Kirjoittaja Aihe: KTM 125 RV -81 toimintakuntoon saattaminen.  (Luettu 1535 kertaa)

Syyskuu 10, 2019, 17:57:58 ip
Luettu 1535 kertaa

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3070
 Tiedä sopiiko -entisöinti- alueelle, mutta menköön.

 Kertoilen hissuksiin mitä pyörän ympärillä tapahtuu, valmistu se ei ehkä koskaan, kun tekijän tietää.  :-[    Näyttöjä on.

 Olen aina ollut Torin ja Nettimoton ahkera selaaja ja monen monta herkkupalaa olen sieltä löytänyt noin kuvainnollisesti.
 Tämä ko. ktm siellä oli pitkin kesää ja alkuun kova hinta tippuili vähin erin, kunnes alkoi olemaan siedettävissä lukemissa.
 Laitoin yhteydenotto lomakkeella mielestäni pilkkaa tekevän tarjouksen, joka sitten myyjälle kuitenkin sopi.
 Sovittiin että haen, kun olen valmis hakemaan ja muutaman viikon päästä sopimisesta junailtiin reissu mökin kautta Rantasalmelle.
 Pyörästä olin nähnyt vain pari huteraa kuvaa ja kaikki oli aivan arvailua, mutta ajattelin niin, että muutama tärppi-osa maksaisi vaivan, jollei siitä pyörää tule.
 Myyjä myös kertoi, että rikki on... monestakin kohtaa.

 Tämä kaikki vain siksi, että peli osui aikakauteen jolloin itsekin vielä pysyin pyörän päällä. Olin etsinyt PE Suzukia, jollaisen jo tavallaan löysinkin, mutta miettiminen selvässä asiassa yön yli oli liikaa, joku kerkesi hakea pois sen.  :P Sellaisella ajelin 2-päivän ajon -84.  Hyvä PE li !

 Nop. Tämä KTM kelpasi, vaikken sen kuutioista niin kovin innostunut ollut, enkä ole.  350cc ois ollu kiva.  :)

 Pyörä siis nostettiin Hiaceen rantasalmella ja mukaan lähti myös Husqvarna ompelukone, "kun halvalla sain".        Idiootti.  :(
 Sittemmin pyörä kotiutui joitain viikkoja sitten ja karu totuus sen kunnosta alkoi selvitä.                 Kertomus jatkuu, lukekoot ketä kiinnostaa...

Syyskuu 10, 2019, 19:54:43 ip
Vastaus #1

Petri J Kokko

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 472
  • Ei mainosten orja,muuten kyllä.
Luetaan toki ja jatkoa odotellaan vaikka en senkummemmin maastoprätkien harrastaja mutta onhan tuo harrastekohteena kiva eikä yleinenkään joka iso plussa mielenkiintoon.
Joo,250-350 olisi ollut täyskäsi piikkin nähden mutta toki hintakin olisi silloin kait "pompsahtanut"ja liekö semmoisia isompia kovinkaan paljon tarjolla täällä joista ruveta värkkäämään ehjää tai muitakaan tuon tyylin perinteisiä merkkejä 70-80 luvuilta?
Vanhoja piikkejä löytyy kilohintaan jos katumallit kelpaa ja niitähän ei pahemmin kukaan harrasta tai huoli oikeastaan ilmankaan minkä taasen voi kääntää voitokseen jos piikkimiehiä,valinnanvaraa piisaa.
Ainahan ne mopon voittaa  ja voipi vaikka museoida ;) puhumattakaan että täystehoiset piikit kehitti jopa yli 20hv 80-luvulla....

Nyttemminhän pääosin tarjolla tuota pilipali Kiinantavaraa mopoista skoottereihin ja jos jonkinmoisiin mönkijöihin oudoilla tuotenimillä ja maapallon täytteeksi  mutta eivätpähän oo toisaalta hinnalla pilattuja rojekteina jos ken semmoista kaipailee.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 11, 2019, 10:07:16 ap kirjoittanut Petri J Kokko »

Syyskuu 11, 2019, 06:31:29 ap
Vastaus #2

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 8171
No mullahan on Motoplatin virtavehkeen pohja,
jossa on kiinni kaksi virtapuolaa-onko tarvetta?

t. Markku

Syyskuu 11, 2019, 11:24:13 ap
Vastaus #3

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3070
 Kiitokset Petrille kannustuksesta ja Markulle osatarjouksesta. Katsotaan kun laite on kipunointia vaille, mikä on sitten tilanne.

 Pyörä nostettu pöydälle ja pintapuolinen tarkastelu aloitettu.
 Paljon on vikaa ja huonoa. Ainoa mikä on hyvää on se, ettei tämä vastoin tarkoitustaan ilmeisesti ole kisoja kiertänyt.  Näissä yleensä runkoputket litteenä ja vinossa, vanteet kolhuilla, jalkatapit linksallaan, putki luntulla jne. mutta tässä yleisryhti on hyvä, joskin jokapaikka kadulla / hiekkateillä ajettu loppuun. Renkaat, ketjut, ilmeisimmin mäntä, laatikossa vika, kiksi puuttuu, muovit ovat ryhdissään, mutta läpihaperot...
 Paljon on töitä tiedossa jos tästä aikoo kulkineen tehdä.

 Papereita tähän ei ollut, mutta vanhasta kuvasta näkyi rekkari, joka ei kylläkään tuottanut tulosta trafin suunnalta, mutta runkonumerolla kansallisarkistosta löytyi omistajatiedot ja myös osoittautui, että yhdellä luovarilla selvittiin. Olen 38v vanhan pyörän 3. omistaja ! Sillä ei ollut ajettu kuin 6 v ja sitten poistettu rekisteristä. Peltopyöränä muutaman vuoden ja liiterissä loput, kertoi ed. omistaja.

 Hieman jo tuota purin ja uutta korjattavaa löytyi heti. Pakoputken liitoslaippa kypsä ja vakavampana koneen etukiinnitys lohkoissa murentunut. Koneen takakiinnitys menee läpi lohkojen ja sivuilla tukee runko ja svingin laakerointi. Piti ottaa jo iso vasara ja hakata tosissaan, että akseli sieltä irtosi. Onneksi lähti, eikä enempiä vahinkoja tullut.
 Nyt on kone pöydällä ihmeteltävänä. Hitsattu vaihdezeba rälläköitävä irti, kopat auki, kansi ja pyttypois ja sitten joutuu miettimään mihin tämän kanssa lähtee. Jos koneeseen löytyy kohtuudella osia, niin rungon ja muovien kanssa pärjää, sillä niihin saa uusiakin osia Itävallasta AndreHorvatsilta.
 Myös mäntiä eri kokoisina, veivejä, tiivistesarjoja löytyy, mutta laatikon osat kortilla.

 Katsotaan kun purkutyö edistyy, että lähteekö tämä  osina myyntiin, vai syntyykö uudelleen.
 Vielä ainakin jaksaa innostaa...

Syyskuu 13, 2019, 08:54:54 ap
Vastaus #4

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 158
Hieno peli :) . Taisi olla yleinen vaiva näissä tuo kiinnityskorvien särkyminen... Tähän malliin näyttäis saavan tankin kuoria tuolta: enduroklassiker.at .
-Kaizu-

Syyskuu 13, 2019, 14:56:46 ip
Vastaus #5

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Ne kiinnityspultit löystyi itekseen, ja silloin moottori hakkasi reikää soikeaksi. Ainakin mulla ekassa kotarissa. Seuraavissa olin tietysti tarkempi.

Syyskuu 16, 2019, 16:26:48 ip
Vastaus #6

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3070
 Pikkuhiljaa edistyy, vaikka tökkien. Nyt ois käyttöö motoplatin ulosvetäjälle.
 Mutterin sain auki, ku värkkäsin sellasen haarukan, jonka kiinnitin ruuvipenkkiin ja kone kainalossa väänsin.
 Tiukassa oli, etenkin kun tuli ensin koitettua oikeaan, eli väärään suuntaan.
 Pytty hyvä, mäntä löysähkö, mutta ehjä. Lohkovika synkän näkönen.
 Vetaria pyörittäessä joskus rasahtaa ilkeesti, joten purkuun menee laatikko.
 Saa nähdä mikä ylläri sieltä tupsahtaa...

 Vieläkään en ole päättänyt jatkuuko rojekti, vai hylkäänkö...

edit. lohkossa lukee; magnesium, eli vaatii sitten korkean ammattitaidon hitsarin.   Onko ehdotuksia ?
edit2. vähän huonosti tarkentu kuva, mutta näkee tuon...
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2019, 16:35:51 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Syyskuu 16, 2019, 17:21:27 ip
Vastaus #7

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Piti kattoo manuaalista sinulle ulosvetäjän koko, mutta ei sanottu muuta kuin että KTM-erikoistyökalu xxx. Muistelen että tunturimopon boschissa sama? Taitaa löytyä motonetista helpoiten kun mittaat kierteen.

Syyskuu 16, 2019, 18:31:00 ip
Vastaus #8

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3070
Piti kattoo manuaalista sinulle ulosvetäjän koko, mutta ei sanottu muuta kuin että KTM-erikoistyökalu xxx. Muistelen että tunturimopon boschissa sama? Taitaa löytyä motonetista helpoiten kun mittaat kierteen.


 No niin, kiitos vihjeestä, en tuota itse huomannut ajatellakaan. Täytyy mittailla ja käydä ostoksilla, kun edullisiakin näyttivät olevan.
 Alle kympin / kpl.

edit. Tuollaista tarjoavat, joskin maininnalla PUCH-moottorit.    Epäilyttävää.      :-[   KTM / Motoplat...

https://www.motonet.fi/fi/tuote/803029/Bosch-MP-magneeton-ulosvetaja-M26x15mm                 
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 16, 2019, 20:23:40 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Syyskuu 16, 2019, 20:28:13 ip
Vastaus #9

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
kvg antaa jo 4 vaihtoehtoa, 27*1.25 ja 26*1.5 todennäköisimmät. Eipä ole tullut muistiin merkattua, vaikka jokunen motoplatti on tullut irroteltua 2- ja 4-pyöräisissä.

Syyskuu 17, 2019, 12:46:17 ip
Vastaus #10

kai lahtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 158
Kyllä lähtee Puch/Bosch-ulosvetäjällä.
-Kaizu-

Syyskuu 17, 2019, 13:21:35 ip
Vastaus #11

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3070
 Jep. Semmonen haettu ja sopi, niinku piti.  26 x 1,5
 Irti on.     Kiitos Upi.
 Otan mielelläni vinkkejä ja neuvoja vastaan, jos kellä jotain mielessä on, tai homman edetessä ilmaantuu.

 Voikohan noita motoplatteja korvata jollain, jos osoittautuu toimimattomaksi ?  Tai tietysti voi jos vaan osaa.
 Edelleen; onko ne kohtuulla korjattavissa, vai kertis kamaa.       Muistan vaan takavuosilta kummia juttuja noista.
 Saattaa polttaa käämin tms. jos tulppakin pimenee, eikä kipinä pääse toteutumaan.
 
 Vaan eipä mennä asioiden edelle...      Homma jatkunee ens viikolla, kun lähden ja palailen mökiltä.
 Pitää päästä luvattomilla verkoilla kalastamaan ja ahveneita hiillostamaan.  :)

Syyskuu 17, 2019, 14:16:54 ip
Vastaus #12

Tapsa Leskinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2297
Uusia ja korvaavia kipinöintilaitteita voisi löytyä seuraavista firmoista: hpi.be tai Electrexworld.uk.

Syyskuu 17, 2019, 19:38:40 ip
Vastaus #13

Urpo Laine

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 285
Vinkeistä ja neuvoista tiedä, mutta mulla on tallella moottorin korjausmanuaali suttusena kopionkopiona. Jos tarvetta niin voin sen kyllä skannata.
Motoplatista on keskusteltu jokin aika sitten täälläkin. Se on samanlainen uskonkappale kuin NGK:n tulpatkin. Aivan p....koja kaikk. Jokusten mielestä. Noita kun on nähty muuallakin kuin kotareissa, niin pitäisin hyvinkin luotettavina. Paitti eivä kestä ilman tulpaa polkemista, yleensä.

Syyskuu 17, 2019, 22:04:35 ip
Vastaus #14

Martti Törmä

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 1216
Eikös ollut keskustelu tällä palstalla Motoplatin korjauksesta. Muistaakseni oli joku jossain korjannut loppupeleissä yksinkertaisen sähkövian sahaamalla kotelon auki oikeasta kohdasta ja vaihtanut rikkinäisen komponentin.Homman tekijä vaan rohkeasti esiin.