Äänestys

Paljonko tienaat bruttona / kk ?

alle 1ooo e
3 (4.8%)
1000 - 1400 e
5 (7.9%)
1400 - 1800 e
6 (9.5%)
1800 - 22oo e
6 (9.5%)
22oo - 27oo e
9 (14.3%)
2700, tai enemmän.
34 (54%)

Äänestäjiä yhteensä: 63

Kirjoittaja Aihe: Palstalaisten tulotaso.  (Luettu 4891 kertaa)

Elokuu 16, 2019, 09:53:26 ap
Luettu 4891 kertaa

Eero Nikkanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
 Tämähän tulee saamaan pahennusta, tai täydellistä hiljaisuutta, mutta menköön.

Eilen YLEn pää-uutisissa puhuttiin kikyistä ym. yleiseen rahanjakoon liittyvää.
 Haastateltiin mm. tehyn nokkanaista, joka ei hyviä lupaillut tulevien palkkaneuvotteluiden helppoudesta.

Toimittaja vertasi tehyn, arv. 31ooe/ kk, tulotasoa vientivetoisen paperi-alan, yli 4ooo e, kuukausituloihin ja piti tehyn vaateita osin perusteltuina, etenkin kun se naisten euro on edelleen alle 90c.   Itse entisenä mikroyrittäjänä olin oikeastaan aika pöyristynyt lukujen korkeudesta ja ymmärrän, miksei huono-osaisten asioita laiteta kuntoon ja siksi, kun tällaisiin tuloihin tottuneet eivät vaan kertakaikkiaan ymmärrä esim. 750e eläkkeellä elävän elämästä tuon taivaallista.
 Tuloverokeskustelu tähän varmasti myös liitetään, mutta omalla kohdallani saatan sanoa, että maksaisin mielelläni 50% enemmän veroa, jos nettotuloni kasvaisivat vaikkapa 500 e / kk.  :)   Edelleen olen sitä mieltä, että tulovero on reilu, toisin kuin kulutusverot, jotka kohdistuvat kaikkiin elossa oleviin, nettotuloista piittaamatta.

Kartotetaanpa palstalaisten tulotasoja ihan mielenkiinnosta. Jos vastaat, vastaa rehellisesti.
 Aloittaja, muut kirjoittajat, eikä ylläpitokaan pysty, eikä halua identifioida vastauksia, eikä niitä siten voi käyttää väärin.

Elokuu 16, 2019, 10:28:01 ap
Vastaus #1

markkukovasin

• *
  • Jäsentiedot Paikalla
Ai jaa?

Yksi neitokainen tuossa mainitsi,että miehen kakskytsenttinen
on useimiten kymmensenttinen...

Mutta eläkeläisenä palkkahommista ilman johtajasopimuksia
tässä pääsee melko pieniin tuloluokkiin....

Mutta Tehyn lady lienee oikeassa,että ei tule helpot
neuvottelut-ja yksi tosivääntäö käydään kikystä kanssa.
Jotkut liitothan ovatkin jo sen irtisanoneet.

ja niillä,joilla se on leivottu työehtosopimukseen-kyllähän sen poistoon
niilläkin haluja on.

Eikä pidä unohtaa,että osinkoja taidettiin tänä vuonnakin jakaa ihan
ennätysuuria määriä-jotain kertonee sekin...

t. Markku

Elokuu 16, 2019, 11:51:31 ap
Vastaus #3

Taito Nuutinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Triumph T100ss,Vespa GL 150,Nimbus 19??
Tulot tasan 0 euroa..Paperiton kun oon vieläkin en pääse edes työvoimatoimiston asiakkaaksi..pitäskö lähteä pakoon..

Elokuu 16, 2019, 11:52:59 ap
Vastaus #4

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En tarkkaan tiedä kuukauden bruttoa, 3000-3500€. Kahden viikon välein noin tonni tulee tilille. Vaikka käteisvarat ovat aina vähissä, se on ihan oma syy, kun tulee tuhlattua joutavuuksiin. Ja en tiedä, miten tuo veroprosentti määräytyy, mutta minusta se on ihan kohtuullinen. Tarjoovat yleensä jotain 17-19%, nostan sen 22 ja sillä on tullut tonni tai kaksi palautuksia.

Yksi eläkeläisukko jutteli, että reilu 1300€ tulee lapaan kuussa. Voisin kuvitella sellaisella summalla pärjääväni hyvin. Toki laskelmani perustuu siihen, että talo on maksettu ja juoksevat kulut putoavat oleellisesti nykyisestä. Ja tämäkin mies lähes koko ikänsä varastomiehenä ollut. Tuskin leipä ollut leveä, mutta pitkä.

Jos asuu vuokralla pienellä eläkkeellä, saattaa siinä joutua hieman räknäämään mihin rahansa pistää.

Mutta kaikenkaikkiaan olen omaan tilanteeseen tyytyväinen. Niin kuin Ismo Leikola sanoi, suurimmalle osalle ammatinvalinta tapahtuu ajautumisen kautta  :)

Elokuu 16, 2019, 12:26:23 ip
Vastaus #5

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
veroprosentti määräytyy, mutta minusta se on ihan kohtuullinen. Tarjoovat yleensä jotain 17-19%, nostan sen 22 ja sillä on tullut tonni tai

Saako kysyä, että miksi maksatte valtiolle rahaa, että saatte sen sitten myöhemmin takaisin?
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Elokuu 16, 2019, 12:31:46 ip
Vastaus #6

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ehkä tuttu tilanne jo eläkkeellä oleville, mutta mitä olen kuulostellut tuttavapiiriä, niin käsitys siitä, mitä rahaeläke tarkoittaa, on aika heikoilla kantimilla.
Jos nyt tulee se vaikkapa 2000€/kk käteen ja eläkkeellä se 1100-1200€ (meillä nuorilla on todella huonot eläkkeet ainakin laskureiden mukaan), niin minusta se on h*lvetin iso muutos.
Jos ei talouden sopeutustoimia tai muun tulolähteen hankkimista ole aloitettu hyvissä ajoin, niin tulee isoja ongelmia.

Tämä pitäisi saada 70-luvulla syntyneiden kaaliin, koska heillä on vielä mahdollista vaikuttaa, jos ei eläkkeen määrään, niin jonhonkin korvaavaan tulolähteeseen.

Elokuu 16, 2019, 13:07:40 ip
Vastaus #7

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
veroprosentti määräytyy, mutta minusta se on ihan kohtuullinen. Tarjoovat yleensä jotain 17-19%, nostan sen 22 ja sillä on tullut tonni tai

Saako kysyä, että miksi maksatte valtiolle rahaa, että saatte sen sitten myöhemmin takaisin?
Arvasin, että tähän tartutaan. Koska näin on mielestäni mukavampi. Ja auttaahan se valtiotakin, kun annan heille korotonta lainaa. 

Elokuu 16, 2019, 13:12:31 ip
Vastaus #8

Mika Törne

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ehkä tuttu tilanne jo eläkkeellä oleville, mutta mitä olen kuulostellut tuttavapiiriä, niin käsitys siitä, mitä rahaeläke tarkoittaa, on aika heikoilla kantimilla.
Jos nyt tulee se vaikkapa 2000€/kk käteen ja eläkkeellä se 1100-1200€ (meillä nuorilla on todella huonot eläkkeet ainakin laskureiden mukaan), niin minusta se on h*lvetin iso muutos.
Jos ei talouden sopeutustoimia tai muun tulolähteen hankkimista ole aloitettu hyvissä ajoin, niin tulee isoja ongelmia.

Itse olen taas ajatellut silleen, että muutaman vuoden päästä jää käteen 700€ enemmän, kun asuntolaina on maksettu. Ja siitä periaatteessa vielä 25 vuotta eläkeikään (mikä se sitten ikinä onkaan).

Ja eläkkeellä käytettävissä oleva rahamäärä olisi melkein sama, kuin nyt. Tai vaikka olisi pienempikin, niin silti varmasti pärjää.

Elokuu 16, 2019, 13:41:58 ip
Vastaus #9

Kari Sillanpää

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • MC Debit
Jep, sen varaan minäkin lasken että eläkkeelle mahdollisesti päästessä on talolaina maksettu, eikä tarvi autoa työmatkoihin.

Auton pito mun ajokilometreillä (1200-1300km/kk pelkkiä työmatkoja) maksaa vähintään noin 500€ kuussa laski sen miten päin vain. Auton hankintahinta vs. arvonalenema vs. käyttöikä, renkaat, verot, katsastukset, huollot, korjaukset, vakuutukset, polttoaineet jne. Erilaisilla, eri ikäisillä ja kokoisilla autoilla päätyy jokseenkin tuohon min. 500 euroon aina. Veroprogression myötä pitää kaiketi tienata bruttoa joku 800-900 että saa 500 lapaseen, eli jos ei tarvis autolla ajella töihin niin sen verran pienemmän liksan voisi hyväksyä vaikka heti eikä se vaikuttaisi juuri mihinkään. Huom perheessä siis kaksi autoa joista toinen pelkästään mun työajossa.

Sama koskee asuntolainaa, eli jos se olisi maksettu, niin taas pärjäisi paljon pienemmällä brutolla.

Talon kun saa työelämässä ollessa semmoiseen vaiheeseen että ei tarvi suuria remontteja tehdä, niin kaipa sitä eläkkeelläkin pärjää.

Ei mulla ole suuria suunnitelmia minkään sijoitusten tai sivubisneksien kanssa. Helpottaa kun ei ole ikinä haaveillut mistään loistoautoista, kelomökeistä, huvijahdeista tms, ja harrastuksetkin ovat olleet kohtuuhintaisia ja pysyneet ns lapasessa omasta mielestä aika hyvin. Eli itse tähtään siihen että säädetään kulut jo etukäteen, useampi vuosi ennen eläkeikää siis, sellaiselle tasolle että eläkkeellä tulee toimeen. Kahvit juon kotona, pihvit osaan paistaa itsekin eikä kaukomatkailu kiinnosta, että sikäli helppoa verrattuna moneen muuhun tietty.

« Viimeksi muokattu: Elokuu 16, 2019, 13:45:46 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Elokuu 16, 2019, 13:50:12 ip
Vastaus #10

Petri Behm

• *
  • Jäsentiedot Poissa

Itse olen taas ajatellut silleen, että muutaman vuoden päästä jää käteen 700€ enemmän, kun asuntolaina on maksettu. Ja siitä periaatteessa vielä 25 vuotta eläkeikään (mikä se sitten ikinä onkaan).

Noin minäkin luulin vajaa kymmenen vuotat sitten, kun sain asuntolainan maksettua.
Jostain kumman syystä käteen jäävä osuus ei kasvanut saman verran...:)
Osa siitä tonnista laitettiin tulevaisuussäästöjen jatkoksi, mutta täytyy myöntää, että osa meni leveämpään elämään.
Prismassa ei enää katsota mitä tai miten paljon ostoskärriin laitetaan, vaikka olisi kuun toiseksi viimeinen päivä.
Jotenkin se raha on vaan lipunut sormien välistä, mutta toisaalta onko sillä väliä, kun säästöpuoli on hyvällä mallilla ja kasvaa koko ajan. Pää tulisi kipeäksi, jos pitäisi joka euro tarkkaan budjetoida.

Elokuu 16, 2019, 14:03:42 ip
Vastaus #11

Markku Juusela

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Moro

Tulotaso on ihan kohillaan ja rouvan kanssa "ne" hommatkin pelaa,mitä muuta haluatte musta tietää.
Ja joo kengännumero on 42.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Elokuu 16, 2019, 14:13:22 ip
Vastaus #12

Teemu Vehnilä

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Näemmä jotain 2300€/kk palkkalapussa. Mielellään sais tulla enemmänkin mutta koska meillä täällä on typerä tapa verottaa tuloa niin nousun pitäis olla iso että käteen jäisi enemmän.
Pomo ihmettelee veroprosentin pienuutta ja olen aina vastannut että meillä on progressiivinen verotus, kun saa vähän liksaa, maksaa vähän veroja.

Elokuu 16, 2019, 14:14:11 ip
Vastaus #13

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Oon huomannu että jos pari tonttua tulee käteen kuussa ni sillä pärjää. Joka kuu ei tule kun riippuu lisistä. Bruttto ei ole niin kauhia nykyään mutta työmatkat vaikuttaa veroprosenttiin laskevasti. Asuntolainan olen maksanut (12v jo) ja varmaan loppuaikakin menee minun tililtä. Hyvä olis olla puskuria yllättäviin menoihin mutta aikoihin ei ole ollu. Avioparin tilit menee neljä henkisen perheen menoihin. Lapset harrastaa ja niitä pitää kuskata peleihin ja kaapuntiin muutennii. Puutetta ei ole mutta ei olla reissattukaan maalimaa. En ole kyllä kateellinenkaan niille jotka matkustelee koko ajan, on veneet, mönkkärit, asuntovaunu, asuntoauto, monta harrasteautoa, monta harrastemp:tä, täydellinen korjaamo edellisten rakentamiseen, kesämökki Saimaan rannalla, uudet käyttöautot aikuisilla koska olen onnellinen näinkin.

Elokuu 16, 2019, 14:14:59 ip
Vastaus #14

Mika Malinen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • "I hope y'all know what I'm talkin' about"
Moro

Tulotaso on ihan kohillaan ja rouvan kanssa "ne" hommatkin pelaa,mitä muuta haluatte musta tietää.
Ja joo kengännumero on 42.

Kummalla?