Kirjoittaja Aihe: Suzukin virta ongelma?  (Luettu 739 kertaa)

Kesäkuu 19, 2019, 19:07:55 ip
Luettu 739 kertaa

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2849
  • Moukka
Tänä aamuna suzuki teki hyvin merkillisen vian. Ajoin työmaan pihaan parkkiin ja meinasin sammuttaa koneen avaimesta. No eihän se mitä sammunut vaan jatkoi käyntiä vaikka avaimet oli taskussa, ja kaikki virrat ynnä valot päällä. Ei asettunut vaikka käänteli avainta eess taas.
 No eihän siinä auttanut muu kuin sammuttaa tappokatkaisijalla ja ottaa sitten akun maa napa irti, ettei akku tyhjene. Kotia lähtiessä sama homma, eli virrat päälle heti kun maakaaapeli oli paikallaan. Kone käyntiin ja matka kotia (helevetinmoisessa sadekuurossa).
 Kaikki toimii muuten ihan ok. Ja kotipihassa edelleen sama homma.
 No viisaana poikana etu-umpio auki ja mittaileen ensimmäisenä virtalukon pohjan toimintaa. Kaikki ok ja kunnossa.


 No seuraavana ihmettelemään releitä yms. Joku rele napsahti heti kun laittoi akun navan kiinni ja virrat meni heti päälle. Käytin sitä relettä irti ja kokeilin uudestaan. Alkoi toimimaan niinku pitääkin. Ei muuta selkeää ja jäljellä luettavissa olevaa merkintää kuin se että lukee Omron.


Eli mikä mahtaa olla tuo  4-napainen rele joka on akkukotelon kupeessa kiinni? Potilas on gsx1100g. Virtavermeet on luultavasti hyvin pitkälti täysin samat kuin gsx-r, gsx-f, ja banditissa. Takaapäin katsottuna se oikean puoleisin rele, heti puolan vieressä.


Nyt se taas toimii, mutta tuli vaan mieleen että jos tuo saa päähänsä tehdä tuota itsekseen jossain parkissa, niin akku on taatusti tyhjä ja matka jää siihen. Aamulla oli virta melko vähissä ja jaksoi just ja just lähteä käyntiin. Oli taas seisonut vähän pitempään. Tai siis se suzuki oli seisonut n. viikon.  :-X


Joku jännitepiikin aiheuttama oire/vika, vai mikä lie?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2019, 19:09:38 ip kirjoittanut tuomo jylha »

Kesäkuu 20, 2019, 00:30:39 ap
Vastaus #1

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 227
Lataussäädin vikaantuessaan aiheuttaa erilaisia merkillisiä "vikoja". Mittaapas käydessä paljonko akun navoissa on jännitettä. Viallinen säädin saattaa nostaa kierroksilla jännitteen jopa yli 17 voltin. Silloin on sähköt vähän sekaisin.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Kesäkuu 25, 2019, 19:05:36 ip
Vastaus #2

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2849
  • Moukka

Säädin on kunnossa, ja vikakin löytyi. Akku tuli päiväys täyteen, eikä ota enää virtaa vastaan. Tänä aamuna taas lähes tyhjä, vaikka oli yön yli ylläpitolaturissa. Eli akkukauppaan, ja näköjään kohta puoliin myöskin rengaskauppaan. Ihmeen pitkäikäinen on jo ollutkin, tuo akku. Ja onhan näillä vähillä kilsoilla olleet pitkäikäiset ne renkaatkin.