Kirjoittaja Aihe: AWO:n kampiakseli  (Luettu 498 kertaa)

Toukokuu 15, 2019, 21:20:02 ip
Luettu 498 kertaa

Antti Kantola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Tervehdys.
Ongelmana 1952 mallin AWO:n kiertokangen alapään laakerin kiinnileikkautuminen. Sain pyörän ja siihen oli alakerta laakeroitu. En avavannut sitten isommin alakertaa, vaan rakensin yläkerran ja rungon, sekä katsastin ja rekisteröin pyörän. 50 km ajon jälkeen sitten kiertokanki jumitti koneen. No purin moottorin ja selvitin mikä vian oli aiheuttanut. Aikaisempi remonttimies oli tehnyt öljypumpun tiivisteen itse ja unohtanut aukaista tiivisteeseen aukkoa, josta öljy lähtee voitelemaan yäkertaa ja laakereita. Tähän vanhanmallin pyörään (ilman kampuran vieressä olevaa "öljylevyä") on vaikea löytää tehdaskunnostettua kampuraa. Onko kenelläkään tietoa, jos vanhanmallin moottoriin laittaa öljylevyllisen kampuran ja vaihtaa uudenlallisemman laakeripäälaipan, niin pelittääkö öljykanavat ja jakorattaan etäisyys, sekä kytkinpää vanhoihin osiin?
Uudemman mallin kampiakselita ja laakerilaippoja tuntuu löytyvän helpommin.

eilen kello 20:13:28
Vastaus #1

Pekka Puoskari

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 1838
  • naavaparta
Löytyy nuita kampiakseleita pilvin pimein saksasta.


Sieltä minäkin tilasin.


GOOGLEen hakusana "AWO T kurbelwelle"

eilen kello 23:32:23
Vastaus #2

Antti Kantola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2
Jep . Noita öljylevyllisiä kampuroita löytyy pilvin pimein. Öljylevyttömiä löytyy 400€ hintaan. Hain hiukan halvempaa vaihtoehtoa. Uustuotantoa olevia öljylevyllisiä löytyy alle 200€ hintaan. Tiedä sitten niiden laadusta vs. 50 luvun tuotantoon. Myös kunnostetut öljylevylliset ovat halvempia, kuin nuo ensimmäisien vuosikertojen kampurat ilman öljylevyä. Sakemanni kauppaa kampuroita usein ilmoituksissaan öljylevyllä tai ilman. Kuitenkin kyse on samasta öljylevyllisestä kampurasta, koska öljylevy on ruuveilla kampiakselin sivussa kiinni.

tänään kello 05:58:04
Vastaus #3

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3689
Minulla olisi yksi purettu veivi. Siihen on tehty uusi kiertokangen alaholkki joka on hoonaamista vaille.
Vähän kokeilumielessä tein helan jonka kaveri lämpökäsitteli laakerikovuuteen. Soittele, minut tavoittaa
työajan jälkeen, o41-549 8156, Lauri.