Äänestys

Veikkausmonopoli, hyvä vai huono juttu

Hyvä
13 (81.3%)
Huono
3 (18.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 16

Äänestys päättynyt: Elokuu 23, 2019, 13:17:21 ip

Kirjoittaja Aihe: Veikkausmonopoli  (Luettu 2637 kertaa)

Elokuu 08, 2019, 13:17:21 ip
Luettu 2637 kertaa

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Veikkaus on taas kerran otsikoissa.
Joten onko hyvä, että suomessa on veikkauksella monopoli kaikkeen rahapelaamiseen pl. internettipelaaminen?

Toinen kysymys ilman äänestystä.
Milloin luulet/tiedät/arvaat, että veikkausmonopoli on historiaa tavalla tai toisella?

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 08, 2019, 16:35:31 ip
Vastaus #1

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Jos ja kun uhkapelejä pelataan, on se mielestäni hyvä, että ne rahat jotka siitä saadaan, menee kansanterveyteen ja vaikka pienituloisten lasten tukemiseen harrastus ym toiminnassa.

Kun jos tämä olisi normaalia yritystoimintaa, joku vaan käärisi hyvät hillot. Ja kuitenkin uhkapelit aiheuttaa paljon ongelmia, varsinkin heikko-osaisille.

Elokuu 08, 2019, 17:22:11 ip
Vastaus #2

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Elokuu 08, 2019, 17:29:32 ip
Vastaus #3

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tässä asiassa monopoli on minun mielestä hyvä,ei ole mitään järkeä pistää pelihimoisten rahoja ulkomaille.
Rahat kansanterveyteen,urheiluun,kulttuuriin ja tutkimukseen.

Elokuu 08, 2019, 18:06:52 ip
Vastaus #4

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Onko kyseessä siis eräänlainen piilovero?

Elokuu 08, 2019, 18:33:42 ip
Vastaus #5

Martti Törmä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En muista kuka sanoi lottoa tyhmyysveroksi,mutta sitähän nämä pelit on.

Elokuu 08, 2019, 19:08:42 ip
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ehottomasti kannatettavaa toimintaa.  Ehottomasti vois kaiken muunkin veron maksun laittaa vapaaehtoseks!  Ja arvontasuhe vielä niin, että pienennettäs sitä osumistodennäkösyyttä entisestään, eli ois melkein koko ajan vaan jatkuvasti kasvava potti jaossa, ni vois vielä suuremman osan käyttää kansan terveytteen.  Ai niin, sehän menis kuitenkin oikeesti... niin mihin?

Jos se tyhmyysvero onkin valittu nimeks sen takia, että poliitikoista tyhmimmät, ne ketkä ei muuten onnistu kähmimään omaisuutta, eivätkä pääse mihinkään oikeisiin töihin, laitetaan eläkettä oottamaan Veikkauksen pomoiks...

- arvelee jv -

Elokuu 08, 2019, 20:35:08 ip
Vastaus #7

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Niin..tämäkin on vähän "2-piippuinen" juttu..jos miettii Veikkauksen voittojen kannalta..silloin tietty monopoli-asema säilytettävä..jos miettii pelaajan kannalta tulisi monopoli purkaa.Toisaalta miksi pelata veikkauksen sivuilla kun voi interneetin välityksellä pelata minkä maan pelisivuilla tahansa nytkin?Mutta 10 vuoden päästä Veikkauksen tie on päädyssään mikäli eivät tee jotain muutoksia.Silloin alkaa olla viimeiset "lottokuponki"-ihmiset edesmenneet ja "internet"-sukupolvi voimissaan.Niin..ja mitä tulee voittoihin..ulkomaalaiset peliyhtiöt antavat esim.tulosvedoissa paremmat kertoimet yms.Eräs entisistä päälliköistäni voitti jostain Usa:laisesta lotosta yms. 870 000 dollaria..jätti rahat usa:han,osti meren ranta mökin..vuokrasi sen..ja nyt kun jäi eläkkeelle..asuu itse siellä..

Elokuu 08, 2019, 20:53:40 ip
Vastaus #8

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minä en juuri mihinkään keräykseen anna rahaa. Mutta kuulun kirkkoon ja yritän muistaa lotota. Olen ajatellut, että nuo on minun lahjoitukseni järjestöille, jotka toivottavasti osaavat antaa sinne, jossa sitä tarvitaan.

Toki se lottovoitto olis kiva, mutta aika heikot tsäänssit siihen taitaa olla. Jos lottoa pyörittäisi normaali yritys, en välttämättä lottoaisi lainkaan.

Elokuu 16, 2019, 22:40:43 ip
Vastaus #9

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
4500 € per automaatti
Veikkauksen myyntijohtaja Marko Peltokorpi toteaa, että keskimäärin ruokakauppa saa myyntipalkkiota 4 500 euroa automaattia kohden vuodessa.

– Kaupoissa on keskimäärin kolme automaattia, joten keskimääräinen kauppakohtainen palkkio on noin 13 500 euroa. Vaihteluväli on kuitenkin huomattava, ja kunkin myyntipaikan palkkio ja sijoitettavien peliautomaattien määrä riippuu erityisesti asiakasvirtojen suuruudesta, Peltokorpi kertoo sähköpostitse.

Hypermarketeissa keskiarvo kipuaa yhdeksään automaattiin.

Peltokorpi lisää, että myyntipalkkio on 17 prosenttia myyntipaikkaan sijoitettujen peliautomaattien nettotuotosta.

– Veikkaus maksaa peliautomaateista asiamiehilleen myyntipalkkion korvauksena erityisesti valvontatehtävien suorittamisesta, rahankäsittelystä sekä tilan varaamisesta peliautomaateille.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006207238.html

Syyskuu 05, 2019, 11:40:10 ap
Vastaus #10

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Veikkaus vähentää peliautomaattien määrää 3 000:lla, tunnistautuminen pakolliseksi, markkinointia karsitaan – pelituotot laskevat merkittävästi

Veikkauksen johdon palkitsemisjärjestelmään vastuullisuusmittari: jos pelihaittojen määrä kasvaa, se leikkaa bonuksia.

https://yle.fi/uutiset/3-10954360

Alkon johtajille samanlainen systeemi.
Jos asiakas tulee humalaan, niin bonukset putoaa...

Syyskuu 05, 2019, 14:47:46 ip
Vastaus #11

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Paremminkin jos asiakkaalle tulee krapula tahi alkoholisoituu..niin siitä sanktioita..peliriippuvuuskin eräänlaista "holisoitumista"..

Syyskuu 05, 2019, 17:40:58 ip
Vastaus #12

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Pari uutista siitä, mitä lause "peliautomaattien karsinta" tarkoittaa...

Leikkauksia tulossa monella alalla

Jos Veikkauksen voittovarat laskevat eikä hallitusrahaakaan löydy, tarkoittaa se leikkauksia monella alalla: niin kulttuurissa, taiteessa, tieteessä, nuorisotoiminnassa kuin sosiaali- ja terveyssektorillakin.

– Totta kai tällaiset leikkaukset olisivat tuntuvia, koska tällä hetkellä Veikkauksen voittovaroja jaetaan yhteiskunnallisiin kohteisiin miljardin euron verran vuodessa.

Kulttuurin osalta Veikkauksen voittovaroja käytetään eniten kansallisten kulttuurilaitosten ja esittävien taiteiden, kuten teattereiden ja musiikin rahoittamiseen.

– Se miten Opetus- ja kulttuuriministeriö päättää kulttuuria ja taidetta tukea, on oletettavasti kuitenkin eri asia kuin se, tulevatko rahat verovaroista vai rahapelitoiminnan tuotoista. Suomen elokuvasäätiön rahoitus tulee kokonaan Veikkauksen voittovaroista, mutta olisi hyvin vaikea uskoa, että tällaisesta taidemuodosta haluttaisiin luopua, Rosa Meriläinen summaa.

https://yle.fi/uutiset/3-10956815

Syrjäseutujen ja lähiöiden kaupat ja kioskit vaarassa

Luodon mukaan automaateilla on kaikkein suurin taloudellinen merkitys pienille ruokakaupoille ja kioskeille.

– Monen kohdalla kyse saattaa olla siitä, loppuuko kyseinen kauppa kokonaan, Luoto toteaa.

Ruokakauppa tai kioski saa myyntipalkkiota keskimäärin 4 500 euroa vuodessa yhtä automaattia kohden. Palkkio on nettotuotosta 17 prosenttia. Keskimääräisestä tuotosta on kerrottu ainakin Taloussanomien uutisessa (siirryt toiseen palveluun).

– Pienillä ruokakaupoilla esimerkiksi on todella vaikea löytää uutta myytävää, josta saa katetta ja jolla voi maksaa kuluja. Automaatin poistuminen tulee olemaan tiukka paikka monelle kaupalle, Luoto kommentoi.

Päivittäistavarakauppa toivookin, että automaatteja poistettaessa vältettäisiin niiden vähentämistä pienistä ruokakaupoista ja kioskeista.

https://yle.fi/uutiset/3-10957285
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2019, 17:43:27 ip kirjoittanut Petri Behm »

Syyskuu 05, 2019, 19:28:45 ip
Vastaus #13

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Moukka
Olis varmaan hyvä katsoa suurta kuvaa, eli mitkä on pelaamisesta koituvat haitat saatuna pelaamisen yleishyötyyn. Luulen että haitat on kumminkin suuremmat kuin saadut hyödyt? Ei se veikkauksen automaattien organisaatio pyöri kumminkaan ilmatteeks, ja niissä hallituksissa istuu paljon kokouspalkkioiden nostaja, ts. niitä poliitikkoja joille se on ihan kirjaimellisesti raha-automaatti.

Syyskuu 05, 2019, 20:33:54 ip
Vastaus #14

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Olis varmaan hyvä katsoa suurta kuvaa, eli mitkä on pelaamisesta koituvat haitat saatuna pelaamisen yleishyötyyn. Luulen että haitat on kumminkin suuremmat kuin saadut hyödyt? Ei se veikkauksen automaattien organisaatio pyöri kumminkaan ilmatteeks, ja niissä hallituksissa istuu paljon kokouspalkkioiden nostaja, ts. niitä poliitikkoja joille se on ihan kirjaimellisesti raha-automaatti.

Toki iso kuva on tärkeä, mutta mutta miten se säästö saadaan siirrettyä verovaroista esim. paikallisen kaupungin orkesteriharrastukseen...
Jos veikkauksen rahavirrat pienenee, niin luulen, että esim. talousvaikeuksissa kipuileva kunta ei lisää samassa suhteessa veroeuroja kulttuuriin.