Kirjoittaja Aihe: AWO:n kampiakseli  (Luettu 1608 kertaa)

Toukokuu 15, 2019, 21:20:02 ip
Luettu 1608 kertaa

Antti Kantola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys.
Ongelmana 1952 mallin AWO:n kiertokangen alapään laakerin kiinnileikkautuminen. Sain pyörän ja siihen oli alakerta laakeroitu. En avavannut sitten isommin alakertaa, vaan rakensin yläkerran ja rungon, sekä katsastin ja rekisteröin pyörän. 50 km ajon jälkeen sitten kiertokanki jumitti koneen. No purin moottorin ja selvitin mikä vian oli aiheuttanut. Aikaisempi remonttimies oli tehnyt öljypumpun tiivisteen itse ja unohtanut aukaista tiivisteeseen aukkoa, josta öljy lähtee voitelemaan yäkertaa ja laakereita. Tähän vanhanmallin pyörään (ilman kampuran vieressä olevaa "öljylevyä") on vaikea löytää tehdaskunnostettua kampuraa. Onko kenelläkään tietoa, jos vanhanmallin moottoriin laittaa öljylevyllisen kampuran ja vaihtaa uudenlallisemman laakeripäälaipan, niin pelittääkö öljykanavat ja jakorattaan etäisyys, sekä kytkinpää vanhoihin osiin?
Uudemman mallin kampiakselita ja laakerilaippoja tuntuu löytyvän helpommin.

Toukokuu 19, 2019, 20:13:28 ip
Vastaus #1

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Löytyy nuita kampiakseleita pilvin pimein saksasta.

Sieltä minäkin tilasin.

GOOGLEen hakusana "AWO T kurbelwelle"

Toukokuu 19, 2019, 23:32:23 ip
Vastaus #2

Antti Kantola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jep . Noita öljylevyllisiä kampuroita löytyy pilvin pimein. Öljylevyttömiä löytyy 400€ hintaan. Hain hiukan halvempaa vaihtoehtoa. Uustuotantoa olevia öljylevyllisiä löytyy alle 200€ hintaan. Tiedä sitten niiden laadusta vs. 50 luvun tuotantoon. Myös kunnostetut öljylevylliset ovat halvempia, kuin nuo ensimmäisien vuosikertojen kampurat ilman öljylevyä. Sakemanni kauppaa kampuroita usein ilmoituksissaan öljylevyllä tai ilman. Kuitenkin kyse on samasta öljylevyllisestä kampurasta, koska öljylevy on ruuveilla kampiakselin sivussa kiinni.

Toukokuu 20, 2019, 05:58:04 ap
Vastaus #3

Lauri Puirola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minulla olisi yksi purettu veivi. Siihen on tehty uusi kiertokangen alaholkki joka on hoonaamista vaille.
Vähän kokeilumielessä tein helan jonka kaveri lämpökäsitteli laakerikovuuteen. Soittele, minut tavoittaa
työajan jälkeen, o41-549 8156, Lauri.

Toukokuu 20, 2019, 10:49:18 ap
Vastaus #4

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Korjauskirjaa en löydä nyt mistään.
Olen sen jollekkin antanut lainaan.

Erhard Wernerin kirjasta selviää että erilaisia osia, siis eri varaosanumeroilla löytyy sekä kampiakselin etu-että takapäästä.
Eli jos menee modifioimaan niin kannattaa tarkistaa öljyn kierto joka paikkaan.
Kampiakseli on ollut Moottorin numeroon 96474 ilman sitä öljylevyä.

Jos tilaa saksasta, niin kannattaa antaa moottorin numero niin saa varmasti oikean akselin.
Laatu on varmasti nuissa saksalaisissa niin huippu kuin se vain voi olla.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2019, 10:52:50 ap kirjoittanut Pekka Puoskari »

Toukokuu 20, 2019, 13:12:18 ip
Vastaus #5

Antti Kantola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Puhut asiaa Pekka tästä oljyreikien tarkastamisesta. Näissä varhaisissa AWOi:ssa venttilikoneistolle oljy nousee pulttikanavaa pitkin ja sylinterin alapäässä olevasta tiivisteestä pitää muistaa katsoa että tiivisteessä on aukko ko. kansipultin kohdalla.

Toukokuu 20, 2019, 19:31:44 ip
Vastaus #6

Antti Kantola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tervehdys

Laurillakin oli öljylevyllinen kampiakseli. Ostin sen  ja silloin pystyn vertaamaan öljylevyllisen ja öljylevyttömän kampuran mitat. Jos ne vastaavat sopivuudeltaan lohkoon, kytkinpäähän ja jakopäähän, niin silloin tarkasteluun öljylevyllisen kampiakselin jakopään laakerilaipan öljyreikien ja kiinnikereikien sopivuus. Jos öljylevyllisen kampuran mitat eivät sovellu em. osiin, niin silloin saan unohtaa suosiolla modifioinnin.

Toukokuu 20, 2019, 20:05:00 ip
Vastaus #7

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Kattelin saksalaisia AWO/Simson sivuja.
Yllätyksenä löysin saksankielisen käyttöohjekirjan jonka kannessa oli minun -61 Simson.
http://www.pstaude.de/Simson/5_AWO/2_Betriebsanleitung_AWO425S/Betriebsanleitung_AWO425S.pdf

Harmi että on viimeiset 10 vuotta saanut seisoa tallissa.
On ollut vissiin mielenkiintoisempia ajopyöriä.

Mulla on tuttuja saksassa jotka ajavat AWOlla kilpaa.
Kesäkuussa tulee sieltä vieraita AWOilla, ja tietenkin jatkavat Nordkappiin.

Toukokuu 20, 2019, 20:22:11 ip
Vastaus #8

Tuomo Pasanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olen joskus parikymmentä vuotta sitten entisöinyt vm. 1954 Awon, muistan että lisäsin siihen kampiakselille öljynvientilevyn, ja muistaakseni laakerilaippa piti vaihtaa myös.
Hyvin on pelittänyt.

Toukokuu 20, 2019, 20:53:41 ip
Vastaus #9

Antti Kantola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos tiedosta Tuomo. Päättelyissäni taitaa sittenkin olla jotain järkeä?

Toukokuu 20, 2019, 22:28:14 ip
Vastaus #10

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Moi Antti.
Löysin sulle tallin hyllystä kampiraudan ilman öljylevyä.
Tuntui olevan vielä jonkunlaisessa kunnossakin. Kiertokanki pyöri herkästi eikä ollut leikannut kiinni.
Saattaa löytyä vielä toinenkin.

Siinä on kiertokangen tappi molemmilta puolilta tulpattu ja öljy tulee kammentapille magneeton puoleisesta akselista.
Siellä on reikä. Se ei näy tuossa kuvassa.
Voin ottaa paremman kuvan.

Tuo ei maksa mitään, koska se ei minun vehkeisiin käy.

Tuossa toinen kuva missä näkyy öljyreikä.
Öljypohjaan kannattaa asentaa voimakas neodiym magneetti siivilän alapuolelle koska AWOssa ei ole oikeaa öljynsuodatinta.
Niitä löytyy vanhoista kovalevyasemista.
Se on sieltä helppo puhdistaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 20, 2019, 23:23:14 ip kirjoittanut Pekka Puoskari »

Toukokuu 21, 2019, 08:11:07 ap
Vastaus #11

Antti Kantola

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos Tarjouksesta Pekka.
Kuvasi kampiakseli on juuri sellainen, kuin minun pyörässäni.

Öljyreiän kahtapuolen laakerilaipassa on stefat ja näiden väliin öljypumpulta tulee öljykanava, josta öljy siirtyy kampiakselissa olevaan kanavaan ja siitä kiertokangen alapäähän. Toinen kanava  laakerilaipassa stefojen välistä lähtee ylöspäin sylinteripultin juureen ja sieltä pulttikanavaa pitkin venttiilikoneistolle.

Onko siinä sinun kampiakselissa miten syvät urat sen öljyreiä kahtapuolen?  Minulla ei ole tietoa koneistuksista, että saako mahdolliset urat täytettyä ja sen jälkeen sorvattua/ hiottua alkuperäiseen mittaan, vai jos urat sorvaa / hioo pois, niin onko olemassa stefoja hiukan pienemmällä reiällä, vai pystyykö stefaa jotenkin "kiristämään" ettei öljy pääse karkaamaan kampuran juurelta pois?

Magneetin laittaminen öljytilaan on varmasti ehdoton asia. Sen aikana mitä moottori minulla kävi, niin öljypohjaan oli ehtinyt kerääntyä jo metallia. Metallin kierto öljyn mukana on varmasti osallisena myös kampiakselin stefauriin.

Jos viitsit laittaa kampiakselin tulemaan, niin vastaanottajan rahdilla. Siitä on varmasti hyvä jatkaa moottorikoneistamon kanssa.
Kiitos kaikesta. "Maailmalla on pitkät sivut"

Toukokuu 21, 2019, 09:47:43 ap
Vastaus #12

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Mikrometrillä ei pääse nuita uria mittaamaan kun ovat niin kaitaset. Työntömitalla tuntee että pienet urat on, mutta kun ne hioo pois niin alkuperäinen stefa varmasti pitää.
Tuo akseli on 30mm ja kun työntömitalla mittaan urasta niin näyttäis 29,95.

Laita yhteystietosi YVllä niin pannaan paketti postiin.

Toukokuu 21, 2019, 20:39:15 ip
Vastaus #13

Esko P. Lehtinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moikka, minulta löytyy kirja kopioituna, kannessa lukee: Betriebsanleitung fur MOTORRAD  AWO 425,  Ausgabe 1954, FACHBUCHVARLAG LEIPZIG, sivuja on 118, sidottuna. Koko on pienempi kuin A4, mutta suurempi kuin A5.  Kopionlaatu on aika huono, itse olen ollut Canonin huoltoteknikkona 1981-2017, kopiokonehuollossa. En itse olisi  noin huonolaatuista kopiota edes tehnyt, mutta jos tuosta kirjasesta on jollekkin hyötyä, niin tarvitsevalle voin sen postittaa.

Soita jos tarvitset: Esko Lehtinen  040-5587714.

Toukokuu 21, 2019, 21:37:50 ip
Vastaus #14

Pekka Puoskari

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • naavaparta
Moi AWO porukat.
Tämä AWO/Simson moottori on yksinkertainen mutta ei sovellu joka tallin korjaajalle.
Kone on täysin vierintälaakeroitu, ja sen vuoksi kaikki välykset pitää olla oikeissa lukemissa.
Mitään vasarointia tai pakottamista ei saa koneen kokoamisessa käyttää.
Oikeat erikoistyökalut ja lämmitykset on syytä olla käytössä.
Oikea remonttimies pystyy ne itse tekemään, esim kampiakselin sisäänveto työkalun.
Nokka-akselin työkalut ym.
Laturissa ankkurissa on vasenkätinen kierre ym. kun kaikki tietää niin sitten osaa.

Mutta kun kone on oikein kasattu ilman lyöntejä ja kylmänä pakotuksia, se on kestävä kone.
Kaikki laakerit koneeseen C3 välyksellä.
Mulla on ehkä yksi viimeisimpiä mitä suomeen on tuotu.
Valmistusnumero on: 225134. Ja Moottori sama 225134.
Runkomalli 425S/245.
Ajettu nyt 12200 km.
Export modell ja kiiltokromattu tankki.
Saksan kotomarkkinoille tehtiin kromattu tankki suoraan valssatulle pinnalle.
Se oli ruma. Joo ja Export mallissa oli yks heppa enemmän.

Simppa On muuten aivan todella hieno pyörä. 80 lasissa ajelee maailman tappiin.
Minun Simppa on huippukunnossa mutta koska haluan ajella isommilla ja vanhoilla Briteillä, se on seisonut tallissa.