Kirjoittaja Aihe: Solifer Exportin "kuumapää" moottori  (Luettu 3342 kertaa)

Tammikuu 19, 2020, 12:57:31 ip
Vastaus #30

Martti Räisänen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
  • Export -66, Peugeot 103,Peugeot 104, Fram-King
Minulla on sellainen luulo että suurin vika on ollut männän tekijässä ja muutenkin pieni välys auttaa asiaa. Jotenkin  niistä jäi sellainen kuva että kun mäntä vanheni niin vika katosi !!

eilen kello 15:07:44
Vastaus #31

Eino Turunen

• *
  • Jäsentiedot Poissa
No niin....nyt on saatu ilmat ja Exportti siihen malliin, että on päässy kokeilemaan tienpäälle kulukua. Tässähän tuli aiemmin kyseltyä tuon "kuumapään" historiaa ja sitä, että oliko tuo nimi yhtä totuuden kanssa. Muutaman kilometrin koelenkit suju aivan hyvin, kun sai "säädöt" kohilleen. Mutta eilen alako "menneisyyden aaveet" kolokuttelleen olokapäätä. Kun tuli lähettyä vähän pitempää lenkkiä yrittelleen, niin alako historia konkretisoituun, meno alako hyytyyn ja koneen hengitys kävi ahtaaksi. Pysähys ja moottorin jäähyttely, niin taas mentiin, mutta ei montaa kilometriä.....sama homma taas. No siinä vaiheessa loppu usko ja eikö autola matkaan. Moottoriin on vaihettu, ei minun toimesta, vaan entisessä elämässä mäntä ja porautettu sylinteri. Olen tehnyt koneella ns. sisäänajoa isommalla suuttimella,5% bensalla ja monipuolista ajoa. Tutkiskelin asiaa ja pari seikkaa oudoksutti. Ensiksikin mäntä oli siinä mielessä outo (AUTISA) merkki oli sisäpuolella ja aivan kuin männän lakeen olisi työstetty (ehkä omatoimisesti) viistoukset? Kun kattelin varaosana myytäviä mäntiä (Voimakone/Finmopo) ei niissä männissä mitään viistouksia näkynyt, eli onko tämä tuunattu jostakin "noin" sopivasta aihiosta? Kattelin toisesta samanlaisesta "kuumapäästä" sylinteriä ja vertailin paikallaan olevaan, niin sylinterin alahelmat poikkesivat hieman toisistaan. Onko eri moottori versiosta ja mikä on ero käytännössä? Pitää hankkia uusi mäntä ja käyttää paikallisella koneistajalla, niin tietää ainakin historian.....

p.s Taisi täällä foorumilla olla, jos oikein muistan, juttua tuosta öljymäärästä 2-T bensan seassa. Voisiko liiallisella öljynmäärällä olla vaikutusta liikalämpöön? Kun purin sylinterin pois, niin jotenkin tuntui liian "tahmaiselta" sisäpinta/mäntä....Oljynä olen käyttäny 2-T öljyä. Ei ole SACHS-koneet ainakaan "vieroksuneet"......

eilen kello 18:42:00
Vastaus #32

Pekka Nyman

• *
  • Jäsentiedot Poissa
Soliferin alkuperäisessä männässä ei ole noita viistouksia.
Tuo mäntä on ilmeisesti korkeampi, joten sitä on joutunut vähän viilailemaan, jotta nousukanavat ja pakoaukko pystyvät avautumaan täysin.
Voihan olla, että on tavoiteltu korkeampaa puristusta ja tehoa ::) .