Jep, sen varaan minäkin lasken että eläkkeelle mahdollisesti päästessä on talolaina maksettu, eikä tarvi autoa työmatkoihin.
Auton pito mun ajokilometreillä (1200-1300km/kk pelkkiä työmatkoja) maksaa vähintään noin 500€ kuussa laski sen miten päin vain. Auton hankintahinta vs. arvonalenema vs. käyttöikä, renkaat, verot, katsastukset, huollot, korjaukset, vakuutukset, polttoaineet jne. Erilaisilla, eri ikäisillä ja kokoisilla autoilla päätyy jokseenkin tuohon min. 500 euroon aina. Veroprogression myötä pitää kaiketi tienata bruttoa joku 800-900 että saa 500 lapaseen, eli jos ei tarvis autolla ajella töihin niin sen verran pienemmän liksan voisi hyväksyä vaikka heti eikä se vaikuttaisi juuri mihinkään. Huom perheessä siis kaksi autoa joista toinen pelkästään mun työajossa.
Sama koskee asuntolainaa, eli jos se olisi maksettu, niin taas pärjäisi paljon pienemmällä brutolla.
Talon kun saa työelämässä ollessa semmoiseen vaiheeseen että ei tarvi suuria remontteja tehdä, niin kaipa sitä eläkkeelläkin pärjää.
Ei mulla ole suuria suunnitelmia minkään sijoitusten tai sivubisneksien kanssa. Helpottaa kun ei ole ikinä haaveillut mistään loistoautoista, kelomökeistä, huvijahdeista tms, ja harrastuksetkin ovat olleet kohtuuhintaisia ja pysyneet ns lapasessa omasta mielestä aika hyvin. Eli itse tähtään siihen että säädetään kulut jo etukäteen, useampi vuosi ennen eläkeikää siis, sellaiselle tasolle että eläkkeellä tulee toimeen. Kahvit juon kotona, pihvit osaan paistaa itsekin eikä kaukomatkailu kiinnosta, että sikäli helppoa verrattuna moneen muuhun tietty.