Äänestys

Paljonko tienaat bruttona / kk ?

alle 1ooo e
3 (4.8%)
1000 - 1400 e
5 (7.9%)
1400 - 1800 e
6 (9.5%)
1800 - 22oo e
6 (9.5%)
22oo - 27oo e
9 (14.3%)
2700, tai enemmän.
34 (54%)

Äänestäjiä yhteensä: 63

Kirjoittaja Aihe: Palstalaisten tulotaso.  (Luettu 4630 kertaa)

Elokuu 16, 2019, 15:46:16 ip
Vastaus #15

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Mä oon meijän isokenkäsempi 👞...................
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Elokuu 16, 2019, 16:29:24 ip
Vastaus #16

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Opettaja tuumasi joskus 25 vuotta sitten pikku-Martille, että kun koulut jaksaa käydä ja tekee sen huolella niin töitä riittää. Huolella nuo tulikin käytyä ainakin loppupäästä, siellä alkupäässä oli muut asiat mielessä. Ja niinpähän vain töitä on silloin tällöin ollutkin. Aivan hallitsemattomaksi ei ole rahantulo kuitenkaan paisunut. Vaan siitä ei opettajan kanssa ollutkaan puhetta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2019, 16:31:24 ip kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Elokuu 16, 2019, 17:04:59 ip
Vastaus #17

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oon huomannu että jos pari tonttua tulee käteen kuussa ni sillä pärjää. Joka kuu ei tule kun riippuu lisistä. Bruttto ei ole niin kauhia nykyään mutta työmatkat vaikuttaa veroprosenttiin laskevasti. Asuntolainan olen maksanut (12v jo) ja varmaan loppuaikakin menee minun tililtä. Hyvä olis olla puskuria yllättäviin menoihin mutta aikoihin ei ole ollu. Avioparin tilit menee neljä henkisen perheen menoihin. Lapset harrastaa ja niitä pitää kuskata peleihin ja kaapuntiin muutennii. Puutetta ei ole mutta ei olla reissattukaan maalimaa. En ole kyllä kateellinenkaan niille jotka matkustelee koko ajan, on veneet, mönkkärit, asuntovaunu, asuntoauto, monta harrasteautoa, monta harrastemp:tä, täydellinen korjaamo edellisten rakentamiseen, kesämökki Saimaan rannalla, uudet käyttöautot aikuisilla koska olen onnellinen näinkin.
Noinhan se menee. Tai siis tuntuu, että monille se onnellisuus olisi tehtävissä päänuppia muokkaamalla. Että vaikka saldo olisi vaikka mikä, ei oltaisi vielä tyytyväisiä, pari tonnia vielä lisää, niin sitten voi kuolla onnellisena.
Ja vaikka asiat on hyvin, tavoitellaan aina hieman lisää.

Elokuu 16, 2019, 17:20:07 ip
Vastaus #18

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
On tuohon tullut törmättyä-
siis tolkuttomaan ahneuteen
tuolla työnteon ja tuloksenteon maailmassa.

Nyt eläkkeellä on hyvä olla-ei tarvitse
tulla kuin itse toimeen-eikä tartte muita rikastuttaa.

t. Markku

Elokuu 16, 2019, 18:02:37 ip
Vastaus #19

Risto Sollo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Mamu
Entiseltä kuljetusalan ammattilaiselta meni brutot,netot ja taarat iloisesti sekaisin...Voisin pompsauttaa itseäni ainoana tuloluokassani olevana pykälän ylöspäin mutta olkoon,köyhänä olen syntynyt ja köyhänä olen kuoleva...Jos parantaisi tuloja pitäisi mennä töihin,hyi.Kaikki tienatut rahat on laitettu kiertoon...

Elokuu 16, 2019, 18:08:34 ip
Vastaus #20

Jorma Korolainen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
naisten euro on edelleen alle 90c.   

Oli yks tutkiskelija selvitellyt asiaa...

Jos vertaillaan tuntipalkkoja, on tulos melko tasainen. Mutta kun miesten aloilla pusketaan enemmän ylitöitä, tokihan kuukausiansiokin nousee keskimäärin isommaksi.

Ja on myös tokaistu että miesten elinvuodessa on 10 kuukautta, osin siksi koska on työskennellyt ns. miesten aloilla.

Elokuu 16, 2019, 18:21:17 ip
Vastaus #21

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Kolme naista istuu kahvilassa, ja tietysti kaikki ovat keskittyneet näpräämään puhelimiaan.  Yksi naisista sanoo kiihkeästi:  "Löysin mielenkiintoisen tutkimuksen.  Edelleenkin naisten palkka on vain 80% miesten palkasta, ja me naiset nielemme sen!"  Kohta toinen vähintään yhtä kiihkeästi: "Minäkin löysin yhden tutkimustuloksen.  Sen mukaan naiset tekevät 80% kotitaloustöistä, vaikka molemmat käyvät töissä, ja naiset nielevät sen!"  Hetken kuluttua kolmaskin osallistuu, mutta enemmän mietteliäästi:  "Minäkin löysin yhden tutkimuksen.  Siinä sanotaan, että 80% spermasta on virtsaa..."

jaakkovaakko

PS.  Kotiuduin tännään suuresta seikkailusta; kuvia ja raportti saattaa tulla myöhemmin.  Tai sitte ei, on kuitenkii 80% mahollisuuvet, että tulee.
PS2.  Jos joku jo ehätti tuon tarinan lukea, niin pistin sen uusiksi, eli vastaamaan nykyaikaa... lehtiä kukaan lue.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2019, 22:20:16 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Elokuu 16, 2019, 23:16:02 ip
Vastaus #22

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Opettaja tuumasi joskus 25 vuotta sitten pikku-Martille, että kun koulut jaksaa käydä ja tekee sen huolella niin töitä riittää. Huolella nuo tulikin käytyä ainakin loppupäästä, siellä alkupäässä oli muut asiat mielessä. Ja niinpähän vain töitä on silloin tällöin ollutkin. Aivan hallitsemattomaksi ei ole rahantulo kuitenkaan paisunut. Vaan siitä ei opettajan kanssa ollutkaan puhetta.
Kyllä omiakin lapsia meinasin yrittää ohjata opiskelemaan hieman pidemmälle. Mutta pakottamaan en ala. Koitan vain neuvoa, että saattaa elämässä päästä pitkässä juoksussa helpommalla, kun jaksaa päntätä. Ei ainakaan ruumiillista työtä tarttis tehdä. Missään työssä ei ole mielestäni mitään hävettävää, mutta harmittaahan se, jos kroppa on ihan loppu ennen eläkeikää. Itse kävin ammattikoulun, mutta sitä koulutusta en työelämässä ole koskaan tarvinnut.

Itse laskin joskus, että kun talo on maksettu, vaihdan työtä. Ainakin päivätyöhön nykyisen 2 vuorotyön sijaan. Ja lähempää kotia, nyt 55km suunta. Ja vaikka olis pienempi palkka, ei haittaa.

Tosin tämän suunnitelman jälkeen on tullut kaksi lasta, ja viisaammat on sanonut, että ne alkaa jossain vaiheessa vaatimaan rahaa. No ei kyllä vielä ole sellaisia pyyntöjä tullut, vaikka vanhin osaa jo puhua😁

Elokuu 17, 2019, 07:29:37 ap
Vastaus #23

Martti Korhonen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Niin, en tuossa millään muotoa pyri opiskelua kritisoimaan. Jos halua ja intoa riittää niin erittäin suositeltavaa hommaa. Opiskelu on vain osittain ammattiin valmistavaa ja siitä voi saada paljon hyviä taitoja, tietoja ja näköaloja irti vaikkei töihin slle alalle päätyisikään. Itse valitsn alan, josta tiesin palkkatason huonoksi, mutta etenkin vuoden 2008 jälkeen työpaikkojakin on ollut kehnosti. Sitä en arvannut. En kuitenkaan kadu valintaani, koska ala on sitä mitä haluan tehdä ja kyllä niitä hommia on jonkin verran ollut, jatkossa toivon mukaan enemmän. Ja mikä tärkeintä, työnteko ei tympäise. Jos nyt vaikka 40 vuotta tekisi vastenmielisiä hommia 8 tuntia päivässä niin iso osa elämästä menee ikävissä merkeissä. Sen olen saanut väistettyä!
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2019, 07:32:01 ap kirjoittanut Martti Korhonen »
Priimaa tulee vaikka sekundaan tähtää.

Elokuu 17, 2019, 07:53:21 ap
Vastaus #24

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Hyviä pointteja on esiin tullut!

Etenkin tuo,että kun työ itsessään on kiintoisa-ja
olosuhteet ja ympäristökin on kunnossa-silloin asiat
ovat hyvin.Ihan huippupalkkakaan ei ole välttämätön
silloin.

Mutta silloin on väärässä paikassa hommissa,jos jo illalla kotiin ajaessaan
seuraava työpäivä jo tympii.Silloin pitää tehdä jo ratkaisuja-
joko vaihtaa työpaikkaa,lopettaa kokonaan-tai jos mahdollista-
yrittää selvittää,mikä siinä vanhassa työympäristössä potuttaa ja
onko jotain sille tehtävissä.Mutta ei kannata jäädä viimeiseen
päiväänsä asti sitä ko. työn/olosuhteiden tympeyttä kärsimään.

Mutta kun sitten se päivä tulee,että on aika eläkkeen-se on sitten useimmilla
joltinenkin tulotason lasku edessä-eikä siteä vauhtia ihan helposti saa
tiputettua-posa meinaa olla alkuun auki kuten töissäkin ollessa-jollakulla
saattaa autoilukilometritikin vaan lisääntyä kun työelämä ei rajoita
ajeluita.Vauhti on melkoinen...

Mutta sitten tasaantuu-joko rahat loppuu tai sitten järki alkaa päästä
voitolle.Huomaa päässeensä parhaaseen hommaan ikinä-matalapalkka-alalle
tosin...mutta mielekkäälle !

t. Markku

Elokuu 17, 2019, 16:44:37 ip
Vastaus #25

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Tulotaso on ihan kohillaan ja rouvan kanssa "ne" hommatkin pelaa,mitä muuta haluatte musta tietää.  Ja joo kengännumero on 42.

???  Olkoon tämä nyt se ounasteltu "pahennus".    :)                   Vaan on sillä Markulla kauhian pienet kengät.   ;D

Jos äänestyksestä jotain, niin täytyy toisaalta olla porukan puolesta onnellinen, ettei meitä köyhiksiä ole tuon enempää.   :-\

Elokuu 18, 2019, 12:23:59 ip
Vastaus #26

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Vuositulo kuvaisi paremmin todellisuutta, kuin kuukausiansio. Hoitajat unohtavat helposti kaikki lisät, kun aletaan keskustelemaan palkankorotuksista.
Kahden pytyn loukussa.

Elokuu 18, 2019, 13:43:57 ip
Vastaus #27

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Vuositulo kuvaisi paremmin todellisuutta, kuin kuukausiansio. Hoitajat unohtavat helposti kaikki lisät, kun aletaan keskustelemaan palkankorotuksista.
Eikö se kuukausiansio x12 ole suurinpiirtein vuosiansio? Ja toki jos puhutaan vertailukelpoisista palkoista, että minä saan tämän verran ja tuo tuon verran, pitää myös ottaa huomioon työaika. Työkavereiden kesken monasti puhutaan kta palkasta, mielestäni se on selkeä homma ja helppo vertailla.

Kaveri vaihtoi talon sisällä hommia ja kysyin, millainen on palkka. Suht sama oli kuulemma. Mutta keskustelun edetessä mainitsi 9-10h päivistä. No eihän se sitten ole sama.

Elokuu 18, 2019, 14:25:43 ip
Vastaus #28

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"

Tervetuloa sosiaali- ja terveysalalle! Kyllä minä osaan ainakin laskea mikä on kk ja mikä vuosiansio ja osaan suhteuttaa työn haastavuuden, raskauden, vastuun suhteessa tehtyyn työhön. Sillä perusteella voin sanoa että se on alipalkattua. Kuka arvioi hoito- ja lääkevastetta potilaalla ja vastaa sen toteutumisesta, no hoitajat. Lääkärit sen hoidon tai lääkkeen määräävät mutta niitten diagnooseista on tutkimusten mukaan 40% vääriä joten hoitaja reagoi siihen ja pyytää tarvittaessa uudelleen arviointia tai konsultaatiota. Kuka ne lääkkeet jakaa ja ne pitäs olla oikein tai joku voi kuolla. No hoitajat. Niin että nyt tuli vittuiltua väärille ihmisille. Jokaisella on omaisia tai joutuu joskus hoitoon itse ellei kuole ennen sitä. Toivotaan että Suomessa on jatkossakin ammattitaitoisia ja fiksuja hoitajia eikä paska palkka aja kaikkia ulkomaille tai takas muihin hommiin.

Elokuu 18, 2019, 17:56:05 ip
Vastaus #29

Ossi Viita-aho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Kukkahattusetä
Eikö se kuukausiansio x12 ole suurinpiirtein vuosiansio? Ja toki jos puhutaan vertailukelpoisista palkoista, että minä saan tämän verran ja tuo tuon verran, pitää myös ottaa huomioon työaika. Työkavereiden kesken monasti puhutaan kta palkasta, mielestäni se on selkeä homma ja helppo vertailla.

Kaveri vaihtoi talon sisällä hommia ja kysyin, millainen on palkka. Suht sama oli kuulemma. Mutta keskustelun edetessä mainitsi 9-10h päivistä. No eihän se sitten ole sama.

Vuosiansio = 12 x kuukausipalkka + lomarahat + mahdolliset vuosibonukset. Lisäksi voi olla muitakin muuttuvia lisiä, kuten matka-ajan palkat, urakkalisät, vuorolisät, ylityöt, päivystyskorvaukset, hälytysrahat, maksuun menneet pekkaset, turvallisuusbonukset yms. joita ei yleensä mielletä kuuluvaksi kuukausipalkkaan, mutta ne kuitenkin kasvattavat vuosiansiota.

Koska kuukausipalkan voi ymmärtää/mieltää monella tapaa, olisi hyvä puhua vuosiansiosta.
Kahden pytyn loukussa.