Kirjoittaja Aihe: Jawa 350 ja velorex sivuvaunu  (Luettu 626 kertaa)

Heinäkuu 08, 2019, 19:39:16 ip
Luettu 626 kertaa

Arto Alalääkkölä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Onko kellään neuvoja miksi jawa on ihan hyvä ajaa ilman sivuvaunua, mutta kun vaunu on kiinni niin kytkin hakkaa ja ei enää kohta irroita. Levyt ja jouset vaihdettu. Jawa on 1990 mallia
Arto

Heinäkuu 08, 2019, 19:56:38 ip
Vastaus #1

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2629
Arvailun puolelle menee, eli suhtaudu varauksella.  Ja odottele parempia tietäjiä.  Minulla kokemusta vain kuuskytlukulaisesta Jawasta.  Kun kytkin ei luista tai siis sitä ei luistateta, ja pitää oikein, niin sekä ulompi että sisempi kytkinpyörä pyörivät samaa nopeutta, eli ovat ikäänkuin yhtä puuta.  Silloin kun kytkintä luistatetaan, noiden kytkinpyörien välillä on nopeusero.  Aika useissa nykyrakenteissa siinä kytkinpyörien välissä on neulalaakeri.  Ja joissakin rakenteissa laakerimetallinen pusla.  Vanhassa Jawassa siinä ei ollut mitään laakerointia erikseen, vaan teräksiset kytkinpyörät, joiden välissä toimi sitten liukulaakeri ilman varsinaista laakerimetallia silloin kun tuota nopeuseroa oli eli kytkintä luistatettiin tai se luisti.  Kun siihen väliin kului löysää, se ilmeni niin, että liikkeelle lähtiessä kytkin yhtäkkiä haukkasi kiinni; liukupinta pääsi aavistuksen kääntymään vinoon ja haukkasi.  Se oli sorvarin helppo korjata niin, että otti ulommasta pyörästä tavaraa pois ja painoi laakerimetallisen holkin oikeilla sovitteilla paikalleen, ehkä liimatenkin.

Kuten kerroin, en tunne noiden uudempien Jawojen rakennetta tuosta kohtaa.  Voisiko tuo oire johtua tuon kytkinpyörien välisen laakeroinnin ongelmasta, joka tulee sivuvaunun kanssa esille, kun liikkeelle lähtö on raskaampaa?

jaakkovaakko

Edit:  Muisti taas kerran pätki.  Taitaa tuo laakerointi olla teknisestsi Jawassa niin, että ulompi kytkinpyörä on liukulaakeroitu suoraan vaihdelaatikon akselille?  Mutta joka tapauksessa, kytkinpyörien välissä ei saa voima siirtyä kuin levyjen kautta.  Kun kiristät sisempää kytkinpyörää paikallaan pitävän ns. kytkimen keskimutterin, niin jäähän se ulompi kytkinpyörä pyörimään vapaasti silloin, kun kytkinlevyt eivät ole paikallaan?  Jos ei jää, on joku rikka väärin kasauksessa.  Ja tuo aiemmin kirjoittamani pitää kyllä paikkansa sikäli, että jos tuohon liukulaakerointiin on kulunut liikaa välystä, sillä voi olla taipumus haukkaille kytkintä raskaampaa kuormaa vasten luistatettaessa.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 09, 2019, 18:12:32 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Heinäkuu 09, 2019, 20:07:26 ip
Vastaus #2

Lauri Puirola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3695

Siinä uloimman kytkinkehän ja pääakselin välissä on paksuseinäinen holkki. Holkin kun poistaa niin kytkinkehän saa nuljautettua ketjuineen pois niin että ei tarvitse irrottaa ensiöratasta. Toimii muissa Jawan moottoreissa mutta ei noissa uusimmissa 63 numeroilla alkavissa moottoreissa, mutta niissä saa ketjun katkaistua liittimen avaamalla. Pääakselilla kuuluu olla pari milliä paksu prikka laakeria vasten, se jos unohtuu niin kytkin ei toimi ollenkaan.




L&K.

Heinäkuu 10, 2019, 10:50:03 ap
Vastaus #3

Arto Alalääkkölä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Kiitoksia ohjeista. Pitää nyt purkaa ja tarkistella vähän tuota kytkinasetelmaa. Josko vika noista löytyisi
Arto

Heinäkuu 10, 2019, 22:54:46 ip
Vastaus #4

Arto Alalääkkölä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Purin nyt kytkimen ja kaikki näyttäisi olevan OK. Laitoin muutamoia kuvia jos jollakin kellot soittais. Tuo piikkisika on erinlainen kuin monessa you tube videossa. Oisko siinä jotain, tai sitten tuo o-rengas piikkisian pohjalla. Siitä jossain on mainintaa että se voi aiheuttaa kytkimen 'hirttämistä'
Arto

Heinäkuu 11, 2019, 10:50:43 ap
Vastaus #5

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2629
Nuo kuvat nyt heitti meikäläisen ihan ymmälleen.  Minun ymmärryksellä kytkinlevyjen pitää olla ulommassa kytkinpyörässä ulospäin suuntautuvilla sakaroilla kiinni, niinkuin tuossakin näyttäisi olevan.  Mutta joka toisen kytkinlevyn pitää olla sisemmässä kytkinpyörässä kiinni sisäänpäinsuuntautuvilla sakaroilla; sitä en tuosta nyt oivalla ollenkaan?  Ja kuvassa näyttäisi, että alimmainen levy nojaa omituiseen kohtaan?

Minun pitäisi nähdä nyt levyt, ja tuo ylin painelevy toiselta puolelta, että voisin ymmärtää alkuunkaan tuon rakenteen.  Onhan nuo kaikki osat tarkoitettu samaan kytkimeen?

No, toivottavasti joku tuon mallin tunteva osaa auttaa.  Mutta ei tuollainen kytkin ole salatiedettä.  Minun ymmärryksen mukaan veto tulee kampiakselilta ulommalle kytkinpyörälle, siirtyy sakaroiden avulla joka toiseen kytkinlevyyn, ja kun kytkintä ei vedetä, edelleen levyjen kitkan avulla niihin muihin joka toiseen kytkinlevyyn, mitkä taas ovat jollain sakaroilla kiinni sisemmässä kytkinpyörässä, ja edelleen vaihdelaatikon pää-akselissa.  Kun kytkintä vedetään, levyjen välinen kitka häviää, ja ulompi ja sisempi kytkinpyörä eivät välitä voimaa.  Ja levypakan on minun ymmärrykseni mukaan välitettävä voimaa joka välissä, rakenne ei voi poiketa missään kohtaa, tai ei ainakaan ole tarkoituksenmukaista, että se poikkeaisi. Siis sekä ylin että alin levy ovat toisessa kytkinpyörässä sakaroilla ja vastaavat toiseen kytkinpyörään levyä vastaavaan pintaan, ei mihinkään epämääräiseen?

Minun isäni - perheensä kaksipyöräisiä korjaamalla elättänyt mies - aina opetti, ettei purkaessa osia laitella mihinkään rautalankoihin järjestykseen.  Ei ole mitään takeita, että vanha vehje on ollut oikein kasassa.  Pitää miettiä, miten sen on tarkoitus toimia; vasta sitten voi olla varma, että kasaa oikein.  Ja kaikki sovitteet on mitattava tai tunnettava näppituntumalla, ei niidenkään osalta voi luottaa mihinkään entiseen, kyläsepän tai omistajan itse sepittämään.

Eli odota jonkun tietävän ratkaisua, tai ota mietintämyssy päähän ja käy tuo rakenne läpi, miten sen pitää toimia?

Jaakko
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 11, 2019, 10:58:07 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Heinäkuu 11, 2019, 13:28:18 ip
Vastaus #6

Arto Alalääkkölä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Kiitokset kommenteista, voi juurikin olla niin että koonti vanhan pohjalta onkin väärä. Tämän kytkin on ollut rikki aiemminkin ja nuo piikkisian sakarat oli murtuneet. Kuitenkin esim workshop manula kuva kytkimestä on eri, eli en oikein tiedä mikä on oikein. Nuo levyt ja piikkisika on kuitenkin uudet jawamarkt nettikaupasta.
Laitan kytkinpakasta kuvan ja nuo koontikuvat venäläisestä manuskasta ja workshop manuaalista (englanninkielinen)
Arto

Heinäkuu 11, 2019, 21:52:12 ip
Vastaus #7

Martti Korhonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2468
Joo, kyllä nämä kannattaa ajatuksen ja räjäytyskuvan kanssa koota. Viisi IC:n konetta olen purkanut ja neljästä puuttui kampiakselin sivuttaisen liikkeen estävät aaltolevyt. Epäilemättä Jawapuoleltakin löytyy jotain palikoita jotka tahtovat kyläsepän käsittelyssä unohtua pöydälle.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Heinäkuu 11, 2019, 22:38:46 ip
Vastaus #8

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2629
" Tulis näitä kelloja kun olis noita kuoria..."
jv

Heinäkuu 14, 2019, 10:58:45 ap
Vastaus #9

Arto Alalääkkölä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5
Kun ei oikein vikaa löydy, niin olisko tuon piikkisian O-renkaan vaihto tarpeen (luin siitä jostain aiemmin) ja mistähän sen saisi (120*3)?
Onko jokin öljy erityisen hyvä?
PItäisikö nuo viisi kytkinjousta kiristää ihan oikeaan momenttiin ja mikähan se olisi?

Nämä vain ajatusia kun ei järki oikein kerro mikä olisi syy.
Arto