Kirjoittaja Aihe: Kummin vaihto  (Luettu 798 kertaa)

Marraskuu 16, 2019, 00:12:30 ap
Luettu 798 kertaa

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2983
Kuuven päivän ajot menossa Portukaliassa.  Siellähän ajetaan noin kuuden tunnin päiviä vaihtelevassa maastossa, ja olikoha kuus kappaletta päivässä noin tunnin verran yhteesä maastossa ajettavia erikoiskokeita, missä on yritettävä männä isoa lujaa.  Ja sitte päivän päätteeks on pikkasen aikaa tehä huolto pyörään, niiko esimerkiks kumien vaihto.  Kuskin pittää tehä iha ite kaikki, osia ja työkaluja saap olla joku ojentamassa.  Pyörä sitte vahittuu varikkoo yöks, ja aamulla taas menoks.  Viimine eli kuuves päivä on vähä lyhyempi.

Tässä video jenkkitytön kumminvaihosta. Muusikumista taitaa olla kyse, eli ei oo sisäkumia vaa sen tilalla sellane solukumipötkö, Eero varmistannee?  Se on enemmän voimaa vaativa rengastyössä ko sisäkumi, mutta toisaalta ei tarvia varoa raudan käytössä puhkiamista.  Jos oon oikein ymmärtäny, ei oo omakohtaista kokemusta muusseista, ko ei niitä ollu sillo ees keksitty ko oon tommosten kanssa pulannu.  Riialissa on eessä sisäkumi ja takana pelkkää ilmaa, niitä oon viimeeks käsitelly rähjäpyöristä.  Mistä siitäkii on jo vuosia.

Pärjäisittekö?

https://www.youtube.com/watch?v=8iaOydLJbvM

Mie en... ko ei tyttö ees tunkkia tarvi.

jaakkovaakko
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2019, 00:16:08 ap kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Marraskuu 16, 2019, 09:26:38 ap
Vastaus #1

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3308
Kummin vaihto on Jumalan hyväksymä toimenpide ja sitä ei pidä ihmisen muuttama... ;)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Marraskuu 16, 2019, 09:36:33 ap
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8996
Vaan onkohan Allah hyväksynyt?

No-sillä ei liene merkitystä,koska Allahin alaiset
typyt tuskin ajaa kilpaa moottoripyörillä? Menee
se aamutakki helposti ketjun ja rattaan väliin...

Mutta tottunut on tuo plikka selvästi kumin kanssa pelaileman.

t. Markku

Marraskuu 16, 2019, 10:09:55 ap
Vastaus #3

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1025
miks se vannenauha oli niin tärkee ku sisäkummi on umpitavaraa ?

Marraskuu 16, 2019, 11:20:08 ap
Vastaus #4

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3345
 Jep, eipä siinä Eeron varmistukset paljo auta. Hieno keksintö.
 Eipä o meidän tallissa -17 kesän jälkeen muusseja vaihdettu ja Rabagonda on myyty. ovh 250e !
 Alkuun oli opettelemista, mutta kun poitsu sen teki ehkä viidennen kerran, niin sujuvasti käy.
 Tossa vaan oli jo ulkorenkaan sisäpuoli ja muussi valmiiks rasvattu ja aseteltu paikoilleen.
 Köyhillä kun oli varaa vain yhteen reilun satkun hintaiseen soluun kerrallaan, ni vaati putsaamiset ja rasvaamiset.
 Eipä niitä harrastelijalla tosin mene ku luokkaa 1 / vanne / kausi ja sillä varmistaa sen, ettei kisa mene rengasrikon takia pilalle, käytännössä se on keskeytys.
 Kerran on käynyt itselle ja kerran poitsulle, mutta harmitus on valtava.
 Ajamiseen se vaikuttaa niin, että on hieman painonsa takia raskaampi ja hyrrävoimat kiusaa, mutta sitten taas johonkin lohkareikkoon kun oppii ajamaan niin, ettei tarvitse miettiä renkaan kestävyyttä, niin yksittäisen paikan vauhtia voi nostaa selkeesti, jos vaan nuppi kestää. Lisäksi paineet on kohdillaan 0.3-0,5 vastaavat, jolloin kumi puree aluistaan hyvin, eikä toisaalta kulu niin paljon, kuin kovempana pidettävä ilmarengas.
 Tärkeetä vielä on se, että sisämuussi ja ulkorengas ovat parit keskenään, mieluummin jopa samaa merkkiä. Sisärengas elää pintarasvauksen ansiosta, eikä sitten myöskään kulu niin nopeasti. Jos on likaa välissä, kuiva rengas, tai väärän kokoinen, niin lähtee murenemaan ja on hetkessä loppu.
 Vähän on noita enska-aikoja ikävä, vaikkei toi trialikaan hassumpaa ole, etenkään kulujen puolesta.
 2 takarengasta / kesä ja eturengas tuurilla menee koko kesän.
 Aika jumppa mekin tehtiin ekan trialrenkaan vaihdossa, mutta saatiin sitten kuormaliinalla puristettuna huolimaan ilmanpaine.
 Pakko oli ostaa sellanen nakki, joka märkänä kiilataan renkaan ja vanteen väliin ja ilma kestää heti ja paine ampuu nakin irti ja pois.
 Mutta niinhän se on. Kaikki näyttää helpolta kun sen osaa...
ps. Suomella ois miesten- ja junnujoukkueen lisäks ollu loistava naisteami, mutta jostain syystä ei. Sanna, Marita ja Janette esimerkiks.  harmi...
psps. juutuubista löytyy päiväkoosteet ja paljon yksittäisten kuskien juttuja, jos kiinnostaa...
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 16, 2019, 11:21:42 ap kirjoittanut Eero Nikkanen »

Marraskuu 16, 2019, 11:38:46 ap
Vastaus #5

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3625
  • Mamu
Ihan kun olisin kuullut f-sanan...Tai sitten rengas lupsahti foneettisesti.


Marraskuu 16, 2019, 15:50:49 ip
Vastaus #6

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 308
Ennen kun "renkaanvaihtokone" otettiin käyttöön, mussen kanssa toimittiin hieman erilailla. Kaverin nimi on valitettavasti hukassa, mutta Sixistä on kysymys.