Kirjoittaja Aihe: Autokuuma  (Luettu 2360 kertaa)

Lokakuu 11, 2019, 15:48:45 ip
Vastaus #15

Leo Eiranen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 626

PS.  Olikos noissa jo Gummins ja Fulleri, entäs niittikopissa?  Ois niin maantaivaan mahtava harrasteajoneuvo, mutta vuoden päästä tullee 70 mittariin ja oon aikonu luopuu ainakin iso-Eestä, kun tarvis sen jälkeen kahen vuoden välein sen uusimisrosessin... eikä sen puoleen oo ainakaan viimiseen 25 vuoteen sitä iso-Eetä taijettu kertaakaan käyttää.

Taitaa se C ja D:kin mennä kahden vuoden uusinnalla. Näin ainakin pari vuotta sitten mulle sanottiin, ja annoin ne pois, kunhan A ja B säilyy viiden vuoden jaksolla.
Eläkesopuli

Lokakuu 11, 2019, 16:45:24 ip
Vastaus #16

Henry Eklund

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 5252
  • Eläkkeellä on vain kaksi ekaa vuotta vaikeeta.
Kyllä mulla tulee ikä ja terveys vastaan, kuhan korjaavat tuon Toyotan niin mun viiminen auto se on.

Lokakuu 11, 2019, 19:50:54 ip
Vastaus #17

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7325
  • Nuolija Savosta
Moro

Älä mee ostaan tollasta,osta vaan sellanen vaatimaton,paitsi jos haluat oikein paljon kavereita ja juttuseuraa niin osta sitten vaan tollanen,taatusti saat selitellä ja jutella hankinnastasi.Tultasko me kateeliseki,no sempä näkee sitten.
Tuommonen se on kuulemma paras. Luotettavilta henkilöeltä oun kuullu että asuntoauton on oltava takapyörävetoenen ja pitkällä takakoriylityksellä, ni se ei sitten ala niin herkästi sutimaan hotellijen luikkailla pihanurmikoella. :P

Lokakuu 11, 2019, 20:03:28 ip
Vastaus #18

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2755
Lisävarustelistalta jos vielä poimii sellasen takapuskuriin kiinnitettävän ist'sijan, mihin voip rouva istahtaa selkä meno suuntaan, jos oikein liukkaaseen paikkaan on joutunu...

jv

PS. Siitä korttihommasta vielä.  Niihän se mennee, että jo C tarvii sen parin vuoden pätkimisen seitenkymppisten jälkeen, mutta tarkotinkii, että jos siihen B:n perrään kuitenkii pikku-een sais jäämään, jos vaikka vielä noihin karavaanari-hommiin tullee sotkeennuttuu joskus; es merkiks sellasen poksin vai mikä se oli kiinalaiseen autoon kytkis.  D ei minnuu kosketa, ko ei sitä oo ikinä ollukkaan.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2019, 20:08:51 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 11, 2019, 20:18:01 ip
Vastaus #19

markkukovasin

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 8299
Ei kait sillä pikku-Eellä ole tekemistä
tuon kuormurikortin kanssa?

Senhän sai silloin joku vuosi sitten jos vaan ilmotti,että tarvitsee
perävaunuakin vetää.

Oikein ison EEn sai vissiin 70 luvulla jos vaan oli
kuormurikortti-eli tuli rekkakortti jotta napsahti.

Kuormurikortista aattelin myös luopua,kun se vuosimäärä tulee
täyteen-eihän sitä oikein edes enää saa muutenkaan kuormureilla ajella-
jollei jotain vanhaa ja omaa...

t. Markku

Lokakuu 11, 2019, 20:38:05 ip
Vastaus #20

Esko P. Lehtinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 105
Ei kait sillä pikku-Eellä ole tekemistä
tuon kuormurikortin kanssa?

Senhän sai silloin joku vuosi sitten jos vaan ilmotti,että tarvitsee
perävaunuakin vetää.

Oikein ison EEn sai vissiin 70 luvulla jos vaan oli
kuormurikortti-eli tuli rekkakortti jotta napsahti.

Kuormurikortista aattelin myös luopua,kun se vuosimäärä tulee
täyteen-eihän sitä oikein edes enää saa muutenkaan kuormureilla ajella-
jollei jotain vanhaa ja omaa...

t. Markku

Markku, oikeassa olet.  Minullakin oli yksityinen kuorma-autokortti ja lääkärintodistuksella rekkakortin sain, vuosi taisi olla 1976.
Metriäkään en rekkaa ole ajanut ja tänävuonna siitä luovuin, kun olisi lääkärissä tarvinnut käydä kun 65-vuotta täytin.

Lokakuu 11, 2019, 21:08:05 ip
Vastaus #21

Tuomo Mikkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 216
1.7. 1972  muuttui kortti punaisen väriseksi. Jos sai kortin ennen tätä päivää, niin sai vanhanmallisen kortin ja siihen jossain vaiheessa perävaunukortin ajamatta.
Muistan siitä, kun veljeni (kaksonen) ehti ajaa inssin kesäkuussa ja minulla inssi meni heinäkuun puolelle, jolloin sain sen uudenmallisen ja vuodeksi 80-lätkän, joka eniten harmitti. Sen pikku e.n sain, kun vaihdoin pahvikortin isoon muoviseen, joka murtui helposti, olisko vuosi ollut 2004 paikeilla.
Tuomo

Lokakuu 11, 2019, 21:58:49 ip
Vastaus #22

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2755
Oma korttihistoria kulki niin, että 18-vuotiaana 1968 - autokouluun menin jo ennen syntymäpäivää - ajoin yksityisen kuorma-autokortin.  Varusmiespalveluksessa olin tykistön kuljetuksessa, ja siellä sain armeijan ajokortin.  Siviiliin pääsin tammikuussa 1971, ja tuo armeijan ajokortti oikeutti hakemaan ammattimaista kuorma-auton ajokorttia.  Ja tuo ammattimainen ajokortti sitten vaihtui iso-E-kortiksi ajokorttiuudistuksen myötä.  Olisi vaihtunut, vaikka ei olisi ajanut ollenkaan kuorma-autoa tuossa välissä, minähän kyllä ihan työkseni sekä puoli- että täysperää hetken ajelin.  Tukkukaupan piirissä myöhemmällä, suunnittelussa tai keskijohdossa oleskellulla työuralla muutaman kerran kävin verestämässä ison auton ajokokemusta.  Vielä sain silloin täysperän laituriin, jopa ihan suoraankin... ja Jyväskylän tekulla oli sellainen TVH:n entinen Sisu, nokkamalli, Cummins ja Fuller, sillä tuli siellä töissä ollessa vielä 90-luvulla muutaman kerran kokeiltua, saako Fullerista rutisematta pykälät päälle.  Muutaman kerran tahtoi ensi metreillä hukkua vaihde, joutui pysähtymään ja aloittamaan alusta, mutta kyllä se vielä lähti sujumaan.  Onkohan niin, että tällä vuosituhannella en ole minkään kuorma-auton ratissa ollut lainkaan?

Mutta oikeata tarvetta tuolle iso-Eelle ei ole itse asiassa 70-luvun puolen välin jälkeen ollut, olen vain pitänyt sen tuossa roikkumassa.  Vaikka sen takia onkin pitänyt kortti uusia aina 5-vuoden välein, eikös se ole ollut 50-vuotisesta lähtien, lääkärintodistuksineen päivineen, vai muistanko väärin?  Parilla viime kierroksella on lääkäri erikseen tiedustellut tarvetta sille Eelle, mutta niinkuin sanoin, olen sen ihan vain elvistelläkseni mukana pitänyt.  Ensi vuonna on asia esissä, ja kait ne CE:t siitä jää pois.  Siis 70 vuoden ikäisenä olisi uusittava kahden vuoden välein, kun B menee edelleen viiden vuoden välein.

Sitä olen joskus pähkäillyt, että ymmärtääkö sen oikeasti itse, milloin on aika luopua kokonaan moottoriajoneuvoilla liikenteen sekaan menemisestä?  En nyt vielä ole huolestunut, mutta sekin päivä kait vääjäämättä edessä on, jossei satu noutaja muuten korjaamaan?

- tällästä pähkäili tällä kertaa jaakkovaakko -
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2019, 22:01:25 ip kirjoittanut Jaakko Latvanen »

Lokakuu 11, 2019, 22:55:03 ip
Vastaus #23

Tuomo Mikkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 216
Kuorma-auto kortista ei ole mitään käytännön hyötyä, jollei omista autoa tai suorita ammattipätevyys kursseja viiden vuoden välein.
Viisi kurssia noin 130/kpl , järnätään viisi päivää viiden vuoden välein . Hyvä tietysti kerrata, mutta vois olla lyhyemmät kertaus/täydennyspäivät, vaikka
joka toinen kerta.  Oman auton omistaja, jolla ei ole ammattimaista liikennöintiä, esim maajussit saavat ajaa ilman ammattipätevyyttä. Aika kummaa touhua... mielestäni.
Tuomo
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2019, 23:01:59 ip kirjoittanut Tuomo Mikkola »

Lokakuu 11, 2019, 23:03:02 ip
Vastaus #24

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2755
Mitenkäs tuo männee, jos esmerkiks Pena ostaa tai vuokraa tuon haaveilemansa matkailuauton, ja se sattuu olemaan painoltaan sellanen että pittää olla C-kortti?  Jos oikein ymmärrän, niin aika iso hyöty on sillon, jos on C-kortti, joko itellään tai vielä mieluummin muijalla.

- arveloo jv -

Lokakuu 12, 2019, 03:08:12 ap
Vastaus #25

Pentti Eskelinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 7325
  • Nuolija Savosta
Ihteeni se ei häerihtis vaekka oeskii yli 3500 kg, kun mullakiihan on vielä olemassa se siälistä iliman ajokoetta suatu rekkakortti. Vuan Rouvvoo ja joetae muita vähäkirjamisen kortin ommoovia tutun tutun tutun tuttuja autoo laenaksi ruinoovia se suattas jurppija. ;D

Lokakuu 12, 2019, 21:36:58 ip
Vastaus #26

Tuomo Mikkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 216

Annoin virheellistä tietoa. Kaikki jotka ajavat kaupallisia ajoja kokonaispaino yli 7500kg , vaikka omalla autolla pitää olla ammattipätevyys, eli koskee myös esim maajusseja.Ammattipätevyys vaatimus koskee  autoja, joitten kokonaispaino on enemmän kuin 7500kg.  Matkailuauton ajamiseen riittää
kuorma-autokortti, joten on c kortista hyötyä, jos Pena kuitenskii vuokrais muillekin hotellia.

Lokakuu 13, 2019, 04:01:23 ap
Vastaus #27

Rauno Härkönen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 53
  • Honda CB 750 F2 Seven Fifty
Elämä on lyhyt ja on tylsää ajella tavanomaisilla autoilla....  ;D
-Sen takia kalustoa on Oldsista mönkkärin kautta Jeep Grand Cherokeehen, niin ja Honda CB750 unohtamatta.... 8)

Lokakuu 13, 2019, 06:56:24 ap
Vastaus #28

Jouko Kuisma

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2598
Elämä on lyhyt ja on tylsää ajella tavanomaisilla autoilla....  ;D
-Sen takia kalustoa on Oldsista mönkkärin kautta Jeep Grand Cherokeehen, niin ja Honda CB750 unohtamatta.... 8)
Totta!
Elämää ei pidä tehdä kärsimysnäytelmäksi.
Jos pitää liikkua, miksei siitä voisi nauttiakkin?
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 13, 2019, 09:03:27 ap kirjoittanut Jouko Kuisma »

Lokakuu 13, 2019, 08:34:35 ap
Vastaus #29

Risto Saastamoinen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 122
Mukavista ajokeista voi toki nauttia, mutta kun niiden määrä alkaa hipoa sairautta niin siinä vaiheessa se ei enää ole kivaa. Välillä terve järki on saavinaan sanansijaa mutta kun näkösälle tupsahtaa jotain toisten poisheittämää, silloin taas viedään. Eipä siinä, jos kalusto pysyy hyväkuntoisena mutta kun harrastaja ikääntyy, näkyy kalustokin ikääntyvän ja vaatii enemmän panostusta ja kyllä siitä nautinto katoaa kun nysväät viikon päästäksesi kuun ainoana poutapäivänä tielle...