Kirjoittaja Aihe: xt 125 x - 09 käyntiongelmaa  (Luettu 853 kertaa)

Syyskuu 08, 2019, 20:38:14 ip
Luettu 853 kertaa

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 158
Mikäs on kevyt-jammussa kun tahtoo sammua heti kun kääntää kaasua vähän. Liikkeellelähtö onnistuu kovemmilla kierroksilla tai kaasua "pumppaamalla".  Ajossa vetää ihan hyvin ja ilmavuotoja ei löytynyt kontaktikliinerillä. Ongelma on vain tuossa juuri tyhjäkäyntikierrosten yläpuolella ja kaasua hitaasti lisätessä. Kaasari ja suuttimet on putsattu.
-Kaizu-

Syyskuu 09, 2019, 00:05:37 ap
Vastaus #1

Pertti Rintamaki

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 756
Pieni tyhjäkäyntisuutin, tai sitten tukossa.

Syyskuu 09, 2019, 08:48:54 ap
Vastaus #2

Mika Törne

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 360
Onko tullut ajan kanssa, vai onko tehty jotain muutoksia, vaikkapa ilmanpuhdistin vaihdettu "power filtteriiin"? Ei näissä mitään kiihdytytyspumppua taida olla? Laihalle kuitenkin taitaa mennä.

Syyskuu 09, 2019, 09:18:35 ap
Vastaus #3

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 158
Joo, laihalla tuntuu käyvän.., suutin ei ole tukossa - ultrapesty.  Kampe tuli pari vuotta seisseenä ja ei tietoa miten toimi aiemmin. Täytyy varmaan kokeilla isommalla tyhjäkäyntisuuttimella. Kyseisessä laitteessa on katalysaattori ja ilmeisesti jonkinlainen egr-systeemi joka ei ainakaan ulkoapäin tunnu vuotavan... Ilmansuodatin on vakio, äänenvaimennin ei.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2019, 09:21:23 ap kirjoittanut kai lahtinen »
-Kaizu-

Syyskuu 09, 2019, 11:08:18 ap
Vastaus #4

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 221
Tyhjäkäyntisuutin ei lähde ultraäänipesurilla puhtaaksi, vaatii mekaanisen puhdistuksen. Vaikka suuttimen reiästä näkyy valo läpi, niin se ei silti ole puhdas! Joskus puhdistimena on toiminut menestyksellisesti teroitettu tulitikun pää. Joskus on ollut helpoin laittaa uusi suutin, kun eivät paljoa maksa.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 09, 2019, 11:09:51 ap kirjoittanut Osmo Leikko »
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Syyskuu 09, 2019, 11:12:06 ap
Vastaus #5

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3070
 Mulla oli yyberissä sama ongelma. Sähköjohdon säikeellä sain valon paistamaan tyhjäk. suuttimesta, mutta ongelma ei tyystin poistunut.
 Eikös siellä kaasarin pohjassa ole seosruuvi ? Sitä auki, niin voi jelpata. Myös neulaa vois nostaa pykämän.
 Toisaalta jos putki on avarampi kuin orkkis, ni ei taida auttaa ku lisää kakkua / isompia suuttimia.

Syyskuu 09, 2019, 15:00:22 ip
Vastaus #6

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
Mitä oon noihen pienenmpien 2000-luvun kaasarimoottoripyörien kanssa pelannut, niin aina on vaihtunut isompi TK-suutin ja yleensä isompi pääsuutin, kun kaasari on ollut auki.
Sen takia, että pakokaasupäästöjen takia ne on vedetty tyhjäkäynnillä tosi laihalle.
Esim. 500 kuutioinen yks'pyttynen Cagiva ei veinannut käynnistyä normisuomen kesässä (+5) astetta ja helteellä piti ryyppyä tarjota kylmälle koneelle
Jouduin tutustumaan aiheeseen, kun startti hajos reilun 15 000km ajon kohdalla.
Ei se ollut ihme, että startti hajos, kun piti sahata pitkiä startteja.
Vaihdoin pari numeroo suuremman TH-suuttimen ja pykälää isomman pääsuuttimen, niin sen jälkeen käynnistyy kuin eri moottoripyörä, siis paljon paremmin ja kulutus ei ole muuttunut miksikään tai jos on, niin mahtuu mittaustoleranssin sisään.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Syyskuu 09, 2019, 15:51:16 ip
Vastaus #7

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 158
Niin se on vielä otettava kaasari auki ja suurennettava suutinta. Neula onkin jo ylimpään asentoon laitettu ja tuolla seosruuvilla oli kyllä vaikutusta mutta ei ikäänkuin riittänyt... Kiitoksia vastanneille.

-Kaizu-

Syyskuu 12, 2019, 21:21:37 ip
Vastaus #8

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 158
Ei ollut paikallisella Jammu-diilerillä tk-suutinta. Luupilla katottuna näyttää lukevan 15, eli ilmeisesti 0,15mm reikä, näyttääkin olevan juuri alkuperäinen koko. Sain pyöriteltyä 0,2mm vaijerin säikeen siitä läpi mutta ei ollut paljoa apua. Tyhjäkäyntiä käy aika hyvin kun seosruuvi on 2ja1/4 auki. Otin vielä kaasarin auki ja koska neula oli jo ylimmässä asennossa lisäsin neulan lukitusrenkaan alle pienen o-renkaan eli neula nousi millin verran vielä ylöspäin. Tämä teki eetvarttia,  nyt vastaa kaasuun eikä meinaakkaan sammua 😁
-Kaizu-

Syyskuu 13, 2019, 07:30:13 ap
Vastaus #9

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1216
Jet set elämää tähän tarvitaan.
Mene Ebay.hin ja hakusanaksi kaasarin nimi ja main jet slow jet set,sitten etsit setin missä on sopivia kokoja.
Maksaa 5-15 € + veronmaksajille/postille toisen vitosen,saat samalla kiihdytettyä Postin alamäkeä. ;)

Syyskuu 13, 2019, 08:33:43 ap
Vastaus #10

Osmo Leikko

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 221
Ei ollut paikallisella Jammu-diilerillä tk-suutinta. Luupilla katottuna näyttää lukevan 15, eli ilmeisesti 0,15mm reikä, näyttääkin olevan juuri alkuperäinen koko. Sain pyöriteltyä 0,2mm vaijerin säikeen siitä läpi mutta ei ollut paljoa apua.

Mikunin suuttimen numero ei suoraan kerro halkaisijaa, ei milleissä eikä tuumissa. Se kertoo virtausmäärän. Mikunin suuttimessa nro 15 reiän halkaisija on 0,335 mm. Joten jos sait 0,2 mm säiken läpi, niin kovasti on reikä vielä tukkeessa.
Meidän tulee olla todella kiinnostuneita tulevaisuudesta, koska joudumme
viettämään siellä loppuelämämme.

Syyskuu 13, 2019, 09:16:55 ap
Vastaus #11

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 158
No, niinhän se taitaa olla. Kiitos Osmo.
-Kaizu-

Syyskuu 13, 2019, 10:36:26 ap
Vastaus #12

Kari Tirkkonen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 972
varoituksen sana tähän kohtaan auto puolelta, joskus taannoin ajauduin poraamaan polon pierupurkin tk-suuttimen isommaksi niin onnistui yli odotusten, vaikka terä oli nimellisesti oikean kokonen (joku 0,8 tms) niin tuli sen verran iso että kävi 1500 kierrosta tyhjää kaikki ruuvit kiinni, pakko oli mennä ostamaan uusi isompi suutin

Syyskuu 13, 2019, 11:12:25 ap
Vastaus #13

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 158
Juu, tilaan kyllä lajitelman suuttimia, nyt tällä jo junnuosasto tien päälle pääsee. Kivijalkaliikettä yritin taas kannatta mutta 14€/kpl ja viikon toimitusaika...
-Kaizu-

Syyskuu 13, 2019, 13:47:13 ip
Vastaus #14

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2428
varoituksen sana tähän kohtaan auto puolelta, joskus taannoin ajauduin poraamaan polon pierupurkin tk-suuttimen isommaksi niin onnistui yli odotusten, vaikka terä oli nimellisesti oikean kokonen (joku 0,8 tms) niin tuli sen verran iso että kävi 1500 kierrosta tyhjää kaikki ruuvit kiinni, pakko oli mennä ostamaan uusi isompi suutin

Kyllä isompi suutin on aina parempi ratkaisu kuin alkuperäisen suuttimen rotsaaminen.

Koneet on yksilöitä ja suutinjumppa on edessä.
Toiset lähtee reteesti kerrralla riittävän isolla ja eihän se toimi, joten kaasari auki.
Toiset taas varovasti askel kerrallaan ja eihän se toimi, joten kaasari auki...:)

Tuo neulan korkeus viittaisi vähän liian pieneen pääsuuttimeen.

Mutta mitä tätä enää oikeastaan pohtimaan, kun Törmän Martti kirjoitti taikasanat main jet slow jet set!
niillä etiäpäin.
Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.