Kirjoittaja Aihe: Solifer Exportin "kuumapää" moottori  (Luettu 3416 kertaa)

Lokakuu 31, 2019, 18:54:37 ip
Vastaus #15

Pekka Nyman

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 233
"Kuumapää" -moottori oli käytössä Solifereissa vuosina 1961-64. Moottorin tyyppi Express M35 ja M36.

Lokakuu 31, 2019, 18:56:05 ip
Vastaus #16

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Tätä luistin levy systeemiä on käyttänyt  Express (pluvier) myös Termomat  joka on melko sama puhalluksella  ja  Husqvarnan määrätyt 50 luvun moottorit. En ole kylläkään niin paljon arvostanut tuota luistin ratkaisua.,, Husqvarnassa se oli paremmin kiinnitetty kampiakseliin mutta tuo Pluvierin  versio on hajoava ennenmittaan . On tullut työnnettyä mopo kotiin  parikertaa tuon vian takia , ei kuitenkaan samaa mopoa joka kerta

Lokakuu 31, 2019, 19:04:58 ip
Vastaus #17

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 104
Onkohan noissa "Hyskyn" moottoreissa ollut noita lämpö ongelmia? Jos on ollut, niin silloinhan se voisi siihen rakenteeseen viitata.

Lokakuu 31, 2019, 19:13:31 ip
Vastaus #18

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Huskussa saattaa olla etuna se että siinä on alumiini sylinteri ja mäntä   (,laajenevat kumpikin) mutta Huskussa  on sylinterin sisällä  nicasil pinnoite . Sitä ei saa hevillä hirttämään kiinni . Nyt on kyse moottorista Husqvarna D moottori joka oli ainakin vuosina 56-59 erilaisissa Ruotsin mopoissa !!

Lokakuu 31, 2019, 19:15:26 ip
Vastaus #19

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Myöhemmin Husqvarnakin luopui tuosta luistista ja kaasari tuli sylinterin kylkeen mäntä ohjattuna !

Lokakuu 31, 2019, 19:33:59 ip
Vastaus #20

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Kirjoittelen tästä Huskustakin sen takia kun omistan moisen vehkeen jo 10 vuoden ajalta. Tuo moottori on mulla Fram-Kingissä vuodelta -59.   Rupesin ajamaan 7-8 vuotiaana alaikäisenä Hopeasiivellä ja Zundapilla vuonna 59: Ne oli isäukon mopoja  mutta jälkeen olen itse ostanut mopoja , aina  rikkinäisinä ja korjannut ja ajanut ja vaihtanutkin kavereitten kanssa ...  Exportteja on ollut ensimmäisen  version Express, sitten toisen version Express (Pluvier) , ja Thermomat, ja sitten 3-speed Thermo , Moto Vap98cc  ja  Camping   hyvällä DKW moottorilla Ostin  myös 60 luvulla yhden rompe kuorman jossa oli 350 cc Royal enfield, ja kaksi Javaa 555 ja 552, Hopeapääsky , vielä oli yksi mutta en enää ole varma merkistä . Sitten tuli muutto vieraalle maalle ja kaikki ne jäivät veljille ja niistä ei enää ole mitään jäljellä

Lokakuu 31, 2019, 20:35:23 ip
Vastaus #21

Risto Sollo

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 3693
  • Mamu
Kawasaki käytti tuota luistijärjestelmää pikkupyörissään,ja hyvinhän ne toimi jos säädöt oli kohdallaan.Ilmeisesti Vespakin on lajissaan luistiohjattu,kampiakselissa on reiät seoksen ajoitusta varten.


Marraskuu 01, 2019, 09:34:20 ap
Vastaus #22

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Piaggion 50cc  Ciao on myös samaa Vespa  merkkiä : Siellä on toteutettu samaan tapaan,, kaasari on moottorin alla ja kampiakselin tasapaino limppu peittää ja aukoo reikää oikeilla ajoituksilla. Se on puhallinjäähdytetty moottori  hyvällä puhallusteholla kuten Puch.  On kokemusta Piaggiostakin että kestää ajaa hyvin kaasupohjassakin  myös avarammalla kaasarillakin

Marraskuu 01, 2019, 11:49:01 ap
Vastaus #23

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 104
Mitenkähän tämänpäivän käytössä olevat "kuumapään" kuskit ovat mahdollisen lämmön kanssa pärjänneet? Nythän nuo öljyt ovat hyviä ja moottorikonstruktio on tullut jo tutuksi ja keinoja/kikkoja kehitelty liki 60-vuoden ajan. Uskaltaakohan ens kesänä lähtiä pitemmälle "rundille" kotipihasta moottorin puolesta.... ;D


Oliskohan tuossa "kuumapäisyyessä" vähän legendaakin mukana? Eräs kommentoija jo vilauttelikin, että kilpailijotten panettelua. Ei kai ne kaikki moottorit ole laitaa lukien kiinni leikkoneet. Onkohan siinä miten paljo vaikuttanu käyttö ja tuuri.....?

Marraskuu 01, 2019, 12:36:49 ip
Vastaus #24

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
No niillähän ei enää tänään poikoset leiki niinkuin 60 luvun alkupuolella ,, sanoisin että normaalikäytöllä menee siinä kuin muutkin ,,eihän me enää niillä yritetäkkään rikkoa nopeus ennätyksiä .  Ei muuta kuin kone kuntoon ja ajoon ,ilman mitää'n ennakkoluuloja,, normaalilla käytöllä se on aivan Thermon veroinen kulkupeli !!

Marraskuu 01, 2019, 12:42:10 ip
Vastaus #25

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Jos laitat uuden männän ,,käytä hyvää öljyä ja vähän rasvaisempi % ja maltillista vauhtia ensimmäiset kuukaudet !!!

Marraskuu 01, 2019, 13:07:08 ip
Vastaus #26

Martti Räisänen

  • *
  • Jäsentiedot Paikalla
  • Viestejä: 515
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Mitä vikoja niihin yleensä tulee niin ne on samoja kuin Thermossa paitsi kytkinvipu vauhtipyörän ja kerttinkipyörän välissä voi olla helpompi särkymään kettinngin päältämenon takia jos siinä on vielä se alkuperäisen mallinen vipu.. Jos en ole väärässä niin siihen voi passata myös Thermon vipu    Vaihteiston putkiniitti meni joskus poikki , luistinlevyn tappi myös ,äänenvaimentajan kiinnike on syytä olla tukevasti kiinni,, muuten etuputken notkahtelu saattoi lohkaista  ruuvi kiinnikkeen rikki sylinteristä,, muuten aivan tavallista kauraa  !!!

Tammikuu 06, 2020, 15:48:36 ip
Vastaus #27

heikki.vaari

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 448
  • Vanhempi Asiantuntija
Mä olen käyttänyt synteettistä 2-T öljyä 5-6 % eikä kuumaleikkaa vaikka yrittäisi. Jollain huonolla öljyllä leikkaa kyllä jos ei ole varovainen.

Tammikuu 06, 2020, 22:37:42 ip
Vastaus #28

Tuomo Mikkola

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 226
Ihmettelen kanssa noita kiinnileikkautumis juttuja. Veljellä oli ja on edelleenkin uutena ostettu 62 speedi ja sillä ajoin v. 69-70, eikä  ongelmia, vaikka säätösuutinta ruuvasin ajon aikana , jotta sai ottamaan kakkosella hyvät kierrokset. Oli laitettu kolmas vaihde, mutta vastatuuleen se meni kovempaakakkosella, kun sääteli suutinta sopivasti.Tuomo

Tammikuu 19, 2020, 09:55:17 ap
Vastaus #29

Eino Turunen

  • *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Viestejä: 104
Alakas  tuo "kuumapää" Exportti olleen siinä kunnossa, että vois alakaa konettakin virittelleen tulille.Korjauskirjasta kattelin että tuluppasuosituksena olis KLG F80.Vastaava tulppa on NGK B7HS tai Champion L82C. Onkohan tuolla tulupalla miten merkitystä tuohon kuumapäisyys ominaisuuteen?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 19, 2020, 10:02:44 ap kirjoittanut Eino Turunen »