Kirjoittaja Aihe: Autovap, Cyclovap ja Vapsa.  (Luettu 4349 kertaa)

Elokuu 17, 2019, 08:01:00 ap
Luettu 4349 kertaa

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9543
Moro!

Tuommoisen vehkeen moottori taitaa lähipäivinä
kulkeutua talliin-mutta mistä loput?

Onko kellään tuollaista projektia vaikkapa vallan
ilman konetta-tai risalla semmoisella...niin
voitaisiin ehkä hieroa jotain omistajanvaihdosta?

Niin-ja kun tuo kone on jonkinmoisella keskipakokytkimellä-
miten se vehe käynnistetään?Onko siinä jokin konsti,
jolla kytkin jäykistetään kun värkkiä poletaan käyntiin?

Jos ei löydy tuollaista mopoprojektia-sitten taidan miettiä
sitä polkupyörän apumoottoriksi...kai.

t. Markku

Elokuu 17, 2019, 08:21:06 ap
Vastaus #1

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 372
Jos on samankaltane ku Jawa 207 jollane mulla on, siinäkin on keskipakokytkin eli vehje toimii ku moottorisaha. Kaasua lisää ja matkanteko alkaa, jarrulla hirastetaan tai voi moottorijarruttaakin. Polkimissa ei sitten oo jarrua, vaan jarrut on käsikahvoissa. Kytkimen sijalla takajarru ja etujarru normaalissa paikassa, näin siis Jawassa. Eturattaassa on kytkinsysteemi jolla moottorin voi kytkeä pois jos jatkaa matkaa polkemalla, on muuten paljon helpompaa polkea ku esim. pappista. Onhan tässä sentään eturatas silloin paljon suurempi ku takaratas.
Se polkastaan ihan normaalisti käyntiin kuten muutkin mopot, paitsi takarenkas täytyy olla ylhäällä. Onnistuu helpoiten ku mopo on keskijalalla, tätä muuten polkastaan kuten fillariakin eli eteenpäin. Jawassa on kahret ketjut, fillari ja mopoketjut eri pualilla renkasta.
Käyntiin polkastaessa fillarinketju pyäräyttää takarenkasta ja mopoketjut pyärittää moottoria, rivakka polkasu ja keskipakokytkin nappaa kii käynnistäen koneen. Tai sitten perinteisesti ihan mäkistartilla tai tuuppaamallakin lähtee, jos muuten vehje on kunnossa.

Elokuu 17, 2019, 08:27:41 ap
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9543
Terve!

Jotain tuollaista arvelinkin-paitsi että tämä
on hihnavetopeli.

Kuvissa on semmoinen isompi välipyörä moottorin
ja takapyörän välillä...eikös tämä ole
melko vahvaa sukua Mobylettelle?

Koneessa on muovikoppa,jossa lukee ABG.

Ja koneen malli taitaa olla Cyclo Vap "57",vaikka
tyyppikilvessä on mallinumero "610".

Lienee jotain 50/60 luvun taitteen tavaraa.

Mutta projektirunko voi tulla tarpeeseen,jos jollakulla
ylimääräisiä on.

t. Markku
« Viimeksi muokattu: Elokuu 17, 2019, 08:37:03 ap kirjoittanut markkukovasin »

Elokuu 17, 2019, 09:52:10 ap
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9543
Lueskelin tuota käynnistysoperaaatiota muualtakin-
ja ei se ihan selvinnyt.

Joten nyt mietityttää tuo kytkimen rakenne-eli saisiko
tuon moottorin asennettua niin,että veto menisi siltä
kytkimen kiilahihnapyörältä suoraan vaikkaa takapyörän
vanteessa olevaan isoon hihnapyörää,jollaisia on mm.
ruotsalaisissa kevytmopoissa käytetty-ja sen härvelin
käynnistys sitten jollain konstilla.?

Välityssuhteesta tulisi varmaan aika sopiva tuollaisella 400mm kiilahihnavanteella,
jos veto on moottorin kampiakselilta-siinä on silmämitalla ehkäpä n. 70mm hihnapyörä.
'
Onko jollakulla kuvaa tuosta kytkinhimmelistä laittaa?

t. Markku

Elokuu 18, 2019, 20:52:12 ip
Vastaus #4

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1617
moro,viime syksynä ostin cyclovap sport projektin jossa ei ollut konetta eikä pyöriäkään,ajatus oli rakentaa joku sekasikiö johon piti laittaa peogeot 103 kone mutta ei ole nyt edistynyt                                                                                                                                                                                   
http://www.kotinet.com/korkki/faktaa/varaosaluettelot_vapsa/Vapsa_automaattikytkinmopedin_varaosaluettelo.pdf

Elokuu 18, 2019, 20:55:30 ip
Vastaus #5

juha p salonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1617

Elokuu 18, 2019, 21:57:51 ip
Vastaus #6

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Olen ollut tuollaisten kanssa aika paljon tekemisissä (ei kuitenkan Vapsan) mutta tuo toimii aivan samalla periaatteella kuin Mobylette . Lähdetään  polkemaan  kuin pyörää ja kun vauhtia tulee tarpeeksi niin kytkin nappaa kiinni moottori alkaa pyöriä käyntiin puolipuristinta käyttäen . Tuota isoa remmipyörää ei voi jättää pois,   muuten  jos takarattaalta on suoraveto kettingillä kytkimelle niin en usko sen käynnistyvän kun kytkimellä ei ole kierroksia tarpeeksi aktiveerautua keskipakovoimasta. Kannatta tutkia kytkin aina ensin onko se kunnossa !! taitaa olla viisainta hommata Mobyleten tai Vapsan  runkokin

Elokuu 19, 2019, 05:38:45 ap
Vastaus #7

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1236
  • Jäsennumero 2573
Laita narukäynnistin. Olen nähny sellaisen viritelmän Mobyletin moottorissa.

Elokuu 19, 2019, 07:21:00 ap
Vastaus #8

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9543
Olikohan itse tehty viritelmä?

Ei sattunut kuvaa semmoisesta jäämään?

Joo-yksi visio on,että otan sen keskipakomötikän kokonaan
pois ja laitan akselille kiinteän rattaan-ja siitä vedon kevyelle kytkimelle-
semmoisen voi vaikka itse rakennella-tai jos saa ruotsalaisen
"lättviktaren" valmiin kytkimen-tai jopa loota/kytkinyhdistelmän.
Se lootahan ei ole kuin nyrkin kokoinen..-ja siitä veto ketjulla tai hihnalla
takapyörään.

Täytyy tutustua,kun se moottori saapuu tuolta maailmalta (Ranskasta).

t. Markku

Elokuu 19, 2019, 08:53:53 ap
Vastaus #9

Arto Ahonkivi

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 372
Martti, eikö Mobyletteä saa polkastua käyntiin jos se on keskijalalla takarenkas ilmassa?
Sen Jawan saa käynnistetyä kans polkemalla, mutta hankalaa ja raskasta. Helpoiten keskijalalta tai lykkäämällä. Jawassa on kans pualipuristin, mun mallissa sillä sammutetaan mopo.

Elokuu 19, 2019, 09:21:53 ap
Vastaus #10

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 9543
Tokihan on tämmöinen pikku-Albion,
josta tosin puuttuu yksi ratas-vaan eipä apufillarissa
niin vaihteita tarvitakaan.

Kytkin kun vaan jostain löytyisi.

Mutta tuota pienempää vajhdelootaa tuskin helpolla löytyy.

t. Markku

Elokuu 19, 2019, 11:17:27 ap
Vastaus #11

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1236
  • Jäsennumero 2573
Olikohan itse tehty viritelmä?

Ei sattunut kuvaa semmoisesta jäämään?


t. Markku
Oli itse viritelty ja Ikosen Vekehän sillä ajoi jokunen vuosi sitten. Liekö Vekellä vielä tallessa. On minulla siitä videonpätkäkin mutta ei nyt heti löytyny.

Elokuu 19, 2019, 12:15:53 ip
Vastaus #12

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Kyllä arto on oikeassa . Voi Jawan  207/210.n  ja Mobyn polkaista jalustalla ollessa jos kytkin on hyvässä kunnossa. Jos ei niin polkemaan tielle hyvää vauhtia ja toivoa että kytkin ottaa   .  Mobyssä on pakko käyttää ensin puolipuristinta että moottori alkaa pyöriä, ja sillä voi sammuttaakkin

Elokuu 19, 2019, 13:15:40 ip
Vastaus #13

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Näin tässä kun lueskelin Ruotsin Blockia että Umeåssa 400km päässä  minun asuinpaikasta olis myytävänä Mobylette av 3 -54   jossa näyttäis olevan kaikki romppeet paitsi moottorista näyttäis puuttuvan magneeton osat kaikki. Siihen  se varmaan olis helppo nakki

Elokuu 19, 2019, 17:42:47 ip
Vastaus #14

Hannu Kylli

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1236
  • Jäsennumero 2573
Olikohan itse tehty viritelmä?

Ei sattunut kuvaa semmoisesta jäämään?

t. Markku
Tässä Markku se video. https://youtu.be/cH7wsZtnss4