Kirjoittaja Aihe: Ajohalut loppuu ajamalla - Ajokauden lopetus  (Luettu 2198 kertaa)

Lokakuu 03, 2019, 20:20:54 ip
Vastaus #15

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 88
Että eipähän sitä juuri muuta kerkeä enää touhutakaan?

Noin se varmasti on. Mulla kun ei ole mökkiä, perhettä eikä autotallia niin kuvio on aivan toinen. Mulla ei mitään muuta kuin prätkä, ei edes fillaria tällä hetkellä. Tuommoinen kaksipuokki riittää rimaa hipoen arkipyöräksi, toistaiseksi. Tonninen ei ole oikein kätevä taajamapyörityksessä. Vuoden bussilippu pääkaupunkiseudulle tällä hetkellä jotain 1400 euroa, ei tule ostettua kuin talvisin. Vuoden päästä prätkän asukaspysäköintitunnus 360 euroa, sähköauton 180 euroa. Hondan parkkeeraus maksaa siis tuplat Teslaan verrattuna, puolikkaan ruudun alakerrasta alkaa saada 800 eurolla/vuosi. Vuoteen 2003 pysäköinti oli prätkille ilmaista Helsingissä. Kaupunginisät oikein hellivät motoristeja. Puolikkaat ruudut eli prätkäpaikatkin talossa olivat ennen puolihintaisia, nykyään sama taksa puolikkaasta kuin kokonaisesta ruudusta.
Jos ottais prätkäpaikan alakerrasta (mulla on ollut kaksi kertaa, nyt ei ole akuuttia tarvetta) ja plus vuoden vakuutus laskettuna päälle, niin kiinteä kulu olisi vuodessa noin 1060 euroa. Ennen kuin ajettu olisi metriäkään. Stadi on niin gimis, tai jotain. Mutta en silti siirry fillaristiksi. Fillari on metallipolviselle viisikymppiselle vähän huono käydä iltasella esmes pyörähtämässä Karkkilassa, yms.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2019, 20:32:18 ip kirjoittanut Peter Rumjantzeff »
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83

Lokakuu 03, 2019, 20:58:18 ip
Vastaus #16

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 105
Kun jäin eläkkeelle 2017, olen syntynyt 1954, ajattelin, että nyt on aikaa ja halua mottoripyöräillä enemmän kuin aikaisemmin. Mulla oli ollut Honda CB750 K7  jo 30-vuotta (aiemmin oli mm.Suzuki GS1000 ja Kawasaki Z1000ST) Vaihdoin sitten 2018 keväällä siihen etu-ja takarenkaan ja sisäkumit molempiin ja jarrukengät ja jarrupalat kun meinasin ajella kesän aikana, kun aikaa nyt sitten oli.


No, kesällä 2018 tuli sitten ajoa tasan 186 km ja nyt keväällä 2019 myin sen pois.


Ei jäänyt enään talliin kuin yksi "kioskillakäynti" pyörä.  Mulla oli 16-vuotiaana 1970 Yamaha 100 Trailmaster, eli YL2C ja löysin sen pyörän purettuna ja osina joku vuosi sitten ja sain sen ostettua takaisin itselleni ja hyvien kavereiden kanssa entisöityä ja kävi vielä niin hyvä tuuri, että se alkuperäinen rekisterinumerokin oli vielä vapaana ja sain sen siihen pyörään.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 03, 2019, 21:05:04 ip kirjoittanut Esko P. Lehtinen »

Lokakuu 03, 2019, 21:43:27 ip
Vastaus #17

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3446
  • Mamu
Jep,minunkin ajoihin riittäisi nykyään joku pikkupyörä,125-500,ja vielä kaksitahtinenkin kävisi(PE 175:sta oikein tykkäsin) ;) Voisin luopua tuosta huonolla pidolla olleesta Viragosta...


Lokakuu 03, 2019, 22:26:42 ip
Vastaus #18

tuomo jylha

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2845
  • Moukka
Itse uskoisin niin että jos hommaisin jonkun pienemmän mp:n, niin ne ajot jäisi vieläkin vähäisemmäksi kun ne harvat kesäiset mp lomareissut jäisi pois? Osasyy varmaan siihen että ei tule ajeltua enää niin noita ns 100-200 km sunnuntai ajeluita on se, että kaikki nämä lähialueiden asfalttitiet alkaa olla jo enempi kuin nähty. Ja noi iltakahvi- tai jäätelöreissut on just sitä 1-5 km., josta tulee lähinnä rättisulkeiset mieleen ja enää pelkkä lähtemisen vaiva. Eli huomattavasti helpommalla pääsee ne reissut tekemään fillarilla tai autolla.
 Sen takia välillä käy mielessä se isompi enska jolla voisi myös reissata kun se hetki koittaa, tai poiketa myös hiekkateille.
 No, katellaan miltä keväällä näyttää ja tuntuu? Tai mennään edelleen tuolla vanhalla tavalla ja ajokilla, jos se hurmos palaa takaisin? Kyllä se tuolla tallissa mahtuu olemaan, ja tuon käyttökustannukset on melko olemattomat. Eli ei ole rasite miltään osin.

Lokakuu 04, 2019, 08:12:13 ap
Vastaus #19

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8299
Jep,minunkin ajoihin riittäisi nykyään joku pikkupyörä,125-500,ja vielä kaksitahtinenkin kävisi(PE 175:sta oikein tykkäsin) ;) Voisin luopua tuosta huonolla pidolla olleesta Viragosta...



En meinaa omaani myydä-mutta osta MZ 250 ETZ...on ihan järkipeli ja halpa
ylläpidettäväkin. Ja ajoltaan oikein riittävä. Osatkin halvempia kuin vastaavat
Pappa-Tunturiin. Eikä niitä edes niin tarvitse uusia...osia...

t. Markku

Lokakuu 04, 2019, 08:15:47 ap
Vastaus #20

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 88
Itse olen läpi ajouran pitänyt motivaatiota yllä sillä että vuorotellen on ollut aina iso ja pieni pyörä. Mikä on silloin toimiva ratkaisu kun ei tarvitse ajaa koskaan kaksi päällä, yms.Pienissä pyörissä on oma fiiliksensä ja omat etunsa. Täällä etelässä kun on nuo linnunpöntöt kaikkialla niin jo piikilläkin tulevat kaikki perä edellä vastaan, mutta on piikki isolle aikuiselle vähän liian pieni ja raskas ajaa kun sitä täytyy koko ajan kiusata että sillä pääsee minnekään. Kaksipuokissa alkaa olla jo sen verran ötyä ettei ihan ihan hengenhädässä ole normaaliliikenteessä.

CB250RS on hauska kun se painaa kilon vähemmän kuin CB125T, se on kuin piikki jossa on kaksipätkä moottori. Vähän tilavampi ajoasennoltaan toki. Aivan optimi olisi ehkä kolmepuolikas, mutta kyllä kaksipuokkikin on jo oikein kiva. Kokoluokka 400-750 on minusta vähän tylsä noin yleisesti, museopyörät toki hienoja, sellaista välikokoa. Eivät ole pieniä eivätkä isoja. Tonnisessa on sitten se raaka voima, mikä toki alkaa olla nykyisessä flegmaattisessa urbaanissa Etelä-Suomen liikenteessä enemmänkin turhauttava ominaisuus. Yksi pyörä minkä myynti harmittaa pirusti oli RD250LC. Kävin sillä Varkaudessakin. Oli oikein kiva ja sporttinen ampiainen ja kesti hienosti.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83

Lokakuu 06, 2019, 11:41:34 ap
Vastaus #21

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3145
 Alkukesä yyberillä ja lopussa hieman piikin mitsillä, yli tuhat, alle 15oo. Ei tullut tarkkaan kirjattua.
 Ajokausi jatkuu harrastetrialoimalla aina lumien tuloon saakka.
 Ois tossa kaksikin enskapyörää työn alla ja niihin jonkinasteinen ajokutina. Sillon se menis läpi vuoden ilman turhia lopetteluja.

 Sen oon iän myötä huomannu, että ajohalut herää MP-messuilla ja keväällä, mutta sitten hiipuu keskikesällä, kunnes sitten taas herää syksymmällä, kun tietää että se "lopetus lähenee", josta juontuukin mieleen huono vitsi kielenkääntäjästä.       
                        Lappeenrannan osuusteurastamolla.  ehe.  :-\

Lokakuu 06, 2019, 13:37:49 ip
Vastaus #22

Marko Villikka

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 256
Kyllä on ajat muuttuneet sitten 80luvun puolilivälin,Ajoin silloin tunturi ss.llä joka päivä 25km suuntaansa töihin kelikunkeli ainoastaan -86 talvella kun pakkanen kipusi -38 silloin kuljin paripäivää linja-autolla.Nykyään ei huvita lähteä mihinkään ellei ole aurinkoinen ja vähintään +20 asteinen päivä.Tämä ajokausi loppui jo viikkoja sitten ja tulihan niitä kilometrejä reilusti enempi kun muinavuosina.

Lokakuu 09, 2019, 17:48:16 ip
Vastaus #23

Juha Pohjamo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 481
Tässä olis ollu muutaman päivänä kelejäkin. Mutta kun ei vaan ole ajohaluja.

Lokakuu 10, 2019, 18:46:00 ip
Vastaus #24

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3145
 Tiistaina Hansiksessa ja tänään taas yli tunnin sessio.  Vähän on kädet ja jalat jumissa, kun ei malta venytellä.  Olipas mukavaa.

 Olin Vuohimäen nöyryytyksen jälkeen hieman sitä mieltä että nyt saa olla tälle kesälle, mutta vielä mietin lähtiskö sunnuntaina Tervakoskelle.
 Tänään pitäs kai ilmottautua….          miettii...  ::)

Lokakuu 10, 2019, 19:55:10 ip
Vastaus #25

Peter Rumjantzeff

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 88
Kiva oli tänään pöristellä reilun viikon tauon jälkeen. Vanha ajotakki hajosi ja uusi on vasta postissa, niin laitoin päälle vanhan tavallisen nahkatakin ja yllättävän lämmin oli. Kyllä tässä varmaan vielä pari kertaa pöristellään tänä vuonna. Pakko saada tankkikin vajumaan että mahtuu pienkonebensaa, kun kesällä ajoin välillä ysikasilla.
Ex: Honda ST70Dax, SL125S, CB125T, CB125TD, MTX125R, CB250N, CB400N, FT500, CB750K, VF750F, CB900B"O, VF1000F2, CBR1000F(2), CBR1100XX. Yamaha DT125MX, DT125R, RD125LC(2), RD250LC, RD350LC(2), XJ750SECA, XJ900. Kawasaki Z500, GPZ900R(2), GPZ1000RX

Honda CB250RS vm.83

Lokakuu 10, 2019, 20:02:30 ip
Vastaus #26

Pekka Lankinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 869
Tänään oli ihan mukava keli, joten otin Cebarin liikenteeseen. Viimeks heinäkuussa sillä ajelin. Tuntuupa olevan Pystymettä-kunnossa... Että sitä odotellessa! :-)
Suzuki T-250 J/F 4-t
Four Stroke - No Smoke!

Lokakuu 15, 2019, 18:22:27 ip
Vastaus #27

Marko Mauriala 2

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 42
Tuli ostettua käytettynä pykälää liian suuret ajohousut ja takki. Mahtui mukavasti vaatetta alle ja oli kiva tehdä reilu 60 kilometrin ajolenkki vielä näilläkin lämpötiloilla. Samalla sai bensan  sekaan sekoitettua stabilointiaineen.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2019, 18:24:48 ip kirjoittanut Marko Mauriala 2 »