Kirjoittaja Aihe: Veteraaniralli 19  (Luettu 2666 kertaa)

Heinäkuu 28, 2019, 10:17:10 ap
Luettu 2666 kertaa

jussi koskinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • PJ
Lonkalta kiireessä kuvattu pätkä kiertoajeluun lähtijöistä, ensimmäiset valitettavasti ehtivät jo mennä.

https://youtu.be/b0qlM6rN56o
MOTO GUZZI Galletto 192 cc, 1958
MOTO GUZZI V50, 1977

Heinäkuu 31, 2019, 03:37:49 ap
Vastaus #1

Rauno Härkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda CB 750 F2 Seven Fifty
Näytti siellä veteraanien joukossa olevan uudempaakin kalustoa....?  ;)

Heinäkuu 31, 2019, 08:30:50 ap
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näytti siellä veteraanien joukossa olevan uudempaakin kalustoa....?  ;)
Onneksi kuskit pääsääntöisesti vanhoja ;D

Heinäkuu 31, 2019, 12:49:57 ip
Vastaus #3

Marko Mauriala 2

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mitäs porukat pitää veteraani-ikäisenä?

Heinäkuu 31, 2019, 15:14:50 ip
Vastaus #4

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Sodassa olleet.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Heinäkuu 31, 2019, 18:53:37 ip
Vastaus #5

Hannu Boman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Ihan itse :-)
Moro

Sodassa olleet.

Missä sodassa? minäkin tunnen veteraaneja jotka ei ole edes eläkkeellä sielä mutta ovat olleet sodassa.
@ HBo
Yamaha TX650 -73 & Honda GL 1500 Gold Wing 2000

Heinäkuu 31, 2019, 21:23:05 ip
Vastaus #6

Matti Kivistö

• *
  • Jäsentiedot Poissa
VMPK:n tavoite kai on että kuskit olisivat nuoria ja pyörät vanhoja. Ukkoontuu tämä niin kuin muutkin harrastekerhot.

Heinäkuu 31, 2019, 22:34:34 ip
Vastaus #7

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
VMPK:n tavoite kai on että kuskit olisivat nuoria ja pyörät vanhoja. Ukkoontuu tämä niin kuin muutkin harrastekerhot.

Huimapyörä 3/2019
VMPK:n alueparlamentti pohti "ukkoontumista" lainaus: Noin 65% jäsenistöstä sijoittuu ikäluokkaan 50-70 vuotta.
Puheenjohtaja nosti aiheellisesti esille kerhon tulevaisuuden, joista ehkä suurin ongelma on jäsenet, tai paremminkin niiden ikä.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 01, 2019, 07:53:53 ap
Vastaus #8

Jori Alatalo

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
Niin pitkään kun näiden ukkojen ajo/harrastekalusto pysyy veteraani-ikäisenä, ainakin KLUBIN TAPAHTUMISSA, voidaan puhua Veteraanimoottoripyöräklubista, eikä tarvitse alkaa pohtimaan nimenmuutosta  Veteraanimotoristiklubiksi.
Sama logo ja lyhenne sopisivat kyllä siihenkin :laugh: [size=78%].[/size]

Elokuu 01, 2019, 08:51:21 ap
Vastaus #9

Peter Rumjantzeff

• *
  • Jäsentiedot Poissa
   Huimapyörä 3/2019
VMPK:n alueparlamentti pohti "ukkoontumista" lainaus: Noin 65% jäsenistöstä sijoittuu ikäluokkaan 50-70 vuotta.
Puheenjohtaja nosti aiheellisesti esille kerhon tulevaisuuden, joista ehkä suurin ongelma on jäsenet, tai paremminkin niiden ikä.

Porukan ikäkehitys seurannee yleistä trendiä. Just luin, että moottoripyöräilijöiden keski-ikä on tällä hetkellä 52 vuotta, ja nousee koko ajan. 48-vuotiaana olen käsittänyt siitä sen, etten koskaan eläessäni tule saavuttamaan moottoripyöräilijöiden keski-ikää, mikä hieman naurattaa. Se pakenee minua jatkuvasti sitä mukaa kun vanhenen. Oma, täysin subjektiivinen mielipiteeni on että vuosina 1960-1985 valmistetut pyörät ovat museomoottoripyöriä, ja ennen vuotta 1960 valmistetut veteraanimoottoripyöriä. Tämä on siis mielipide eikä virallinen totuus, jonka muodostumiseen vaikuttaa varmasti oma ikä. Museopyörinä pitää niitä pyöriä joita valmistettiin ennen kuin sai itse kortin. Itselle rakkain ajanjakso on 1980-1985. Ne olivat just niitä, joita silmät hehkuen katseltiin isän kotiin tuomasta Otto Brandtin esitteestä aina kerran vuodessa.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83

Elokuu 01, 2019, 10:00:20 ap
Vastaus #10

Pentti Vaherkoski

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Toinen huolenaihe, mikä tästä ukkoontumisesta seuraa, on kaluston kohtalo. Häviääkö se vähitellen ulkomaille, kun kotimaasta ei löydy enää kiinnostusta. Jos ja todennäköisesti kun moottoroiduille kaksipyöräisille lätkäistään haittaveroja, ja vaikka museopyörät niiltä säästyisivätkin, tietää myös se vähennystä harrastajamääriin.

Elokuu 01, 2019, 10:25:28 ap
Vastaus #11

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tere!

Kyllä tuo kaluston maastapako on jo alkanut-
syitä on monia.Myyminen täällä edes kohtuurahalla
ei vaan onnistu.Eikä noita ole monellakaan
mahdollisuutta pelkkänä koristeena pitää-ainakaan kovin
montaa kerrallaan.

Jos noiden käyttöä vielä piipertämiseen vedoten
vaikeutetaan-myyntiinhän ne menevät -ja ostajat rahoineen ovat
muualta.

t. Markku

Elokuu 01, 2019, 13:29:36 ip
Vastaus #12

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Se on vähän siitä kiinni mistä suunnasta asiaa katsoo. Täältä pers'aukisen harrastajan suunnasta katsottuna ne mieluisimmat eli 1920- ja 1930-luvun pyörät ovat hinnoiltaan aivan muuta kuin kohtuullisia. Ostaisin jos kohtuuhinnalla saisin.
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Elokuu 01, 2019, 17:37:15 ip
Vastaus #13

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mutta niin, vielä tuohon harrastajien keski-ikään, ralleihin sun muihin.

Homman isollaan olemista pidetään usein itseisarvona. Toki sillä oma arvonsa onkin, mutta minusta harrastepiirien suuruus ei ole sinänsä mikään välttämättömyys. Totta puhuen suuruus voi minusta olla myös negatiivinen asia. En itse viihdy isoissa joukoissa ja porukoissa. Siksi olen jättänyt pääosin rallit ja paikalliskerhotoiminnankin väliin. Isosta toiminnasta tuntuu puuttuvan tietty inhimillinen mittakaava. Kerhoillat, rallit sun muut tuntuvat häsläämiseltä, josta on vaikea löytää omaa sijaansa. Tästä verkkovoorumista olen kyllä saanut iloa ja hyötyä irti. Intternet-sukupolveen kun kuulun.

Meillä on nyt muutaman kaverin kanssa yhteinen talli, jossa on aktiivisena semmoinen 3-4 tyyppiä minun lisäksi. Ovat enemmän omaa ikäluokkaani ja tallihommassa on vanhojen prätkien lisäksi muutakin puuhasteluja. Ehkäpä jokseenkin sen tyylistä, mistä VMPK:kin on joskus saanut alkunsa. Sopii minulle paremmin.

Kerhotoiminnan arvo on siinä, että kerho ja harrastus antaa harrastajiensa elämään jotain lisää. Jos harrastajia on vähemmän niin homma pienenee, mutta se ei välttämättä huononna toiminnan laatua. Periaatteessa väkimäärä on täysin toissijainen asia ja tärkeintä on se, miten toiminta istuu jäsentensä tarpeisiin ja haluihin. Tietyissä asioissa suuri toimija voi tietenkin vaikuttaa paremmin. Esimerkiksi lainsäädännölliset asiat, kerhon jäsenilleen neuvottelemat edut, tietynluonteiset tapahtumat ja niin edespäin. Kukin punnitsee itse sen, minkä katsoo tärkeäksi. VMPK tarjoaa epäilemättä suurelle osalle jäsenistöstä sen, mitä he hakevat.

Tulevaisuus sen sitten näyttää mihin suuntaan asiat menevät. Ihmisten juttuja nämä on ja tulevat harrastajat tekevät toiminnasta omansa näköistä, oli heitä paljon tai vähän. Mitenkään muuten ei asian voi olettaa olevan.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 01, 2019, 17:40:52 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Elokuu 01, 2019, 18:05:14 ip
Vastaus #14

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Vanhan pyörän hinta on aika vaikea asia varsinkin kohtuullinen hinta.Suomessa siitä -20-30 lukusesta pyörästä kun yrittää saada 4-5000 € ei myynti-ilmoituksen perusteella tule yhtään soittoa eli hinnan pitäisi olla huomattavasti alempi eli kohtuullisempi jotta tulisi edes kontakteja mutta nehän eivät välttämättä johda kuin jutteluun puhelimessa.Tämä kohtuullinen hinta jota yrität saada ei kata lähestulkoonkaan harrastusvälineeseen menneitä rahoja saatikka että siitä saisi jotain tekopalkkoja.
Jos näkee vähän vaivaa ja selvittää paljonko Euroopassa esim. Saksassa pyydetään vastaavasta ja ilmoittaa pyöräänsä siellä esim. 12000 €:n hintaan ja saa yhteydenottoja ja vieläpä kaupat tehtyä ja heillähän ei ole tapana tinkiä hinnasta niin mikä on se kohtuullinen hinta.
Tämä esimerkki myyjän kannalta.
Kaiman kommentti pyörien maastapako ei ole mikään ihme kun kotomaassa ei ole sellaista sakkia ja löysää rahaa jotta ne kalleudet saataisiin pysymään kotomaassa tulevien polvien ihailtavana ja hämmästeltävänä.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13