Äänestys

Voisitko kuvitella osallistuvasi oikeisiin kilpailuihin, jos niissä luokka olisi ?

Kyllä ehdottomasti.
0 (0%)
Kyllä tietyin varauksin.
3 (50%)
Ei ole tarvetta, enkä osallistuisi.
3 (50%)

Äänestäjiä yhteensä: 6

Kirjoittaja Aihe: Trialiin classic-luokka ?  (Luettu 1443 kertaa)

Lokakuu 17, 2019, 21:37:28 ip
Luettu 1443 kertaa

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3278
 Tämä hieman kiireellä väsätty, mutta jos edes joku vastaa.
 Lajipäivät lauantaina Hämeenlinnassa ja sinne evästettä päättäjille olisi hyvä saada, jos kiinnostusta on, tai ilmenee.

 Itse en paikalle pääse, mutta teen ehdotuksen, jossa classic-pyörille annettaisiin ajomahdollisuus helpoimmilla jaksoilla, pyörällä olisi "sovellettu" katsastus ja toiveajatteluna että kerholisenssi (50e) riittäisi.
 Tämän toteuttaminen on mahdollista, jos tahtoa päättäjillä riittää ja jos tarve luokalle ilmaistaan.
 Liiton ja trialjaoston sivuilla on myös palauteosio, johon mielipiteitä voi jättää.

 Ottakaapa kantaa puolesta ja vastaan, sekä antakaa äänestykseen äänenne. Niitä ei voi identifioida, eikä mitenkään kohdistaa, tai hyväksi käyttää.

 Uskoisin että classic-tapahtumissa on myös jokunen, joka kilpailustakin saattaisi innostua ja saataisiin vähän väriä muuten vähämääräisiin virallisiin kilpailuihin.
 Tämä ei olisi mitään pois nykyisistä classic tapahtumista, eikä niitä täytyisi toisiinsa sekoittaa.

 ..18.10   No comments.

 Yksityishenkilönä olen nyt lajiryhmän puheenjohtajan kanssa jutellut ja ehdottanut mm. classic luokan hyväksymisestä ajoletkan hännille.
 Myös muuta ehdotin mm. kilpailun tasoluokkien määrästä (7) ja vaikeusasteesta.  Saa nähdä onko ehdotuksilla kannatusta / vaikutusta.

                …

 edit. Sähköposteja vaihdeltu ja tietoa tihkunut. Luokkajaot ja tasojen määrä eivät muutu, se päätetty jo etukäteen.  :(

 Classic luokan selvitystyö jatkuu ja mahdollista on, että ensikesäksi toteutuu. Näin on kai todettu ennenkin, joten skeptisesti on asennoiduttava.           
 Katsotaan sitten josku löytyykö innokkaita kuskeja.
 Jos ikärajaksi laitetaan se 25 v, niin siihen mahtuu jo suht. nykyaikaista kalustoa ja suht. nuoria, niillä pyörillä ajaneita kuskeja.
 Näitä pyöriä on talleissa paljon ja hienoahan se, jos niistä pölyjä pyyhittäisiin ja otettaisiin käyttöön ja näytille. Saattaisi poikia uusia harrastajia.
 Vanhat pyörät ja vanhat kuskit ovat armotta altavastaajia, mutta toisaalta luokan tarkoitus lienisikin enemmän fiilistely, kuin rankka kilvanajo.

 Katsotaan kuis käy...      Äänestää voi silti.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 20, 2019, 21:35:46 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Lokakuu 21, 2019, 13:19:57 ip
Vastaus #1

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3278
  https://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1382/lajipaiva_2019.pdf

 Ken jaksaa tuon kahlata, niin siellä se nyt lukee.  :)          Hienoa lajiryhmä !

 Toivotaan että hyvät asiat toteutuvat ja saadaan enemmän kalustoa ja kuskeja kisoihin.

Lokakuu 22, 2019, 20:40:19 ip
Vastaus #2

Petteri Leppänen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 14

Vastaan Classic Trial harrastajien edustajana.

Nykyisellään Classic Trial, eli ennen 1985 valmistetut twin shock, pyörille on oma harrastusyhteisö. Yhteisöön voi liittyä maksutta ja yhteyden saa helpoiten sähköpostilla classictrialfin@gmail.com. Näkemykseni mukaan tämä harrastusyhteisö kattaa hyvin pitkälti nykyisten Classic Trial harrastajien tarpeet; joihin kuuluu keskeisesti edellä olevan ikäinen trial pyörä (tai pyöriä) sekä leppoisa yhdessäolo. Varsinaisesta kilpailutoiminnasta harrastajien keskuudessa on puhuttu aina silloin tällöin, mutta laajaa kannatusta se ei ole saanut. Siksi yhdessäolomme on muotoutunut ajotapahtumiksi eikä niissä pyritä kilpailunomaiseen toimintaan. Osaltaan tämä on myös mahdollistanut lajin leppoisan ja välittömän ilmapiirin, mikä ei ole mitenkään itsestäänselvyys muilla moottoriurheiluvarikoilla. Harrastus on myös pystytty pitämään erittäin edullisena; otettiinpa vertailukohta muista moottoriurheilulajeista tai vaikkapa laajemminkin muusta harrastustoiminnasta. On myös tiedostettava, että Classic Trial harrastus on erittäin monelle myös eräänlainen terapia ja "jumppatuokio". Harrastajien keski-ikä on arvolta noin 50+ vuotta, joten "kilpailuvietti on monelta jäänyt jo viime vuosikymmenille.

Sen sijaan vuonna 1986 tai sen jälkeen valmistetuille monoperäisille vanhoille pyörille varmaan löytyisi kuskeja, jos näille pyörille olisi tarjoilla mielekkäitä ajotapahtumia. Toki näitä pyöriä voi hyvin käyttää esimerkiksi Trial kerhojen kerhotapahtumissa / -kilpailuissa, jonne toki voi osallistua myös Classic Trial pyörällä. Näille vanhemmille monoperäisille trial-pyörille voisi hyvinkin tarjota laajemminkin houkuttelevia ajomahdollisuuksia modernien trial-pyörien kilpailuiden yhteydessä. Jotta asiat eivät mene sekaisin, toivoisimme näistä "uusvanhoista" monoperäisistä  trial-pyöristä kuitenkin käytettävän muuta nimitystä kuin "Classic Trial", joka perinteisemmin viittaa niin meillä kuin maailmalla Twin Shock trial pyöriin.


Sen sijaan Classic Trail yhteisö on kiinnostunut modernin trialin kanssa yhteistyöhön, kunhan erotamme (ja hyväksymme) harrastustoiminnan omana muotona moottoriurheilussa; ajatuksella kyllä veneilläkin voi ilman että se on kilpaveneilyä.  Yksi yhteistoiminnan muoto voisi olla yksittäisten trial kilpailuiden yhteydessä järjestettävistä "Classic Trail näytösajoista / tapahtumista".


Näkemykseni mukaan yhteistyöllä olisimme suurempia ja saisimme äänemme paremmin kuuluviin eri foorumeissa.




Classic Trialin puolesta
Petteri Leppänen

Lokakuu 25, 2019, 13:41:13 ip
Vastaus #3

Jaakko Latvanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 2893
Noista Eeron ajatuksista minullekin virisi omia; tämän vuosituhannen ensimmäiset kymmenen vuotta aika tiiviisti trialyhteisöön kuuluin, jossain määrin järjestämisissä, melko vakituisena osallistujana jokkiksen helpoimmissa luokissa, ja suuresti suunsoittajana lähes joka paikassa... kuten nyt täälläkin, vaikka en tiedä, kiinnostaako tämä asia muita kuin Eeroa ja minua?  Niin, ja olihan Törmän Marttikin alan miehiä, ja vielä itse rakennetulla laitteella, mikä on tosi hienoa!

Sitä jäin kuitenkin miettimään Eeron mietteistä, että miksi classikeille pitäisi olla oma luokka?  Kuten jo totesit itsekin, mukana oloa sen pitäisi jokkiksissa muutenkin olla, ei verissä-päin kilpailua.  Minun - tosin nyt jo vuosien takaa olevalla - kokemuksellani helpoimmat jokkisluokat voi hyvin ajaa vanhallakin kalustolla.  Toki kalustossa antaa tasoitusta, mutta ei siellä vaarallista ole ajaa vanhemmallakaan pyörällä.  Tosin itse ajoin koko ajan kisoissa vain viimeisen päälle kalustolla, että luuloja nämä vaan ovat siltä osin.  Lisenssin kustannusta en kuitenkaan ylivoimaisena pitänyt, kun hommaan kuitenkin rahaa oma määränsä palaa, matkoihin ja hukattuihin päiviin esimerkiksi.  Ja katsastuksesta olen sitä mieltä, että ei sen pitäisi kyllä este olla nykymeiningilläkään kenenkään osallistumiselle, ei sinne esimerkiksi täysin jarruttomalla pyörällä ole ketään syytä päästää.  Juuri mitään muutahan ei katsastuksissa katsota, vai onko maailma muuttunut?

Trial on hieno ja kasvattava laji, sekä nuorille että vanhoille.  Kilpailijoita ei ole liikaa ollut viime vuosina, eikä varsinkaan niitä, jotka kilpailuja järjestävät.  Siksi kaikki ajatukset ovat varmasti lajiryhmälle ja koko trialyhteisölle tervetulleita!  Harmi on, jos hieno ja suomalaisittain perinteikäs laji kuolee kokonaan.  Hienoa olisi, jos moottoripyöräilyn harrastajista trialpaikkakunnilla joku jaksaisi kiinnostua viettämään yhden tai kaksi viikonlopun päivää vuodessa raittiissa ulkoilmassa vaikka tuomarina tai leimarina; niistä suurin pula taitaa olla.

toivoopi jaakkovaakko

Lokakuu 29, 2019, 11:22:50 ap
Vastaus #4

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3278
 Jep. Kirjoitin avauksen ennemmin trial-huoltajan ominaisuudessa, kuin classic-harrastajana. Muuten olisin jatkanut tuota classic-aihetta.

 Noista kisoista vielä. Siis trial.   Oisko ollu Nokialla 47 kuskia (varauksella) ja jossain kansallisessa 22, kaikki luokat yhteen laskien.
 Vakava huoli on, ettei kansallisille kisoille löydy järjestäjää, jos siitä jää maksumieheksi.
 On mietitty / ovat miettineet, miten osallistujamääriä saataisiin kasvatettua ja sitä kautta järjestäminen kannattavaksi, lajille näkyvyyttä ja mielenkiintoa.
 Muuten käy niin, että kisat ja harrastajat hiipuu entisestään ja kohta ajetaan vain kerhokisoja parilla paikkakunnalla.
 Jotain elvytystä tähän on saatava ja hyvät neuvot ovat kalliita.
 Ovien avaaminen ja kynnysten madaltaminen vanhojen pyörien ja kuskien suuntaan on hieno ele ja on todella harmi, jos se ei saa vastakaikua.
 Lajiryhmältä puuttuu nyt keskustelukumppani mm. sääntöjen laatimiseksi ja todennäköisesti hanke haudataan vähin äänin.   
             Olen pettynyt.

 Kyllähän maailmaan puhetta mahtuu ja siihen syyllistyn, mutta on tämä puheen sijaan kuitenkin konkreettinen ehdotus ja mahdollisuus...  Kaikille.

ps. aika monesta lukukerrasta huolimatta vain 6 annettua mielipidettä (ääntä), josta voi vetää johtopäätöksen harrastajakunnan asenteesta. EVVK
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 29, 2019, 11:24:46 ap kirjoittanut Eero Nikkanen »

Lokakuu 29, 2019, 19:09:30 ip
Vastaus #5

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 286
Kyllä Eero!
Osanottajia olisi kiva saada lisää, mutta herää kyllä kysymys, että mahtaako se olla Suomen Moottoriliiton toive myös. En muuten usko.
Muualla maailmassa esim X-trial kisat pidetään suuren yleisön edessä kaupungeissa. Suomessa Liiton kähminnän ansiosta jossain Vantaan takametsissä.
Saahan sitä toivoa mutta......

Lokakuu 30, 2019, 17:50:54 ip
Vastaus #6

Kymäläinen_Paavo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 286
Emeritustrialisti Lars "Lasse" Jahn pyysi minua laittamaan tämän hänen kommenttinsa tänne. Lasselta on salasanat kadonneet. Sen verran kommenttia minulta, että olin mukana tuossa ensimmäisessä Jokamiestrialissa poikieni vanhalla 50cc Fanticilla. Samalla pelillä myös muissa tuon ajan kisoissa. Ei mitään ongelmia motukan koon kanssa.

Lars Jahn:
Classic tapahtumia trialkilpailujen yhteydessä?
Ei classic trialista ole SML-alaisten kilpailujen vähäisten osanottomäärien pelastajaksi. Samojen jaksojen käyttö pahentaisi nuoliviidakkoa entisestään ja sääntöjen erilaisuus olisi jaksopäälliköille varsin vaativaa.
Lisäksi vielä pyörien ja ajajien turvavarusteiden erilaiset säännöt tekisivät katsastuksista monimutkaisemmiksi. Toimintamalli nostaisi myös selvästi Classicin kustannuksia. Mutta omilla jaksoilla ja omilla säännöillään näytöstapahtumina kilpailujen ohessa voisimme toimia yhdessä.
On kuitenkin olemassa toinenkin mahdollisuus: Kun 1990 käynnistimme Heikki Hyytiäisen kanssa Jokamiestrialit tarjosi se mahdollisuuden osallistua millä tahansa trialpyörällä, jaksojen vaativuustasoja oli kolme, ryhmätuomarointi oli sallittu ja toiminta oli liittomme alaista. Yli kymmenen vuotta meni hyvin joskin alkuvuosien suuret osanottajamäärät laskivat pikkuhiljaa ja tulisielujen puuttuessa toiminta lopahti 2000-luvun puolivälin jälkeen. Toimintamalli on kuitenkin valmis ja tarvettakin lienee päätellen innosta tuoda ilma-ja nestejäähdytteisiä monopyöriä Classic tapahtumiin.
Kuka tai ketkä ottaisivat nyt vetovastuun?
Lasse

 

Marraskuu 21, 2019, 18:18:29 ip
Vastaus #7

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3278
 Vetovastuumiehet on vähissä, enkä niihin itsekään ilmoittaudu ihan satasella.

 Nyt kuitenkin asiaa on nytkäytetty taas eteenpäin ja nimenomaan tolta -jokkis- pohjalta, joihin sitten classic kalustokin hyvin mahtuu.
 Teknisiä vaatimuksia on, tietysti turvallisesti ja asianmukaisesti toimivaan laitteeseen, oikeastaan vain 2.
 Toinen on stongan pehmuste ja toinen narusammutin, jotka molemmat edullisia ja helppoja toteuttaa.
 Rattaita ei tarvitse peittää, eikä ääniä mitata, ellei ole aihetta, eli korvakuulolla kohtuuttoman kova ääni.
 Jos ääni mitataan ja sen ohjearvot ylittyy, seuraa 20vp ja korjauskehotus seuraavaan tapahtumaan.
 Muuten normi nykyajan trialsäännöt. Kaikenlaiset "lajiin soveltuvat" pyörät ovat kelvollisia edm. edellytyksin.
 Luokkina TR5, 6 ja 7, jonka valinnan saa tehdä aamulla paikanpäällä. 5 on "vaikea" ja 7 helppo. Kutosen saa jokainen arvata.

 Nämä (mahdollisesti) toteutetaan vain kansallisissa kisoissa, ei SM tason mittelöissä.
 Kerho- / harrastelisenssi riittää, 60e, jos liiton miehet ehdotuksen hyväksyvät kuun lopulla kokouksessaan.

 Näkisin tän asian nyt oikeinkin positiivisena, eikä pelko classic-tapahtumien toiminnan häiriintymisestä ole aiheellinen.
 Lajiryhmä kyllä tuntee tapahtumien kulun, eikä se ketään noista herroista hierrä.   Kaikki jatkuu ennallaan niiltä osin, mutta yksi lisäovi on nyt raollaan.

 Tämä kaikki vielä kuitenkin vaiheessa, mutta etenee ja raportoin lisää kun aihetta ilmenee. Kuun lopussa tietoa enemmän.

 Tässä on nyt oiva mahdollisuus niille harrastelijoille, joilla on esim. -90 luvun toimivaa "arvotonta" kalustoa talleissa jouten. Saattaa näidenkin arvo vielä nousta.
 Muistella menneitä, tai saada hieman makua mitä kilpaileminen on, vaikkakin täysin hauskanpitomielessä ja vielä kohtuu kustannuksin.

 Jos jollain (kolmesta lukijasta) :(, on ehdotuksia, tai kommentteja, laittakaa yyveenä mulle, tai jatkoksi esille, niin esitän ne eteenpäin.
 Lajiryhmällä on n. viikko aikaa sorvata ehdotuksia, ennen kuin ne menevät liiton kokoukseen päätäntään.

 Ei tunnu herättävän mielenkiintoa, joten poistan aiheen pikapuolin, eikä se oikeastaan edes kuulu palstan aihepiireihin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 24, 2019, 15:38:09 ip kirjoittanut Eero Nikkanen »

Joulukuu 01, 2019, 17:40:53 ip
Vastaus #8

Eero Nikkanen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3278
Kyllä Eero!
Osanottajia olisi kiva saada lisää, mutta herää kyllä kysymys, että mahtaako se olla Suomen Moottoriliiton toive myös. En muuten usko.
Muualla maailmassa esim X-trial kisat pidetään suuren yleisön edessä kaupungeissa. Suomessa Liiton kähminnän ansiosta jossain Vantaan takametsissä.
Saahan sitä toivoa mutta......

 Nonni !
 Kokoukset on pidetty ja päätökset tehty.
 Jokkis-luokkia yritetään elvyttää ja mahdollisuus classic-kalustolle antaa, mutta EI toivottuun harrastelisenssi-hintaan.
 Näin olen ymmärtänyt motin lisenssin osto sivuilta. Harrastelisenssi: vain kerhon sisäisiin kilpailuihin.
Ovia on avattu ja samalla läimäytetty kiinni, joten ei win-win, vaan ehkä who cares asenteella.
 Tästä nyt varmaan tulee faktatietoa pikku viiveellä, mutta tuommoinen harrastetouhu on liiton taholta torpattu.

 Kymis oli viisaana miehenä jälleen oikeassa.



ps. X-trial järjestetään ensivuonna Jämsässä. Torilla, vai Haaralankankaalla ? Aika näyttää.                   Saatan mennä joka tapauksessa.
« Viimeksi muokattu: eilen kello 11:50:49 kirjoittanut Eero Nikkanen »