Kirjoittaja Aihe: Cb750 kz oireilee lämpimänä  (Luettu 1400 kertaa)

Heinäkuu 15, 2019, 09:35:46 ap
Luettu 1400 kertaa

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Vähän apuja kaipailisin. Honda cb 750 kz eli doch -79 oireilee lämpimänä eli kylmänä saattaa lähtä käyntiin hyvin laakista (putsatuilla tulpilla ainakin) ja käydä kaikilla pytyillä. Toimii hyvin 10min kaikilla kierroksilla ja yli 4000 kierroksen ei ongelmaa pidemmälläkään matkalla mutta kun kierrokset laskee esim risteyksessä niin alkaa pätkimään ja meinaa sammua. Ainakin 4 pytyn tiputtaa pois pelistä. Kaasua kun avaa muutaman kerran ja siten ajaa kovilla kierroksilla niin toimii taas. Ei kestä hiljaa ajella..


Onkohan bensan vähäisyys tai liiallisuus tms ongelma vai mistä alkais etsimään?


Tehty:
Kaasari putsattu ja air-cut off kalvot vaihdettu, muuten näytti ok. Tulpat, tulpan hatut ja tulpan johdot uusittu. Pilot ruuveja väännelty joka suuntaan ja kaasarit irtiollessaan ”synkattu” silmämääräisesti. Eli kokeiltu säätöjä ainakin etsiä..


Itsellä mielessä vielä: virranjakajan kattelu, säädöt vielä kerran kokeilla, sytytyksen tarkistus


Vai? Kiitosta vastauksista.

Heinäkuu 15, 2019, 11:52:50 ap
Vastaus #1

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3019
 Ei apuja tästä, kiinnostaa vaan muuten, koska talliin on jäänyt KZ lojumaan juurikin samojen ongelmien takia.
 Nyt on kaasarit niin tukossa, että vot. Ainoa mikä ei ole, on tulvaletkut, kun neulat ja kohot nykybensalla "juotettu" paikoilleen.  :P

 Seuraan mielenkiinnolla oikeita vastauksia, mutta pitää kysyä noista aircuttien vaihdosta, oliko minkälainen jumppa ?
 Poikiko uusia vuotoja, tai vikoja, mistä hankit ja mitä makso ?
 Ostin joskus Keysterin korjaussarjan, mutta niissä oli vain O-renkaita, tiiviste pohjaan ja väärät neulat ja suuttimet.

 Oisko Rexa muinoin kertonut puolien vaihdon auttaneen moniin ongelmiin. Mulla kylmänä kasteli tulpan, mutta kuumana kävi paremmin... Puolat ?

Heinäkuu 15, 2019, 12:22:13 ip
Vastaus #2

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Kaasarit pitää ottaa siitä räkistä kaikki erilleen ja sitten pääsee käsiksi air cut off kalvoihin. Simppeli homma kun saa kaasarit erilleen👍 Ei muistaakseni maksanu ku alle 10€/kpl ja taisin tilata täältä josta oon muutakin tilaillut

https://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&language=en&zenid=fm56e55a3u2baaads27lr84e82

Heinäkuu 15, 2019, 13:34:19 ip
Vastaus #3

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Eikä tosiaan mitään muuta vikaa poikinut tuo vaihto..

Sellainen huomio vielä tullut tehtyä että kone RC01 kz versio ja kaasari ilmeisesti F mallista VB52A(D)TC, onko tämä mahdollinen yhdistelmä eli pitäisikö edes toimia? Kyseisessä kasarissa ei ole (ainakaan ulospäin näkyvää) sitä kiihdytys bensapumppua joka vakio KZ tai K mallin kaasarissa pitäisi olla..  jos ei kiihdytyspumppua niin imeekö silloin bensat kaasarista kuiviin?

Heinäkuu 15, 2019, 16:04:49 ip
Vastaus #4

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Ja tässä muutakin ihmettelyä kun pyörää puran.. en tosiaan mikään mekaanikko vaan tässä opettelen samalla.. aloin sytytyksen säätöä tekemään ja kun vasemman puoleisen kannen irroitin niin öljyähän sieltä melkein lorisi.. kuuluuko tänne päästä öljyä? Uudet tiivisteet koko pyörään on tulossa niin vaihtaahan nuo kannattaa mutta onko tällainen öljyvuoto normaalia?

Heinäkuu 16, 2019, 01:07:03 ap
Vastaus #5

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 303
Heitän kehiin omat mielipiteeni.

Vasemman kannen alla kuuluu olla öljyä, siellä on se startin kytkin, eikä se tule toimeen ilman.

Käykö kone ilman ryyppyä kunnolla sen jälkeen kun se on laitettu kylmistä käyntiin? Ongelmat tulee vasta kun se lämpiää kunnolla? Auttaako vain ”luukutus” vai tokeneeko myös kun jäähtyy hiukan? Jotenkin laittaisin tyhjäkäyntisuutinten tukkoisuuden piikkiin. Onko ne olleet pois että kanavat on saatu putsattua kunnolla?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2019, 01:08:44 ap kirjoittanut Pasi Pitkänen »
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Heinäkuu 16, 2019, 09:14:55 ap
Vastaus #6

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Kaasarit oli ihan osina eli kaikki suuttimet yms pois ja putsattu kaasarin putsiaineella eli pitäisi olla ok.

Kone ei kylmänä käynnistettäessä tarvitse ryyppyä tai kaasua käynnistykseen.. pitää kokeilla vielä kun ongelma tulee ajella ryyppy päällä että mitä tekee silloin.. ja käy tosiaan 10min ihan normaalisti ja ei tarvitse ryyppyä. Kun lämpenee niin ei käy edes tyhjäkäyntiä kunnolla

Voiko ongelma olla liiallisesta bensan saannista että lämpimänä kulkee kun urku auki mutta kun löysää niin tukehtuu ja tiputtaa jo yhden pytyn pois?

Heinäkuu 16, 2019, 09:53:08 ap
Vastaus #7

Raimo Karttunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8
Lataus ja akun kunto kannattanee tsekata.

Heinäkuu 16, 2019, 10:01:31 ap
Vastaus #8

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 303
Tuossa on siis tyhjäkäyntisuutinkin kierteillä? Olin käsityksessä, että vain uusimmissä cb750f:ssä oli sellaset...

Oletko tarkistanut ryyppyläpän toiminnan? Palautuuko kunnolla? Käynnistyminen kylmänä ilman ryyppyä on aika outo juttu näille pyörille... Minkä väriset tulpat?
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Heinäkuu 16, 2019, 11:15:29 ap
Vastaus #9

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Pyörä siis CB750 kz mutta kaasari F mallista ilmeisesti..

Akku on uus ja lataus pitänee tarkistaa.. ryyppyläppä toimi ainakin hyvin kun kaasari irti..
Pitänee käydä vähän pyörää läpi ja ehkä vielä tyhjäkäynti suuttimet jne kattella kertaalleen:/

Heinäkuu 16, 2019, 11:19:35 ap
Vastaus #10

Arto Hiiva

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1
Viime kesänä taisteltiin kaverin Hondan vastaavien oireiden kanssa. Syylliset oli pienet kumitulpat tyhjäkäyntisuuttimien putkien alapäissä. Kovettuneet tulpat laski bensaa ohi suuttimien, ja
alapään seos oli tosi rikkaalla. Seosruuvien pyörittely ei vaikuttanut mitään. Uusiakin löytyy, mutta hätäkorjauksena vois kokeilla putkimiehen(teflon) teippiä muutama kierros nätisti tulpan ympärille. (Hiukan pään ympäri). Kohokammio sais jäädä hiukan kantamaan tulpan kohdalta, ja ruuvien kiristys tiukkaisi tulpan paikalleen. -Arto

Heinäkuu 16, 2019, 14:35:36 ip
Vastaus #11

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 303
Tuo on hyvä huomio. Noissa kaasuttimissa on kahden kokoisia tulppia. Jos tyhjäkäyntisuuttimet on kierteillä, niin silloin tule ne isommat tulpat. Mulla on molempia "hyllyssä" yksi satsi jos haluat koittaa. Ne ei ole hinnan kiroissa, 4kpl 20€ postitettuna. Tilasin niitä ylimääräisen satsin kun omaanikin niitä tarvitsin. Ovat Vitonia, joten eivät reagoi etanolibensaan mitenkään.
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77

Heinäkuu 17, 2019, 09:57:01 ap
Vastaus #12

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14

Heinäkuu 23, 2019, 09:28:47 ap
Vastaus #13

Jarkko Huhta

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14
Nuo kaasarin kohokammiossa olevien kumitulppien (tyhjäkäyntisuuttimen alapäässä) uusiminen toimi! Eli nyt pyörä ainakin eilen noin 30km toimi ihan hyvin. Heti kumitulppien vaihdon jälkeen käynti muuttui niin että tiesi säätöjen menevän ”perille”.. sitten pikkulenkin jälkeen pilot ruuvit ”kohdalleen” ja kaasarit säädin niin suht hyvin toimii, kiitos vinkeistä ja Pasille tulpista!

Se hieman outoa oli että jouduin kiertämään pilot ruuvit auki vain noin 1 kierroksen jotta tyhjäkäynnin sai inhimillisen alas (ohje taitaa olla jotain 3 kierroksen luokkaa) muuten tyhjäkäyntisäätimen pyörittely ei muuta kuin nostanut kierroksia..

Pilot ruuvit nyt 1 keikka auki ja sitten pääsi hieman säätämään tyhjäkäyntiä isommalle juuri sen verran että tyhjäkäyntisäädin juuri ottaa kiinni kaasuläppien vipuun ja sitten sai läppiä siis pikkuisen auki tyhjäkäynnille..

Mutta toimii nyt kuitenkin paremmin!:)

Heinäkuu 24, 2019, 12:25:26 ip
Vastaus #14

Pasi Pitkänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 303
Yksi kierros pilot ruuvissa kuulostaa melko vähältä. Tietämäni mukaan VB52A:t on euro-versioita VB42A:sta, jota myytiin jenkkilässä kiihdytyspumpulla varustettuna. Taisi siinä olla myös ainoastaan kaksi suutinta. VB42:lle annetaan mallista riippuen pilot ruuvin avaukseksi 1.5 ja 1.75 kierrosta. Suuttimien määrä ei käsittääkseni tuohon vaikuta, koska tyhjäkäynnillä ainoastaan tyhjäkäyntisuutin on se joka "tekee" jotain. Niinpä tuo sun 1 kierros ei välttämättä ole kovin kaukana tehdasasetuksesta.
Tarkoititko, että jos avaat pilottia enemmän kuin 1 kierroksen joudut ottamaan tyhjäkäynnin säätöruuvin kokonaan auki että saat kierrokset tarpeeksi alas?
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 24, 2019, 12:27:49 ip kirjoittanut Pasi Pitkänen »
-Pasi-

Honda CB1100F -83
Honda CB750F -81 (myyty)
Honda CB125B6 -77