Kirjoittaja Aihe: Ensiprojektina Tunturi Tiger Aqua  (Luettu 2587 kertaa)

Huhtikuu 15, 2020, 17:45:07 ip
Luettu 2587 kertaa

Sini Kiiveri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3

Hei vaan!

Sain muutama viikko sitten veljeltäni varastossa reilut 6 vuotta toimimattomana lojuneen Tunturi Tiger Aquan, vuosimalli todennäköisesti -91 (tästä ei täyttä varmuutta, sillä tyyppikilpi kulunut ja papereita vielä etsitään). Hakuvaiheessa melko raato, jota tuttu veteraanipyöriin erikoistunut harrastelija oli myöskin joskus aikoinaan silmäillyt, mutta jättänyt talliin. Harmi, ettei noutovaiheessa tullut otettua kuvaa, ensimmäinen moposta otettu kuva on vasta pesu-urakan jälkeen, johon kuluikin erilaisia erikoispesuaineita ja liuottimia.. Joka tapauksessa purkamisella aloitin, ja nyt on mopo moottoria myöten purettu osiin. Moottorina Franco Morini, alkuvaiheessa yltäpäältä öljytöhnässä, mutta eiköhän siitä toimiva peli vielä pitäisi saada. Moottorin lohkot ja sylinterin kansi olivat melkoisen napakasti ruostuneet/töhniintyneet kiinni, ja sylinterin kantta irroittaessa katkesikin neljä ruuvia, yksi meisseli sekä vastakierretappi. Ruuvit olivat ruostuneet kiinni, jotta halkesivat jääden kiinni sylinteriin. Poratessa katkennutta ruuvia katkesi sitten poranterä myöskin sisään ruuvipesään. Nyt kuitenkin sylinterin kansikin saatu aukaistua, mutta ruuvit ovat edelleen katkenneina paikoillaan, ja ne täytysi jollain keinoin sieltä saada irroitettua. Mäntäsarja mitä ilmeisimmin täytyy uusia, sekä muitakin osia, kiertokanki alkujähmeyden jälkeen on jokseenkin saatu liikkumaan. Moottorin lohkoja irroittaessa tuli samalla rakennettua täsmätyökalu tähän tarkoitukseen. ;D

Sylinterissä on pienen pieni lohkeama sisäpuolella, näinköhän sitä saa vielä hiottua/korjattua kuntoon? (kuva lohkeamasta liitteenä)

Seuraavaksi alkaisikin kunnostus- ja kasausvaihe, johon ystävällisesti näin noviisina kaipaisin vinkkejä. Aikaisempaa kokemusta mopojen purkamisesta ja kunnostuksesta ei juurikaan ole. Nuorempana koulumatkat taittui kätevästi kesät ja talvet kovemmillakin pakkasilla Honda Monkeylla, joka sittemmin harmillisesti tuli myytyä pois. Vaikka mopot ajoneuvoina sinänsä ovatkin tuttuja, tämä on ensimmäinen projektini. Viime päivinä onkin tullut luettua Mopojen korjausopasta sekä perehdyttyä mopon rakenteeseen ja toimintaan.

Liitteenä kuvia eri vaiheista, joita mieluusti saa kommentoida. :)


[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 15, 2020, 19:34:01 ip
Vastaus #1

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3831
  • Viraton, varaton, vastuuton, mutta velaton.
https://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=124532.0

 Tervetuloa minunkin puolestani.
 Täällä pitää olla hieman pitkäpinnainen ja suhtautua joihinkin kommentteihin hieman varauksella, vrt. ketjunkiristin keskustelu.

 Neuvoa en osaa, mutta mielellään luetaan ja seurataan projektin edistymistä.
 Oikeat mopotietäjät heräävät pian ja sitten alkaa tapahtumaan.

 Zemppiä vaan... ja pitkämielisyyttä.  :)

Huhtikuu 16, 2020, 13:24:30 ip
Vastaus #2

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 608
Joskus vuosia sitten laitoin uuden männän pariinkin Aquaan, josta oli sylinteristä nicasil -pinnoitetta hilseillyt pois ja hyvin tuntui toimivan ainakin sen aikaa mitä ne itsellä oli, paljoa en niillä ajanut kun oli myyntipelejä. Jos on naarmuja, sitten voi olla huonompi juttu.

Aquan alkuperäisiä mäntiä on neljää eri kokoa (A, B, C, D), joissa on ihan häviävän pieni kokoero ja sylinteriin merkitty kirjain, että kuuluisi laittaa samalla kokomerkinnällä oleva mäntä. Vanhassa kuluneessa sylinterissä ei kuitenkaan huomaa eroa, vaikka laittaisi väärällä kirjaimella merkityn männän. Voi olla, että uusi sylinteri olisi tarkempi, ettei kannata ainakaan liian isoa mäntää laittaa. Taiwanilaisia tarvikemäntiä (ainakin nämä Forte-merkkiset mitä Suomessa myydään) on saatavilla vain pienintä, eli A-kokoa, joka siis toimii noissa muissakin sylintereissä.
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi

Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Huhtikuu 16, 2020, 15:48:58 ip
Vastaus #3

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1228
vastasuuden varalle vielä että katkenneitten pulttien irrottaminen on tuskasta hommaa joten katkaisemista kannattaa varoa, lämpöä liuotetta ja hellää kättä kun jämähtäneitä pultteja kirvottaa

nyt kun ne on katkennu niin yksi keino on (koska lohko on alumiinia eikä hitsi tartu) niin laita pultin jämän päälle sen kokoinen mutteri että pultti näkyy sieltä ja migillä kuoppa täyteen niin että jämä ja mutteri onyhtä ja sitten hitaasti ja rauhassa kirvottamaan, siinä samalla tulee sitä kaivattua lämpöä , muttereita kannattaa varata riittävästi koska jos ja kun eka irtoaa niin se on samaan hommaan (tai mihinkään muuhunkaan hommaan) käyttökelvoton

onnea matkaan ja nautinnollista rakentamista

Huhtikuu 16, 2020, 15:58:32 ip
Vastaus #4

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1818
sylinteriin jääneitä ruuveja vois koittaa iroittaa hitsaamalla reilunkokoinen prikka siihen katkenneen ruuvin jatkeeksi ja prikkaan sitten isomutteri,alumiini sylinteri olis helpompi valuraudan kanssa pienempi prikka,poraaminen seuraava ja viimeinen toinen sylinteri

Huhtikuu 16, 2020, 16:51:15 ip
Vastaus #5

Sini Kiiveri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3

Kuumennusta, hitsausta ja nitkuttelua kokeiluun. Mielipiteitä olen kysynyt yhdeltä autokorjaajalta, joka oli sitä mieltä, että sylinteristä kyllä saa toimivan, sekä eräältä moottoripyöräkorjaajalta, joka taasen sanoi, ettei moottori tällä sylinterillä pyhätöntä viikkoa kestä. Tiedä sit ketä uskoa, kai se on vain kokeiltava. :laugh:

Mitä näihin sylinterin kahteen pieneen pinnoitteen lohkeamaan tulee, niin olen kuullut, että mahdollisesti hammastahnalla ja kangasliinalla voisi pieniä naarmuja koittaa hioa?

Yhden A-kirjaimen bongasin sylinterin lohkojen puoleisessa päässä olevan tiivistepinnan vierestä, se ilmeisimmin on männän kokomerkintä?

Entä mistähän mahdollisesti sylintereitä Morinin moottoriin voisi vielä saada? Olen ymmärtänyt, että tahtovat olla melko kiven alla.




[ylläpito on poistanut liitteen]

Huhtikuu 16, 2020, 22:07:48 ip
Vastaus #6

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1818
https://www.rrd-preparation.com/en/kit-high-engine-minarelli-rv3-rv4-rv5-rv6/1047-kit-70cc-athena-eurocilindro-aluminum-43-5mm-minarelli-rv6-rv5-rv4-rv3.html                                                                                                                                                                                                                         
https://archiwum.allegro.pl/oferta/cylinder-franco-morini-gsa-ciecz-47mm-malaguti-i7866744617.html                                                                             
https://www.ebay.it/itm/153889182446                                                                                                                                                                             
https://www.pistonshop.it/ricambi-moto/moto-d-epoca/morini-franco-morini/     ei noista kaikista tiedä sopiiko,ei hirveesti löydy,franco morini fm/gsa t4 tuolla kun hakee??
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2020, 22:16:32 ip kirjoittanut juha p salonen »

Huhtikuu 17, 2020, 09:26:46 ap
Vastaus #7

Jani Kaasalainen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 608
     ei noista kaikista tiedä sopiiko,ei hirveesti löydy,franco morini fm/gsa t4 tuolla kun hakee??

Noista tuo GSA on Aquassa käytetty vesijäähdytteinen versio.

GS ja T4 on ilmajäähdytteisiä, ensin mainittua ollut Tiger Airissa ja jälkimmäistä Hopperissa. Eroaa toisistaan siinä, että Airin sylinterissä  on samat neljällä pultilla kiinni tulevat läppäventtiili ja imukaula, kuin Aquassa. Hopperissa ne tulee kahdella pultilla kiinni  (sama läppäventtiili kuin Helkama AX).

Moottorin alakerta on noissa kaikissa kolmessa sama, niin että Aquan sylinterin voi sen puolesta korvata ilmajäähdytteiselläkin.
VARAOSIA MYYTÄVÄNÄ: www.janikaasalainen.fi

Lisää varaosia myytävänä: https://www.huuto.net/haku/sellernro/1218281

Huhtikuu 20, 2020, 20:53:28 ip
Vastaus #8

Sini Kiiveri

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3
Enemmistö alan ihmisistä, joilla nyt sylinteriä olen näytillä käyttänyt, vaikuttaisi olevan sitä mieltä, että sylinteri olisi niin ikään valmis eli ettei siitä toimivaa enää tulisi. Hankintaan siis uusi sylinteri, pohdittavaksi jää, vaihtaisiko ilmajäähdytteiseen (joita morinin moottoriin saisi kohtuu hintaan) vai tilaisiko esimerkiksi Italiasta samanmoisen vesijäähdytteisen kuin edellinen hiukan arvokkaampaan hintaan.


Noh, siitä huolimatta projekti jatkuu ja perjantaina tulikin kiilloteltua ensin bensaravisteluin ja sitten sitruunahappokattilassa käyttäen mönjäisiä kaukaisesti muttereita ja ruuveja muistuttavia osasia, joista sitten puhdistuksen jälkeen paljastuikin nättejä kelpo kiinnikkeitä! Järviradion soidessa on mitä miellyttävin puuhastella.  :)




Huhtikuu 20, 2020, 21:16:49 ip
Vastaus #9

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 155
Siihen prikan tai mutterin hitsaamiseen, että ei kannata huonolla hitsuukoneella tai olemattomalla hitsauskokemuksella koittaa, Mieluummin teettää paremmissa olosuhteissa, jotta onnistumismahdollisuudet olis maksimaaliset.

Huhtikuu 21, 2020, 02:05:55 ap
Vastaus #10

Heikki Valtokari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 88


Noh, siitä huolimatta projekti jatkuu ja perjantaina tulikin kiilloteltua ensin bensaravisteluin ja sitten sitruunahappokattilassa käyttäen mönjäisiä kaukaisesti muttereita ja ruuveja muistuttavia osasia, joista sitten puhdistuksen jälkeen paljastuikin nättejä kelpo kiinnikkeitä! Järviradion soidessa on mitä miellyttävin puuhastella.  :)


Sähkösinkityksellä tulee ruuvitavarasta uuden veroisia. Tosin rasva ja maali pitää poistaa ensin.

Marraskuu 14, 2020, 07:23:18 ap
Vastaus #11

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 29
Ebaysta löytyy jonkun verran osia morinin moottoriin, sama moottori oli malaguti fifty top mopossa ja sen osia löytyy.
Uusi kiertokanki ja kampiakselin laakerit ja kaikki stefat kannattaa uusia.
Kiertokankeen kannattaa laittaa yläpäähän minarelli am6 moottorin naraku laakeri moposportista, se vakio ei kestä yhtään jos antaa runtua.

Marraskuu 14, 2020, 07:28:08 ap
Vastaus #12

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 29
https://www.ebay.com/usr/piodignit
Tuolla on paljon morinin osia myynnissä, tavarat tulevat nopeasti.

Marraskuu 14, 2020, 10:57:05 ap
Vastaus #13

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 29
Unohtui mainita että tuolta lohkojen sisältä pitää lyödä teräsholkit pihalle moottorin kiinnityspulttien reijistä.
Vaihteiston puolelta pitää katsoa kuinka väljiä ne pronssiholkit on.

Joulukuu 19, 2020, 08:45:41 ap
Vastaus #14

Petteri särkioja

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 29
Omia romuja tuossa ihmetellyt ja niissä olisi 2kpl sylintereitä mistä saa käyttökelpoisen.
Toisesta hajonnut laakeri ja kanavan sivusta ylöspäin naarmu mikä on täytettävissä ja toisesta vesivaippa halki, sen saa helposti hitsattua.