Äänestys

Veikkausmonopoli, hyvä vai huono juttu

Hyvä
13 (81.3%)
Huono
3 (18.8%)

Äänestäjiä yhteensä: 16

Äänestys päättynyt: Elokuu 23, 2019, 13:17:21 ip

Kirjoittaja Aihe: Veikkausmonopoli  (Luettu 1963 kertaa)

Syyskuu 05, 2019, 20:54:57 ip
Vastaus #15

tuomo jylha

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Moukka
Olis varmaan hyvä katsoa suurta kuvaa, eli mitkä on pelaamisesta koituvat haitat saatuna pelaamisen yleishyötyyn. Luulen että haitat on kumminkin suuremmat kuin saadut hyödyt? Ei se veikkauksen automaattien organisaatio pyöri kumminkaan ilmatteeks, ja niissä hallituksissa istuu paljon kokouspalkkioiden nostaja, ts. niitä poliitikkoja joille se on ihan kirjaimellisesti raha-automaatti.

Toki iso kuva on tärkeä, mutta mutta miten se säästö saadaan siirrettyä verovaroista esim. paikallisen kaupungin orkesteriharrastukseen...
Jos veikkauksen rahavirrat pienenee, niin luulen, että esim. talousvaikeuksissa kipuileva kunta ei lisää samassa suhteessa veroeuroja kulttuuriin.
Voi sen tehdä niinkin että valtio antaa minulle suoraan miljardin, ja minä jaan siitä 700 miljoonaa kulttuuriin ja urheiluun. Eikä siihen tarvita vilkkuvia laatikoita marketteihin, eikä yhtään poliitikkoa nostamaan hallituspalkkioita? Ja voi kertoa ylpeänä tuosta lahjoituksesta.

Syyskuu 06, 2019, 05:17:53 ap
Vastaus #16

Rauno Härkönen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Honda CB 750 F2 Seven Fifty
Pääasiahan on, ettei johdon palkkiot, boonukset ja palkat pienene....  :angel:
-Niin ja ettei mamu-kerhojen tuet pienene, muilla ei ole niin väliä....?  :P
Noinhan se on edellistenkin hallitusten toimesta tehty, ...kele....  >:(

Syyskuu 06, 2019, 05:42:43 ap
Vastaus #17

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Minusta veikkauksen tuotot pitäisi siirtää sosiaalitoimistojen alaisuuteen..kulttuuri on per....tä ja urheilu rikkaitten touhua tänä päivänä..Ugh..olen puhunut..

Syyskuu 06, 2019, 06:07:13 ap
Vastaus #18

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Minusta veikkauksen tuotot pitäisi siirtää sosiaalitoimistojen alaisuuteen..kulttuuri on per....tä ja urheilu rikkaitten touhua tänä päivänä..Ugh..olen puhunut..

Vai on moottoripyöräkulttuuri per....tä... :)
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 06, 2019, 06:25:16 ap
Vastaus #19

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Arvasin että tähän tartutaan  ::) ::)..kyllä se moottoripyöräilykin välillä on per..stä kun "metsätaipaleelle" jäät yön pimeydessä ja vettä tulee ku est..hanurista..eikä ketään mailla halmeilla..missä on veikkauksen avustukset silloin???Siinä ei lämmitä edes Finlandia-talon uudet marmoritkaan..eikä ole ketään "pallon lyöjää" auttamassa..Ja sitäpaitti en sinne metsätielle lähtenyt kulttuurin harrastus mielessä..Ootellaas ku Nikkanen herää..varmaan hänellä painava sana sanottavana tuosta lauseesta jonka heitin urheilusta :( :(.Ps.Onko Behmillä tietoa paljonko veikkaus tukee moottoripyöräkulttuuria..faktat kehiin??

Syyskuu 06, 2019, 06:38:45 ap
Vastaus #20

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
.Ps.Onko Behmillä tietoa paljonko veikkaus tukee moottoripyöräkulttuuria..faktat kehiin??

Ei, enkä ala Googlailemaan.

Syyskuu 06, 2019, 08:13:46 ap
Vastaus #21

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 06, 2019, 08:17:31 ap kirjoittanut Mika Malinen »

Syyskuu 07, 2019, 10:12:43 ap
Vastaus #22

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tuolla veikkauksen avustuskohteet=
https://www.veikkaus.fi/fi/yritys#!/avustukset/avustuskohteet

Pitihän tämä selvitttää..
Mistään en löytänyt sanaakaan veikkauksen avustuksista Behmin mainitsemalle "moottoripyöräkulttuurille"
Ei muuten kiinnosta mutta olisihan se tosiaan kiva että valtiovalta(veikkaus) jollain lailla avustaisi "moottoripyöräkulttuuria"..vaan kohtahan siellä olisi käsi ojossa "pärehöylä-kulttuurin" tahi "maamoottori-kulttuurin" immeiset..joten varmaan turha edes laittaa anomusta vireille..

Syyskuu 07, 2019, 17:38:50 ip
Vastaus #23

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Mistään en löytänyt sanaakaan veikkauksen avustuksista Behmin mainitsemalle "moottoripyöräkulttuurille"

Laitetaan pitkä vastaus.

Aiemmassa vastauksessa oli: kulttuuri on per....tä
Johon minä vastasin:Vai on moottoripyöräkulttuuri per....tä... :)

Ajatus oli sellainen, että monesti unohdetaan jonkun kokonaisuuden sisällä olevat asiat.
Kuten tässä tapauksessa koko kulttuuri neuvottiin sinne, mihin aurinko ei paista, vaikka luulen, että ko. toivottaja pitää jotain kulttuurin osa-aluetta sellaisena, jota ei toivota sinne, mihin aurinko ei paista.

Syyskuu 07, 2019, 17:43:50 ip
Vastaus #24

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ei löytynyt motskareita, mutta:
Museovirasto on myöntänyt yhteensä 100 000 euroa avustuksia liikenteen ja viestinnän kulttuuriperintöhankkeille. Avustusta saaneista kohteista viisi liittyi liikenne- ja viestintäalan museoiden hankkeisiin ja kymmenen erilaisten maaliikenteen kulkuvälineiden restaurointiin tai konservointiin.

Vuonna 2017 myönnetyt avustukset

Akaa, Museoveturiseura ry: 3 600 euroa, Postivaunu PO 9826 restaurointiin

Espoo, Checker Ry: 3 300 euroa, Mekes kiitoreki KR-1 kunnostamiseen

Espoo, Espoon Automuseo Ry: 3 500 euroa, Oldsmobile Custom -auton konservointiin

Hyvinkää, Kaivuu ja kuljetus T. Skyttä Oy: 3 600 euroa, Teräsmies 3 -kaivinkoneen analysointeihin ja konservointiin

Jokioinen, Museorautatieyhdistys ry: 5 800 euroa, Höyryveturin höyrykattilan tulisijaelementtien uusimiseen

Kangasala, Vehoniemen Automuseoseura ry: 4200 euroa, Valokuva-arkiston perustamiseen ja digitointiin

Keuruu, Haapamäen Museoveturiyhdistys ry: 4 100 euroa, Vaunujen ikkunoiden kunnostamiseen

Lahti, Lahden kaupunki/ Lahden kaupunginmuseo: 13 400 euroa, Mediakasvatusta Mastolassa

Mikkeli, Mikkelin Mobilistit ry: 9700 euroa, Donau – Sisu pakettiauton restaurointiin

Petäjävesi, Petäjäveden viestilaitemuseon tukiyhdistys ry: 8 400 euroa, Radioasemanavigaattori

Rauma, Raumanmeren merimuseosäätiö sr: 6 800 euroa, Raumalaisen laivanrakennuksen esinekokoelman luettelointi ja digitointi yhdessä vapaaehtoisten kanssa

Tammela, Mäenhovin Metalli T:mi: 4 400 euroa, Riukuvammas -kaivinkoneen analysointeihin ja konservointiin

Tampere, Tampereen kaupungin museopalvelut: 16 700 euroa, Olipa kerran idea – Asiantuntijoiden ääni kuuluviin kokoelmissa ja verkossa

Turku, Turun Seudun Mobilistit ry: 10 700 euroa, Ilves-auton pelastamiseen

Vaasa, Vaasan Veteraaniautoseura: 1 800 euroa, Wasa-traktorin kunnostamiseen ja entisöimiseen

Mihin Veikkauksen pelien tuotto käytetään
Kulttuuri

Näihin avustuksia käytetään

Kotimaisten elokuvien tuotantoon, esittämiseen ja levittämiseen sekä kulttuuriviennin tarpeisiin. Kotimaiselle kirjallisuudelle, teattereille, valokuva- tanssi- ja säveltaiteelle. Mediakasvatukseen, lastenkulttuurin saatavuuden parantamiseen. Rakennustaiteelle, museo- ja perinnejärjestöille, kulttuuri- ja festivaalitapahtumille, kirjastojen hankkeisiin.

Avustukset myöntää
Opetus- ja kulttuuriministeriö, Taiteen Edistämiskeskus, aluehallintovirastot, Suomen Elokuvasäätiö, Music Finland, Museovirasto 

Syyskuu 07, 2019, 21:34:41 ip
Vastaus #25

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Juu..itse kyselin aikoinani avustusta erään moottoripyörän entisöintiin..byrokraati olisi vaatinut viiden ihmisen työt..unohdin koko jutun ja myin projektin toisaalle..en tiedä olisiko siihen sitten saanut edes avustusta..Mitä tulee tähän minun ja Petrin väliseen ajatusten vaihtoon..en mieltänyt museoajoneuvojen kanssa räpläämistä kulttuuriteoksi vaan joksikin ihan muuksi toiminnaksi vaan kun olen tutkinut enemmän tätä juttua niin pakko myöntää että kulttuuriahan se on..mutta en edelleenkään pidä ainakaan minun toimintaa vanhojen pyörien kanssa kulttuuritoiminnaksi vaan enemmänkin omaksi harrastukseksi..Täytyypä oikaista itseltäni ajatuksia ja tästä lähtien alkaa harrastamaan kulttuuria.Emännälle ja naapureillekkin pitänee alkaa puhua tuosta "kulttuuriharrastamisesta".Onkohan kukaan muu hakenut noita avustuksia/saanut niitä museovirastolta?Siis tarkoitan nyt moottoripyörän entisöintiin..

Syyskuu 07, 2019, 23:15:38 ip
Vastaus #26

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Nii-i. Moni täällä vannoo että ei ikuna mihinkään someen sekoa ja varsinkaan mitään kulttuurihömpötystä, herrain kotkotuksia ne.

Vaan niinpä vaan täällä foorumilla (some) puidaan vanhojen moottoripyörien olemusta ja historiaa (=kulttuuria) :D

Ja minähän en mitään espressoa ja croissanttia huoli, tuokaa vahva kahvi ja voisarvi!
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 07, 2019, 23:30:30 ip
Vastaus #27

Leo Eiranen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kun kuulen sanan kulttuuri, poistan aseestani varmistimen!  :angel:
Eläkesopuli

Syyskuu 07, 2019, 23:49:02 ip
Vastaus #28

Markku Nissilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Lopetin Viekkauksen pelien pelaamisen. Syyn voi lukea alta.
https://mvlehti.net/2018/12/31/katso-tuet-mamutusta-edistaville-jarjestoille-veikkausvaroista-vuonna-2018-2/

Mahtaako tekoni olla vihateko kysyn epätiedostuneena?
"Elämme pelossa, emme demokratiassa. Eliitti pelkää kansaa, minkä vuoksi se on säätänyt mielipidelakeja pelotellakseen kansaa. Siksi yhä harvempi uskaltaa kertoa todellisista mielipiteistään."
Ursula Haverbeck Dortmundin tuomioistuimessa 2007

Syyskuu 08, 2019, 06:16:27 ap
Vastaus #29

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Nii-i. Moni täällä vannoo että ei ikuna mihinkään someen sekoa ja varsinkaan mitään kulttuurihömpötystä, herrain kotkotuksia ne.

Vaan niinpä vaan täällä foorumilla (some) puidaan vanhojen moottoripyörien olemusta ja historiaa (=kulttuuria) :D

Ja minähän en mitään espressoa ja croissanttia huoli, tuokaa vahva kahvi ja voisarvi!

Erittäin hyvin sanottu!