Kirjoittaja Aihe: Matti Viro elämäkerta  (Luettu 2308 kertaa)

Elokuu 22, 2019, 09:46:17 ap
Luettu 2308 kertaa

hannu kinnunen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
  • Museoajoneuvotarkastaja
 "Sinisen savun jäljillä", kirja Matti Virosta julkaistaan syyskuussa 2019. Keijo Virtasen kirjoittama kirja kertoo "moottoripyöräilyn suurlähettilään" elämäntyöstä,  mukana tietysti Pannonia. Kuvassa 280 sivuisen kirjan kansi.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 22, 2019, 21:02:07 ip kirjoittanut hannu kinnunen »

Elokuu 22, 2019, 16:21:49 ip
Vastaus #1

Kymäläinen_Paavo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Asiahan ei minulle juurikaan kuulu, mutta muistelen, että näitten motukoiden parissa touhusi Matti J. Viro.

Elokuu 22, 2019, 18:23:45 ip
Vastaus #2

Pertti Rintamaki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
En tiedä oliko J vai ei, mutta Viron Matista on aina puhuttu Pannonian ja niiden osien yhteydessä.
Matti Viro ja Pannonia tekivät lukuisia hankintamatkoja Unkariin jo paljon ennen kännyköitä.

Elokuu 22, 2019, 18:27:56 ip
Vastaus #3

Rauno Perämäki

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Hankintalistalle ilimam muuta.

Elokuu 22, 2019, 18:51:02 ip
Vastaus #4

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Asiahan ei minulle juurikaan kuulu, mutta muistelen, että näitten motukoiden parissa touhusi Matti J. Viro.

Eiköhän tuossa samasta henkilöstä ole kysymys?

Matti J. Viro käytti myös minun muistini mukaan nimeään tuossa Jiin sisältämässä muodossa.  Tuon kirjan kirjoittaja, Keijo Virtanen, oli Matti J. Viron eläessä hyvä henkilökohtainen tuttava Matille - ainakin Keijon muista kirjoista on tämän käsityksen saanut.  Oletan Keijon tuntevan myös hyvin henkilökohtaisella tasolla Matin perilliset.

En tiedä taustaa sille, miksi Keijo on valinnut kirjaansa Matin nimen kirjoitusasuksi tuon Jiittömän muodon.  Vankasti oletan, että se ei ole vahinko eikä perustu tietämättömyyteen, vaan siihen on ollut syy, ja jopa oletan, että asiasta on keskusteltu Matin perillisten kanssa.  Siis oletan, en tiedä.

Jaakko

Elokuu 22, 2019, 23:20:15 ip
Vastaus #5

Kymäläinen_Paavo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Meikälle Matti J. Viro oli trial-guru, joka esim. Rovaniemellä opettajana ollessaan trialin aivan uusiin sfääreihin. Sieltä kaksi Suomen mestaria lajiin; Juhani Tapio ja Veikko Kamunen. Lisäksi muutama muukin menestyjä. Yksi ikoninen kuva yhteiskoulun joulujuhlassa ajaminen rappusia alas.
Pannonia juttu on minulle kaukaisempi.

Elokuu 23, 2019, 00:00:41 ap
Vastaus #6

Jaakko Latvanen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Matti J. Viro toimi Suomen Moottoriliiton toiminnanjohtajana 1950-luvulla, olikohan kaksi vuotta?  Hän toi trialin Suomeen lajin varhaisina vuosina, sehän oli aluksi hyvin brittiläinen laji.  Taisi suomentaa ja vähän mukauttaakin sääntöjä?  Opettajana hän työskenteli Rovaniemellä ja Pihtiputaalla, ja oli voimakas moottoripyöräilyn puolesta puhuja kummallakin paikkakunnalla.  Imatran Ajoissa Matti J. Viro toimi tulkkina useita vuosia; hän puhui latinokieliä ja unkaria, näitten tavanomaisempien lisäksi.  Pannoniasta muodostui hänen rakkautensa, voisi sanoa, ja hän matkusti lukemattomia kertoja lomillaan Unkariin, ja sinne muodostui runsas ystävien piiri.  Hän toi sieltä pyöriä ja osia Suomeen.  Osavarastoa taitaa olla edelleen jäljellä, poikansa Jukka jatkaa harrastusta ja kaupankäyntiä edelleen, luulisin?

Itse muistan hänen jäyhän ja äärettömän selkeästi artikuloivan hahmonsa Imatran Ajojen varikolta.  Myöhemmin olen hänet tavannut muutaman kerran vuosituhannen vaihteen tienoilla jossain veteraanimoottoripyöriin liittyvässä yhteydessä, artikulointi oli säilynyt, tarinat olivat viihdyttäviä.  Hänen omien sanojensa mukaan "jos tarina on hyvä, sen ei välttämättä tarvitse olla aivan tosi".  Tarinoita usein kuunnelleet sanoivatkin niiden edelleen parantuneen vuosien saatossa.

Kun Ciacomo Agostini oli Imatran Muistoajoissa tämän vuosituhannen puolella, hän oli kysynyt tai ihmetellyt, missä on Matti J. Viro.  Kun hänelle kerrottiin Matin siirtyneen pois tästä ajasta, olivat kyyneleet kihonneet mestarin silmiin; olivat ystävystyneet kilpailuvuosien aikana Matin toimiessa tulkkina Imatralla.

Yhden kerran Jyväskylässä asuessani kävin moottoripyörällä liikkuen seuraamassa Jyväskylän MM-rallia.  Kilpailijoita odotellessa syntyi keskusteluja.  Vieressä oli katsoja, joka kertoi olevansa Pihtiputaalta, ja kertoi saaneensa lukiossa saksasta ehdot - Matti J. Viro opettajanaan.  Ehdot oli kuitattu sillä, että hän oli lähtenyt Matin mukaan Keski-Eurooppaan kesällä moottoripyörämatkalle.  Matkustaminen oli askeettista, mutta toisaalta ihmisiä tavattiin paljon, ja aina sattui ja tapahtui.  Itse kertoi, että enemmän tuli oppia sekä kielissä että elämässä yleensä, kuin olisi tullut tavallisella ehtolaiskurssilla.  Matti J. Viro aina korosti kulttuurin tuntemisen tärkeyttä kielen osaamisen täydentäjänä.

Nuo kaikki muistista temmattuna, tietoisesti en ole parannellut, mutta muisti saattaa tehdä tepposensa...

Jos tuollaisten muistelusten lukeminen laittoi uteliaisuuden liikkeelle, todennäköisesti saatte niitä huomattavasti paremmin kirjoitettuina ja runsaasti, kun tilaatte Keijo Virtasen kirjan heti, kun se julkaistaan.

- arvelee jaakkovaakko -

Syyskuu 02, 2019, 10:56:06 ap
Vastaus #7

Ilkka Heinäaho

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Oli kunnia tuntea Matti Viro. Hänet usen huomattiin jää- ja maarata-ajojen katsomossa meillä Konnevedellä. Aina saapui Pannonialla, usein kahden naispuolisen opetuslapsensa kanssa, hekin omilla pustan tuulispäillä. Opetusmetodeistaan ja aikaansa edellä olleesta nuorisotoiminnastaan Pihtiputaalla kuultiin. Sen sijaan roolinsa esimekiksi Imatran ajojen syntyvaiheissa selkeni paljon myöhemmin tiedonmurusista.

Olen parikymmntä vuotta toiminit SML:n hallituksessa ja sen seurueen vanhimpana "pappina" minut aikoinaan valittiin mm. SML:n 100v -historiikkityöryhmään. Yskähdellen käynnistyvä ryhmä ei vieläkään ole päättänyt millä muotoa historiikki julkaistaan mutta Ilman muuta Matti Virosta täytyy tuotoksessa olla merkittävä luku. Tiesin Keijo Virtasen mm. MZ -tietäjänä ja kirjailijana. Arvelin häntä pyytää SML:n historiikin kokoamista pohtimaan. Pian keskustelumme johti Matti Viroon ja hänen osuuteensa lajiliiton vaiheissa.

Palaveerasimme 2016 muutamaan otteeseen, mukaan liittyi Keijon poika Aarne joka oli juuri väitellyt Vihtori Kososen puheista, arvatenkin vahva tausta henkilöhistoriaa tutkimaan. Tällä kokoonpanolla kävimme Jämsässä haastattelemassa Matti J:n leskeä, tytärtä ja Jukka -poikaa. Mitä miellyttävin parituntien vierähti. Rouva kertoi huimia matkakertomuksia kun Pannonialla, joskus sivuvaunullisella BMW:llä kävivät Unkarista Pannonian osia hankkimassa. Jukka niitä läheisessä isossa vanhassa kylätalossa esitteli. Niitä on paljon. Tavarat ovat hieman "lajittelemattomasti", syynä kait se, että paikka osia varten oli käyttöön saatu vasta vähän ennen Matin äkillistä menehtymistä.

Oli selvää, että Matti Viron elämäntyö ei mahdu SML:n historiikin yhteen kappaleeseen. Oli aineksia yllin kyllin kirjaan ja se alkoi Virtasten toimesta syntymään.  Merkkiteos merkkihenkilöstä!

Ilkka Heinäaho

Syyskuu 11, 2019, 13:38:02 ip
Vastaus #8

hannu kinnunen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
Kirjan julkistamistilaisuus on Keski-Suomen Kirjailijatalolla (Seminaarinkatu 26 B, 40100 Jyväskylä)  18.9.2019 klo 18.00.  Kirjatilaukset ja kyselyt osoitteeseen:  blaunebelreiter(ät)gmail.com
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 19, 2019, 09:55:37 ap kirjoittanut hannu kinnunen »

Syyskuu 30, 2019, 08:15:34 ap
Vastaus #9

hannu kinnunen

• **
  • Jäsentiedot Poissa
Kirjatilaukset ja kyselyt osoitteeseen:  blaunebelreiter(ät)gmail.com tai o4oo 478319/Hannu

Marraskuu 04, 2019, 15:33:39 ip
Vastaus #10

Kymäläinen_Paavo

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Ystäväni Lasse Jahn pyysi laittamaan esille hänen kokemuksensa Matti J. Viron kanssa, Lasse:

Huomasin että olit ottanut osaa VMPK:n Viro-juttuihin joten ajattelin `minä myös´. .Olen tilannut kirjan, lainaan jollei sinulla ole jo.
Terveisin
Lasse

Tässä sitten itse juttu:

Tapasin Matin ensi kerran Aarnikassa 1958 hänen toimiessa Suur-trialin kilpailunjohtajana. Hän oli saanut houkuteltua mukaan myös scramblekuljettajia  mm. Raimo Rein isolla Matchlessilla. Seuraavina vuosina oli hänellä samoissa kilpailuissa ensi kerran myös kilpailijoita Ruotsista, ilmeisesti Antti Syvälahden avustuksella paikalla saatuja.
Hänen toimiessa Moottoriliiton toiminnanjohtajana 1962-1963 kävimme usein minulle mieluisia keskusteluja hänen toimistossaan torin varrella Ruoholahdessa,  työpaikkani kun oli Bulevardin toisessa päässä, eli kävelymatkan päässä. Englanninkielen tositaitajana hänellä oli myös moottoripyöräilyn  slangisanasto hallussaan, mieleen on jäänyt `my bladder is showing´
Vielä on muistissa yhdessä tehty retki Sipoon jääratakilpailuun, järjestäjänä Vargarnas Motorklubb. Matti BMW:llä veti ja minä narun perässä hänen Danuviallaan. Sain ajaa 125-luokassa ja lähtö onnistui hyvin kiitos trialharjoittelun ja vasta raspattujen renkaiden. Ensimmäisessä kaartessa meni sitten puolet kilpailijoista ohi ja seuraavassa loput.  Eräni jälkeen Matti vaihtoi numerokilvet ja lähti 250-luokkaan mukaan. Sillä aikaa hikeni jäähtyi ja kotimatkalla, edelleen narun perässä, tuli sitten kunnon kylmettyminen.
Mutta hauskaa ja opettavaista oli, kuten aina Matin kanssa.
Viimeinen tapaaminen sujui ensimmäiseen tyyliin trialin merkeissä. Matti kunnioitti läsnäolollaan Jorma Teriön syntymäpäivää ja Jorma oli merkannut jaksoja kotipihallaan, mukana juhlissa  myös mm. Raimo Jaatinen ja Antti Syvälahti Jorman omien lisänä. Kuviakin on tilaisuudesta  säästynyt jälkipolville.

Lasse sähkötti myös jutussa mainitun kuvan, jossa Matti, Antti ja Jorma.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 04, 2019, 16:54:17 ip kirjoittanut Kymäläinen_Paavo »