Kirjoittaja Aihe: Aloittelijan ja Tiikerin taistelu  (Luettu 2943 kertaa)

Toukokuu 10, 2019, 14:31:57 ip
Vastaus #15

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Se on hyvä  :D  kiitos todella paljon vikeistä !  :) :) ::)

Toukokuu 11, 2019, 11:54:14 ap
Vastaus #16

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Noniin, sain mopon käymään ja pysymään jopa tyhjäkäynnillä käynnissä. Mutta jotain hämärää tuossa vielä on kun painaa kytkimen pohjaan ja laittaa vaihteen päälle niin mopo sammuu ja vaikka mopo on pukilla ja silloin laittaa vaihteen päälle niin silti sammuu. Mites näissä puchin koneissa menee nuo vaihteet kun vaihdepoljinta painaa alaspäin niin löytyy vain vapaa ja kun taas ylöspäin niin menee vaihde päälle mutta tuntuu että se olisi isompi kuin 1 vaide :D 

Toukokuu 11, 2019, 12:02:22 ip
Vastaus #17

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3402
  • Mamu
Puchissa taisi olla niinkuin oikeissakin mopoissa ja moottoripyörissä,ykkönen alas ja loput ylös...Tuo sammuminen onkin vähän mystisempää,sammuuko ylöspäin vaihdettaessa?

Toukokuu 11, 2019, 12:08:17 ip
Vastaus #18

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Kyllä sammuu kun alaspäin polkiessa ei edes tapahdu mitään :D sain kerran mopon pysymään vaihde päällä pukin päällä, mutta kun taas laskin pukin päältä oli moottori mennyt vappaalle ? Täytyy vielä tarkistaa tuo sytytys että onko se aivan pielessä ja sen jälkeen varmaan kone taas auki ja tarkistaa että kaikki rattaat on oikein :D mutta yritän kyllä ainakin vielä välttää koneen aukomista ;D

Toukokuu 11, 2019, 19:26:05 ip
Vastaus #19

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Noniin taas päivä vierähti tallissa mopon kytkintä säädellessä ja väännellessä ja tulin siihen tulokseen että tuo kytkin taitaa olla entinen kun se oli joko kokoajan päällä tai sitten ei irroittanut ollenkaan. Kun avasi sitä säätö "mutteria" tietyssä kohtaa puolikierrosta niin kytkin ei irroittanut ja kun taas laittoit puolikierrosta kiinni niin kytkin oli kokoajan päällä, ja jos tuosta kohtaa löysäsi enemmän niin kytkin ei irroittanut ja taas kun kiristi vielä lisää niin kytkin pysyi vain päällä. Tämän jälkeen purin koko kytkin paketin ja kytkimen välilevyt olivat ruosteessa ja reunoissa oli aika isoja kolhuja sekä jousikotelokin oli ottanut osumaa jostain ja näytti kuin siitä olisi joka hampaan kohdalta lohennut pala pois. Tuossa vielä kuva jousikotelosta ja välivelyistä. Kerkesin jo välilevyistä putsaamaan pahimmat ruosteet ja jäljet pois ennen kuvien ottamista :D

Toukokuu 13, 2019, 19:23:24 ip
Vastaus #20

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Taas on mopoa saatu eteen päin ja vihdoin sain kytkimen pelittämään !  :D :D :D  vika ei ollut siis itse kytkimessä vaan sen kytkin vivun jousessa, se oli jo niin löystynyt ettei jaksanut palauttaa vipua loppuun saakka jolloin kytkin jäi "päälle"  ;D . Mutta heti kun saa yhden asian kuntoon nii löytyy toinen vika eli koneessa ei mene kuin joko 3 tai 4 vaihde päälle eikä mikään muu eli vielä joutuu toisen puolen koneesta avaamaan ja selvittämään mikä voisi olla vikana ??? ::)  toivotaan ettei mitään suurta  :D

Toukokuu 14, 2019, 15:00:49 ip
Vastaus #21

Henri Riekki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 758
Ennen kuin räjäytät vaihteistolohkon ja siellä olevat itse pirun suunnittelemat neulalaakerit lattialle, katso ettei kytkinkopan puolella ole yksi vaihdevivun palautusjousi(?) irti. Hakasjousi koneen takaosassa ylhäällä. Se jousi ottaa vaihderummusta törröttävään tappiin muistaakseni. Kerran se oli minulla unohtunut pois, ja vaihteita ei saanut päälle kuin edestakaisin ronklaamalla. Jos konetta on auottu, niin vaihderumpu voi olla kasatessa muistaakseni jotenkin väärässä asennossa, että joitain vaihteita jää pois. Joskus sai kasata summassa 3 kertaa ennenkuin löytyi kaikki vaihteet.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 14, 2019, 15:08:20 ip kirjoittanut Henri Riekki »

Toukokuu 14, 2019, 17:20:09 ip
Vastaus #22

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Jousi oli kyllä paikallaan tarkistin sen ensiksi, mutta nyt on kasauksen kanssa semmonen ongelma kun tuo vaihderumpu jää 3mm liian ylös että saisi nuo vaiteensiirtäjän tapin noihin uriin. Olen yrittänyt nyt monta kertaa purkaa ja kasata uudelleen mutta aina sama ongelma :(

Toukokuu 14, 2019, 21:35:25 ip
Vastaus #23

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Noniin eihän siinä mennykkään kun taas kokopäivä  ;D  mutta nyt on mopo kasassa ja vaihteet pelaa 8) en tiedä mistä johtui kun ei mennyt vaihteensiirtäjät kohdalleen muutaman kerran vielä pyörittelin osia nii johan loksahti paikalleen :D  Arvelen että vaihderumpu on ollu väärässä asennossa kun viimekerralla koneen kasasin  ;D  no virheitä oppii. Seuraavaksi saa sitte alkaa laittaa konetta oikealle rungolle ja alkaa kasaamaan konttori setää/tätiä varten  :D :D

Toukokuu 15, 2019, 19:41:50 ip
Vastaus #24

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Nyt on alkanu mopo projektissa mukavat vaiheet eli sähköjen ja jarrujen laitto :D etujarrun sain pelaamaan hyvin ja takajarrupoljin pitää vielä saada kiinnitettyä mutta tänä iltana sitä ei vielä kerennyt ;D ja tulihan taas yksi ongelma eteen eli mittarinpyöritin, kun etupyörän akselin molemmissa päissä on holkit niin jos laittaa pyörittimen ilman sen puolen holkkia ja kiristää niin ei rengas pyöri ja kun taas laittaa holkin kanssa niin ei pyörittimen "hakaset" osu kohdalleen eli pitäisi holkkia saaha jollain vähän jyrsittyä, tai keksiä jokin muu ratkasu. Onko kellään ollut samaa ongelmaa ja jos on niin millä ootte saanu ratkastua ;D

Toukokuu 16, 2019, 17:58:11 ip
Vastaus #25

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Noniin nyt on saatu kaikki melkein valmiiksi katsastusta varten yhtä "pientä" juttua vaille :D nimittäin ei tule virtaa muutakuin takavalo puolaan ja siihenkin vain 0,3 - 1,1 V välillä hyppii, voisko olla mahollista että molemmat puolat ois sököjä kipinää kyllä tulee ja mopo käy hyvin mutta virtaa ei tule testasin jo toisellakin pohjalevyllä missä eri puolat mutta ei vaikutusta onko mulla vaan sitte niin huono tuuri vai teenkö jotain väärin? ;D

Toukokuu 16, 2019, 19:36:33 ip
Vastaus #26

MarkkuRyhänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 31
Ihmettelisin jos kahden eri pohjalevyn valopuolat molemmista rikki. Miten mittasit valopulien jännitettä? Onhan moottorin ja rungon välinen maadoitus-yhteys kunnossa? Markku

Toukokuu 16, 2019, 20:29:23 ip
Vastaus #27

Janne Ahonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 12
Mittasithan varmasti AC-jännitettä, mittari DC:llä (eli millä mitataan akkuja tjsp.) ei varmasti  näytä mitään?

t. Janne

Toukokuu 16, 2019, 21:00:53 ip
Vastaus #28

Niko Hietamäki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 30
Joo mittari oli tasavirran kohalla. Täytyy vielä huomenna mittailla uudelleen kokeilin kyllä 6v äänimerkin kans mutta ei sanonu mitään mutta seki voi johtua kytkimestä tai jostain muustakin. Juu mittailin sillä piippaus kohdalla nii kyllä maata sai jokapaikasta ainakin sen mukaan :) ja toisessa pohjalevyssä oli valopuola mistä lähti 2 johtoa ja takavalo puola oli siinä päällä missä 1 johto ja toisessa mikä nyt paikallaan lähti 1 johto valopuolasta ja sen päällä takavalopuola mistä kans lähti 1 johto.

Toukokuu 16, 2019, 21:18:31 ip
Vastaus #29

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 738
Olikohan niin, että se ohut puola oli jarruvalolle, ettei jarrua poljettaessa etuvalo himmene.
Takavalo tulee samasta kuin etuvalokin.