Kirjoittaja Aihe: Sahcs 50/3 3.5hv sylinterisarja  (Luettu 1373 kertaa)

Toukokuu 26, 2019, 08:59:06 ap
Luettu 1373 kertaa

Kai Sainio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Tervehdys
Tuli aika remontoida tommonen moottori, johon tuli sitten tilattua laakereiden, stefojen ym lisäksi tuollainen ns bolt-on virisarja. Myös kaikki sähköosat, vauhtipyörää lukuunottamatta, ovat uusia ja säädetty (tulppa 0.5mm, kärjet 0.4mm, kipinä hyppää ainakin 5mm johdosta runkoon). No remontti lopetti öljyvuodon eikä vauhtipyörä enää klappaa mut siinä ne hyvät asiat. En vaan meinaa saada konetta käymään kunnolla. Eka potkaisulla kyllä aina käyntiin mut veto on suht heikkoa aina ja täyskaasulla röpöttää. Kaasarin suuttimen vaihtaminen pienempään eli alkuperäiseen auttoi röpötykseen, mutta vääntöä puuttuu koko kierrosalueen. Sarjaan kuuluu siis kaasutin, sylinteri ja mäntä ja sen luvataan tuottavan 3.5hv, nyt max 1hv. Puristukset ensin kylmänä 6,5bar,  kannen kevyt hionta lasilevyä vasten nosti ne noin 7,5baariin, liian vähän vieläkin?? Pakoputki alkuperäinen eikä tukossa. Rempan tarkoitus ei ole saada mopoa kulkemaan ylinopeuksia, aattelin vaan jos olisi saanut vähän lisää voimaa mäennousuun ym. jouhevuutta ajoon. Eli jos jollakulla kokemuksia ko sarjasta tai ideoita ylipäätään kuunnellaan...
KS

Toukokuu 26, 2019, 12:08:57 ip
Vastaus #1

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1516
moro                   palotilan tilvuus ja puristus suhde olis hyvä tietää eli mittaamaan ja laskemaan,olisko 10-12 puristus suhde mihin yrittäis?                 
pakoputki voi olla että vaatis jonkun muun kuin orkkiksen,ainakin vois kokeilla muuta                                                                                                     
miten se mäntä asemoitu alakuolokohdassa sylinterin kanaviin eli onko sylinteri oikealla paikalla,sytytys ennakko?

Toukokuu 27, 2019, 04:53:44 ap
Vastaus #2

aleksihyttinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 144
  • ZEF
Sytytys on ainakin helppo kattoo, eikö se perinteinen 2mm ennen YKK toimi tässäkin? Sytkä liian myöhäisellä niin vääntö on kyllä hillitty. Puristukset on ainakin liian miedot, onko paksu kansitiiviste vai mikä? Osuuko huuhtelukanavat lohkoista sylinteriin hyvin vai huonosti?

Kyllä sen vakioputkellakin pitäs jotain tunteita herättää jos kerran n.3.5hv on luvattu.

Mikä kaasutin?
Ei pieni pieru persettä revi.

Toukokuu 27, 2019, 13:21:21 ip
Vastaus #3

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 123
Tuliko siihen virisarjaan mukaan isompi alkukäyrä ja 17 mm kaasutin?Ilman niitä ei kulje. Pääsuutin näillä varusteilla sinne 70-74 niin kiertää ja vetää niin ettei äkkiä uskoisi.
Niin, ja onko kyse 47 vai 60-kuutioisesta sarjasta? Pienemmästä mulla ei ole kokemusta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 27, 2019, 13:22:58 ip kirjoittanut Risto Saastamoinen »

Toukokuu 27, 2019, 16:02:46 ip
Vastaus #4

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 997
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Asiasta en mitään tiedä, siis ainakaan sachsin sylintereistä mutta mielenkiinnosta. Tuntuu jotenkin 3,5 hv vaatimattomalta viripytyltä. Toisaalta 17mm kaasutin tuntuisi että riittäisi riuskempaankiin settiin. Tietoni saattaa kyllä olla kymmeniä vuosia vanhaa kylläkin omakohtaista tosin muun merkkisistä.

Toukokuu 27, 2019, 16:59:19 ip
Vastaus #5

Jorma Mitro

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 673
  • BMW 630 Grand Turismo

mulla oli taannoin KTM Jupiter pikkuskootteri 50ccm ja 3,8hp puhallinkone. Luvatusta tehosta huolimatta ei poikennut
ajolleen juurikaan tavallisesta 1,5hp moposta...

Toukokuu 27, 2019, 19:43:01 ip
Vastaus #6

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 123
Täytyy tarkentaa aiempaa: en tiedä tuosta 3,5 hepan sarjasta mutta ainakin tuo isompi sylinteri mitä esim. Voimakone tarjoaa, on ihan tehtaan jäljiltä todella pirteä, veikkaisin 5-6 heppaa.Mutta se vaatii 17 mm kaasarin ja avaramman pakoputken.

Toukokuu 27, 2019, 21:00:34 ip
Vastaus #7

Mika Malinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 997
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Jos on 6hp luokkaa tehoa niin siinä 80km/h kantturoissa pitäs olla huippua jollei ihan ole välitetty crossiin. Perusteluni ovat seuraavat: kreidlerit sun muut 50cc mopot kulkee 6,25 hp voimin kulkee 85km/h tehtaan mukaan.

Toukokuu 27, 2019, 21:48:34 ip
Vastaus #8

Kai Sainio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Tarkastin äsken sen sytytyksen ihan heittokellon ja ajoituslampun kanssa ja,  ikävä kyllä, se oli aivan kohdallaan. Sylinteri 38mm/ 50cc mäntineen tuli Ruotsista, voimakone myy vissiin samaa settiä. Kaasari on ihan alkuperäisen kaltainen 12mm, suutin vaan on isompi. Putken alkukäyränä alkuperäinen 28mm. En ainakaan huomannut et joku muu pitäisi hankkia. Molemmilla suuttimilla kulkee nyt suunnilleen samalla lailla, vajaan 40km/h. Ihan kun tulis rajoitin vastaan, ei vaan kulje ja pientä nykimistä. Alemmissakin vauhdeissa joutuu vaihtamaan vähän aikaisin isommalle mikä tietysti hyydyttää myös. Siellä oli myös 5.5hv versio joka vaati isomman putken ja kaasarin. Varsinaista kannentiivistettä noissa ei kai ole, ainakin alkuperäiskoneissa en ole nähnyt. Voisi toki tehdä puristustestin koemielessä ohuella paperitiivisteellä. Ja ainahan voi toki vaihtaa takaisin vakiosylinterin kun kerran toimi/kulki  sillä paremmin.. Kiitokset vastanneille!
KS
 

Kesäkuu 10, 2019, 09:38:57 ap
Vastaus #9

Ari Suutarinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 397
Noita koneita on tullut tehtyä aika monta, niin oletko varma, että männänrenkaat on ehjät tai kampiakselin stefat tiiviisti paikoilla? Sassissa noita on hyppinyt pois paikalta ekan polkasun jälkeen, kun lohko on ollut kulunut. Entäs luistimen neula?

Kesäkuu 12, 2019, 20:55:02 ip
Vastaus #10

Kai Sainio

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 6
Itse asiassa molemmat männänrenkaat olivat vialliset. Olivat kyllä yhtenä kappaleena sylinteriä irrottaessa mutta menivät poikki heti kun vähän levitti irrotusta varten. Katkoskohdassa oli nokea eli olivat siis ilmeisesti melkein poikki koneen käydessä. Nyt sylinteri paikallaan ja männässä uudet renkaat. Puristukset tasan 8. Kone käy nyt kohtuu hyvin, ekan koeajolenkin tein juuri äsken. Pientä rykimistä välillä isommilla kierroksilla, eikä vieläkään toimi sillä uuden kaasarin suuttimella. Pientä hienosäätöä vielä vaatii. Outoa vaan tuo renkaiden katkeaminen. Olisi voinut mitata nyt niiden uusien renkaiden välyksen mut jäi nyt tekemättä. Vähitellen, kai se siitä  :)
KS