
  • Ironman
No niin, kuten joskus ennenkin, nuolasin ennenkuin tipahtaa eipä ollutkaan vika puolassa :-[ Tänään laitoin käyntiin  (sain MR kilvetkin) mutta sama peli jatkui, posautti putkeen ja sammahteli.Jaa...a täytyy kait nyt sitten katsoa tuo ypvs toiminta ja vielä vaihtaa sitten CDI jos tarvetta...
Ilmoittelen kuin käy kun taas kerkien tuon tiimoille, on tuossa yskähtelevä XJ900:kin joka kaipaa hoivaa.


Toukokuu 04, 2019, 10:27:01 ap
Vastaus #8

Viljo Lahma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 645
  • Allegro con moto
Saman ongelman kanssa painittu täälläkin. Konekorjauksiin perehtyneetkään eivät ole vikaa paikallistanut. Tilasin vielä Belgiasta uuden CDI-poksin ja vaihdoin sen, mutta nyt ei RD käynnisty lainkaan. Pitää vielä kytkeä se vanha poksi ja koittaa jos lähtisi edes käyntiin. Samat oireet siis on ollut, poksahdus ja sammuu, heti tai hetken kuluttua kuitenkin on lähtenyt käyntiin.
"Pidämme kaikki moottoripyöristä jossain määrin"
Bob Dylan: No Direction Home

Toukokuu 06, 2019, 12:11:45 ip
Vastaus #9

Jussi Kumpu

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 879
  • S Vileenin sukulais-sielu.
No niin, kuten joskus ennenkin, nuolasin ennenkuin tipahtaa eipä ollutkaan vika puolassa :-[ Tänään laitoin käyntiin  (sain MR kilvetkin) mutta sama peli jatkui, posautti putkeen ja sammahteli.Jaa...a täytyy kait nyt sitten katsoa tuo ypvs toiminta ja vielä vaihtaa sitten CDI jos tarvetta...
Ilmoittelen kuin käy kun taas kerkien tuon tiimoille, on tuossa yskähtelevä XJ900:kin joka kaipaa hoivaa.


Ei oikein ypvs ongelmalta kuulosta, itsellä kaksi kipaletta ypvs vehkeitä, kummassakaan tuo ei ole käytössä (vaijerit irti), ja hyvin toimivat, joskin alavääntö on hävöksissä.


Jussi 044 7212497

Toukokuu 07, 2019, 18:12:53 ip
Vastaus #10

Heikki Laukkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 4
Samaa ongelmaa oli ilman posauttelua entisöity 1985 YPVS. Yli +20 asteen lämpötilassa toimi ilman ongelmia mutta viileemmällä kelillä vain sammui ajossa ykskaks, mutta lähti taas hetken päästä käyntiin ja samaa uudestaan ja uudestaan. Luulin kanssa puolaa aluksi, mutta aikansa kun googlasi niin löytyi samoja ongelmia muillakin. Uusi alkuperäinen CDI boxi Hollannista (CMSL) ja sen jälkeen on toiminut ilman ongelmia jo kolme vuotta.

Toukokuu 07, 2019, 19:34:44 ip
Vastaus #11

Iiro Ärmänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 405
  • Ironman
Ei tule mitään,
Kokeiltu 3:lla eri CDI boxilla - vika vaan pysyyLaitettu akun miinuksesta koneen perään extra maajohto - vika vaan pysyyKokeiltu käyntiin ilman ypvs:ää - lähtee käyntiin mutta samalla tavalla vika pysyy - sammuu ja posauttaa putkeen hetken päästä
Tarkastettu on/off kytkin sarvesta, putsattu -  en löytänyt mitää erikoista.
En kyllä tiedä mitä tekis - pitääkö vaihtaa koko johtosarja uuteen ? Ostaa uusi cdi ja puola ?? Eikö noita CDI boxeja pysty missään/kukaan mittaamaan onko niissä vikaa ?

Toukokuu 07, 2019, 22:52:03 ip
Vastaus #12

Harri Valtari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 129
CDI-boksia ei mattimeikäläinen oikein pysty mittaamaan . Elektroniikkavelhot kyllä pystyisivät mittailemaan kaikkea paljonkin , mutta kun komponentteihin ei yleensä pääse käsiksi , kun ne on valettu epoksiin . Boksin liittimistä mittailu ei kerro juuri mitään , kun kaikenlaisia komponentteja on kytketty sarjaan sekä rinnan , niin viallista osaa ei pystytä paikallistamaan . CDI on kuulemma lyhenne sanoista Can't Deliver Ignition  ( ei tuu kipinää )  :)

Tässä RD : ssä on kolme käämiä sytytyksessä , minkälaisia vastusarvoja ne antavat ? Jos käämiltä ei tule riittävästi energiaa , niin kipinä jää heikoksi . Minulta löytyy jostain nuo ohjearvot .

Toukokuu 08, 2019, 09:12:08 ap
Vastaus #13

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3571
  • Mamu
Saman asian tiimoilta sähkö-insnyöri neuvoi:Boksit joko toimii tai ei,välivaihtoehdot ovat harvinaisia.Ja seuraava ohje oli:Lähdetään vaihtamaan osia,järjestyksessä halvin ensin... ;)

Toukokuu 08, 2019, 14:49:48 ip
Vastaus #14

Henri Riekki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 757
Minulle on moottorikelkkapuolella tullut jo vastaan kymmeniä CDI-bokseja, jotka lopettaa vähitellen toimintansa: Ensin kone sammuu lämmettyään tarpeeksi, lopulta käy vaan hetken silloin tällöin. Kyseessä Rotaxin koneet ja niiden boksit. Näissä vikaantuneen osan tunnistaa usein halkeilleesta epoksista boksin pohjassa. Varmaan halkeamasta pääsevä kosteus sitten hajottaa boksin. Tai ovat lämmenneet jostain syystä liikaa. Myös pari Fujin konetta (Polaris) on oireillut vähitellen pahentuen CDI-boksista johtuen. Mutta topicin aiheena olevassa vehkeessä lienee nyt joku muu vika. Aika hyvin jos kaikki boksit olisi hajalla