Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu  (Luettu 2934 kertaa)

Toukokuu 09, 2019, 17:52:37 ip
Luettu 2934 kertaa

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Terve ! Ostin tuossa kuukausi sitten itselleni projektiksi 2 kpl Tunturi Tiger S mopoa jotka on Puch VZ 50 N4 koneella. Toinen oli melkeen kokonainen mopo muutamia pikku asioita lukuunottamatta ja toisessa oli runko jossa on kaikki tarpeellinen mutta tekniikasta on tallella vain alakerta ja sekin osittain osina.


 No sitten itse asiaan  ;D elikkä tarkotus olisi kasata ainaki yksi toimiva mopo ja ehkä jopa rekisteröidä se, tuosta kokonaisesta moposta purin ensimmäiseksi kaasarin ja kävin sen läpi ja puhdistelin, onneksi joka paikka oli kuivunut kun mopot olivat kuulemma seisseet viimeiset 10v varastossa. Kaasarin puhdistuksen jälkeen putsasin tankin ja bensahanan ja hommasin uuden polttoaine suodattimen, tämän jälkeen vaihdoin koneeseen myös vaihteistoöljyt. Öljyhen vaihdon jälkeen tarkistin sylinterin ja männän kunnon ja niissä oli joitakin naarmuja mutta ei mitään järkyttävää ainakaan omasta mielestä ;D , lopuksi tarkistin vielä että tuleeko mopossa kipinää ja tulihan se, rupesin jo haaveilemaan että saisin tässä vaiheessa mopon käyntiin ja kävinkin hakemassa 2 tahtiöljyä ja bensaa ja tein vähä reilumman seoksen kun mopo oli kumminkin kauan seissyt käynnistämättömänä, aloin polkemaan mopoa mutta mopo ei inahtanutkaan ei minkäänlaista elonmerkkiä. No tässä vaiheessa en vielä sen kummempia ajatellut ja purin kaasarin uudelleen ja kävin kaikki vielä kahteen kertaan läpi ettei mikään olisi tukossa ja bensa pääsisi kohokammiosta varmasti eteenpäin, huomasin vielä kaasari takaisin laittaessa että imukurkku oli märkä ja bensaa oli siis mennyt sylinteriin. Laitoin mopon kasaan ja otin varmuudenvuoksi pakoputken irti jos se olisi tukossa ja olisi syy siihen miksei mopo käynnisty, kokeilin uudelleen mutta ei mitään kokeilin jopa laittaa tulpanreiästä bensaa mutta ei edes luvannut.


 Lueskelin netistä että mistä voisi johtua että mopo ei käynnisty ja vastaan tuli että sytytysennakko voisi olla pielessä, löysin netistä hyvät ja selkeät ohjeen sen säätämiseen ja menin taas mopon kimppuun mutta huomasin että sytytys oli mielestäni kohdallaan kun kärjet olivan kokonaan auki 2mm eykk ja kärkivälikin oli 0,4mm, ei muutakuin uudelleen netin ääreen ja löytyi seuraava aihe puristukset.


Kävin kaupasta ostamassa puristus mittarin ja mittari näytti vain 4,5bar ja netistä lukiessani puristus suhde pitäisi olla 8,5:1 mutta jossain myös luki että jos mittari näyttää 6bar on puristukset ok. Tässä vaiheessa tilasin pykälää isomman männän ja sen saapuessa vein sylinterin porautettavaksi (sylinteri oli siis vakio 38mm ja porautin sen 38,5mm), kun sylinteri oli valmis kasasin sen mopoon uuden mäntäsarjan kanssa ja mittasin puristukset uudelleen ja mittari näytti tälläkertaa n. 7bar :) , ei muutakuin tulppa kiinni ja kokeilemaan onnea mutta ei mitään, taaskaan ei minkäänlaisia elon merkkejä otin vielä tulpan irti ja se oli vähän märkä ja haisi bensalle jossain syvällä mielessä kävi että jos kaasari olisikin entinen ja mopo ei kumminkaan saisi tarpeeksi bensaa ja siinä oisi ongelma mutta en tiedä miksi sivutin sen ja jatkoin netin selaamista ja muutaman tunnin selailun jälkeen löysin että jos lohkojen välistä vuotaisi polttoaineet vaihteistoöljyjen sekaan, valutin moposta öljyt pihalle ja ne olikin semmoiset kerman väriset heti ajattelin että noniin tässä se ongelman on ei muutakuin moottorin purkuun.


 Innokkaana purin moottorin magneeton puolelta ja sieltähän näkyi palasina oleva vanha paperi tiiviste, tein uuden tiivisteen ja rasvasin vielä (neulalaakerit?) että pysyivät paikallaan ja sain lohkot takaisin kiinni. Onnessaan kasasin moottorin vauhdilla kasaan ja aloin polkemaan mopoa mutta poljin löi tyhjää, poljin vielä muutaman kerran ja tietyssä vaiheessa moottori pyörähti vähäsen kokeilin laittaa myös vaihteen päälle ja lykätä mopoa mutta sama ongelma kone ei pyörinyt muutakuin tietyssä kohdassa ja silloinkin vain vähäsen ihan niinku kytkin ottaisi vähän tjms. vaihde päällä kun polkasi nii moottori pyöri. Tähän vaiheeseen olen nyt kuukaudessa pääsyt ja ajattelin seuraavaksi purkaa koneen vielä osiin myös kytkimenpuoleltakin kunhan vain töiden puolesta kerkeän..


 Olen varmaan tehnyt paljon ylimääräistäkin ja vika olisikin ollut jossain pienessä esim. siinä kaasarissa ;D no mutta virheistä oppii, ja oppimis projektina tämä minulla on ollutkin, en siis ole koskaan aikasemmin mopoihin tai moottoreihin koskenut ainoat "likaiset" työt ovat olleet pieniä auton huolto töitä  ;D Vinkkejä otetaan vastaan kaikkeen liittyen etenki tuohon että miksi poljin lyö tyhjää ja myös käynnistys ongelmaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2019, 17:58:37 ip kirjoittanut Niko Hietamäki »

Toukokuu 10, 2019, 08:55:27 ap
Vastaus #1

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3402
  • Mamu
Olisikohan kytkimen kasauksessa käynyt källi ja kytkin jäi "kantamaan"?Otappas kytkimen säätömutteri,siitä ison muovisen mutterin alta löysälle/irti,palautuuko pito?

Toukokuu 10, 2019, 08:59:02 ap
Vastaus #2

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
En kerenny vielä kytkimen puolta purkamaan, mutta täytyypä testata. Kiitos vinkistä

Toukokuu 10, 2019, 10:07:11 ap
Vastaus #3

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Noniin, kävin avaamassa moposta kytkimen säätö mutterin ja otin sokan irti ja huomasin että koko säätömutteri oli aivan löysällä ja pienen pyöräytyksen jälkeen katosi tuntuma koko kytkimestä. Mutta kone rupesi pyörimään taas normaalisti ja jopa KÄYNNISTYI !! ;D oi tätä ilon ja onnen päivää, nyt sain taas todella paljon motivaatiota tämän projektin jatkamiseksi :) ei muutakuin seuraavaksi kytkimen kimppuun. Voisin jopa muutaman kuvan päivittää projektista tänne kunhan tietokoneelle kerkeän :)

Toukokuu 10, 2019, 11:27:13 ap
Vastaus #4

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3402
  • Mamu
Nyt tiukkaat sitä mutteria sen verran että koneen päällä olevassa kytkinkengässä on pari milliä löysää ennenkuin alkaa tuntumaan vastusta...Se kytkimen painelaakerille menevä käyttötanko on sellainen "puolikas"eli tarkka asennostaan.Ja minnes kaikki Pappakuolaajat on hävinneet kun Solikkamies joutuu täällä neuvomaan?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2019, 11:29:21 ap kirjoittanut Risto Sollo »

Toukokuu 10, 2019, 12:22:54 ip
Vastaus #5

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Sain säädettyä kytkimen kohdalleen mutta se "käyttötanko" jäi koko säätöreiän vasempaan laitaan ja kun laittaa muovimutterin paikalleen niin käyttötanko vääntyy keskelle jolloin vetää kytkintä päälle. En vielä tarkemmin kerennyt tutkia, täytyy viikonlopun aikana purkaa vielä kytkimen puolisko ja katsoa tarkemmin.

Toukokuu 10, 2019, 12:30:42 ip
Vastaus #6

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Tässä muutama kuva potilaista ;D  Tarkoitus olisi siis kasata tuosta keltaisesta kokonainen mopo ja tuo vihreä on tähän asti toiminut vain "testipenkkinä" kun se oli jo valmiiksi kasassa mopot saatuani.

Toukokuu 10, 2019, 13:24:03 ip
Vastaus #7

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3402
  • Mamu
Jep,Puch-moottorin Nebukadnessarin aikaisen suunnittelun tulos...Elikkä muovimutteri keskittää sen käyttötangon...Ja säätö sitä myöten pielessä.Elikkä Tunturin moottorin kytkimen säätö perustuu yritys/erehdys-menetelmään,laitetaan se akseli silmämääräisesti keskelle ja pyöritetään säätömutteria.ja pidetään ruuvarilla sitä säätötappia paikallaan ettei se pyöri mukana,yhtä helppoa kuin karhu panisi oravaa,kolmas käsi naplaa kykinkahvaa että alkaako vastusta tuntua...Ei sokkaa vielä tässä vaiheessa...Muovimutteri paikalleen,joka samalla pyörittää kohdallaan olleet säädöt v*tuiksi.Sitten rautalangasta tms hakaneulasta väännetty tilapäissokka paikalle,ja uusitaan säätö.Tätä tehden niin kauan että säädöstä tulee mieleinen.Ja säätöä ei tosiaankaan jätetä niin että kytkin jää "kantamaan",se painelaakeri menee aika äkkiä ja taitaa nykyään maksaa kuutisen kymppiä...Ja lopuksi se haarasokka.Joskus otin selvää missä tuollainen kötys on suunniteltu ja paljastui että suunnittelutoimiston nimi oli Beelsebub...Ennemmin vaihtaisin kapean Corollan kytkinvaijerin kuin Tunturin...Aistitteko katkeruutta vuodatuksessani :D :D :D
































Toukokuu 10, 2019, 13:34:25 ip
Vastaus #8

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Ahaa :D tuo selittääkin jo paljon, kävi kyllä tuossa töihin ajaessa mielessäki että varmaanki säädin liian tiukalle sen säädön ;D no tässä on viikonloppu aikaa taistella tuon kanssa. ;D Varmaan vielä säädöt mitä sattuun kun sain mopon käyntiin nii kierrokset oli aika kovat ja kun väänsi kaasua niin ei kierrokset noussu ollenkaan ja mopo alkoi vain "booaamaan", kokeilen ilmaruuviakin säätää mutta ei mitään vaikutusta vaikka laittoi kiinni asti.

Toukokuu 10, 2019, 13:49:54 ip
Vastaus #9

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3402
  • Mamu
Ei taida Tunturin Bingissä olla ilmaruuvia,ainoa ruuvattava ruuvi on tyhjäkäynti...Jos siellä on iso messinginvärinen ruuvi niin se on sitten säätösuutin...

Toukokuu 10, 2019, 13:56:21 ip
Vastaus #10

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Aijaa, luulin siis väärin kun siinä "ryyppypainikkeen" (mikä painaa kohot alas) nii sen vieressä oli ruuvi jossa on jousi ympärillä oletin että se olisi ollut seos ruuvi ja sitte kaasarin päällä mistä menee kaasuvaijeri olisi tyhjäkäynti säätö kun siinä oli kans paljon säätövaraa :D

Toukokuu 10, 2019, 14:02:18 ip
Vastaus #11

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Tuossa kuvassa siis tuo osanumero 20 :D

Toukokuu 10, 2019, 14:21:27 ip
Vastaus #12

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3402
  • Mamu
Numero 20 näyttäisi olevan tyhjäkäyntiruuvi,tämä Bing taitaa olla semmoinen mihin ei saa säätösuutinta.Booaamisen syitä:liian laiha seos.Elikkä ilmanputsari puuttuu,suutin on liian pieni,luistin neula liian alhaalla,ja sokerina pohjalla hankalin:ilmavuoto,ns.sivuilma.Katoppas se ilmanputsari niin jatketaan taiknoosia ;) Ja siinä luistikammion päällä,elikkä kaasuvaijerin alapäässä olevalla säädöllä säädetään vain vaijerin "välys"

Toukokuu 10, 2019, 14:24:54 ip
Vastaus #13

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Nojoo hyvä tietää  :laugh: :laugh:  täytyypä kokeilla. Ilmanputsari ja ilmanputsarin kotelo on kyllä ihan uusia :D

Toukokuu 10, 2019, 14:29:36 ip
Vastaus #14

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3402
  • Mamu
Soppaa puuttuu.Bensakorkin ilmareikä,bensatankin hana/suodatin ,seuraavaksi pääsuutin...Kotiläksyä annetaan.