Kirjoittaja Aihe: BMW puhallinjäähdytteinen moottori  (Luettu 1577 kertaa)

Syyskuu 02, 2019, 19:12:03 ip
Luettu 1577 kertaa

ari seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Tälläinen ajautui käsiini,mihinköhän käyttöön tehty bokseri kone,magneetto sytytys yksi solex kaasutin, rivoitettu alumiini öljypohja,kansiventtilit,kaksiosaiset venttiilikopat,sylinterin halkaisija n 78mm normaali kuivakytkin,iso ilmanpuhdistin n 40cm pitkä ja 10cm paksu jossa öljy pohjalla eli mihin käyttöön epäilen että ollut sa int.

Syyskuu 02, 2019, 19:15:30 ip
Vastaus #1

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Kuva ois iloinen ylläri...!
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 02, 2019, 19:24:33 ip
Vastaus #2

Risto Nieminen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 114

Syyskuu 02, 2019, 19:34:38 ip
Vastaus #3

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
En muista SA-kilvissä 700-bemareita nähneeni?

Syyskuu 02, 2019, 19:58:21 ip
Vastaus #4

Kari Sillanpää

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5179
  • MC Debit
Tais olla Arilta arvaus se sotaväkikytkös?

Tämän puolesta minäkin veikkaisin:



...ellei sitten niin vanha että on variksen kuvalla varustettu.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 02, 2019, 20:00:56 ip kirjoittanut Kari Sillanpää »
Kari

”Parempi Piru merrassa kuin kymmenen irrallaan”

Syyskuu 02, 2019, 20:54:18 ip
Vastaus #5

ari seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Vastaus löytyi,juuri tollainen kuin Riston linkissä on näitä sain 2 kpl mutta peltejä puuttuu jäähdytyksestä

Syyskuu 03, 2019, 08:35:38 ap
Vastaus #6

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 756
Paljonkohan mahtaa painaa tuollainen mötikkä?
Tuli mieleen, jotta lentokoneeseen......

Syyskuu 03, 2019, 18:10:54 ip
Vastaus #7

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Paljonkohan mahtaa painaa tuollainen mötikkä?
Tuli mieleen, jotta lentokoneeseen......
Ei varmaan enempää kuin tuplat verrattuna samantehoisiin Rotaxeihin tai Kohlereihin, joilla oikeasti lennetään.

Syyskuu 08, 2019, 21:54:23 ip
Vastaus #8

ari seppälä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 35
Nämä moottorit olis kaupan jos kiinnostaa.

Syyskuu 09, 2019, 06:45:00 ap
Vastaus #9

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 474
Tais olla Arilta arvaus se sotaväkikytkös?

Tämän puolesta minäkin veikkaisin:



...ellei sitten niin vanha että on variksen kuvalla varustettu.
Ihan vain kurioisiteettina: Minä olen elämäni ensimmäiset automatkat matkustanut tuollaisen bemarin takapenkillä.
Mutta siinäpä olikin voimanlähteenä Fiat 600:n kone!
Bemarin oma moottori oli hajonnut ja isäukko istutti pompannapin moottorin takaluukkuun. Kuulemma näitä risteytyksiä oli tehty jokusia, koska bemarin kone oli ongelmallinen.
Valokuvaa virityksestä ei valitettavasti ole säilynyt.

Lopulta auto jäi pihaan ruostumaan, koska jotain ongelmaa siinä oli koko ajan. Olisikohan liittynyt jäähdytykseen.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2019, 06:46:59 ap kirjoittanut Juha Pohjamo »

Syyskuu 09, 2019, 22:29:42 ip
Vastaus #10

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2703
Miun yks nuoruuden tuttu rakens kusiaisen konneen NSU Prinziin - toinen mp-tekijä kenen oma moottori ei ihan parasta mainetta ainakaan Suomessa nauttinu.  Oliks se niin, että kuussatasessa se ilma meni syylärin läpi väärin päin, eli takaa eteen?  Kuussatasessa itessään oli sellanen vauhtipelti ilmalle koneen alla, mikä kait muodosti sinne syylärin kulkusuunnassa etupuolelle kovan alipaineen, mikä veti ilmaa syylärin läpi ropelin avuks.  Muistankohan oikein, että se miun tuttu rakens tai rakennutti jossain kuussataseen sellasen ropelin, mistä oli siivet käännetty niin, että ilma meni syylärin läpi eestä taaksepäin, millä ratkas sen jäähytysongelman?

- muistel jv -

Syyskuu 10, 2019, 08:15:11 ap
Vastaus #11

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Ajoko Jaakko se siun tuttus sillä modatulla kusiaisella talvella?

Syyskuu 10, 2019, 10:27:07 ap
Vastaus #12

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2703
Oma muistikuva aika hatara siitä, kuinka kauan kaveri sillä rinzillään ajeli. Ollaan oltu vielä harvakseltaan yhteyksissä, yritän jossain välissä kysellä.

Olikos se niin, että kusiaisessa ei ollu erillistä lämmityslaitetta, vain ilmanohjaimet, joilla ohjattiin syylärin läpi tullutta ilmaa kapiiniin?  Olikohan rinzissä erillinen lämppärin kenno eessä?  Tai oliko rinzin oma kone vesijäähy? Koitan kysellä, jos kaveri ite muistas.

jv

Syyskuu 10, 2019, 11:04:50 ap
Vastaus #13

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Joo, ei tartte enempää kysellä. Ymmärsin että oli siis auto-kusiainen, jossa ilmavirtaus käännettiin kulkemaan konehuoneeseen päin? Silloin kai talvella tuli kylmä kun kabiiniin ei puhallettu vaan vaihtoehtona oli imeä ilma syylariin sisältä tai ulkoa.


Edelleen jos kusiaisissa jäähdytysongelmia oli, niin miten ihmeessä eteläeurooppalaiset niillä pärjäsi, kun eivät netistä voineet lukea suomalaisesta innovaatiosta ongelman poistamiseksi? Ja en nyt mene nimeämään kuuluttajaa, joka Ahvenistolla kertoi kisayleisölle, että Fiateissa on takaluukku auki siksi, että ilmajäähdytteinen kone saa tarpeeksi ilmaa...

Syyskuu 10, 2019, 12:30:40 ip
Vastaus #14

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 474
....Fiateissa on takaluukku auki siksi, että ilmajäähdytteinen kone saa tarpeeksi ilmaa...
Eikös kaikki koneet ole loppujen lopuksi ilmajäähdytteisiä?
Toisissa on väliaineena jäähdytysneste ja toisissa ei.