Kirjoittaja Aihe: Alumiiniosien entisöinnistä  (Luettu 637 kertaa)

Heinäkuu 16, 2019, 11:46:53 ap
Luettu 637 kertaa

Ari Grimm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Eli Sach 50/2 moottori on kyseessä. vm 64
Miten olette palauttaneet magneeton- ja kytkinkopan  "värin"
Onko kopat eloksoitu harmaaksi vai onko siinä jokin maali?

Kokeilin yhteen kytkinkoppaan eloksointia ja ainakin perusmenetelmällä joka toimii puhtaalle alumiinille siitä ei tullut mitään.... (meinas hävitä koko koppa)

Heinäkuu 16, 2019, 14:27:12 ip
Vastaus #1

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Moi!

Sassilaisten koneet ovat jotain sinkkiseosta-ja se ei kaikkein
kestävin aine ole.

Maalattuja nuo mun sassikoneet ovat olleet. Jokin perämoottorin
koneen maali varmasti kestää-ja ite laitoin viimeksi jotain vannemaalia,joka sekin
kesti hyvin.

Sävyn löytäminen voi hiukkasen vaivaa teettää...

t. Markku

Heinäkuu 16, 2019, 20:27:19 ip
Vastaus #2

Eino Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Sachs koneissahan,ainakin mitä itselläni on,niin maalatuja ne ovat. Itse olen käyttänyt Motipin Engine Paint-maalia. Kuuman kestoa 150 astetta. Jos on ollut pientä "rispaa", niin pakkelilla tai kemiallisella metallilla silottelua. Värikin on aika lähellä "alkuperäistä" ja spray pullolla helppo maalata. Saattaa olla parempiakin maaleja, mutta tuolla konstilla on tullut vähintäänkin asiallinen ellei jopa hyvä.

Heinäkuu 17, 2019, 09:33:22 ap
Vastaus #3

Ari Grimm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kiitos molemmille vastauksesta, Samaan lopputulokseen itsekkin pääsin, Maalipinta on vaan niin hitokseen ohut että aloin epäillä itseäni.

Eikun maalikauppaan ;)

Heinäkuu 17, 2019, 17:05:12 ip
Vastaus #4

ari kotka

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Omiin Sachs moottoreihin olen käyttänyt RAL 9006 raskaankaluston 2-komponentti maalia.
Hyvin on kestänyt lämpöä sekä bensaa ja sävykin ok.
Saamani tietojen mukaan Sachs moottoreiden lohkot/kopat ovat alumiini/magnesium seosta jolloin niistä saatu kevyitä osia.
Magnesium on kemiallisesti aktiivinen ja jos käytit eloksointiin happoa niin siinä syy jos meinas koppa hävitä.
Tuo lohkon seos palaa kirkkaalla liekillä kunhan sitä kuumentaa kunnolla , joutuu tuosta magnesiumista, kokeiltu on.

AK