Kirjoittaja Aihe: Polttainetankin korjaus epoxyllä  (Luettu 1855 kertaa)

Syyskuu 29, 2019, 17:24:07 ip
Luettu 1855 kertaa

Tom Englund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 85
Onko Suomessa myytävänä epoxy muovitankin korjaukseen esim. Caswell tai vastaava ?

Syyskuu 30, 2019, 11:45:02 ap
Vastaus #1

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8655
Ratsastanpa Tomin hevosella hiukkasen...

Kun on tuossa rautapeltitankissa ihan pikkiriikkinen
halkeama siellä ylhäällä edessä,mistä emaputki kulkee...

Niin kestääköhän siinä tavallinen super-epoksiliima? Toinen temppu
olisi tinata-sillä tinakorjaushan siinä on ennestäänkin.

Ulkonäköpaineita ei niin korjauksella ole-vaan posahtaako se tankki
tuolla tinakolvin lämmöllä...?  Se halkeama on niin pieni,ettei
edes silmällä havaitse...Mutta pesin sen tankin sisustan juuri pensalla ja siinä
havaitsin,että ihan hiukka hikoaa sieltä solan yläkantista.

Mielipiteitä?

t. Markku

Syyskuu 30, 2019, 12:57:12 ip
Vastaus #2

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 430
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Peltistä  pensatankkia voi huoletta korjata tinakolvilla , sitten täytyy ajatella pitemmälle jos hitsaa . Alue puhtaaksi ja kunnon syöttiä ja kolvi käteen!!

Syyskuu 30, 2019, 12:59:29 ip
Vastaus #3

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8655
Hyvät herrat...ja rouvatkin.

Oli etuoikeus kinastella ja keskustella motukoista ja
mopoista keskenänne...lähden juottamaan
tankkia... :laugh:

t. Markku

Syyskuu 30, 2019, 13:18:18 ip
Vastaus #4

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3278
 Ei heitetä hyvästejä Markku…. vielä, mutta tallista palattuasi pyydä rouvaa napsasemaan kuva, niin saadaan hieman hupia käristyneiden kulmakarvojen ja silmäripsien aiheuttamasta ulkomuodon muutoksesta.  Äläkä niitä nokiakaan pese ennen kuvausta.     ehe  ;D ehe ...

Syyskuu 30, 2019, 13:42:00 ip
Vastaus #5

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 430
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
En ollut aivan varma lähtikö Markulle tuo YV.  Ajattelin vain sanoa että kuivaa pesunjälkeen tankki ennen tinausta !!

Syyskuu 30, 2019, 13:42:33 ip
Vastaus #6

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 430
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King

Syyskuu 30, 2019, 14:16:42 ip
Vastaus #7

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8655
Moi!

Kiitos vihjeestä..ja ähäkutti...ettepä päässeet vielä eroon minustakaan-
ei posahtanut-tankin minimaalinen reikä on tinattu ja näyttäisi jopa pitävän
se paikkaus-vaan aika tuon näyttää..

t. Markku

Lokakuu 05, 2019, 11:03:51 ap
Vastaus #8

Ilkka Heinänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 252
Moro! Bensatankin korjaamiseen on monenlaista konstia. Kaikki yhtä vaarallisia, kemialliset metallit ja liimat taitavat olla ainoat vaarattomat. Peruslähtökohtana kannattaakin pitää että "silmille se tulee kuitenkin". Sixin tankkia hitsattiin etummaisen kiinnityskorvan vierestä niin että tankki tyhjennettiin bensasta ja täytettiin vedellä. Ei ollut helppo, vesi jäähdytti hitsattavaa (kaasulla) kohtaa niin ettei lisäaine meinannut tarttua.Ford Cortina Mk 2 pohjasta omituisesti mädäntyneen tankin korjasin koritinalla. Ensin pesin sen moneen kertaan lämpimän veden ja pesuaineen kanssa. Sitten tankki lämpöpatterin viereen muutamaksi viikoksi että viimosetkin höyryt haihtuvat. Ennen tinaamista bensamittarin anturi pois ja paineilmaletku täyttöputkesta sisään ja pienelle. Nyt tankkiin synny ylipainetta kun poistoaukko on isompi. Raikas ilma piti bensapitoisuuden niin pienenä ettei syttynyt vaikka levitin koritinan kaasuhitsauspillillä.
No - näistä hommista on kulunut jo kymmeniä vuosia, nykyajan sepillä on varmaan paremmat ja ennenkaikkea turvallisemmat konstit.

Lokakuu 06, 2019, 07:37:34 ap
Vastaus #9

Petri Behm

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2960
Onko Suomessa myytävänä epoxy muovitankin korjaukseen esim. Caswell tai vastaava ?

Törmäsin aiheeseen muovitankin (PA6) osalta, kun muovitankissa ollut metallinen kierreosa alkoi tihkuamaan bensaa.

Virallisesti liimanvalmistajat eivät anna puoltavaa vastausta siihen, että heidän tuotteet kestää etanolia.
Kovasti aiheesta kyselin ja kysymyksiä lähettelin
Kiilto
Casco
Wurth
Loctite
Pattex
Ceresit
Joten maailmasta taitaa puuttua liima, jolla voi liimata PA6-muovia ja metallia ja joka kestää etanolia.

Tein korjauksen permatex aviation form-a-gasket no. 3
On se liima tämän kesän pitänyt polttoaineen tankin sisäpuolella.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/602301/Permatex-Form-A-Gasket-3-tiivisteliima-118ml

Voisi kuvitella, että etanolia tai muita bensan sekaan sotkettavia lantrinkeja varten on kehitteillä kestäviä liimoja,
paikka-aineita ja tiivisteitä.
Ehkä tulevaisuudessa näemme liuottimen kestävän liiman...

Mä jäin Teboilin bensamittariin kielestäni kii, kun nuolaisin liian aikaisin.

Lokakuu 06, 2019, 08:47:59 ap
Vastaus #10

erkki kuparinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 703
  • Kawasaki A 1 R
     Etenkin kun autoissa on muovitankit ja mahd. ajetaan 85 tosella eli etanolilla.

Lokakuu 06, 2019, 08:51:47 ap
Vastaus #11

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8655
Mitä muovia ne auton tankit muuten ovat?

Kerran yhtä koputtelin-tuntui enempi abs-muovilta?

Ja eikös sen liimaaminen ole liki hankalaa-ellei mahdotonta?

t. Markku

Lokakuu 06, 2019, 10:23:13 ap
Vastaus #12

Lauri Räsänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 157
Eikös ABS-muovin liima/pakkeliresepti ollut Lego-palikoita ja asetonia sopivassa suhteessa?

Lokakuu 06, 2019, 15:22:49 ip
Vastaus #13

Markku Juusela

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3157
Moro

Niin tai Terhin paikkarasia.
Yamaha TR1 -81/Green Mystery,CanAm Spyder RT -13

Lokakuu 07, 2019, 18:44:55 ip
Vastaus #14

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 430
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Muovihitsaus samanlaisella muovilla.  Olen kerran korjnnut syylärin josta oli irronnut pienessä nokka kolarissa kiinnike. Kiinnike oli tehnyt lähtiessään myös noin 8 mm reiän syylärin nurkkaan.  Kun  ei ollut käyttökelpoista kuumailma hitsaus vehjettä niin otin ison tinakolvin ja kyylärissä oli joitain ylimääräisiä kiinnikkeitä niin sahasin yhden niistä irti ja käytin sitä korjausmareriaalina ja istutin  vielä kiinnikkeen paikalleen. Tämä myös onnistui ja kesti vielä jäähdyttäjän normipaineetkin. Auto oli Renault Twingo -98